Peugeot ion vil ikke lade.

Startet av offpist, søndag 26. juli 2020, klokken 14:37

« forrige - neste »

TB

#60
Erfarte C-Zero ikke likte at Zaptec Pro ladeboksen stoppet lading og endret faser.
Da stoppet bilen ofte ladingen, og ladet ikke mer før kabel ble tatt ut og satt inn igjen.
Det brukte å skje under pausen på ca 30% eller 70%.
Da sjekker bilen spenningen på batteriet og lader ikke batteriet.  Mitsubishi i-Miev / Citroen C-Zero / Peugeot iOn er alle helt lik på dette området, det er som kjent Mitsubishi som har laget alle bilene.

Zaptec løste det ved å legge inn egen programvare i Zaptec Pro ladeboksen som ikke endret faser under lading.
Mener å huske dette var i 2018. Det fungerte i starten pga. det var svært få som ladet. Men, når det ble flere hendte det at faser ble byttet - og lading stoppet.

Slik jeg tolket det - Zaptec kjenner igjen merket og bilmodell ved å se på hvordan bilen starter ladeprosessen.
Det er svært begrenset kommunikasjon, mellom ladeboks og bil, dette er en form for "kvalifisert gjetting".

Zaptec tilpasser seg ulike merker sine spesielle ønsker og virkemåte på denne måten.
De laget også en tilsvarende fiks for første generasjon Kia Soul Electric for at forvarming skulle fungere.
Sikkert flere andre tilpasninger som ble gjort.

Etter tilpasset programvare ble lagt inn opplevde jeg ikke noe problem. Ladet C-Zero på Zaptec Pro fra 2017 til 2019.

Dette var på 230 V IT nett, maks 7 kW.
22 kW betyr 400 V TN nett. Zaptec fraråder å sette ladeboksene i trefase modus om ikke bil faktisk støtter trefase. Nå har trillingene typen 1 ladekabel, bare en faseleder og nøytral er koblet til. Bilen burde ikke reagere på trefase, den vil aldri se alle fasene.

Er redd bilprodusentene i liten grad prioriterer å oppdatere eldre modeller om det ikke er feil som kan bidra til farlige situasjoner. Bremser, styring, generelt sikkerhet blir fulgt opp i form av tilbakekallinger også på eldre modeller om det er alvorlig nok.

Husk trillingene kom på markedet første gang i 2010. Dette var før de aller fleste ladebokser.
Zaptec kom med første ladeboks i 2016.
KONA Electric Long Range Premium 2024
Citroen C-Zero 2012 solgt
Hyundai KONA Electric 2019 solgt
Lørenskog

© 2025, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA