Advarsel, amerikansk Model 3 til salgs på Finn

Startet av OlaM, fredag 24. juli 2020, klokken 10:13

« forrige - neste »

OlaM

Reagerte på fargen, sølv var jo bare tilgjengelig en veldig kort stund. Ser også at det er flate bakseter. Med regdato 27.02.2018 er det vel ingen tvil om at dette er den amerikanske versjonen som ble importert.

https://www.finn.no/car/used/ad.html?finnkode=185538554

Visse ting kan tyde på at bruktbilselgeren ikke har komplett kompetanse på elbil:

SitatDet følger med en helt ny lader som kan monteres hjemme. 32V!

Og et viktig forbehold er sneket inn mellom blide vittigheter:

SitatKjøper oppfordres til å selv sette seg inn i fabrikantens vedlikeholdsplan. Servicehefte ligger i bilen.
Skulle du finne en ripe eller to følger dette med uten ytterligere vederlag :)
Omregistrering er inkludert i prisen.

Hvis denne er amerikansk så har man naturligvis ingen superlading. Det går vel ikke å bygge om til CCS? Man kan jo eventuelt få tak i en amerikansk CHAdeMO adapter. Tipper Tesla vil gjøre seg ekstra vrang hva gjelder garanti også.

Her gjelder altså caveat emptor, ikke kjøp med mindre du vet at du klarer deg uten hurtiglading og har strammet opp prutemuskulaturen.
'21 3LR

GL1

Samme skjedde i fjor. Lagt ut uten tydelig beskrivelse av hva som var til salgs. Tror vedkommende fikk en storm av spørsmål på sin finn-konto, og valgte å slette annonsen mener jeg å huske.

Mener det var artikkel i media da far og datter fra en bilforhandler-familie på Sørlandet hentet over hver sin US Model3 i 2018.

Om det er en ny eier som ikke har peiling, eller om det fortsatt er folk med erfaring fra bil/import som prøver å "late som de ikke har peiling" vet jeg ikke.
2019 TM3 AWDLR (FSD??)

automat

Kun FM-radio og. Hvordan funger online-tjenester og oppdateringer på denne mon tro?
Audun Torsdalen
Styremedlem Østfold Elbilforening 2022-
2014 Peugeot iOn
2017 Tesla mod X75D
2018 Hyundai Ioniq

Orbit

Både EV30000 og EV30001 fikk ny eier i løpet av 2019, begge importert november 2018. Så dagens selger er mest sannsynlig ikke de som importerte bilen.
2016 BMW i3 94Ah
2019 Audi e-tron 55

GL1

Sitat fra: Orbit på fredag 24. juli 2020, klokken 10:57
Både EV30000 og EV30001 fikk ny eier i løpet av 2019, begge importert november 2018. Så dagens selger er mest sannsynlig ikke de som importerte bilen.
Jeg så det. Men det er en bilforhandler som selger bilen, og jeg mener det er alvorlig å ikke opplyse om importbil og svært begrensede lademuligheter i annonsen.

Jeg valgte å rapportere til finn.no
2019 TM3 AWDLR (FSD??)

OlaM

499 000 i pant på den også, andre eier har nok fått katta i sekken dessverre.
'21 3LR

CorsoDante

Grenser til svindel å ikke opplyse om at dette er US versjon uten garanti, og med en rekke andre skavanker.

Med dette i mente burde korrekt pris være langt under 420 (Musk-pris...). 

Bra at GL1 har tatt tak.
TMYP HW4 / TM3P Atom

arthur

Registrert første gang 27.02.2018

Registrert første gang i Norge 08.11.2018

Registrert første gang på eier 08.07.2019

SALGSGSPANT I MOTORVOGN NOK 499 790,00

Burde ringe noen varselbjeller hos potensielle kjøpere?

Miev 2014 - solgt
Kona 2018 - solgt
Kia e-Niro 2019 - solgt
Seat Mii Electric - november 2020- tilbakelevert
Hyundai Kona - april 2021
Polestar2 -desember 2022

OlaM

Bruktbilselgeren har nå oppdatert annonsen med at bilen er importert, men ikke med konsekvensene av det. De har nok ikke særlig peiling dessverre, det er vel en ærlig sak det. Det samme kan man vel kanskje si om nåværende eier, men ikke de som importerte. Det er jo sørgelig hvis de importerte faktisk fikk solgt for 499', synd når skurkestreker lønner seg.
'21 3LR

Elmo

Sitat fra: OlaM på lørdag 25. juli 2020, klokken 11:02
Bruktbilselgeren har nå oppdatert annonsen med at bilen er importert, men ikke med konsekvensene av det.

Jeg sendte dem følgende melding på finn:
"Er dere klar over at dette er en importbil som har store begrensninger i forhold til biler levert nye av Tesla i Norge ? Hvis dere ikke vet det så bør dere konfrontere selger/eier. Hvis dere er klar over det så bør dere informere om det i annonsen ! - mener jeg."

Og fikk følgende svar:
Sitat fra: Bilsenteret Sør AS
Hei, dette var ikke vi klar over, så dette skal vi selv sakt rette opp i 😊

Tesla Model 3 AWD/FSD 03/2019 med FW: 2024.38.6  og en Seat Mii 2020.
Bor i Asker. Elbilist siden 2005.
Har hatt div. Saxo/P106 som vi har kjørt tilsammen 170.000 km. Kun en P106 igjen nå.
eUp 2014 - solgt.

Electric cars in Norway

Godt jobbet  :police: :+1:

Slike innlegg får meg til å minnes de gamle dager med Aftenpostens rubrikkannonser - det var tider det  :D ;)  neida...  Ikke mye to-veis dialog da. Det var hver sin mann og sine rosa og gule markørpenner. Deretter ringte man til det tlf fastnummeret. Epost var jo NASA nivå da og mobil var ikke i bruk da.

Espen Hugaas Andersen

Skal faktisk være mulig å få ladet med CHAdeMO med amerikansk adapter, og offentlige Type 2 ladestasjoner med Type 2 -> Type 1 ladekabel og J1772 adapteret som kommer standard med bilen. Tror man vil være begrenset til ca 45 kW på CHAdeMO og ca 7,4 kW på Type 2 ladere (ingen trefaselading).

Så det er ikke *helt* krise lademessig. Men latterlig å ikke opplyse om det.
Model X 100D.
Cybertruck reservasjon.

pekle

Står kartet "fast" på eksporthavna? Elizabethport, NJ vises på interiørbilder.

Espen Hugaas Andersen

Sitat fra: pekle på lørdag 25. juli 2020, klokken 17:30
Står kartet "fast" på eksporthavna? Elizabethport, NJ vises på interiørbilder.
Det kan stemme det. Har merket at når jeg kjører på ferger så vil pilen holde seg på avreisekaien helt til man er over på andre siden.

Når den da ankom Europa manglet den kanskje kart eller noe.
Model X 100D.
Cybertruck reservasjon.

© 2026, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA