Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 485 kroner per år. elbil.no/medlemskap

Sv: og så våknet kjøleviftene...

Startet av Jan Øistein, lørdag 05. mai 2012, klokken 16:38

« forrige - neste »

Jan Øistein

hei folkens!

jeg er som mange andre i start gropen for kjøp av bil, og må si at jeg er litt forvirret om hva jeg skal kjøpe, utenom at det blir elbil så klart :) Problemet er at Lommeboka bestemmer her som hos alle andre.  ;D

Jeg vil si at jeg handy nok, men gidder rett å slett ikke å skru (ihvertfall ikke mye) og er da avhengig av en bil som stort sett går til en hver tid.

Jeg har testet trillingene til stor glede, men må si at disse blir litt for dyre og da er selvsagt leafen også det. Og jeg havner fra ca 100 000,- og nedover. Jeg har skjønt at psa og gammel thinken er for "mekkere", men hva med nye think? Er den også bare for entusiaster? Jeg har lest innlegg til jeg blir tørr i øynene, men sitter igjen med at noen er kjempe fornøyde og andre må vente i flere måneder på å få de reparert. Noe som ikke er så bra! Er disse bilene helt ubrukelige uten gen. 2 av Pcu eller kan de funke fint med gen. 0 og gen.1 også? Jeg ser at det ligger noen ute på finn.no, selv der pcu'n er byttet, men når jeg går inn på disse så har flere VIN nr. Som tilsier at de kun kan bruke gen. 1. ( ihvertfall etter innlegg i forumet der VIN nr og gen 0, 1, 2 blir forklart) betyr dette at jeg ikke må satse på disse bilene? Å hva med bilene som blir solgt på auksjon, er disse stort sett så "herpa" at det blir regn "lotto" å by på dem? Har think disse børsteløse motorene eller må jeg regne med full overhaling av motor etterhvert?

Ja jeg har også vurdert buddy og reva, men bytte av batteri etter noen få km er heller ikke ønskelig og versjonene med bedre batterier koster over limiten for lommeboka. Og derfor har jeg på en måte låst meg til denne think city bilen, det er da spesielt zebra typen jeg tenker mest på.

Jeg tror jeg trenger hjelp til å tenke litt anderledes!!! :)

Glemte i forbi farten å si at antall seter ikke er så viktig da jeg ikke tar meg råd til å kjøpe en fem seter slik som leafen har.

Er det forresten noen som vet om verksteder i Grenland området som kan reparere elbiler, uten om merkeverkstedene til trillingene selvsagt?

jan Øistein

e-golf og bosatt i Skien

hkaspenberg

Da skal jeg prøve å forvirre deg ytterligere: Nye Think har visse tekniske problemer, og ikke minst problemer med tilgang på deler. Du kan være heldig med et eksemplar, eller uheldig. Det kan du være med en gammel Think også, men det er faktisk bedre tilgang på deler for disse. Dessuten finnes det mange her inne som kan bidra hvis noe går i stykker.

På en annen side så får du et pent eksemplar for under 50K ferdig på veien. Mye elbil for pengene!

;-D Hans
Oslo: Kewet5 ("Knerten") 1999-2007 (85k km) == P106E ("Dorsken") 2007-2009 (25k km) == Think Classic ("Tupper") 2009-2012 (ca 40k km) == P iOn ("LilleSvarten") 28/3-2012-29/5-2019 (60k km) == TM3DLR ("Justin E") 8/3-2019- (6500 km)

hma

#2
Hei,

Kjøper du en Think (enten det er ny eller gammel type) løper du en liten risiko.
Risikoen er dog ikke større enn at jeg selv vurderer det som helt trygt og uproblematisk.

Med gammel Think kan du løse omtrent samtlige feil/problemer på egen hånd.
Worst case er laderhavari, deretter bakaksling.

På nye Think får du også løst samtlige feil, men de mest "avanserte" feilene må rettes av
spesialverksted (Røhne&Selmer Sandvika er kontaktpunkt).
Worst case er batteri, deretter PCU.
PCU gen1 er det "enklere" å få reparert fordi verkstedet har tilgang på reservedeler. PCU gen 2 er bedre og har mindre feil, men det er dårligere tilgang på reservedeler.
Det spiller liten rolle om du har gen1 eller gen2 PCU, så lenge bilen går. Det er også 1 års garanti på en reparert PCU.
Bilene på auksjonen kan være et bra kjøp, men du vet ikke eksakt hva du får. På finn selges det også en del 2008-modeller prissatt innenfor ditt budsjett. Vær obs på at disse kommer fra prøveserien (VIN J004xxx) og kan avvike noe fra produksjonsseriene (mangler støyredempingskit har jeg hørt).

Ellers har jeg hørt positive ting fra Buddy-eiere som har NiMH-pakke. Disse bilene har lengre rekkevidde og jeg tror ikke batteriene må skiftes ut. Det kan være et tips.

Avsluttningsvis vil jeg si at jeg er meget fornøyd med nye Think. Bilen er kjempe gøy å kjøre og har markedets beste rekkevidde (om man ser bort fra Tesla).

Hilsen
Håkon
- Toyota Rav4 EV 2000 NiMH (06/2010), Tesla Model S75D (12/2018)
   (tidligere: Think Classic 2000 NiCd (06/2009-05/2012) - Think City 2010 Zebra (03/2012-10/2012) - Think City 2009 Zebra (05/2012-05/2014)  - Tesla Model S 2014 (06/2014-09/2017) - Nissan Leaf 2018 LE 40kWh (04/2018-12/2018) )
- Trondheim (Trøndelag Elbilforening 02/2012-04/2014)
- Ariens AMP 24 to-trinns snøfreser 48V litium 52,5Ahr (10/2012) - Bosch Rotaks 43 Li-Ion gressklipp

edyrli

Jeg kan komme med noen innspill etter mine erfaringer med Reva. Har hatt bilen siden november. Største fordelen er jo at selve bilen er billig i innkjøp. Da sett i forhold til km og årsmodell. Når det gjelder batteriet så har det en begrenset levetid. Fordelen er jo at det er billig å bytte og man kan kalkulere inn batteribytte til en viss grad. Jeg har sett batterier som har var i 5 år mens noen må bytte etter 2. Alt etter lading og kjøremønster. 3 år virker som en sannsynlig levetid. Jeg betalte 17000 for siste batteribytte. Dette var inkludert batteri og jobbe med å bytte. Varer dette 3 år blir avskrivingen på batteriet 5666 kr pr år. Til sammenlinkning koster gammel tink sitt batter ca 100.000 og er estimert til ca 10 år. Dette blir 10.000 pr år. Da høres ikke blybatterier ut som noen dårlig deal. Du skal heller ikke bytte til å mange brukte blokker før du nærmer deg bly kostnaden. En så pass ny bil gir heller ikke de store overaskelsene angående reperasjoner.
Det store minuset et rekkevidde (jeg ligger vanligvis på 4-5 mil) og toppfart. Er fart og rekkevidde innenfor ditt bruksmønster er det et kurrant valg.
Skulle jeg kjøpt bil nå hadde jeg gjort en seriøs vurdering av Gammel Think pga farten. Det kan være litt irriterende å måtte holde seg unna motorveiene. Jeg har jo også Elbilhjelpen.no ikke så langt unna i tilfelle batterihavari.
Revaen er nok et bedre valg økonomisk, men kunne klart å betale litt mer for en bil med et enda litt bedre bruksområde.
Reva i 2009 (Solgt)
Peugeot iOn 2013. "Norsk bil" (solgt)
SEAT Mii Electric
el-tog: AnsaldoBreda BM72

elektrolux

Siden du lunker på Nye Think anbefaler jeg at du tar kontakt med meg på http://elbilhjelpen.no.

Har interresante nye Think på lur for en meget hyggelig pris. ;)
Stavanger:

Selger ladeutstyr via http://elbilhjelpen.no AS

Har hatt trimma City El, Citroen AX elektro
Har for tiden Tesla S85 VW e-Up, Peugeot P106 og Citroen Saxo, C1 EVie,  og Berlingo nye modellen, div. Think Classic og City 2010 model og Norges eneste Cree SAM og Chin 3 hjuler samt Vectric scooter. Kjøpt Fiat X 1/9 for elektrifisering og venter på Sort Solo EV #635 og Artega Karo for levering sommeren 2020

Daglig leder i elbilhjelpen.no

sven erik

en reva med litium batterier er  et gott alternativ

El rayo

#6
Sitat fra: Jan Øistein på tirsdag 17. april 2012, klokken 21:32
Og derfor har jeg på en måte låst meg til denne think city bilen, det er da spesielt zebra typen jeg tenker mest på.

Jeg tror jeg trenger hjelp til å tenke litt anderledes!!! :)

Glemte i forbi farten å si at antall seter ikke er så viktig


jan Øistein
Som eier og bruker av Th!nk som eneste bil i 8 år kan jeg ikke hjelpe deg med å tenke annerledes  ;)

Hvor langt skal du kjøre daglig? Reva og Buddy har kortere rekkevidde enn 2008 og nyere Th!nk.

Jeg kjøpte en 2000 modell delebil for å sette inn litiumbatteri, men med den prisen som er på 2008 og nyere modeller nå, så er det ikke økonomisk tilrådelig.

Hvis du ikke gidder å skru så kjøp så ny Th!nk som mulig. Det har vært en del "barnesykdommer" på enkelte av 2008-2010 modellene og noen har hevet kjøpet pga feil og lang reparasjonstid. Det er antagelig disse som selges gjennnom Sem Auksjonsforretning i delvis reparert stand, noe som avspeiles i prisen. Det kan gå med mange timer for å få disse i god stand.

De som Elbilhjelpen selger er ferdigskrudd. Anbefales.

Oslo, kjørt 2000 Th!nk "El Rayo" siden juni 2003, nikometer siden april 2009
kjøpt på 9.500 km, kjørt tilsammen 60.000 km. Fremdeles med originalt batteri
http://elbilforum.no/forum/index.php/topic,1946.0.html
http://www.austinev.org/evalbum/794

2000 Th!nk delebil "Blu", som skal på veien igjen
EL-ma Classic elassistert sykkel
http://www.evalbum.com/preview.php?vid=4237

Jan Øistein

Hei igjen!

Her var det svar gitt ;D takker for det! beklager at jeg ikke har fått svart dere tidligere, men kvelden, etter at kidsa er lagt passer best å snoke rundt på forumet :D

Jeg har vel forstått ut fra innlegg på forumet at thinken ikke er bare bare når det gjelder feil å mangler, men må ikke en classic passes på med vannfylling og kalibreringer +++ da? ellers så er prisen på 50k flott for lommeboka å finansministeren i familien selvsagt ;D

hma: (PCU gen1 er det "enklere" å få reparert fordi verkstedet har tilgang på reservedeler. PCU gen 2 er bedre og har mindre feil, men det er dårligere tilgang på reservedeler.
Det spiller liten rolle om du har gen1 eller gen2 PCU, så lenge bilen går. Det er også 1 års garanti på en reparert PCU.) Takker, det var egentlig det jeg trodde/håpet på :) Dvs. ikke at det er problemer med deletilgangen, men at jeg ikke trenger å være helt hysterisk når det gjelder hvilken gen. jeg har.

Når det gjelder buddy med nimh-pakke virker det som om den ligger litt forhøyt i pris dessverre, det samme gjelder reva med lithium også, de siste virker forresten til å være vanskelige å få tak i, stemmer det?

Edyrli: regnestykket ditt er selvsagt veldig enkelt, å det er jo det alt handler om å få billigst mulig driftsutgifter :D Reva er absolutt en vurdering.

Elektrolux: jeg har sendt deg et pm.

EL rayo: Spesifikt hva jeg er ute etter skulle jeg selvsagt ha tatt med i det første innlegget, men hverken strekning eller seter spiller egentlig ikke noen rolle, bare bilen er driftsikker og minst mulig arbeid med (lat heter det vist ::))
Men jeg har ca 16 km t/r jobben, samt noen småturer til barnehagen og trening med kidsa, vil si ca 4-5 mil om dagen, kanskje litt mindre. Egentlig skulle jeg helst hatt med hele familien i bilen, og siden jeg har 3 barn så er en 5 seter det riktige. Men siden det overskrider budsjettet med god margin. så klarer jeg meg stort sett med meg selv og en eller annen ekstra inne mellom, å da holder det med 2 seter++.

Håper jeg har fått svart alle nå og takk for svar så langt :)
e-golf og bosatt i Skien

gbzdoc

Med en trilling kan du jo få med hele familien, minus kona. ;-) Funker kanskje bra til å kjøre unger rundt på treninger m.m.

Du bør i hvert fall tenke nøye over følgende:

- Hvis du har fossil bil fra før: Hvor mye tor du denne kan avlastes med:
2 seter
3 seter
4 seter
5 seter

Ta også med rekkevidden i forhold til den daglige bruken av fossilbilen.

Jeg kjøpte min første elbil (Buddy) for å kjøre i barnehagen og videre til jobb. Tenkte ikke på annen bruk... Men så ble vi hekta, og ville ha med hele familien, så vi filk oppgradert til en i-Miev. Den brukte vi så mye at vi ville prøve å slippe å bruke fossilbilen til alt annet enn langkjøring, så da ble den byttet ut med en Leaf...

Fossilbilen kommer etter alle solemerker til å bli byttet ut med en Tesla eller noe med tilsvarende rekkevidde når den omsider skal byttes ut. Null mer fossil på denne familien... ;-)

Tror du vi hadde spart mye penger på å gå rett på Leafen?? Oh yes! ;)

Finnes masse tråder hvor folk har gitt eksempler på hele regnskapet, så kanskje et lite billån kan lønne seg likevel. Hekta må du uansett regne med å bli! :D

Trond Arve

Sitat fra: Jan Øistein på onsdag 18. april 2012, klokken 21:02
Egentlig skulle jeg helst hatt med hele familien i bilen, og siden jeg har 3 barn så er en 5 seter det riktige.

Ifølge electrolux er det mulig å sette inn et ekstra belte i midten på P106/Saxo og ta med 3 barn i baksetet (er visstnok vekt som begrenser dette). Ellers er vel Partner/Berlingo også et alternativ med fem seter.
Pendler Son - Oslo med Leaf. Kjørt P106 siden 2009, solgt etter 4 år og 70.000 km.

cra

Sitat fra: Jan Øistein på tirsdag 17. april 2012, klokken 21:32
Jeg vil si at jeg handy nok, men gidder rett å slett ikke å skru (ihvertfall ikke mye) og er da avhengig av en bil som stort sett går til en hver tid.

Samme her. Likevel gjør jeg vannfylling selv, for da kan jeg gjøre det mye rimeligere og oftere. (Ja, signaturen bekrefter vel at jeg er Sunnmøring)  ;D

Sitat fra: Jan Øistein på onsdag 18. april 2012, klokken 21:02
Jeg har vel forstått ut fra innlegg på forumet at thinken ikke er bare bare når det gjelder feil å mangler, men må ikke en classic passes på med vannfylling og kalibreringer +++ da?

Vannfylling: Ja, veldig viktig å passe på! Men det er ikke vanskelig, og jeg anbefaler (hvis du går for Think Classic) å skaffe utstyret du trenger for å gjøre det selv. Da har du full kontroll, og kan gjøre det litt oftere.

Kalibrering: Huh?? Aldri hørt om.  :)

Annet: Bakakslingen er akilleshælen på disse bilene. Oppdager du det tidlig kan det fikses uten demontering av batterikasse. Må akslingen skiftes kan du gjøre det selv uten de store investeringene. Du trenger bare et sted å holde på. Jeg har nettopp gjort det, og min mekaniske erfaring før det begrenset seg til skifte av et eksosanlegg samt hjulbytte hver høst/vår.  :D  Monterte RoboMeter i samme slengen.

Hvis du bare trenger to seter så er Think en herlig bil (nevnte jeg rus- og ripefri plast?  ;D). Enkel, men herlig.

Men, som gbzdoc sier, hvis du går litt opp i pris og kan kjøpe en med flere seter så kan du utvide bruksområdet ditt, og da er det mer å spare på drivstoff og kjørelengde på fossilbilen.

Selv kjøpte jeg elbilen mens vi fortsatt var 7 personer i husstanden, så det var aldri noe alternativ til caravellen. Likevel halverte vidrivstofforbruket over natta. Å kjøre toseteren til butikken ble et poeng i seg selv, for da var det ikke plass til unger som lover (og lyger) at de ikke skal mase om blader og snop i butikken. Think'en hadde bare plass til mor og far, enkelt og greit. Da fikk vi handle i fred, mens ungene var hjemme og lekte. :)
Tesla Model S75D 30/6/17
Tesla Model S85 26/3/14-30/6-17, 82500km
Leaf 9/5/12
Think City, Har ACTIA diagnoseapparat.
Sykkylven (Sunnmøre)

daggad

Sitatnevnte jeg rus- og ripefri plast?

Jeg viste dette med ripene men ikke rusen. Synes det er flott at disse bilene hoder seg unna ulovlige substanser som kan gjøre ferden på veiene utrygg !
Ålesund
TM3 LR AWD 2020
Leaf 24kW 2011

cra

Sitat fra: daggad på torsdag 19. april 2012, klokken 09:01
Sitatnevnte jeg rus- og ripefri plast?

Jeg viste dette med ripene men ikke rusen. Synes det er flott at disse bilene hoder seg unna ulovlige substanser som kan gjøre ferden på veiene utrygg !

Ha ha ha!! Epic fail on my part!

Det skulle selvsagt være rusT-fri (men det skjønte du nok).  :D

Bruker forøvrig å slenge med "høyere promillegrense" som en av fordelene med elbil. Fanger alltid oppmerksomheten til dem jeg snakker med.

Blir du å se på Vestlandske kl 17 i dag, daggad? Jeg har andre ærender i området, så jeg tenkte å stikke innom på lansering av Leaf. :)
Tesla Model S75D 30/6/17
Tesla Model S85 26/3/14-30/6-17, 82500km
Leaf 9/5/12
Think City, Har ACTIA diagnoseapparat.
Sykkylven (Sunnmøre)

cra

Sitat fra: daggad på torsdag 19. april 2012, klokken 09:01
Jeg viste dette med ripene men ikke rusen.

Og siden det likevel har sklidd ut og vi er på pirk-på-skriveferdighetene-nivået: Hvordan i all verden kan du vise det med ripene, du som ikke har plastbil??  ;D
Tesla Model S75D 30/6/17
Tesla Model S85 26/3/14-30/6-17, 82500km
Leaf 9/5/12
Think City, Har ACTIA diagnoseapparat.
Sykkylven (Sunnmøre)

daggad

Jeg har da plast på bilen min jeg også !! Bare ikke så mye...og kaskje ikke gjennomfarget. Men har eid en Pioneerjolle ! :)

Ja jeg skal opp Cra, håper vi ses der oppe. De stiller med tapas og greier så her blir det gratis mat i god sunnmørsånd ! ;)
(De turte ikke reklamere for maten på grunn av årsaker folk kan tenke seg. Lokalet er tross alt ikke større enn et par tusen kvadrat..)
Ålesund
TM3 LR AWD 2020
Leaf 24kW 2011

© 2025, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA