Hovedmeny

Ustabilt batteri

Startet av kenroe, tirsdag 04. august 2020, klokken 12:13

« forrige - neste »

elektro

@ThomasEL Det er mulig å sette degradering til 0% i ABRP. Jeg tastet inn fra Oslo til Mandal med e-tron 55 quattro, 20 grader, ingen vind og referanseforbruk på 240 Wh/km (som jeg synes stemmer bra med 20-tommer sommer). Den sier da jeg skal komme frem med 1% med kjøring i fartsgrensen. Det tilsvarer 83,4 kWh. Da er det antakelig bare avrunding som gjør at den avviker fra oppgitte 83,6 netto på 2019-modellen. Eller, er dette egentlig 2020-modellen (dvs. etter u48, 2019) med 86,5 kWh tilgjengelig? Egentlig burde det vært en oppføring for hver.

Med e-tron 50 og samme innstillinger kommer jeg fra Oslo til Harebakken, Arendal, i fartsgrensen, med 1% rest. Dette tilsvarer bare 60,7 kWh, ja. Pussig! Her er det uansett mer avvik fra oppgitt enn noen av 55 modellene over. Tilfeldig?

Teslabjørn fikk ca. 63 kWh ut av bilen i 90 km/t konstant med sin test i ikke helt optimal temperatur. Ich weiss nicht.. Men at det er på tide at du koser deg mer med bilen er det ingen tvil om! :D Så lenge du jevnlig får over over 60 kWh ut av bilen ville jeg sovet godt om natten. Det er naturligvis litt synd hvis du ikke kan regne med dette. Men man legger vel uansett inn litt ekstra buffer, eventuelt en plan B med lademulighet på siste del av ruta hvis man ser at budsjettet sprekker.

I stedet for å bruke kalkulatoren så mye under og etter reisen, kan man taste inn destinasjoen i bilens Navi og følge med på estimert prosent batteri ved ankomst og forholde seg til dette. Dette fungerer vel foresløpig ikke hvis man bruker Google maps med Apple Carplay. Det fungerer til gjengjeld veldig bra i bilens Navi.
2019 e-tron 55 quattro | 2016 Model S 75D | 2015 e-Golf

ThomasEL

Takk for at du har tatt deg tid til å teste ut dette for e-tron 50 i ABRP, @elektro :-)
Da fant du det samme som meg, altså at ABRP kun regner drøye 60,5kWt uten degradering for 50-modellen... Så kan man jo lure på hvorfor det er slik...

Ja, begynner å bli noen delvis søvnløse netter pga dette batteriet. Håper jeg klarer å snu fokus. Veldig spent på hva de finner på verkstedet til torsdag. Hvis jeg får vite at degraderingen er mindre enn la oss si 3%, så vil jeg nok falle litt til ro... Er den mye, nærmere 15%, så vil de nok gjøre noe. Er den typisk 7-10%, så vet jeg ikke hva som skjer...

Enig i at bilen stort sett estimerer riktig forventet prosent ved ankomst. På de aller fleste turer der jeg legger inn navigering, så ankommer jeg målet med noen få prosent MER igjen enn det bilen spådde ved avreise.
- Men akkurat når det gjelder turen hjemmefra og opp til hytta, så ankommer jeg konsekvent med MINDRE enn det bilen estimerer. Gjerne opp i 10 prosentpoeng mindre.
(Jeg tipper kanskje det, i alle fall blant annet, skyldes at gjennomsnittsfarten ofte blir noe høyere enn bilen tror. Ankommer ofte omlag 20-25 minutter tidligere enn det bilen estimerte ved start.)
Audi e-tron 55 AS (2022)
Skoda Citigo (2021)

Audi e-tron 50 (solgt)
Leaf N-Connecta 40kWt (solgt)
Leaf Acenta 24kWt (solgt)

ThomasEL

Uflaks...
Verkstedtimen min for den store batterisjekken er utsatt to uker pga sykdom hos mekanikere/teknikere..

Da blir det minimum 14 dager til med grånende hår....
Audi e-tron 55 AS (2022)
Skoda Citigo (2021)

Audi e-tron 50 (solgt)

Ingeniøren

Sitat fra: ThomasEL på torsdag 15. oktober 2020, klokken 10:41
Uflaks...
Verkstedtimen min for den store batterisjekken er utsatt to uker pga sykdom hos mekanikere/teknikere..

Da blir det minimum 14 dager til med grånende hår....

Hvorfor bruke energi og gro grå hår på noe du ikke får gjort noe med  :+1:
2016 BMW i3 (Solgt)
2020 Jaguar I-Pace HSE
2024 Linux Zorin på PC'n

hemi

60kwh kommer de nok bare til å si det er innenfor hva du kan forvente dessverre.

ThomasEL

Sitat fra: hemi på torsdag 15. oktober 2020, klokken 18:31
60kwh kommer de nok bare til å si det er innenfor hva du kan forvente dessverre.

Tror fort du kan ha rett i det, Hemi😰

Med mindre de da finner at det helt tydelig er ei spesifikk celle eller en spesifikk modul som er merkbart redusert sammenliknet med de øvrige. Da har jeg håp om at de bytter aktuell celle/modul.

Er det en generell degradering «over hele linja», så er jeg redd det blir vanskelig å få gjennomslag.

Men selvsagt også en liten mulighet for at de måler batteriet mitt til å være bra...
Audi e-tron 55 AS (2022)
Skoda Citigo (2021)

Audi e-tron 50 (solgt)

daktari

Se heller på det som normal variasjon.  Ikke alle celler er skapt helt like.
Mine videoer av Autopilot 2 Mine I-Pace videoer
2023 ID.4 GTX 2021 ID.4   2022 BMW iX40   2021 Model 3 LR   2019 Audi e-tron 55   2019 I-Pace HSE   2017 S90D

ThomasEL

Sitat fra: daktari på torsdag 15. oktober 2020, klokken 21:27
Se heller på det som normal variasjon.  Ikke alle celler er skapt helt like.

Egentlig enig, men klarer ikke slappe av med det.

Og det har nok noe med at de få kWt utgjør en stor forskjell.

La oss tenke oss at jeg en vinterdag har et forbruk på 3kWt/mil til hytta:
• Hvis det er 64kWt tilgjengelig, ankommer jeg med meget behagelige 9% rest.
• Hvis det i stedet bare er 59kWt, så ankommer jeg med bare drøye 1% igjen... Det er litt i overkant spennende...

Og hvis det da er forhandlers håpløse håndtering av batteriet før utlevering som er årsaken, så er det litt frustrerende.
Audi e-tron 55 AS (2022)
Skoda Citigo (2021)

Audi e-tron 50 (solgt)

Øyvind.h

Praktisk talt alle batterier taper kapasitet på grunn av bruk og aldring. Og tapet er for mange kjemier størst i starten, før kurven jevner seg mer ut.
Ca 8% tap som du virker å ha i worst case målingene er vesentlig mer enn en må regne med første år, men etter 3-4 år er det mer normalt. Leafen min hadde til sammenligning ca 15% tap etter 4 år (uten at det er direkte overførbart). Litt usikker på om tapet ditt kun kan skyldes lengre lagring på 100% som ikke er reelt 100% spenning. E50 har vel også buffer i topp.
Til hyppig hyttebruk ville jeg i utgangpunktet ikke gått for en bil som har mindre enn 25-30% igjen ved ankomst. Det gir rom for degradering, takboks, avreise uten å være avhengig av stappfullt batteri (blir stressende å jage etter det og legge føringer på bruk i forkant).

Ift topic kan jeg melde at naboen for en uke siden har fått nytt batteri og alt er ok igjen. Skal høre med dem neste fjelltur hvordan det har gått og om bilen er god som ny :)
VW ID4 GTX 2023

Tidligere elbiler: VW ID4 GTX 2022, Nissan Ariya, Kia EV6 GT-Line, Hyundai Ioniq 5, BMW IX3 2021, VW ID4 1st 2021, Mercedes EQC AMG 2021 og 2020, Kia eNiro 2019, Tesla Model X90D 2016,  Tesla Model S90D 2016, Nissan Leaf 2012, Tesla Model S aug 2013

hemi

e-tron 55 thomasEL? vil hjelpe mye nå.

Jeg har lagt elbilen for salg nå, var ikke klar for ny vinter med rekkeviddeangst og ladestyr/køer. fossil SUV coming up.

Når e-tron 70 kommer med 100 batteri så snakker vi for min del.

tromsø

Kjørte langtur igår, 249km, 2.0 kWh per mil, 95 till 16% SOC (før stabilisering, plugget in lading direkte). Blir da minst 63kWh
2014 Leaf - solgt
2020 e-tron 50

daktari

Min hyttetur er slik at jeg har kommet frem med alt mellom 9% og 35% avhengig av føre, taklast og høyrefot. En E50 ville vært utelukket. Hvis 3 kWh, dvs ca 10 km rekkevidde er kritisk på hyppig brukte turer, så er nok batteriet kjøpt for lite ja.
Mine videoer av Autopilot 2 Mine I-Pace videoer
2023 ID.4 GTX 2021 ID.4   2022 BMW iX40   2021 Model 3 LR   2019 Audi e-tron 55   2019 I-Pace HSE   2017 S90D

Contango

Sitat fra: hemi på torsdag 15. oktober 2020, klokken 23:33
Jeg har lagt elbilen for salg nå, var ikke klar for ny vinter med rekkeviddeangst og ladestyr/køer.
Har ikke du model 3? Lade-, og rekkeviddeangst? Hvordan da?
10+ elbiler bak meg. Nå en '22 M3 og en '24 Enyaq.

ThomasEL

Sitat fra: daktari på fredag 16. oktober 2020, klokken 08:48
Min hyttetur er slik at jeg har kommet frem med alt mellom 9% og 35% avhengig av føre, taklast og høyrefot. En E50 ville vært utelukket. Hvis 3 kWh, dvs ca 10 km rekkevidde er kritisk på hyppig brukte turer, så er nok batteriet kjøpt for lite ja.

Enig i at en -55 hadde vært bedre, ja ;) ;)

Men samtidig:
Forutsetningene mine til hytta og dine til hytta er ikke ulike heller.

* Jeg har 19,4 mil til hytta. Høyeste forbruk jeg har opplevd til nå, våt vei og ganske sterk motvind, var 2,74kWt/mil. Dog var det ikke veldig kaldt den dagen.
* Min tanke, helt fra jeg kjøpte bilen, har hele tiden vært:
   - Holder jeg meg under 3,0 kWt/mil, så slipper jeg å lade
   - Hvis føret er så dårlig at jeg må over 3 kWt/mil, så må jeg ta en kjapp ladepause (passerer 5 ladestasjoner på veien).

19,4 mil * 3,0 kWt/mil = 58,2 kWt

Jeg må ærlig innrømme at jeg har tenkt at 58,2 kWt vil jeg alltid få ut av batteriet, i alle fall de første 5-6 årene.

Så min frustrasjon går jo på at jeg ikke med sikkerhet vet om jeg får ut over 55 kWt en gang...
Audi e-tron 55 AS (2022)
Skoda Citigo (2021)

Audi e-tron 50 (solgt)

Contango

Er det mulig å spekulere i defekt batteritemperatursensor? At bilen bruker mye energi på en meningsløs oppvarming eller nedkjøling av batteriet?

Edit: ...men det ville du vel sett på forbruket...
10+ elbiler bak meg. Nå en '22 M3 og en '24 Enyaq.

© 2025, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA