Bekymringer rundt hurtiglading

Startet av Svein Erik, mandag 20. juli 2020, klokken 00:02

« forrige - neste »

Svein Erik

Det ser ut til at hurtiglading blir en kraftig nedtur i forhold til Tesla. Dette var vel litt som forventet også. Ser av avtalen mellom Polestar og Circle K at vi får 10% rabatt (http://www.pressenytt.no/nor/Artikler/Motor-transport/Polestar-inngaar-stor-ladeavtale-med-Circle-K-Norge-og-Easee). Ser på NAF sine sider at med NAFXtra kredittkort kan man få 25%. Altså ikke spesiellt imponerende.

Men, det er verre at det finnes svært få lynladere eid av Circle-K. Det finnes lynladere  i umiddelbar nærhet til Oslo, Stavanger og Trondheim. I tillegg er det 4 stasjoner: Flå, Geilo, Gjøvik og Minnesund.  Det er andre ladere også på Circle-K stasjoner, Ionity m.fl. Disse er vel ikke omfattet av denne avtalen. Antall lynladere totalt er heller ikke stort, f.eks ingen på E6 mellom Trondheim (Stjørdal) og Narvik! Kilde: Elbilappen.

Det er også kaoset rundt apper og RFIDer. Teknisk er det mulig å få laderen til å hente ut identifikasjon på bilen, men det ser ikke ut til at noen andre enn Tesla gjør dette. Dette hadde vært ett stort skritt fremover, plugge i laderen og lade, enkelt og greit. Dette er en sak Polestar kan ta tak i.

automat

Forventer du at Polestar skal bygge ut et eget ladenettverk, som Tesla? Teslaeiere må jo også forholde seg til ladejungelen når man lader utenfor Tesla-nettverket.

Og det spørs om det ikke må en myndighetsregulering til, før vi ser en løsning på problemene.
Audun Torsdalen
Styremedlem Østfold Elbilforening 2022-
2014 Peugeot iOn
2017 Tesla mod X75D
2018 Hyundai Ioniq

RJK

Sitat fra: automat på mandag 20. juli 2020, klokken 09:25
Forventer du at Polestar skal bygge ut et eget ladenettverk, som Tesla? Teslaeiere må jo også forholde seg til ladejungelen når man lader utenfor Tesla-nettverket.

Og det spørs om det ikke må en myndighetsregulering til, før vi ser en løsning på problemene.

Det var jo litt voldsom tolkning av det som ble skrevet. Han forventer jo selvsagt ikke et Polestar/Volvo ladenettverk. Men han påpeker jo bare problemene som er med ladenettet, og det at Polestar har fått en avtale med begrenset omfang, nettopp fordi den de har avtale med, har lite ladere selv.

Da jeg selv startet med elbil, og det var ikke lengre tilbake enn mars i fjor, så var det hurtiglading hos Fortum og Grønn kontakt, og prisene var relativt like med ca 2,50 per kWh, og minuttpåslag om jeg husker rett.

Siden da har lynladere kommet til, sammen med enda flere leverandører/operatører, og prisene har gåttvoldsomt opp, og med ganske forskjellig prising. Det har blitt voldsomt mye mer kaotisk. For oss som hadde noe vi var vant med, så har vi måtte følge voldsomt med for å bli flådd på mest mulig skånsom måte (billigst mulig), men for de som kommer til nå i ettertid, som ikke har fulgt med, så blir det veldig mye å sette seg inn i på kort tid.

Klart de nye må få lov å blåse ut frustrasjon og oppgitthet når de oppdager det. Og egentlig, jo mere voldsomt det reageres, dess bedre er det for vår felles sak, nemlig ryddig og nøysom/fornuftig prising, og bedre betalingsløsning fremfor brikkekaoset.
Hyundai Kona Dark knight metallic med soltak - Kø# 2500, bil utlevert mars -19
Bosted Oslo

hELgenen

Det er ikke Polestar som burde gjøre noe med dette, men myndighetene. Staten ble tatt helt på senga når Tesla bygget sitt eget private ladenettverk. Selvfølgelig burde myndighetene sett på alle ladenettverk som en del av en infrastruktur som alle, mot betaling, burde kunne benytte. Nå har Tesla laget et nettverk kun for Tesla og bygd og privatisert mye areal langs offentlige norske veier. Det burde selvfølgelig vært satt krav til utforming av laderne slik at de kunne brukes av alle elbiler - og så måtte det bli opp til Tesla og definere en prisstruktur i forhold til egen bilpark/andre slik de selv måtte ønske. Egentlig burde myndighetene snarest sette foten ned og kreve at alle elbil ladere som bygges fremover følger visse standarder. Definerte krav til ladere burde selvfølgelig følge en felles EU standard. Om Polestar kunne gjøre noe var det jo å jobbe for en felles betalings løsning og en felles prisstruktur i hele Europa. Med prisstruktur mener jeg at man definerer hvilke elementer og eventuelt hvordan de skal være med i prisen - tid/kw/kwh. I dag er det jo helt umulig å vite hva en lading koster da hvert selskap bygger sine egne modeller for prising. Og prisingen vil i mange tilfeller favorisere biler med høyt forbruk - hvilket i seg selv er lite miljøvennelig. Det er mye å se på, og mye å vurdere for myndighetene fremover....

automat

Jeg tror ingen seriøst mener at Polestar skal bygge sitt eget ladenettvek, som Tesla. Det er uansett ikke bærekraftig at bilprodusenter skal bygge hvert sitt esklusive ladenettverk.

Samtidig må man erkjenne at Teslas grep med å bygge et eget nettverk er en viktig del av Teslas suksess. En suksess som har pushet andre bilprodenter i overgangen til elbil.

Utbygging og drift av hurtigladerere er dyrt. Spørsmålet er hvordan vi skal finansiere det. En god slump penger når man kjøper bilen, som Tesla? Grisedyr kwh-prising, som Ionity? La pølsekjøpene våre subsidiere det, som Cirkle-K?

Hvis jeg skal pense tilbake på hva Polestar burde gjort, så burde de tilbudt en Ionity-avtale. Men bedre enn Audi sin, der bare ett år følger med bilkjøpet.
Audun Torsdalen
Styremedlem Østfold Elbilforening 2022-
2014 Peugeot iOn
2017 Tesla mod X75D
2018 Hyundai Ioniq

Svein Erik

Jeg ville bare påpeke at det er et stykke frem til vi har en situasjon som tilsvarer at man svinger innom en bensinstasjon og fyller bensin eller diesel, uavhengig av hvilken kjede som eier stasjonen.

Når det gjelder apper, brikker og betaling kan dette løses teknisk slik som beskrevet her: https://www.greencarcongress.com/2017/10/20171018-abb.html . Atså tilsvarende et det et visst bilmerke gjør...

At myndighetene må inn og regulere og standardisere er vel også sikkert. De enkelte lade-aktørene har ingen interesse av dette. Se også denne tråden https://elbilforum.no/index.php?topic=10963.0. Som nevnt i tråden er vel dette en fin sak for Elbilforeningen.

Polestar bør også vise interesse for å legge til rette for hurtiglading. Som sagt imponerer de ikke ennå.

hELgenen

Sitat fra: Svein Erik på mandag 20. juli 2020, klokken 14:27
Jeg ville bare påpeke at det er et stykke frem til vi har en situasjon som tilsvarer at man svinger innom en bensinstasjon og fyller bensin eller diesel, uavhengig av hvilken kjede som eier stasjonen.

Det er dit vi må - alt annet vil jo faktisk være til hinder for elektrifisering av bilparken.
Jeg tror en må få opp en initiativ på EU nivå.

hemi

Jeg har prøvd å ha ikke tesla som hovedbil, og det er PITA med lading rett og slett, ionity har gjort det noe bedre, men bra er det ikke.

Bilen er nok vesentlig bedre i kvalitet og det meste, men ladenettverk er ikke.

turfsurf

Sitat fra: hemi på mandag 20. juli 2020, klokken 15:50
ionity har gjort det noe bedre, men bra er det ikke.
Tja, de har gjort det noe bedre der de finnes. Er for øyeblikket på Nordmøre, der er det ingen Ionity innen rekkevidde. Og når vi passerte Dombås var det så lang kø på Ionity at vi kjørte rett forbi selv om vi kan lade gratis der.

Ionity er fremdeles på 4-6 ladere pr stasjon, som er alt for lite. Og så er de utbredt omtrent som Tesla SuC i 2013-2014.
i4 M50 2024 | Model Y P 2022 | BMW CE 04 2022 | x - e-tron 55 SB 2021  x - e-tron 50 SB 2021 | x - e-tron 50 2020 | x - Model 3 LR 2021 | x - I-Pace HSE 2019 |
x - i3 120Ah 2019 | x - Model X 100D 2017 | x - i3 60Ah 2015 | x - Model S 85D 2015  | x - Model S85 2013

Tellus

Selve det å lade har blitt ganske enkelt. Jeg har en nøkkel som fungerer på alle hurtigladere jeg bruker i Norge. I tillegg har jeg en Plugsurfing nøkkel jeg ikke lengre brukere, men som kanskje kan være kjekk å ha utenfor Norge.
Pga en litt sær rabattordning bestilte jeg en nøkkel til for noen dager siden til bruk på Ionity.

© 2025, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA