Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 485 kroner per år. elbil.no/medlemskap

Sv: fått leafen igår, noen spørsmål idag

Startet av elektrolux, lørdag 05. mai 2012, klokken 18:55

« forrige - neste »

elektrolux

http://www.google.no/imgres?imgurl=http://gfx.dagbladet.no/pub/artikkel/4/41/418/418704/elbil.jpg&imgrefurl=http://www.dagbladet.no/dinside/2004/12/28/418704.html&usg=__M3btQXEisc3_2nv-aZSdbIghcFI=&h=280&w=858&sz=21&hl=no&start=8&zoom=1&tbnid=UW4bpdEmj7IVXM:&tbnh=47&tbnw=145&ei=apaOT8GACIS2hAfyu6HqCg&prev=/images%3Fq%3Dthink%2Belbil%26hl%3Dno%26sa%3DX%26gbv%3D2%26tbm%3Disch&itbs=1

ÅRETS VERSTE KJØP: Det må være elbilen Think som Ford ble tvunget til å hente tilbake til Norge fra England og USA. Den utdøende norske elbilen er uten noen framtid, og en elendig investering bortsett fra det du sparer av bompenger.

Snart må også Think-bilenes slitne og kostbare batteripakker skiftes ut, og hva gjør vi med dem?


Med det prisnivået som nå hersker på denne bilen, og med tanke på at den fremdeles kan hevde seg selv blandt alle de nye gjør at jeg er totalt uenig. En velholdt Think Classic til rundt 50000 NOK kan sågar regnes som årets beste kjøp.
Stavanger:

Selger ladeutstyr via http://elbilhjelpen.no AS

Har hatt trimma City El, Citroen AX elektro
Har for tiden Tesla S85 VW e-Up, Peugeot P106 og Citroen Saxo, C1 EVie,  og Berlingo nye modellen, div. Think Classic og City 2010 model og Norges eneste Cree SAM og Chin 3 hjuler samt Vectric scooter. Kjøpt Fiat X 1/9 for elektrifisering og venter på Sort Solo EV #635 og Artega Karo for levering sommeren 2020

Daglig leder i elbilhjelpen.no

cra

Sitat fra: elektrolux på onsdag 18. april 2012, klokken 12:30

Snart må også Think-bilenes slitne og kostbare batteripakker skiftes ut, og hva gjør vi med dem?


Leverer dem inn til resirkulering på samme måte som vi gjør med kaffe-latte-maskinene til disse journalistene som er høye på koffein?

Mitt nyinstallerte robometer rapporterer et avvik på 0,01V mellom halvdelene i batteripakken, så jeg tror jeg har gode forutsetninger for å kunne avvente bytte av batteripakken.  ;D
Tesla Model S75D 30/6/17
Tesla Model S85 26/3/14-30/6-17, 82500km
Leaf 9/5/12
Think City, Har ACTIA diagnoseapparat.
Sykkylven (Sunnmøre)

hkaspenberg

Artikkelen, som forøvrig er fra 2004, tilfører vel ikke til noe annet nytt til debatten enn at biljournalister ikke er bedre informert enn andre journalister.  ::)

;-D Hans
Oslo: Kewet5 ("Knerten") 1999-2007 (85k km) == P106E ("Dorsken") 2007-2009 (25k km) == Think Classic ("Tupper") 2009-2012 (ca 40k km) == P iOn ("LilleSvarten") 28/3-2012-29/5-2019 (60k km) == TM3DLR ("Justin E") 8/3-2019- (6500 km)

elektrolux

Obs! fikk ikke med meg datoen.

Likevel har vel det faktum at bilene fremdeles ruller rundt 8 år etter bevist at artikkelforfatteren tok feil.

Med minimalt, men riktig stell, tipper jeg mange også vil overleve dagens nye Elbiler.
Stavanger:

Selger ladeutstyr via http://elbilhjelpen.no AS

Har hatt trimma City El, Citroen AX elektro
Har for tiden Tesla S85 VW e-Up, Peugeot P106 og Citroen Saxo, C1 EVie,  og Berlingo nye modellen, div. Think Classic og City 2010 model og Norges eneste Cree SAM og Chin 3 hjuler samt Vectric scooter. Kjøpt Fiat X 1/9 for elektrifisering og venter på Sort Solo EV #635 og Artega Karo for levering sommeren 2020

Daglig leder i elbilhjelpen.no

El rayo

Sitat fra: elektrolux på onsdag 18. april 2012, klokken 17:38
Med minimalt, men riktig stell, tipper jeg mange også vil overleve dagens nye Elbiler.
Jeg skal i hvertfall gjøre hva jeg kan for at mine to skal overleve :-)
Oslo, kjørt 2000 Th!nk "El Rayo" siden juni 2003, nikometer siden april 2009
kjøpt på 9.500 km, kjørt tilsammen 60.000 km. Fremdeles med originalt batteri
http://elbilforum.no/forum/index.php/topic,1946.0.html
http://www.austinev.org/evalbum/794

2000 Th!nk delebil "Blu", som skal på veien igjen
EL-ma Classic elassistert sykkel
http://www.evalbum.com/preview.php?vid=4237

Figgen

Er det forsvarleg å tilrå noen utafor "familien" å kjøpe Think Classic? Sjølv med ein pris på rundt 50 tusen, så kan det vere eit lotteri dersom batteripakken må ned, bakakselen må skiftas eller ladaren tar kvelden.  Alle delene er veldig dyre å skifte, og noen knapt tilgjengelige.  Ny ladar får ingen kjøpt, og brukte blir selde til ein pris som refkelterer tilbud og etterspørsel når du først står i saksa.  Kanskje vi bør vurdere om brukte deler bør få ein pris som i større grad speglar risikoen for at delen går fløyten etter kort tid, eller at Think'en ikkje får dra nytte av delen på grunn av andre ting som lager trøbbel.

Uansett: Think'en er førstevalget her i huset..!  ;) 
2 x Think 2002, begge returnert frå California, kjørt 140.000 km mellom Figgjo og Stavanger.  Har tatt i bruk Kalkhoff el-sykkel som gir fine treningsøkter uansett vær og vind (nesten..)
Nissan Leaf 2017-modell, 23.000 km på 12 mnd.

hkaspenberg

Alternativ til Think til rundt 50K er en trilling til rundt 200K eller Leaf til  nesten 300K. Sett i det perspektivet er en gammel men god Think en rimelig inngangsbillett til elbil. Her er jeg ikke helt upartisk, siden jeg har en Think til salgs.  ::)  For drøyt et år siden lå prisen på rundt 100K for et pent eksemplar, så det pristapet har jeg allerede tatt. Du får også tak i enda rimeligere Buddyer eller Kewet'er men Think er mye mer bil. Som du ser av teksten nedenfor har jeg hatt det meste...

;-D Hans
Oslo: Kewet5 ("Knerten") 1999-2007 (85k km) == P106E ("Dorsken") 2007-2009 (25k km) == Think Classic ("Tupper") 2009-2012 (ca 40k km) == P iOn ("LilleSvarten") 28/3-2012-29/5-2019 (60k km) == TM3DLR ("Justin E") 8/3-2019- (6500 km)

elektrolux

Sitat fra: elektrolux på onsdag 18. april 2012, klokken 17:38
Obs! fikk ikke med meg datoen.

Likevel har vel det faktum at bilene fremdeles ruller rundt 8 år etter bevist at artikkelforfatteren tok feil.

Med minimalt, men riktig stell, tipper jeg mange også vil overleve dagens nye Elbiler.

Hva mener da artikkelforfatteren med Snart må også Think-bilenes slitne og kostbare batteripakker skiftes ut. Mange ruller 8 år etter dette rundt med hele eller store deler av den originale batteripakken.
Stavanger:

Selger ladeutstyr via http://elbilhjelpen.no AS

Har hatt trimma City El, Citroen AX elektro
Har for tiden Tesla S85 VW e-Up, Peugeot P106 og Citroen Saxo, C1 EVie,  og Berlingo nye modellen, div. Think Classic og City 2010 model og Norges eneste Cree SAM og Chin 3 hjuler samt Vectric scooter. Kjøpt Fiat X 1/9 for elektrifisering og venter på Sort Solo EV #635 og Artega Karo for levering sommeren 2020

Daglig leder i elbilhjelpen.no

El rayo

Sitat fra: elektrolux på torsdag 19. april 2012, klokken 06:01
Sitat fra: elektrolux på onsdag 18. april 2012, klokken 17:38
Obs! fikk ikke med meg datoen.

Likevel har vel det faktum at bilene fremdeles ruller rundt 8 år etter bevist at artikkelforfatteren tok feil.

Med minimalt, men riktig stell, tipper jeg mange også vil overleve dagens nye Elbiler.

Hva mener da artikkelforfatteren med Snart må også Think-bilenes slitne og kostbare batteripakker skiftes ut. Mange ruller 8 år etter dette rundt med hele eller store deler av den originale batteripakken.
Artikkelforfatteren er nok ikke informert om at det finnes flere forskjellige batterityper, som har forskjellig levetid. Han tenkte kanskje på blybatteriers levetid?
Oslo, kjørt 2000 Th!nk "El Rayo" siden juni 2003, nikometer siden april 2009
kjøpt på 9.500 km, kjørt tilsammen 60.000 km. Fremdeles med originalt batteri
http://elbilforum.no/forum/index.php/topic,1946.0.html
http://www.austinev.org/evalbum/794

2000 Th!nk delebil "Blu", som skal på veien igjen
EL-ma Classic elassistert sykkel
http://www.evalbum.com/preview.php?vid=4237

hens

Mine luftkjølte blokker er produsert i 1996 og har fremdeles full kapasitet...
Noen av Edisons nifeceller er fremdeles i drift, de er over 100 år gamle.
Hvor ble det av "vær varsom" plakaten  til journalistene, -er den resirkulert som toalettpapir? ::)
Oslo. 300.000 kilometer med Think, Kewet og annet.  -Sølvreven, 100 km/time med Kewet.  -Isbjønn, Kewet, første elbil på 80 grader nord? Har blitt kjørt på  Svalbard. "Hoppetussa" Subaru van 4-hjulsdrift ombygget med jetflystarter til eldrift.  94.000 kilometer på Think-originalpakken. Nå 19 luftkjølte blokker fra '95. Think Traveler elassistert sykkel.   http://www.austinev.org/evalbum/807 og http://www.austinev.org/evalbum/809

Rio

Jeg har blybatterier fra 1998 (14 år(!)) i en av CityStromerne, selv om de nå bare har ca 20% kapasitet igjen. Det gjelder å behandle dem pent.
Oslo:
VW e-GOLF 2015
Nissan Leaf 2012
VW Golf CityStromer 1995, 1995, 1997, 1998 - (solgt).

El rayo

Oslo, kjørt 2000 Th!nk "El Rayo" siden juni 2003, nikometer siden april 2009
kjøpt på 9.500 km, kjørt tilsammen 60.000 km. Fremdeles med originalt batteri
http://elbilforum.no/forum/index.php/topic,1946.0.html
http://www.austinev.org/evalbum/794

2000 Th!nk delebil "Blu", som skal på veien igjen
EL-ma Classic elassistert sykkel
http://www.evalbum.com/preview.php?vid=4237

Rio

Sitat fra: El rayo på torsdag 19. april 2012, klokken 19:48
Sitat fra: Rio på torsdag 19. april 2012, klokken 19:41
Jeg har blybatterier fra 1998 (14 år(!))
Det må være rekord!

Jeg fikk dem gratis da de var 12 år gamle, og da hadde de fremdeles 50% kapasitet.

CityStromer trekker jo mellom 250 og 300A ut av batteriet når den mener alvor, så det er egentlig godt gjort.
Oslo:
VW e-GOLF 2015
Nissan Leaf 2012
VW Golf CityStromer 1995, 1995, 1997, 1998 - (solgt).

elektrolux

Sitat fra: El rayo på torsdag 19. april 2012, klokken 19:48
Sitat fra: Rio på torsdag 19. april 2012, klokken 19:41
Jeg har blybatterier fra 1998 (14 år(!))
Det må være rekord!

Faktisk ikke!

Endelig i år konket startbatteriet i BMW motorsykkel ut. Ble montert for 18 år siden i april 1994.  :o
Stavanger:

Selger ladeutstyr via http://elbilhjelpen.no AS

Har hatt trimma City El, Citroen AX elektro
Har for tiden Tesla S85 VW e-Up, Peugeot P106 og Citroen Saxo, C1 EVie,  og Berlingo nye modellen, div. Think Classic og City 2010 model og Norges eneste Cree SAM og Chin 3 hjuler samt Vectric scooter. Kjøpt Fiat X 1/9 for elektrifisering og venter på Sort Solo EV #635 og Artega Karo for levering sommeren 2020

Daglig leder i elbilhjelpen.no

© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA