Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 485 kroner per år. elbil.no/medlemskap

Sv: Hurtiglader på Dale mellom Bergen og Voss

Startet av B1, tirsdag 01. mai 2012, klokken 01:33

« forrige - neste »

B1

http://www.vg.no/bil-og-motor/artikkel.php?artid=10057399

Jeg håper kommunene bygger masse ekstra plasser nå. Hybrid biler kommer seg videre med bensin, det gjør ikke elbiler. Kjipt om disse hybrid bilene bruker opp mye av kapasiteten på ladestasjonene. Da sitter man der, uten strøm.  :(

De som eier hybridbiler vil HELT GARANTERT plugge inn ladekabelen bare for å slippe å betale parkeringsavgiften/få en nærmere parkeringsplass, selv om de ikke trenger lading!
TM3 LR

edyrli

Tenkte akkurat det samme, nå blir det ekstremt viktig at det blir bygget ut nok ladeplasser. De fleste som fortsatt kjører på Bly eller NiCd er nokså avhengige av lading for å få nok rekkevidde.
Reva i 2009 (Solgt)
Peugeot iOn 2013. "Norsk bil" (solgt)
SEAT Mii Electric
el-tog: AnsaldoBreda BM72

B1

#2
Dårlig journalistikkarbeid av VG. Jeg leste akkurat kilden som VG brukte og det står:
"For ladbare hybrider har vi ikke tatt noe initiativ til betalingsfritak, så de får tilgang til strøm, men må betale parkeringsavgift."

Det er jo gode nyheter, men på en annen side er det alltid bedre med gratis strøm og betale det samme og ha en parkeringsplass med bedre beliggenhet, så det kan fortsatt bli et lite problem, men godt det ikke var gratis ihvertfall.

Det vil det nok være betydelig mer hybrid biler enn det er elbiler da de kan brukes som vanlig biler og er billig i drift. Det blir spennende å se hvordan det utvikler seg.
TM3 LR

hkaspenberg

Sitat fra: Vilhelm på fredag 13. april 2012, klokken 14:10
Dårlig journalistikkarbeid av VG. Jeg leste akkurat kilden som VG brukte og det står:
"For ladbare hybrider har vi ikke tatt noe initiativ til betalingsfritak, så de får tilgang til strøm, men må betale parkeringsavgift."

Det er jo gode nyheter, men på en annen side er det alltid bedre med gratis strøm og betale det samme og ha en parkeringsplass med bedre beliggenhet, så det kan fortsatt bli et lite problem, men godt det ikke var gratis ihvertfall.

Det vil det nok være betydelig mer hybrid biler enn det er elbiler da de kan brukes som vanlig biler og er billig i drift. Det blir spennende å se hvordan det utvikler seg.
Tror vi skal se litt stort på dette og ikke omtale det som et problem. Ladbare hybrider gir flere muligheten til å kjøre utslippsfritt i byen, og det bør være hovedpoenget!

;-D Hans

Oslo: Kewet5 ("Knerten") 1999-2007 (85k km) == P106E ("Dorsken") 2007-2009 (25k km) == Think Classic ("Tupper") 2009-2012 (ca 40k km) == P iOn ("LilleSvarten") 28/3-2012-29/5-2019 (60k km) == TM3DLR ("Justin E") 8/3-2019- (6500 km)

Thomas Parsli

Dette vil føre til at:

- flere kjøper ladebare hybrider istedenfor fossilbiler  :)
- flere kjøper ladbare hybrider istedenfor elbiler  :'(
- færre kjøper elbiler pga.  manglende ladeplasser :'(

Det er allerede knapt med ladeplasser i Oslo sentrum -og kommunen har vel bare planer om å bygge 100 nye ladeplasser hvert år. Med voksende elbilsalg -og nå også ladbare hybrider vil dette øke presset på disse ladeplassene.

Jeg frykter kommunen kanibaliserer elbilsalget med denne ordningen, men håper jeg tar feil.

Thomas
2019 Tesla Model X 100D 6 seter
2012 Nissan Leaf (128000km, mistet to streker på batteriet hittil)
1999 Peugeot 106 (solgt ved 99900km pga. batteriproblemer)

Griffel

#5
Sitat fra: Thomas Parsli på fredag 13. april 2012, klokken 14:17
Dette vil føre til at:

- flere kjøper ladebare hybrider istedenfor fossilbiler  :)
- flere kjøper ladbare hybrider istedenfor elbiler  :'(
- færre kjøper elbiler pga.  manglende ladeplasser :'(

Det er allerede knapt med ladeplasser i Oslo sentrum -og kommunen har vel bare planer om å bygge 100 nye ladeplasser hvert år. Med voksende elbilsalg -og nå også ladbare hybrider vil dette øke presset på disse ladeplassene.

Jeg frykter kommunen kanibaliserer elbilsalget med denne ordningen, men håper jeg tar feil.

Thomas

Jeg tviler på at det er ladeplassene som er den viktigste grunnen til at folk kjøper elbil. Forhåpentlig blir det nok adskillig fler som kjøper ladbar hybrid. Det ville være helt urimelig i forhold til hensikten bak ladeplassene og ikke tillate ladbare hybride å lade.
Dette systemet med ladeplikt og avgift lyder fornuftig.

Hyundai Ionic.
Tidliger mange år i PSA klasiker.

Aspiranten

Elbilene kan jo kjøre 2-3 ganger så langt per lading, så hvis vi ser helt teoretisk og stivt på det så burde det vel strengt tatt være ladeplasser for hybridene mens vi med elbiler kan lade hjemme!  ;)

Men ser absolutt at dette vil føre til økt press på den sårbare ressursen ladeplassene utgjør. Jeg frykter allerede kapasitetsproblemer på hurtigladerene rundt om det ganske land. Det skal ikke rare helgetrafikken til før det begynner å bli upraktisk å kjøre elbil med planlagt hurtiglading på tur.
Nissan Leaf

Thomas Parsli

Sitat fra: Griffel på fredag 13. april 2012, klokken 14:37
Jeg tviler på at det er ladeplassene som er den viktigste grunnen til at folk kjøper elbil.

Om det ikke er den viktigste grunnen, er det jo en forutsetning å kunne lade en elbil :)
Hvis det ikke er god tilgang på ladeplasser i Oslo sentrum, blir det vanskelig å få innbyggerene til å kjøpe elbil.

Når valget f.eks står mellom plugin-Prius (som ikke må lades) og Leaf (som må lades), tror jeg en knapphet på ladeplasser gjør at mange vil velge plugin-Prius.
Hvis Oslo kommune klarer å etablere nok ladeplasser er dette er godt tiltak, men det tror jeg altså ikke...

Thomas
2019 Tesla Model X 100D 6 seter
2012 Nissan Leaf (128000km, mistet to streker på batteriet hittil)
1999 Peugeot 106 (solgt ved 99900km pga. batteriproblemer)

jkirkebo

Sitat fra: Vilhelm på fredag 13. april 2012, klokken 14:10
Dårlig journalistikkarbeid av VG. Jeg leste akkurat kilden som VG brukte og det står:
"For ladbare hybrider har vi ikke tatt noe initiativ til betalingsfritak, så de får tilgang til strøm, men må betale parkeringsavgift."

Det er jo gode nyheter, men på en annen side er det alltid bedre med gratis strøm og betale det samme og ha en parkeringsplass med bedre beliggenhet, så det kan fortsatt bli et lite problem, men godt det ikke var gratis ihvertfall.

Nettopp derfor bør ikke ladeplasser ha bedre beliggenhet. Da er det mye større sjanse for at de er opptatt av biler som ikke må eller kan lade. F.eks på kjøpeseter bør ladeplassene ligge et godt stykke unna inngangen.

Den jeg bruker mest er Oslo City og der har de plassert ladepunktene innerst på nederste plan. Det fungerer kjempebra, har aldri sett en fossilbil der og alle elbiler som står der lader. Motsvarigheten er f.eks Jaren stasjon, der det er ett ladepunkt. Det punktet står aller nærmest perrongen og er alltid opptatt av en fossilbil mens det er ledige plasser i det hjørnet av parkeringsplassen som er lengst unna.
Forhandler av ladestasjoner og ladekabler, se www.ladespesialisten.no
Kjører Tesla X75D fra mars 2017 og Model 3 SR+ fra oktober 2019.

Griffel

#9
Sitat fra: Aspiranten på fredag 13. april 2012, klokken 15:12
Jeg frykter allerede kapasitetsproblemer på hurtigladerene rundt om det ganske land. Det skal ikke rare helgetrafikken til før det begynner å bli upraktisk å kjøre elbil med planlagt hurtiglading på tur.
Når det gjelder hurtglader vil ladbare hybrider bedre trafikkgrunnlaget og gjør installasjon av hurtiglader mer lønnsom og bidra til fler hurtigladere. Det vil også bidra til å presse prisen på hurtiglading ned. En kWh pris på f.eks kr 5,- vil ikke friste en ladbarhybrid noe særlig. Prisen på strøm må oppleves laver enn bensinpris, slik at en har noe igjen for å bruke 20 minutter.

Hyundai Ionic.
Tidliger mange år i PSA klasiker.

jkirkebo

Sitat fra: Griffel på fredag 13. april 2012, klokken 15:52
Når det gjelder hurtglader vil ladbare hybrider bedre trafikkgrunnlaget og gjør installasjon av hurtiglader mer lønnsom og bidra til fler hurtigladere. Det vil også bidra til å presse prisen på hurtiglading ned. En kWh pris på f.eks kr 5,- vil ikke friste en ladbarhybrid noe særlig. Prisen på strøm må oppleves laver enn bensinpris, slik at en har noe igjen for å bruke 20 minutter.

Nå er det ikke planlagt en eneste ladbar hybrid med mulighet for hurtiglading da...
Forhandler av ladestasjoner og ladekabler, se www.ladespesialisten.no
Kjører Tesla X75D fra mars 2017 og Model 3 SR+ fra oktober 2019.

Griffel

Sitat fra: jkirkebo på fredag 13. april 2012, klokken 16:18
Sitat fra: Griffel på fredag 13. april 2012, klokken 15:52
Når det gjelder hurtglader vil ladbare hybrider bedre trafikkgrunnlaget og gjør installasjon av hurtiglader mer lønnsom og bidra til fler hurtigladere. Det vil også bidra til å presse prisen på hurtiglading ned. En kWh pris på f.eks kr 5,- vil ikke friste en ladbarhybrid noe særlig. Prisen på strøm må oppleves laver enn bensinpris, slik at en har noe igjen for å bruke 20 minutter.

Nå er det ikke planlagt en eneste ladbar hybrid med mulighet for hurtiglading da...
Unasett bør elbil folket ønske slike velkommen, ikke være red for dem.
Hyundai Ionic.
Tidliger mange år i PSA klasiker.

flux

#12
Jeg skummet gjennom rapporten fra Pöyry og savner fokus på Type-2 (Mennekes) 22/44kw Ladepunkter.  En ladbar hybrid kan lade sitt 10kw batteri hurtig på ett 22kw ladepunkt. Når jeg ser farten det nå dukker opp nye 22kw punkter i Tyskland (570 stk), må de være mye rimeligere og raskere å få på plass enn Chademo løsningene.

http://e-tankstellen-finder.com/at/de/catalog/index/de/0

Jeg har tro på en spredt struktur av svært mange rimelige 22 eller 44 kw ladepunkter, de kan være på de fleste steder der vi uansett stopper.  "Bensinstasjon-tankegangen"  med få punkter og høy fart henger kanskje litt for hardt igjen fra fossilbil paradigmet.

For elbil har vi allerede en enormt utbredt og lynrask infrastruktur for frakt av energi, og den er tilgjengelig nesten alle steder vi har vei.

Jeg tipper at å installere ett 22kw Mennekes ladepunkt koster mindre enn 5 veilysstolper eller 10 tunellyslamper.

Er det noen som vet ca. hvor mye det koster å sette opp en veilysstolpe eller tunnellyslampe?

Estimat fra Tyskland er 10-15.000 Euro pr 22kw type-2 ladepunkt, inkludert alt.

http://en.wikipedia.org/wiki/IEC_62196#Type_2:_VDE-AR-E_2623-2-2

Rio

flux:

Husk at ved vanlig Mennekes så er laderen fremdeles i bilen, med den vekten det innebærer.

Med CHAdeMO så er laderen "på land".

Jeg mener at man bør ha en løsning hvor man har en hurtiglader man kan lempe inn og ut av bilen, som funker med 400V 32A (ca 20 kW). Evtec sin funker jo, men det er synd at man må få den ut av bilen for å koble til ordentlig.


Oslo:
VW e-GOLF 2015
Nissan Leaf 2012
VW Golf CityStromer 1995, 1995, 1997, 1998 - (solgt).

gbzdoc

Tesla S leveres med 10 eller 20 KW lader, onboard...

© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA