Hovedmeny

Ustabilt batteri

Startet av kenroe, tirsdag 04. august 2020, klokken 12:13

« forrige - neste »

tromsø

Her er da rapporten fra dagens tur:
12-15 grader, medvind, netto +100 høydemeter, 60-100km/h, 19" vinterdekk Conti 7 piggfrie 3.0 bar, 23,92 mil, snittfart 72km/h, snittforbruk 1.97kWh/mil, 98-26% SOC (gikk opp fra 25 til 26% etter en time). Gir en netto batterikapasitet på 65.4kWh!

Og før noen spør så har jeg vinterdekk da vi kjørt fra Tromsø til Stockholm for 2 uker siden og skal tilbake i januar..
2014 Leaf - solgt
2020 e-tron 50

ThomasEL

Ser i alle fall ut til at DU har vært heldig med batteriet, Tromsø👍👍😊

Spent på om noen av de som har hatt bilen inne på
Batteridiagnostisering får noen svar snart...

Jeg har fått time midt i måneden. Har i dag laget et følgeskriv med beskrivelse av hvor mange kWt jeg har fått ut/estimert på et knippe turer. (Så fikk jeg i alle fall noe igjen for å notere kapasitet etter nesten hver eneste kjøretur der jeg har brukt over 30-40% av batteriet🤪🙈🙈) Jeg har også der beskrevet følgende observasjoner jeg har gjort:
• SOC stiger ofte 3-5 prosentpoeng når bilen får «hvile» et par timer etter tur
• Ved lading til 100% starter ofte lading opp igjen omlag en halv time etter lading stopper ved 100%. Når lading starter opp igjen, viser display typisk 96-97%
• Når jeg lader til 100%, faller SOC umiddelbart til 99% og kort tid etter til 98%. (Mye fortere enn prosentene ellers faller
• Jeg har via OBD sett at det kan skille opptil 4 prosentpoeng mellom laveste celle SOC og høyeste celle SOC ved lav SOC.

Så får vi se om de finner noe. Og hva de i så fall evt vil gjøre med det🤪
Audi e-tron 55 AS (2022)
Skoda Citigo (2021)

Audi e-tron 50 (solgt)
Leaf N-Connecta 40kWt (solgt)
Leaf Acenta 24kWt (solgt)

elektro

Sitat fra: elektro på fredag 02. oktober 2020, klokken 09:02
Kjørte fra Oslo til Trysil i går. Ladet til 100% på 7,2 kW over natt, men måtte innom den lokale kaffepusheren før avreise :) og da jeg nullet triptelleren var SOC 98%. Ved bolle/ladestopp på Elverum var SOC 52%, forbruket 28,2 kWh/100 km, og distanse kjørt 135,3 km. Utetemperatur var ca. 10 grader.

Det tyder på 82,9 av 83,6 kWh tilgjengelig ved relativt høy belastning med halvannet år gammel UR-e-tron gått 36.000 km. Regner med at antall tilgjengelige kWh hadde falt noe om jeg hadde tømt batteriet mer, ettersom SOC ikke faller helt lineært, men det virker likevel lovende. Og det bekrefter vel dine bange anelser, @ThomasEL. I den grad gammel e55 og e50 oppfører seg likt.

Kjørte fra Trysil og ned til Oslo igjen på søndag. Det passet sånn at jeg fikk utforsket nedre del av batteriskalaen:

Ladet fra 9-64% på Ionity Elverum, med 150 kW da jeg avsluttet, etter å ha startet på 105 kW. Snitteffekt 138 kW. Ergo skikkelig varmt batteri. Det var tosifret med varmegrader ute og klima var på mens jeg ladet, likevel la jeg merke til skyhøyt forbruk de første km. etter lading bortover 60-sonen og rundkjøringene.. Det stod en stund over 44,0 kWh/100 km og tar jeg ikke helt feil var 3% borte før det hadde gått 4 km, som tilsier enda høyere forbruk/varmetap. Batterikjøling? Kalibrering?

Det var medvind og en del kø på RV3 og E6, så mye lavere snittfart og enn oppover, men jeg stod lite helt stille. Snittforbruk havnet på 23,8 Wh/100 km. Normalt skulle man tro dette ga enda lavere varmetap, men med kun 21% SOC ved parkering og 136,3 km. kjørt tilsvarer dette bare 75,4 kWh tilgjengelig. Dette tilskriver jeg ikke-lineær batteriskala og mulig lynladingen.

Etter at jeg hadde stått noen timer parkert uten kontakten i hjemme, hadde SOC økt til 22%. Det gir 77,2 kWh tilgjengelig og et snitt på tur/retur Oslo-Elverum på 80,1 kWh av 83,6 nominell. Det er akseptabelt/normalt og i nogen lunde i tråd med det jeg har målt før, ved kjøring fra 100-0%.

Nå mangler vi noen desimaler her. Så hvis jeg egentlig gikk fra 98,0% til 52,9% og forbruket var 28,29 kWh/100 km. oppover, og fra 64,0% til 22,9% og forbruket var 23,89 Wh/100 km. på returen, så var snitt tilgjengelig batteri  på 82,1 kWh. Ikke så sannsynlig, men bare for å illustrere at dette ikke er noen eksakt vitenskap. Og at man ikke må miste nattesøvnen av enkeltresultater, i alle fall ikke der man har brukt under halvparten av batteriet.

Dette forandrer ikke at det helt sikkert finnes defekte/degraderte batterier der ute. Og når man så vidt kommer frem der man tidligere har hatt god margin, uten å kunne skylde på vær- og kjøreforhold, høres ikke det riktig ut.
2019 e-tron 55 quattro | 2016 Model S 75D | 2015 e-Golf

tromsø

@Thomas, ja det ser ut som mitt batteri har det bra! Jeg sa fra til selger at de ikke fikk lade til mer enn 70% før jeg fikk bilen og har etter det altid kjørt av gårde etter lading til 100%.

Dessverre mener jeg måten bilene behandles på hos selgerne (at de står lang tid på nært 100% SOC) degraderer batteriene mer enn hvis de hadde stoppet på Audis egen anbefaling på 80%. Vitenskapelige artikler på samme tema sier jo det samme. Men håper verkstedet ditt kan finne ut eksakt hva status er på ditt batteri.
2014 Leaf - solgt
2020 e-tron 50

ThomasEL

Sitat fra: tromsø på tirsdag 06. oktober 2020, klokken 16:06
@Thomas, ja det ser ut som mitt batteri har det bra! Jeg sa fra til selger at de ikke fikk lade til mer enn 70% før jeg fikk bilen og har etter det altid kjørt av gårde etter lading til 100%.

Dessverre mener jeg måten bilene behandles på hos selgerne (at de står lang tid på nært 100% SOC) degraderer batteriene mer enn hvis de hadde stoppet på Audis egen anbefaling på 80%. Vitenskapelige artikler på samme tema sier jo det samme. Men håper verkstedet ditt kan finne ut eksakt hva status er på ditt batteri.

Ja, det blir spennende hva de finner ut...

Hvis det er én eller to moduler som er tydelig redusert, og resten er i topp stand, så er det for så vidt greit. Da vil jeg tro de bytter disse modulene. Men basert på hva jeg erfarer, så tviler jeg litt på feil i enkeltmoduler...

Men hva gjør de hvis det er en generell degradering i hele batteripakken på 8-10 prosent..??
- Garantien garanterer jo over 70% etter 8'år, men finnes vel ikke noe i garantien som garanterer over 90% etter seks måneder...

Så det er kanskje «worst scenario»: At hele batteriet er degradert, men samtidig ikke ekstremt mye...
Audi e-tron 55 AS (2022)
Skoda Citigo (2021)

Audi e-tron 50 (solgt)

Øyvind.h

Sitat fra: kenroe på torsdag 17. september 2020, klokken 08:12
:-1: Bilen står fortsatt på verksted, passert 3 uker nå. Ikke noe klart svar enda. Venter på avgjørelse fra Tyskland.
Noe nytt fra verkstedet? Pratet med en litt frustrert nabo i helgen som fortsatt kjører lånebil. Eta på nytt batteri er visst litt i det blå, og lånebilen har ikke hengerfeste.
Kjørte selv ukevis i lånebil gjennom en ferie og la flere tusen km på den før min var ferdig. Egentlig primært positivt å spare egen bil, og får en fornyet batteri etter rep er jo det også et stort pluss :)
Men - lånebil fra leiebilselskaper er sjeldent særlig godt utstyrt, så opplevelsen av bilen kan jo være litt kjipere.
VW ID4 GTX 2023

Tidligere elbiler: VW ID4 GTX 2022, Nissan Ariya, Kia EV6 GT-Line, Hyundai Ioniq 5, BMW IX3 2021, VW ID4 1st 2021, Mercedes EQC AMG 2021 og 2020, Kia eNiro 2019, Tesla Model X90D 2016,  Tesla Model S90D 2016, Nissan Leaf 2012, Tesla Model S aug 2013

ELkjører00

Kenroe; hørt noe fra verkstedet? Hvilken avgjørelse venter de på fra Tyskland?

Har du fått lånebil i perioden? Hvilken type? Tror jeg har samme problem som deg..

hemi

Om det drar ut veldig kan dere få lik lånebil som dere har inne, de har fler e-tron som brukes til langtidslånebiler, en venn kjørte sin 7000 og noe. (låne e-tron)

ThomasEL

Ny tur til fjells i dag.
Fikk litt bedre resultat enn sist:
60,3 kWt denne gangen.

Det forsterker vel min mistanke om at batteriet ikke har en direkte feil, men at det er fare for at det er jevnt degradert...
Men "Time will show", som Blodstrupmoen sa.
Har time til uka...
Audi e-tron 55 AS (2022)
Skoda Citigo (2021)

Audi e-tron 50 (solgt)

elektro

Hva er det beste du har målt @ThomasEL? Er det bratt når du kjører til fjells? Mye motorvei? Hva får andre med e-tron 50?
2019 e-tron 55 quattro | 2016 Model S 75D | 2015 e-Golf

ThomasEL

Sitat fra: elektro på lørdag 10. oktober 2020, klokken 14:09
Hva er det beste du har målt @ThomasEL? Er det bratt når du kjører til fjells? Mye motorvei? Hva får andre med e-tron 50?

Det beste jeg noensinne har målt (når jeg har brukt mer enn 50% av batteriet) er vel omlag 62kWt...

Ikke noe motorvei til hytta, nei.
Ligger vel jevnt rundt 85km/t, men også litt 60-soner som trekker ned snittfart.

Stiger 820 meter, men noe ordentlig bratt er det ikke.

Koblet forresten opp OBD ved ankomst:
Da viste displayet 5% SOC og jeg hadde knappe 75% power tilgjengengelig i følge instrument i dash.
- OBDeleven viser da at virkelig SOC da er 13% på laveste celle, og 16% på høyeste celle.

EDIT:
Svært få jeg har sett som har lagt ut hvor mange kWt de får med e-tron 50, i alle fall på turer som nesten har tømt batteriet. "Tromsø" la jo nettopp uten noe, han hadde over 64kWt tilgjengelig...
Mulig den testen som ble kjørt av noen på Facebookgruppa (og som ble lagt inn her) kan indikere at flere ikke får helt samsvar mellom prosenter brukt og energimengde brukt....

Må innrømme at jeg kanskje hadde kost meg litt mer med bilen hvis jeg ikke hadde sittet og beregnet batterikapasitet etter hver bidige tur  :o :o ::) :P Heller bare gjort som andre folk. Kjørt, ladet ved behov, og ikke tenkt noe mer over den saken.
Audi e-tron 55 AS (2022)
Skoda Citigo (2021)

Audi e-tron 50 (solgt)

ThomasEL

@elektro:

Sjekket den tråden på forumet her som heter "Test av rekkevidde i morgen..."
Der var det tre stk e-50 biler med.

De fikk følgende resultater når det gjaldt kapasitet, så vidt jeg kan se:

* 61,9kWt
* 60,3 kWt
* 62,6 kWt

Dette var i juni, om det var sommertemperaturer husker jeg ikke.

Av bilene i den testen, så ser det ut til at 50-modellene får hakket dårligere resultater enn 55-modellene når det gjelder utnyttbar energi i forhold til spec...

Dog fortsatt over det jeg har fått på de aller fleste av mine MANGE målinger...

(Skal kjøre hjem fra hytta i kveld. - 800 høydemeter. Skal for testingens skyld starte med 100% SOC, så får vi se hva resultatet blir i dag...)
Audi e-tron 55 AS (2022)
Skoda Citigo (2021)

Audi e-tron 50 (solgt)

tromsø

@elektro, se øverst på denne flik 7, jeg fikk hele 65.4kWh ved bruk av 72% SOC for en uke siden.

Skal ta en tur til på ca 25 mil neste torsdag, kommer med ny rapport da.
2014 Leaf - solgt
2020 e-tron 50

ThomasEL

Kveldens tur hjem, 19,2 mil med 800 høydemeter nedover, ga et resultat på 61,0 kWt batteri.

Burde være ideell kjøring for lite varmetap, tror aldri jeg hadde over 50% på effekt-meteret. Lå i jevn fart, mye mellom 80 og 90 km/t, men som sagt, veldig forsiktig gasspådrag. Kjørte fra 100% til 33%

Det eneste som evt skulle kunne tilsi et resultat under 63kWt (bortsette fra det åpenbare: Degradert batteri), er at det var ganske kjølig ute. Antar jeg startet med en batteritemperatur på ca 5-7 grader.

EDIT
En liten «fun fact»

A better route planner ser ut til å regne med ca 61 kWt tilgjengelig kapasitet på e-tron 50. Default ligger det inne 5% degradering, altså regner ABRP i praksis med ca 58kWt.

Både på turen min opp i helga (21,2 mil pga en omvei, snittforbruk 2,70kWt/mil og brukt 95%) og på turen hjem (19,2 mil, snittforbruk 2,12kWt/mil og brukt 67%) hadde jeg litt høyere forbruk enn ABRP estimerte, men kom likevel frem med et par prosentpoeng høyere SOC enn anslått.

Hvis jeg derimot legger inn kun 1% degradering, så stemmer antall brukte prosent med forbruket. Men altså igjen: Da tar ABRP utgangspunkt i at tilgjengelig kapasitet er 61kWt, ikke 64,7 på nytt batteri....
- Er ABRP slik med 55-modellen også?

EDIT 2

Ved å redusere degraderingen i ABRP til lavest mulig verdi, nemlig 1%, og samtidig skru opp referanseforbruket litt slik at forbruket på turen hjemmefra, via omveien og til hytta, stemmer nøyaktig med det jeg faktisk hadde (2,70kWt/mil), så får jeg 5% rest igjen, akkurat slik jeg hadde...!

Så med DET utgangspunktet har jeg så godt som ingen degradering i batteriet mitt..!
- Problemet med å tenke slik, er jo at ABRP i utgangspunktet regner med for lite energi tilgjengelig i nytt batteri... Den regner som nevnt med kun ca 61kWt FØR degradering. 

Audi e-tron 55 AS (2022)
Skoda Citigo (2021)

Audi e-tron 50 (solgt)

tromsø

@Thomas, interessante observasjoner.

Jeg har fått ABRP å stemme meget bra på prosentvis brukt SOC med min launch 50 med 19" hvis jeg setter referanseforbruket til 220Wh/km. ABRP og min bil viser ikke det samme forbruket da men det spiller ikke så stor rolle, det viktige er å treffe på hvor mye % SOC som brukes (syns jeg).
2014 Leaf - solgt
2020 e-tron 50

© 2025, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA