Hovedmeny

Nå kommer ny S/X

Startet av Motorwatt, tirsdag 21. juli 2020, klokken 20:13

« forrige - neste »

mthoring

Hvor finnes det 800v ladere i Norge?
S75D MCU2/HW3 - prod 27/8/17
Mii Electric - utlevert 08/20

Klykken

BMW i3 fra 26.06.2014
TMS85D 2015 - Solgt
TMY LR 2021
Helelektrisk bilpark <3

daktari

Har Xpeng P7 bøffa designet til facelift S mon tro?
Mine videoer av Autopilot 2 Mine I-Pace videoer
2023 ID.4 GTX 2021 ID.4   2022 BMW iX40   2021 Model 3 LR   2019 Audi e-tron 55   2019 I-Pace HSE   2017 S90D

turfsurf

Sitat fra: daktari på tirsdag 28. juli 2020, klokken 00:18
Skulle tro det. De har jo rappet alt mulig annet fra Tesla.
i4 M50 2024 | Model Y P 2022 | BMW CE 04 2022 | x - e-tron 55 SB 2021  x - e-tron 50 SB 2021 | x - e-tron 50 2020 | x - Model 3 LR 2021 | x - I-Pace HSE 2019 |
x - i3 120Ah 2019 | x - Model X 100D 2017 | x - i3 60Ah 2015 | x - Model S 85D 2015  | x - Model S85 2013

Counterpointer

Sitat fra: turfsurf på tirsdag 28. juli 2020, klokken 06:47
I den forbindelse lurer jeg på en ting. Tesla la jo i sin tid ut mesteparten av sine patenter åpent ut og oppfordret konkurrenter til å bruke dem. Hvordan henger det sammen med at de vel har anklaget/saksøkt Xpeng for å ha stjålet koden til autopilot.

Så sånn sett så burde det ha vært helt greit at P7= nye S (egentlig nye Model 3 i mitt hode pga størrelse)

RJK

Sitat fra: knut.aulie på tirsdag 28. juli 2020, klokken 08:47
I den forbindelse lurer jeg på en ting. Tesla la jo i sin tid ut mesteparten av sine patenter åpent ut og oppfordret konkurrenter til å bruke dem. Hvordan henger det sammen med at de vel har anklaget/saksøkt Xpeng for å ha stjålet koden til autopilot.

Så sånn sett så burde det ha vært helt greit at P7= nye S (egentlig nye Model 3 i mitt hode pga størrelse)

De friga patent på en god del som har med drivlinja å gjøre, men ikke på Autopilot og flere av disse løsningene. Det henger altså helt på greip.

Tesla ville få i gang elbilproduksjon, uten å ødelegge helt for seg selv. Det er dessuten noen klausuler man må akseptere for å få bruke patentene...
Hyundai Kona Dark knight metallic med soltak - Kø# 2500, bil utlevert mars -19
Bosted Oslo

Counterpointer

Sitat fra: RJK på tirsdag 28. juli 2020, klokken 08:50
Tesla ville få i gang elbilproduksjon, uten å ødelegge helt for seg selv.
Litt selvmotsigende å ønske seg konkurrenter, men ikke som kan konkurrere [emoji1744]

Men, det forklarer dobbeltheten i forhold til Xpeng og andre.

Uansett blir det spennende å se om Frans kommer med noe helt nytt eller bare en refresh. Synes S har holdt seg godt, og facelift gjorde stor forskjell. Så det er åpent for både småjusteringer og full overhaling. Personlig tror jeg mest på liten refresh, da full ombygging av produksjon vil være mye nå som de holder på med alt mulig annet (Cyber, Semi mm).

Klykken

Giga berlin skal produsere ny type batteri basert på Maxwells teknologi og produksjonsteknikk, med høyere energitetthet og mindre formfaktor ryktes det, bl.a. for å få 7 seter i Y.
Tipper S og X får nyte godt av dette óg.
BMW i3 fra 26.06.2014
TMS85D 2015 - Solgt
TMY LR 2021
Helelektrisk bilpark <3

daktari

Vekk fra sylindriske celler da kanskje, de mye hypede 2170 som jo er 5 mm høyere enn 19650 varte ikke så lenge? Eller er dette markedsføring for at potensielle kunder i EU skal stå over ID4, iX3 og iX4, EQB, Q4 og Enyaq og heller vente på en bedre Y? Hvis de nå redesigner Y komplett med nytt chassis og nytt batteri lukter det ikke ferdig testet og leveringsklar Y om et år tror jeg.

Det er jo interessant at BYD også nevnte dette med sine tynne blade-batterier. (Nissan også med i Ariya??). Uansett veldig bra med en tynnere batteripakke som gir mer benplass og/eller høyere bakkeklaring.

Håper på en forbedret S og X som retter på de svakhetene den modellen har; det er så mye positivt med de bilene.
2023 ID.4 GTX 2021 ID.4   2022 BMW iX40   2021 Model 3 LR   2019 Audi e-tron 55   2019 I-Pace HSE   2017 S90D

turfsurf

Sitat fra: daktari på tirsdag 28. juli 2020, klokken 10:31
Vekk fra sylindriske celler da kanskje, de mye hypede 2170 som jo er 5 mm høyere enn 19650 varte ikke så lenge? Eller er dette markedsføring for at potensielle kunder i EU skal stå over ID4, iX3 og iX4, EQB, Q4 og Enyaq og heller vente på en bedre Y? Hvis de nå redesigner Y komplett med nytt chassis og nytt batteri lukter det ikke ferdig testet og leveringsklar Y om et år tror jeg.

Håper på en forbedret S og X som retter på de svakhetene den modellen har; det er så mye positivt med de bilene.
De jo ikke gå bort fra formfaktoren 2170 fordi om de bytter batterikjemi / produksjon. Og nytt chassis er det vel ikke snakk om, heller noen nye deler. Håper de kommer med større batteri på LR og.

S og X trenger først og fremst en redesign m.t.p produkjson for å gjøre de enklere å bygge og heve kvaliteten. En X som ikke trenger 7-8 servicebesøk i åretog med større batteri hadde jeg brått vurdert igjen.
i4 M50 2024 | Model Y P 2022 | BMW CE 04 2022 | x - e-tron 55 SB 2021  x - e-tron 50 SB 2021 | x - e-tron 50 2020 | x - Model 3 LR 2021 | x - I-Pace HSE 2019 |
x - i3 120Ah 2019 | x - Model X 100D 2017 | x - i3 60Ah 2015 | x - Model S 85D 2015  | x - Model S85 2013

daktari

Sitat fra: turfsurf på tirsdag 28. juli 2020, klokken 11:45
Sitat fra: daktari på tirsdag 28. juli 2020, klokken 10:31

De jo ikke gå bort fra formfaktoren 2170 fordi om de bytter batterikjemi / produksjon. Og nytt chassis er det vel ikke snakk om, heller noen nye deler. Håper de kommer med større batteri på LR og.

S og X trenger først og fremst en redesign m.t.p produkjson for å gjøre de enklere å bygge og heve kvaliteten. En X som ikke trenger 7-8 servicebesøk i åretog med større batteri hadde jeg brått vurdert igjen.
Nei, selvfølgelig, men det var spekulasjon om et slankere batteri. Problemet til S og 3 er jo at gulvet er såpass høyt, så du sitter som i en formel-bil jmfr Taycan og Polestar som har utgravinger til bena, men putter batteri i midtrabatten.
Hvis du bytter ut sentrale deler av chassiset, vi snakker om den stabiliserende boksen bak/bunnplaten nærmest, vil jeg hevde det er et nytt chassis. Semantikk kanskje, bilen ser jo lik ut, men de delene går ikke om hverandre, det er binært i produksjon og reparasjon. enten v1 eller v2 (med mikro-revisjoner hver seg.)

Men dette er jo spekulasjoner, jeg tror som nevnt hovedformålet er å prate opp aksjen litt (det funket) og få kjøpere til å ikke handle hos konkurrenten.

Ellemelle

Sitat fra: knut.aulie på tirsdag 28. juli 2020, klokken 09:00
Litt selvmotsigende å ønske seg konkurrenter, men ikke som kan konkurrere [emoji1744]

Nei, det er jo ikke slik det fungerer.

Automatisk lesing av veiskilt er et godt eksempel.
Fordi MobilEye utrolig nok har fått patent på den banale egenskapen å kunne lese fartsgrense-skilt automatisk (og det på 2000-tallet, flere tiår etter at OCR ble vanlig), er det ingen andre som kan utvikle løsninger med tilsvarende funksjonalitet uten å måtte kjøpe lisens fra MobilEye.
Tesla lider på grunn av dette, men de vil uansett ikke ha bruk for noe kildekode fra MobilEye, den delen klarer de utmerket selv.

Samme er det med Xpeng. De kan gjerne lage løsninger som Tesla har funnet opp, men de skal ikke bruke kildekoden til Tesla. Det sier vel seg selv?

RJK

Sitat fra: knut.aulie på tirsdag 28. juli 2020, klokken 09:00
Sitat fra: RJK på tirsdag 28. juli 2020, klokken 08:50
Tesla ville få i gang elbilproduksjon, uten å ødelegge helt for seg selv.

Uansett blir det spennende å se om Frans kommer med noe helt nytt eller bare en refresh. Synes S har holdt seg godt, og facelift gjorde stor forskjell. Så det er åpent for både småjusteringer og full overhaling. Personlig tror jeg mest på liten refresh, da full ombygging av produksjon vil være mye nå som de holder på med alt mulig annet (Cyber, Semi mm).

Denne villfarelsen var det mange som levde under i mange år, der man med nebb og klør prøvde å holde konkurrenter borte.

Det var helt til man skjønte at konkurranse, betyr å tiltrekke området flere kunder, som og bruker mere tid og energi på å sondere markedet, og som er nært opp til å beslutte et kjøp. Beste eksempelet er møbelbutikker, som gjør at man nå i stadig flere byer, ser at det etableres tilsvarende forretninger i visse strøk. Og det tjener altså alle forretninger på, fremfor å tape på slik man trodde før.

Slik vil det fort være når det gjelder konkurranse på drivlinjer. Dess flere merker og modeller man kan velge mellom, dess  flere er villig til å gjøre om sonderinger til faktisk kjøp. Så flere elbiler å velge mellom, er en glede for andre elbilprodusenter, og til stor sorg for de som produserer ice-biler.

Og her er det store dilemmaet, flere av elbilprodusentene er egentlig ice-produsenter, og vil helst fortsette med det, så det legges til "mangler (ingen taklast, ingen slepekrok eller liten eller null i godkjent trekkapasitet) eller rett og slett ikke vil produsere de mest populære modellene, med god nok rekkevidde og/eller ytelser som de burde ha.

Så det å frisleppe patenter var for å gjøre flere, og gjerne nye, rene elbilprodusenter, i stand til å produsere en OK elbil, og derved en bedre mulighet til å presse "Big Auto" og iceprodusentene til å ta dem, og elbilsegmentet seriøst.
Hyundai Kona Dark knight metallic med soltak - Kø# 2500, bil utlevert mars -19
Bosted Oslo

ToWalkOrDrive

Så at det ene ryktet gikk ut på at de allerede jobbet med nye produksjonslinjer for å lage den "nye bodyen"...og at nye batterier og ny drivlinje var på gang.
Ser at Model S er den eneste Teslaen uten offisiell krok i Norge. Vil kroken komme på S nå? Vil det bli 110kWh batteri? Med 250kW lading?
Tesla Model Y                         2021-

Motorwatt

Sitat fra: knut.aulie på tirsdag 28. juli 2020, klokken 08:47

Elon Musk: Tesla is open to supply software, powertrains & batteries to other automakers

https://electrek.co/2020/07/28/tesla-open-supply-software-powertrains-batteries-other-automakers-elon-musk/
Tesla S75D - 09/2018
__________________________________________________________________________________________________________

© 2026, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA