Hovedmeny

Ustabilt batteri

Startet av kenroe, tirsdag 04. august 2020, klokken 12:13

« forrige - neste »

ThomasEL

En siste oppdatering fra meg om hvordan min batterisak endte:

* Batteriet mitt har blitt testet med den mest omfattende testen min forhandler har gjort med noen bil. Det innebar blant annet flere sykluser fra 100% til 0%, med påfølgende opplading. Alle deler av prosessen ble logget, og tallene sendt til Audis tekniske avdeling i Norge, og deretter videre til Tyskland for analyse.

* Konklusjonen er at batteriet ikke har noe feil eller unormal degradering, men at avviket mellom energi forbrukt og teoretisk tilgjengelig nettokapasitet, ser ut til å skyldes en unøyaktighet i bilens beregning av forbruk.
- Forhandler fikk beskjed om at det er ventet en software oppdatering på dette i nær fremtid.
- Dette vil jo ikke gi bilen noe mer rekkevidde, men vil kunne vise forbruket mer korrekt, slik at man ikke får dette avviket mellom nettokapasitet og beregnet energimengde brukt basert på bilens instrumenter.
Audi e-tron 55 AS (2022)
Skoda Citigo (2021)

Audi e-tron 50 (solgt)
Leaf N-Connecta 40kWt (solgt)
Leaf Acenta 24kWt (solgt)

hemi

dette er jo litt som tesla når de sier at dørene ikke skal kunne lukkes og du skal kunne se inn igjennom glipper langs kanter i taket.

ThomasEL

Sitat fra: hemi på onsdag 17. februar 2021, klokken 14:21
dette er jo litt som tesla når de sier at dørene ikke skal kunne lukkes og du skal kunne se inn igjennom glipper langs kanter i taket.

Det kommer jo litt an på:

• Hvis batteriet reelt gir mindre enn det skal, og de med den kommende software oppdateringen bare trikser med forbruksmålingen så det skal passe
- Så har du jo helt rett

• Hvis det derimot viser seg at batteriet gir det som det skal, og at det er reelt forbruk som i dag ikke fanges opp,
- Så er jo det en endring som er positiv, fordi forbruksmåleren vil gi et mer korrekt bilde av virkeligheten.

Så spørs det jo hva som er riktig da..!😉🤪
Audi e-tron 55 AS (2022)
Skoda Citigo (2021)

Audi e-tron 50 (solgt)

elektro

Er ikke dette helt vanlig på alle elbiler da? De oppgir et brutto og et netto tall, og så får man et tredje tall ut hvis man ganger forbrukstall med antall kilometer kjørt. Avviket varierer ut fra hvor godt balansert batteriet er, temperatur, type kjøring mm. Og degradering. Men det vil alltid være lavere enn oppgitt netto.

Tesla har løst dette enkelt. De oppgir hverken brutto eller netto kapasitet. :)
2019 e-tron 55 quattro | 2016 Model S 75D | 2015 e-Golf

ThomasEL

Sitat fra: elektro på onsdag 17. februar 2021, klokken 18:48
Er ikke dette helt vanlig på alle elbiler da? De oppgir et brutto og et netto tall, og så får man et tredje tall ut hvis man ganger forbrukstall med antall kilometer kjørt. Avviket varierer ut fra hvor godt balansert batteriet er, temperatur, type kjøring mm. Og degradering. Men det vil alltid være lavere enn oppgitt netto.

Tesla har løst dette enkelt. De oppgir hverken brutto eller netto kapasitet. :)

Jo da, men som du sikkert husker fra flere av mine innlegg, så har jeg ligget ganske konsekvent 10-11 % under oppgitt netto. Det er mye, særlig siden mange av mine målinger var i sommertemperaturer da bilen var helt ny.

Min Audi forhandler har testet på flere av sine biler, og får ca samme avvik som min gjør. Og nå sier Audi i Tyskland at det vil komme en software oppdatering som skal vise riktigere forbruk. Så da er det jo en viss grunn til å anta at dette kan være én av årsakene..?

Audi e-tron 55 AS (2022)
Skoda Citigo (2021)

Audi e-tron 50 (solgt)

Ingeniøren

De ønsker vel ikke å vise mer forbruk enn det de faktisk har i dag.... :)
2016 BMW i3 (Solgt)
2020 Jaguar I-Pace HSE
2024 Linux Zorin på PC'n

Maxwell_400

Sitat fra: Ingeniøren på torsdag 18. februar 2021, klokken 08:45

Ser det på I-Pace også, siden vi har tilgang til rådata via OBD2 kan vi sammenligne med hva bilen viser som forbrukstall. Men det er kun et estimat, å få eksakt hvor mye som er plukket ut av batteriet er utrolig komplekst og avhenger av mange faktorer. Det som for meg ser ut som er metoden på Jaguar er å telle elektroner inn og ut av bateriet og rekalibrere SOC utifra spenning og temperatur. Da kan en oppleve at SOC har endret seg fra en forlot bilen til en kommer tilbake. Som regel går SOC opp og da har forbruket vært lavere enn det som var angitt i displayet. En av de store usikkerhetsmomentene er faktisk hvor langt har bilen kjørt?

Tap i batteriet på grunn av intern motstand er lett å beregne og det viser seg å være svært temperaturavhengig men ikke særlig SOC avhengig. Utifra det jeg har sett så lønner det seg ikke å varme batteriet aktivt ved normal kjøring, mulig det kan ha noe for seg å forvarme batteriet hvis du skal regenere mye.

I-Pace SE++, MY20, 18" summer & winter, no panoroof, towbar, spare wheel, H264, TCU 20.2, BECM: BS-AAL-BF-AF-BE

Tellus

Sitat fra: Maxwell_400 på torsdag 18. februar 2021, klokken 09:13
Sitat fra: Ingeniøren på torsdag 18. februar 2021, klokken 08:45

Ser det på I-Pace også, siden vi har tilgang til rådata via OBD2 kan vi sammenligne med hva bilen viser som forbrukstall. Men det er kun et estimat, å få eksakt hvor mye som er plukket ut av batteriet er utrolig komplekst og avhenger av mange faktorer. Det som for meg ser ut som er metoden på Jaguar er å telle elektroner inn og ut av bateriet og rekalibrere SOC utifra spenning og temperatur. Da kan en oppleve at SOC har endret seg fra en forlot bilen til en kommer tilbake. Som regel går SOC opp og da har forbruket vært lavere enn det som var angitt i displayet. En av de store usikkerhetsmomentene er faktisk hvor langt har bilen kjørt?

Tap i batteriet på grunn av intern motstand er lett å beregne og det viser seg å være svært temperaturavhengig men ikke særlig SOC avhengig. Utifra det jeg har sett så lønner det seg ikke å varme batteriet aktivt ved normal kjøring, mulig det kan ha noe for seg å forvarme batteriet hvis du skal regenere mye.

SOC beregning når batteriet er under belastning er svært krevende. "Coulomb counting" sammen med diverse heuristiske kalkyler ser ut til å være det mest vanlige. Slår man av bilen så får man målt korrekte (men varierende) cellespenninger.

Det meste jeg har målt ved å kjøre bilen fra 100% ned til 0% (uten at bilen stopper) var rett i underkant av 82 kWh på min I-Pace. Dette ble målt ved å multiplisere rapportert gjennomsnittsforbruk med kjørt distanse. Justerer jeg distansen til GPS distanse så blir det rett over 82kWh. Det mangler således i underkant av 3kWh sammenlignet med spec. Den gangen jeg utførte målingen var det 1-2kWh å hente under 0% ble det sagt. Alt i alt var dette gansk nære. Denne målingen ble gjort i god sommervarme med moderat/lav belastnig (lite motorvei).

I kulda får jeg klart mindre ut av batteriet. Slik er det sikkert for andre biler også. Viktig å være klar over hvis man lager prognoser på rekkevidde ved å følge med på forbruket.

At måling av gjennomsnittsforbruk er beheftet med usikkerhet overrasker meg ikke. Litt kjipt hvis det alltid underrapporteres selvfølgelig.

elektro

@ThomasEL Jo, 10% er mye. Jeg ville sagt at 4-5% er normalt, men jeg er jo langt fra noen ekspert. :) Alt over det begynner i alle fall å bli veldig merkbart.

Som @Maxwell_400 er inne på her EDIT: og Tellus, så er det jo en kompleks affære å komme frem til rett tall. Odometer misvisning er bla. én faktor. 1% er helt normalt, begge veier. e-tron viser heller ikke negativt forbruk. Og det er en god del avrunding inne i bildet i og med av vi mangler en del desimaler. Inntil 1,99% på SOC, bare der. Før vi begynner å se på om batteriet er balansert og har optimal temperatur.

Det høres i alle fall ut som I-Pace oppfører seg relativt likt som e-tron mht. at SOC ofte kan gå opp etter at man har vært ute av bilen en kort stund.

Hvis du startet med 97% og kommer frem med 7% så forventer du at du skal ha fått om 58,23 kWh ut av batteriet på e-tron 50 som er på totalt 64,5 kWh netto. Alt under dette oppfattes som avvik/svinn eller mulig degradering.

Hvis du da kjører 190 km. med et snittforbruk på 28,0 kWh/100 km. og regner deg frem til et forbruk på 53,20 kWh totalt ser det ikke bra ut. Et tap på 9,5% Men hvis du sjekker bilen litt senere, før du kobler til laderen, og den viser SOC 11% ser det ikke like ille ut. Da har du et tap på bare 4,6%. Vet ikke hvor nøye du har fulgt med på dette. Ofte kobler man jo til med én gang, men det har skjedd meg mange ganger at SOC har hoppet opp inntil 5% etter parkering.

Hvis dette skjer i begge ender av turen da, sånn at du egentlig ikke hadde 97% men bare 93% ved avreise. Så er vi veldig nærme det forbruket bilen viser. :) Men alle disse mulige forklaringene hjelper jo deg lite. For du (og jeg) kommer jo litt kortere enn vi hadde beregnet på forhånd. Vi må jo forholde oss til tallene bilen viser. Og det er rart det alltid skal gå så til de grader i din disfavør. Men det tilhører så vidt jeg vet sjeldenhetene at elbiler leverer mer enn oppgitt. Software oppdatering høres forresten spennende ut. Lurer på om den inneholder mer og gjelder alle.

(Jeg regner alltid med 80,0 kWh ut fra mitt batteri som skal ha netto 83,6. Og så planlegger jeg som regel ikke å komme frem med noe under 5%, selv om det forekommer.. Med takboks legger jeg inn litt ekstra margin, da utslagene ved værendringer ol. blir større.)
2019 e-tron 55 quattro | 2016 Model S 75D | 2015 e-Golf

Maxwell_400

Jeg kan ta et eksempel i -15 og litt dårlig føre. Distansen var 100km og snitt 70km/t.

Forbruksmåleren viste 23kWt/100km. Men det forsvant 33% av OBD SOC'en (2% til 96% tilsvarer 0-100% i displayet)
Nominell kapasitet på batteriet er 90kWt så det gir et forbruk på 30kWt/100km.

Ser jeg på energien som er målt inklusiv tap pga. indre motstand kommer jeg til 26.8kWt/100km
Ser jeg på Coulomb counter (strøm) x nominell spenning kommer jeg til 27.3kWt/100km.

Tror egentlig den greieste parameteren er deltaSOC/100km.
I-Pace SE++, MY20, 18" summer & winter, no panoroof, towbar, spare wheel, H264, TCU 20.2, BECM: BS-AAL-BF-AF-BE

JohnPGriff

Ut fra min erfaring jeg ladet batteri hjemme etter en tur ned fra Hytte nesten 20mil. Levert kW beregnet mot en økning i SOC% fra start til slutt SOC% har gitt en helt annet kW/100km verdi en den som GOM hadde beregnet. Bilen vist 24,4kW/100km mot en beregnet forbruk av 28kW/100km. Levert kW rapportert fra min laderappen vist mer en min SOC% basert estimated levert effekt, hvor jeg brukt tilgjengelig kapasitet av 64,7kW (Audi 50) Når jeg brukt gjenstående SOC% og gjenstående rekkevidde 28kW/100km var mer eller mindre riktig. Hvis 24,4 hadde vært korrekt, gjenstående rekkevidde vil har vært mye mer.
Jeg har sett dette flere ganger for, og det er fult mulig GOM beregning av kW/100km er buggy, muligens alle strøm forbruk er ikke inkludert. Eneste jeg støler på er gjenstående SOC% og gjenstående beregnet rekkevidde. Håpe en SW oppdatering er på vei, en mer nøyaktig rapportering av forbruk og gjenstående rekkevidde er viktig.

Polestar 2 LRDM Performance Levert juni 2024
Citroen e-C4 Levert august 2023
E-Tron 55 S Line Sport Levert juni 2022 (Solgt)
MG ZS EV Levert nov 2020 (Solgt)
E-Tron 50 Advanced Sport Levert juli 2020 (Solgt)
I Pace FE Corris Grey Levert oct 2018 (Solgt)
Model S 75D (Solgt)
E- Golf (Solgt)
Leaf (Solgt)
Model S 85 (2013 - 2017 Solgt)

ThomasEL

Er det flere som opplever at batteriet blir veldig ubalansert når det er ei stund siden man har ladet til 100%?

Min opplevelse i forbindelse med tur til fjells i dag:

• Bilen var ferdigladet til 100% ca kl 07, men ble stående tilkoblet videre da vi ikke var helt klare for avreise.
- Etter ca en time startet ladingen opp igjen av seg selv, da var soc falt til 97%

• Vi ankom hytta med 9% soc. Noe som ga meg et fryktelig dårlig estimat for netto kapasitet, kun ca 56kWt

• Jeg ventet så bevisst et par timer uten å koble til lader, for å se hva som skjedde.
- Etter to timer hadde soc steget til 16%..! Jeg har tidligere sett at soc kan stige noe, men aldri på det viset..!

Hvis jeg bruker 16% som ankomstverdi, så ser jo også nettokapasiteten noe bedre ut, litt over 60kWt
Audi e-tron 55 AS (2022)
Skoda Citigo (2021)

Audi e-tron 50 (solgt)

© 2025, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA