Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 485 kroner per år. elbil.no/medlemskap

Sv: Hjemme ladere??

Startet av Kris, tirsdag 08. mai 2012, klokken 00:11

« forrige - neste »

maaha

Min mjau med thule stativ. Dette er med wing bar (969 tror jeg..?), mest kostbar men også minst lyd/luftmotstand.  Prisen totalt er ca 2500,- (bilextra)











sven erik

den ble jo tøff med tak stativ  men hvor mye vekt tåler det ?

Stjerneglis

2019 Hyundai Kona Electric
2011 Mitsubishi i-Miev - 104300 km - solgt...
2017 Alfa Romeo Giulia Super 2.0 TB


moso

Pent det, men du har montert wingbar'ene feil vei. Tjukkeste del skal være forover.
Asker
35000 km i Saxo - solgt
50000 km i Mitsubishi i-Miev - solgt
80000 km i Tesla S85D - byttet inn
Nå Tesla S75D

foxy

kult!! skal montere en slik også til vinteren..
I-miev 2011
Asker

Haahov

Sitat fra: sven erik på søndag 19. august 2012, klokken 22:27
den ble jo tøff med tak stativ  men hvor mye vekt tåler det ?
Sjekk hva som står i vognkortet. På min står det max 45 kg såvidt jeg. Kan huske og da er det totalvekt medregnet stativet.
E-Niro 2019: "Evion"
Euro-Leaf 2013 med 6,6 kW lader: "Selma"

svingen

#37
En gammel tråd men da er det kanskje noen som har fått noe erfaring ? :)
etter og ha brukt snart 20 tusen siste mnd på bensinbil som har blitt kjørt 3 mil sist mnd (og de 3 milene kun brukt elbil men tenkt og bruke bensin bilen litt og så den ikke bare sto) og kommer ikke til og bli kjørt stort mere i mnd som kommer bortsett fra hyttetur (da får jeg enten leie bil eller bytte lån) så vurdere jeg og "oppgradere" ION med  "hengerfeste" og takstativ/takk boks

er det noen som har noe erfaring med det her? hvordan er det med rekkevidde? hvordan oppfører bilen seg?
etter sist sykkel tur hvor vi (jeg og gutta på 1år og 4 år) blei plukket opp av dama på vei hjemm fra jobb inser man att noe må gjøres, 1 voksen sykkel 28 hybrid en 14 sykkel og sykkel sete til han minste og alle sammen i bilen,var ikke akuratt opptimalt var vel glad det bare var 7 km hjemm :)


offtopic
til dem som lurer hva som kostet....
6500 ny dekk
4000 kr nye tennplugger
5000 kr feil på eletrisk anlegg (en kabel av de 93 som var brud på)
og nå feil att vifta ikke går ironisk og kjøre en bensinbil og fryser mere enn i elbilen...... blir vel 5 tusen her og sikkert.

det her er en passat 2006 som ble kjørt sist år får 120 tusen får og ungå masse små feil,hadde før en eldre peugeot stasjons vogn sak fra 1996 som kostet 20 tusen var mindre feil på den de 3 årene jeg hadde dem......møkka lei fossile biler er så mye feil :(

peugeot ion 2011 med OVMS,DAB radio,sykkel hengerfeste.
Bor i Nittedal (oslo)

Haahov

Hei!
Jeg var med å prøve ut en takboks for en tid tilbake i samarbeid med elbilforeningen. Se http://elbil.no/elbiler/763-elbil-med-rygglast-gir-familien-plass-til-nesten-alt (Den blå er min)
Skrev da noen brev om mine erfaringer, og her er det mest omfattende:

Kjørte på lørdag inn til Oslo fra Tønsberg for å besøke Oslo miljøfestival i sofienbergparken. Turen er på 110 km, og planen var å  sannsynligvis ta en lunsj og lade på Ikea Slependen hvis vi ikke rakk helt frem. Det var fint vær og rundt 15 grader. Kjørte motorveien på E18 inn til Oslo og lå i 80-90 km/t. Det var sterk motvind mesteparten av turen mellom Tønsberg og Drammen og dette merktes godt på rekkevidden. Etter lierbakkene hadde jeg nesten 0 km igjen restkapasiteten og stoppet derfor for å lade og lunsje på Liertoppen kjøpesenter. Ladet nok til å komme til Ikea hvor jeg igjen ladet og handlet det vi trengte der. Kom frem til Grunerløkka med 11 km rest, noe seinere enn beregnet noe som gjorde at jeg hadde mindre tid å lade på før jeg skulle hjem igjen (3 timer).
Kjørte igjen til Ikea for å lade og spise kveldsmat for barna der. Dro videre etter en times lading hvor guessometeret sto på 100 etter forsiktig kjøring fra sofienbergparken til Ikea, med 85 km hjem på kartet. Bakkene opp mot Asker og Liertoppen trekker sitt selv i lav fart i. Vel nede i Drammen hadde jeg så vidt over halvfullt batteri (56 km på guessometeret) og med 61 km igjen. Telte på knappene og beregnet at det skulle gå akkurat med veldig rolig kjøring på gamle E18 og medberegnet 10 km i skilpadde modus. For å kjøre rolig ble det en litt lengre vei og endte på 68 km i stedet for 61 og kom med veeeldig forsiktig kjøring hjem, etter ett par kilometer i skilpadde modus. Holdt da i gjennomsnitt ca 50-60 km i timen uten noe særlig vind. (guessometeret viste fulladet dagen etter 147 km).
Konklusjonen av alt dette blir at takboksen (sammenklappet, ikke i bruk) i høy fart og dårlige vindforhold kan redusere rekkevidden kraftig  som denne dagen var nede i 8 mil. Men ved veldig rolig kjøring og forholdvis moderat fart har den lite å si på rekkevidden. Hadde planlagt en tur fra Tønsberg til dyreparken som jeg ble noe mer usikker på etter denne turen. Vil tro at takboksen sammenlagt forkorter rekkevidden fra 60-70 km/t og oppover, mens man vil merke det fra 50-60 km/t med takboksen slått opp.
I vårt dagligliv som består av mye småkjøring i smått urbant miljø, spiller denne rekkevidden lite inn i hverdagen., mens lengre turer må planlegges nøye med mange variabler. Takboksen har gjort oss mye mindre avhengige av stor bagasjeplass og er bidragende til at vi kommer til å selge fossilbilen og klare oss kun med elbilen siden vi bruker fossilbilen veldig lite. Har funnet ut at det lønner seg for oss å heller leie fossilbil de få gangene vi trenger lenger rekkevidde.

Legger til at vi var på telttur i fjor sommer på sørlandet og med fint vær og 70-80 soner så lå vi an til å klare 120km med takboksen og fullt lastet bil. Har dog ikke prøvd med sykler bakpå i tillegg.
E-Niro 2019: "Evion"
Euro-Leaf 2013 med 6,6 kW lader: "Selma"

svingen

Sitat fra: Haahov på tirsdag 04. mars 2014, klokken 23:36
Hei!
Jeg var med å prøve ut en takboks for en tid tilbake i samarbeid med elbilforeningen. Se http://elbil.no/elbiler/763-elbil-med-rygglast-gir-familien-plass-til-nesten-alt (Den blå er min)
Skrev da noen brev om mine erfaringer, og her er det mest omfattende:

Kjørte på lørdag inn til Oslo fra Tønsberg for å besøke Oslo miljøfestival i sofienbergparken. Turen er på 110 km, og planen var å  sannsynligvis ta en lunsj og lade på Ikea Slependen hvis vi ikke rakk helt frem. Det var fint vær og rundt 15 grader. Kjørte motorveien på E18 inn til Oslo og lå i 80-90 km/t. Det var sterk motvind mesteparten av turen mellom Tønsberg og Drammen og dette merktes godt på rekkevidden. Etter lierbakkene hadde jeg nesten 0 km igjen restkapasiteten og stoppet derfor for å lade og lunsje på Liertoppen kjøpesenter. Ladet nok til å komme til Ikea hvor jeg igjen ladet og handlet det vi trengte der. Kom frem til Grunerløkka med 11 km rest, noe seinere enn beregnet noe som gjorde at jeg hadde mindre tid å lade på før jeg skulle hjem igjen (3 timer).
Kjørte igjen til Ikea for å lade og spise kveldsmat for barna der. Dro videre etter en times lading hvor guessometeret sto på 100 etter forsiktig kjøring fra sofienbergparken til Ikea, med 85 km hjem på kartet. Bakkene opp mot Asker og Liertoppen trekker sitt selv i lav fart i. Vel nede i Drammen hadde jeg så vidt over halvfullt batteri (56 km på guessometeret) og med 61 km igjen. Telte på knappene og beregnet at det skulle gå akkurat med veldig rolig kjøring på gamle E18 og medberegnet 10 km i skilpadde modus. For å kjøre rolig ble det en litt lengre vei og endte på 68 km i stedet for 61 og kom med veeeldig forsiktig kjøring hjem, etter ett par kilometer i skilpadde modus. Holdt da i gjennomsnitt ca 50-60 km i timen uten noe særlig vind. (guessometeret viste fulladet dagen etter 147 km).
Konklusjonen av alt dette blir at takboksen (sammenklappet, ikke i bruk) i høy fart og dårlige vindforhold kan redusere rekkevidden kraftig  som denne dagen var nede i 8 mil. Men ved veldig rolig kjøring og forholdvis moderat fart har den lite å si på rekkevidden. Hadde planlagt en tur fra Tønsberg til dyreparken som jeg ble noe mer usikker på etter denne turen. Vil tro at takboksen sammenlagt forkorter rekkevidden fra 60-70 km/t og oppover, mens man vil merke det fra 50-60 km/t med takboksen slått opp.
I vårt dagligliv som består av mye småkjøring i smått urbant miljø, spiller denne rekkevidden lite inn i hverdagen., mens lengre turer må planlegges nøye med mange variabler. Takboksen har gjort oss mye mindre avhengige av stor bagasjeplass og er bidragende til at vi kommer til å selge fossilbilen og klare oss kun med elbilen siden vi bruker fossilbilen veldig lite. Har funnet ut at det lønner seg for oss å heller leie fossilbil de få gangene vi trenger lenger rekkevidde.

Legger til at vi var på telttur i fjor sommer på sørlandet og med fint vær og 70-80 soner så lå vi an til å klare 120km med takboksen og fullt lastet bil. Har dog ikke prøvd med sykler bakpå i tillegg.

Tusen takk får din erfaring og deling,syns det ikke har kommet noen oppfølgings artikkel på den saken.
når det gjelder turen din så var det jo en lang tur med tønsberg oslo :)

virker jo veldig bra med 70-80 og 12 mil med full takboks og full bil,du hadde da lasta tokboksen og eller var den "pakka ned"?

Vi er veldig glad i og reise på sykkel tur med bil,dvs kjøre en plass og sykkle rundt derfra og så kjøre videre (siden vi har små barn) så da er det ikke så langt vi kjører om gangen og er ofte på samme plass par dager så får ladet bilen i mellomtiden,blir veldig dyrt og leie bil får en slik tur så kunne godt tenkt og bruke elbilen da :)

Videre så blir det en del turer til svigerforeldrene mine men da kan jeg hurtig lade etter 5 mil (har da kun brukt 50%) og kjøre 5 mil til så er vi fremme. (kun 10 mil kan akuratt klare turen men gjør ikke det i praktisk tror jeg med full lasta bil)

Siden du har kjøpt deg Leaf med stor plass har du kanskje tenkt og selge din? ;)
peugeot ion 2011 med OVMS,DAB radio,sykkel hengerfeste.
Bor i Nittedal (oslo)

Haahov

Sitat fra: svingen på onsdag 05. mars 2014, klokken 11:59
Tusen takk får din erfaring og deling,syns det ikke har kommet noen oppfølgings artikkel på den saken.
når det gjelder turen din så var det jo en lang tur med tønsberg oslo :)

virker jo veldig bra med 70-80 og 12 mil med full takboks og full bil,du hadde da lasta tokboksen og eller var den "pakka ned"?

Vi er veldig glad i og reise på sykkel tur med bil,dvs kjøre en plass og sykkle rundt derfra og så kjøre videre (siden vi har små barn) så da er det ikke så langt vi kjører om gangen og er ofte på samme plass par dager så får ladet bilen i mellomtiden,blir veldig dyrt og leie bil får en slik tur så kunne godt tenkt og bruke elbilen da :)

Videre så blir det en del turer til svigerforeldrene mine men da kan jeg hurtig lade etter 5 mil (har da kun brukt 50%) og kjøre 5 mil til så er vi fremme. (kun 10 mil kan akuratt klare turen men gjør ikke det i praktisk tror jeg med full lasta bil)

Siden du har kjøpt deg Leaf med stor plass har du kanskje tenkt og selge din? ;)

12 mil var med takboksen oppslått  ;)
Mente du selge iOn eller mente du takboksen?
E-Niro 2019: "Evion"
Euro-Leaf 2013 med 6,6 kW lader: "Selma"

svingen

peugeot ion 2011 med OVMS,DAB radio,sykkel hengerfeste.
Bor i Nittedal (oslo)

© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA