Skoda Enyaq lanseres 1. September med salgsstart samme dag

Startet av Kafk4, onsdag 22. juli 2020, klokken 08:04

« forrige - neste »

torlie

Tenker at det er på høy tid, og om jeg liker presentasjonen blir det nok bestilling før den evt er mulig å se hos forhandler i ukene etterpå.

Dersom man derimot beholder sin plass i køen (som man burde) selv om man venter med bestilling før den er besiktiget, kan det være jeg avventer litt.

Er også spent på om de skal kjøre strategien til VW tilsvarende for ID3 hvor de skal pushe på oss Founders Edition med kun få farger.

Er i utgangspunktet interessert i å velge både utstyr og farge fritt, og ikke være låst til en pakke Skoda konfigurerer for meg.

2020: MG ZS EV
2018 Zoe Bose Edition (solgt)
2016 Zoe Intens (Solgt)

batterimannen

Har ikke noe problemer med å velge 5 forskjellige interiør og 10 tilleggspakker, må ikke plukke enkeltkomponenter. Egentlig liker jeg best som med Hyundai/Tesla at alt av sikkerhetsutstyr og ting alle egentlig vil ha er inkludert, så betaler man ekstra om man vil ha "skinn", farge på bilen og soltak. Synes det er dårlig at sikkerhetsutstyr som parkeringssensorer, ryggekamera og blindsonevarsler er smørt utover 3 utstyrsnivåer på ID 3.

Det jeg er mer skeptisk til er å bruke en halv mill + (?) på en bil jeg ikke har sett og prøvd. Det er kanskje innenfor for min egen del å bare prøvesitte hos forhandler.

Jeg er også skeptisk til å låse meg til bilen i starten av september om 4wd ikke kommer før nærmere neste sommer. Tesla Model Y kan man jo levere tilbake etter noen dager med prøvekjøring. Model Y har blitt satt ned 3000 $ for litt siden, og dollarkursen har bedret seg. Den blir nok billigere enn den er nå, så åpner de for å kunne bestille 7-seter i starten av 2021.

Har nr litt over 200, men virker ikke som nr får så mye å si om man skal ha 4wd. Får håpe at de ikke stresser for mye med at man må legge inn bestilling før bilen kommer til utstilling og for lang tid før 4wd kommer. Blir det for mye usikkerhet og press, så blir det fort til at jeg dropper ut av køen, og da blir det nok Model Y.
Hyundai Kona electric 2019
Volvo XC40 Recharge P8 Twin 2021
Volvo XC40 Recharge P8 Twin Ultimate 2023

makki

Enig med batterimannen, er kø nr litt over 700, 4dw kommer ikke før sommer 2021, har reservert tmy long rang, full fsd med 20 tommer hjull for 546000kr, og tror ikke heller skoda selger 4wd for 450000...så får se hva blir det for min del 01 sept.

ihaal

Blir nok en relativt lav startpris med 4wd, men det store spørsmålet er jo hva den lander på etter man har krysset av for skinnseter, matrix-lys, HUD, hengerfeste, soltak osv. Forhåpentligvis ligger det noen tilbud der for de som bestemmer seg raskt. Samtidig lurer jeg på hva VW tenker om at Skoda begynner å forsyne seg av ventelisten deres på 10 000 forhåndsreservasjoner; tipper prisene på ID4 må komme på plass så folk kan velge hvilken modell de ønsker seg.
ID.4 GTX (tidligere ID.4 1st og Leaf 40 kWt)

Gnilre

Jeg ble lei av å vente på Enyaq og skrev heller kontrakt på en Volvo XC40 til ca 560.000 med det tilleggsutstyret jeg trenger inklusive vinterdekk, som jeg forhåpentlig får til påske. Jeg synes egentlig den bilen blir litt liten, men jeg tenkte etter at prisen på ID3 ble presentert at Enyaq med firehjulsdrift og stort batteri neppe blir billigere enn 560'. 408 hk i Volvoen blir kanskje litt mer morsomt enn de 306 hk som kommer i Enyaq også. Dessuten har vi vel ingen garanti for at Enyaq med 4WD blir levert i 2021 heller, og i 2022 antar jeg at det blir moms på elbiler.
Men jeg er spent på 1.september; Enyaq blir helt sikkert en bra bil til mitt bruk, så da får jeg jo vite om jeg har gjort noe dumt ved å gå for Volvo.
Kia Soul EV sept 2014 - aug 2016.
Opel Ampera-e mai 2017-november 2017.
Kia e-Niro 2019.
Volvo XC40 pure electric 2021.
VW ID4 1st april 2021 - januar 2022.
VW ID4 GTX februar 2022 -.

Svolar

Hvordan har det vært tidligere med audi, vw og skoda?
Siden de kommer med varianter av samme bil vil det vil være bedre å hente ut mer penger på Audi først?

batterimannen

Sitat fra: Svolar på fredag 24. juli 2020, klokken 17:15
Siden de kommer med varianter av samme bil vil det vil være bedre å hente ut mer penger på Audi først?

Fordi de har større marginer på Audi? Kan hende de ikke mener at det er samme kjøpergruppe?

De 3 merkene har ikke delt samme biltype/platform før. Det nærmeste er vel e-UP!, Citigo iV og Mii. Det blir ikke helt sammenliknbart. For ID.3 så har man Cupra el-Born, men den kommer ikke før om lenge og kun største batteripakke.
Hyundai Kona electric 2019
Volvo XC40 Recharge P8 Twin 2021
Volvo XC40 Recharge P8 Twin Ultimate 2023

daktari

Sitat fra: batterimannen på fredag 24. juli 2020, klokken 19:06

Fordi de har større marginer på Audi? Kan hende de ikke mener at det er samme kjøpergruppe?

De 3 merkene har ikke delt samme biltype/platform før. Det nærmeste er vel e-UP!, Citigo iV og Mii. Det blir ikke helt sammenliknbart. For ID.3 så har man Cupra el-Born, men den kommer ikke før om lenge og kun største batteripakke.
A3, Golf, Leon, Octavia?
A6 og Superb og Passat endel år tilbake?
Alhambra og Sharan?
Mine videoer av Autopilot 2 Mine I-Pace videoer
2023 ID.4 GTX 2021 ID.4   2022 BMW iX40   2021 Model 3 LR   2019 Audi e-tron 55   2019 I-Pace HSE   2017 S90D

daktari

Audi selger bra med e-tron nå. De markedsfører derfor Q4 så lite som mulig, for å unngå at folk avventer. Kan hende Q4 er klar samtidig som Enyaq, men allikevel ikke lanseres før senere for å skrape mest ut av etron-kjøperne. (isdn vs adsl) Det gir dem også mer tid til testing og å rette feil, de har hatt uvanlig mye på etron.
Mine videoer av Autopilot 2 Mine I-Pace videoer
2023 ID.4 GTX 2021 ID.4   2022 BMW iX40   2021 Model 3 LR   2019 Audi e-tron 55   2019 I-Pace HSE   2017 S90D

sjokomelk

Sitat fra: batterimannen på fredag 24. juli 2020, klokken 19:06
Følgende biler er Golf (MQB-plattformen) med annet karroseri:
Audi A1 mk2
Audi A3
Audi TT
Audi Q2
Audi Q3
Jetta VS5 (Kinesisk modell)
Jetta VS7 (Kinesisk modell)
Seat Leon
Seat Ateca
Seat Tarraco
Skoda Kamiq
Skoda Karoq
Skoda Kodiaq
Skoda Octavia
Skoda Scala
Skoda Superb
VW Arteon
VW Atlas/Teramont
VW Bora
VW Caddy
VW Golf (selvføligelig)
VW Jetta
VW Lamando (Kinesisk modell)
VM Lavida (Kinesisk modell)
VW Passat (fra 2005?)
VW Passat NMS (USA-versjonen)
VW Polo Mk6
VW T-Cross
VW T-Roc
VW Tiguan
VW Touran
Og sikkert enda fler.

Samme er det hos Audi-baserte biler. Der er det nå samme plattform under A4, A5, A6, A7, A8, Q5, Q7, Q8, e-tron, Porsche Macan, Porsche Cayenne, Bentley Bentayga, VW Tourag og Lamborghini Urus.

Volkswagen er vel den største bilprodusenten som virkelig har vært flink til å gjenbruke en plattform så mye som mulig over hele linja og hele verden, og dra alle kostnadsfordelene dette har.
Kjører 2017 Tesla Model X 100D - utlevert 1/12-17 - oppgradert til MCU2/HW3 og CCS
RTFM: https://www.tesla.com/ownersmanual

Jørgen von Schnellfahrer

Jeg tenker at siden Skoda har tatt seg veeeldig god tid fra presentasjon av modell og ventelister, så har jeg tid til å vente på å prøvesitte og prøvekjøre før bindene bestilling!

Prøvesatt akkurat polestar 2 og siden vi ofte er flere enn 2 i bilen beholder jeg kønummeret mitt på enyaq og håper at bakseteplassen er bedre i her..
Kia Soul EV Exclusive 2016 grå

Olemann

Samme her, etter prøvesitting av Polestar var veien kort til å trekke seg.  Nydelige linjer og spesifikasjoner, men bilen skal jo sittes i og kjøres også, både av høye og lave personer.
Så får vi se om Skodaen velges foran nåværende eNiro som bortsett fra hengerfeste er en super bil.  Skodaen er dessverre 25 cm lengre enn eNiro, men noe må man ofre for plassens skyld...Spennende også med pris, mitt tips er 580k for bil ferdig på veien med v.hjul, største batteri, AWD, h.feste og det meste av utstyret som VAG dessverre har tradisjon for å gjøre med som BMW, nemlig levere med noen A4 sider man kan krysse av...der har de mye å lære av asiatene.

Sitat fra: Jørgen von Schnellfahrer på mandag 27. juli 2020, klokken 17:14
Prøvesatt akkurat polestar 2 og siden vi ofte er flere enn 2 i bilen beholder jeg kønummeret mitt på enyaq og håper at bakseteplassen er bedre i her..

Unified86

Skoda ute med en mini-pressemelding i dag: https://www.skoda-storyboard.com/en/press-releases/skodas-first-100-battery-powered-vehicle-enyaq-iv-2020/

Avslører aerodynamikken til cw 0,27, ellers flere bekreftelser på det vi allerede vet, og har lagt ved flere bilder, riktignok med en hvit og svart kamuflasje, men bilen ser mer ferdig ut nå enn i den grønne kamulasjen fra Irland - blandt annet fått på seg glasstaket:)

Edit: Ser at den kjører med vinterdekk, så er vel ikke helt ferske bilder akkurat..?
2006 BMW E91 M-Sport
2021 BMW IX3 FC - Leveres uke 30

Stip

Dette er vel nesten ikkje samme bil? Har tidligare irritert meg litt over den kjedelige formen langs dørene på den grønne kamuflasjebilen. Det kunne nesten minne litt om Space Wagon. Flott å sjå no at dei beholder "sideshapen" frå opprinnelig prototype. Det har litt å sei for heilhetsinntrykket.

© 2025, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA