Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 485 kroner per år. elbil.no/medlemskap

Sv: Hydrogen

Startet av jahnarne, mandag 30. april 2012, klokken 18:38

« forrige - neste »

jahnarne

Rundet 2.000km i dag etter 6-7 uker med ny Think og er foreløpig svært fornøyd. Det eneste jeg stusser over er det som for meg virker som ukalibrerte instrumenter. Eksempler:

- ved 100% lading står nåla godt over 100%-merket - mer mot 105-110%
- det høyeste jeg får på regenering er 1 grønn prikk, selv i Economy
- klampen i bånn gir ikke mer enn 3-4 sorte prikker, selv i Drive. Har aldri sett røde prikker

Hvordan er dette for dere andre? Er det evt. noen som har oppgradert / kalibrert softwaren hos RS Sandvika?

mohpet

Zebra eller Lithium? De oppfører seg visst forskjellig.

Min Zebra gått 10.000 km har 105% på nålen ved full tank, og én grønn prikk på regenerering i E. På D kan jeg gi på opp mot rød, da må jeg selv holde litt tilbake. Spes i små hastigheter er det god aks i D. Bruker for det meste kun E.

Sent from my HTC Desire using Tapatalk
2011 Think 4-seter med Lithium (ex Zebra), ESP, a/c og PTC varme
E-twow Booster sparkesykkel
ex 2003 Kewet 5
ex Go Motorboard sparkesykkel
Asker

jahnarne


mohpet

2010 med 2+2? Interessant. Går ditt speedometer til 120 eller 140? Har bilen din ESP?

Sent from my HTC Desire using Tapatalk
2011 Think 4-seter med Lithium (ex Zebra), ESP, a/c og PTC varme
E-twow Booster sparkesykkel
ex 2003 Kewet 5
ex Go Motorboard sparkesykkel
Asker

jahnarne

120, AC, men ikke ESP. Har ikke monterte seter dog, bare oppgradert karosseri. Tenker å få målt opp og montert Touran / S-max-seter e.l. på sikt, men ligger foreløpig på is.

Med unntak av røde prikker høres det ut som om det er forholdvis likt som min. Er det andre som har erfaringer med dette og/eller softwareoppgradering/kalibrering?

Go-carter

Alle Tidlig PCU går til 105%, og alle nyere går til 110%(opplever iallefall jeg). Sånn er det jo med alle biler, tankmåler er over full tank på både passelaten og X3'n våres :)

Røde prikker har jeg aldri vært borti, men jeg har fint klart å ta ut alle sorte. Må/kan gjøres i lave hastigheter. Har ikke hatt stort mer enn 1 1/2, kaaanskje to prikker på regen. Men er usikker.

Ikke noe behov for å rekalibrere... :)
TMX60D
Leaf S 2015
Think 2011 2+2 Zebra "Sola" 106.000km pr. mars 2017
Think 2008 "CaThinka" kommende banebil

elektrolux

Erfaringen min fra 2010 Litium modeller er at bilen og instrumentene er mer avanserte enn de umiddelbart gir uttrykk for å være.

Ved fulladet batteri regenerer bilen svært lite, Full pedal gir kun 3 sorte streker, men ved lav SOC er det fullt mulig og ved samme pådrag å komme inn i rød sone, og en må selv holde igjen.

Kapasitetsmeteret mitt går godt over 100%, og taper seg ca 7%/mil. Mindre mot slutten.

Stavanger:

Selger ladeutstyr via http://elbilhjelpen.no AS

Har hatt trimma City El, Citroen AX elektro
Har for tiden Tesla S85 VW e-Up, Peugeot P106 og Citroen Saxo, C1 EVie,  og Berlingo nye modellen, div. Think Classic og City 2010 model og Norges eneste Cree SAM og Chin 3 hjuler samt Vectric scooter. Kjøpt Fiat X 1/9 for elektrifisering og venter på Sort Solo EV #635 og Artega Karo for levering sommeren 2020

Daglig leder i elbilhjelpen.no

commiesoft

Instrumentene i min 2011 Li oppfører seg på samme måte som i bilen til trådstarter, uten at det er et problem for meg.

Det jeg savner mest er et instrument som indikerer ant. kwh/mil, sånn at
vi får litt hjelp til å kjøre mest mulig effektivt.
Think City 2011 Li, XEL Cruiser lett MC 2010, EVT 4000e scooter 2008, Eco ride Avenue City + Alprace Ecorus 2012  elsykler, gøtt humør :)

Go-carter

Sitat fra: commiesoft på lørdag 14. april 2012, klokken 00:31
Instrumentene i min 2011 Li oppfører seg på samme måte som i bilen til trådstarter, uten at det er et problem for meg.

Det jeg savner mest er et instrument som indikerer ant. kwh/mil, sånn at
vi får litt hjelp til å kjøre mest mulig effektivt.

Det savner jeg også. Får håpe at men får fisket ut info som klarer å regne ut det via OBD-kontakten etter hvert... :)
TMX60D
Leaf S 2015
Think 2011 2+2 Zebra "Sola" 106.000km pr. mars 2017
Think 2008 "CaThinka" kommende banebil

davgal

Jeg har en 2011 zebra og en 2011 lithium, det er stor forskjell på regenerering på disse. Begge har gen 2 cpu

Lithium lader til 100%,  Den regenererer kun når det er mellom 90-100% på batteriet, selv i E og da maks to grønne prikker.  Har jeg bånn gass går den ned til grensa til rødt. Når det er under 30 % igjen på batteriet så går nåla godt over på rødt hvis jeg har bånn gass i D.

Zebra lader til ca 105% på instrumentet, og regenererer uansett hvor mye strøm det er på batteriet, den regenerer helt fint 3 grønne prikker hvis jeg kjører i E. Nåla går alldri på over på rødt når jeg gir gass i D, uansett hvor mye strøm det er på batteriet.
Think 2010 zebra(auksjonsbil) & Think 2010 Lithium.

hma

Sitat fra: elektrolux på fredag 13. april 2012, klokken 08:41
Erfaringen min fra 2010 Litium modeller er at bilen og instrumentene er mer avanserte enn de umiddelbart gir uttrykk for å være.
Mine erfaringer er basert på kjøring med CAN-display som viser batteri-strøm, spenning, effekt og temp.
Tilsvarende dette  http://www.e-carsupplies.com/can-display-oem/.

Jeg oppfatter Economy-meteret som et rent amperemeter uten spesielle former for avanserte logaritmer.
1 prikk    = 25A
2 prikker = 55A
3 prikker = ~80A
Dette gjelder for både rød og grønn sone.

Med original PCU-sw vil bilen regulere ned effekt/strøm når hastigheten overskrider 60-70km/t. Eksempelvis vil man ved topphastighet og akselrasjonspedalen på maks kun trekke noe i overkant av 20kW, mens man ved 50km/t kan få ut 30kW.

Regenerering er såvidt jeg har skjønt også begrenset av parametersett i BMI. Med Zebra tror jeg man maksimalt vil se én grønn prikk.

Auksjonsbilene som kom fra Think Global var i stor grad utstyrt med eksperimentell PCU-sw. Disse vil derfor trolig avvike fra ordinære salgsbiler.
Jeg har en slik (til salgs) som tillater 150A uttak til ca 70km/t og deretter 120A til 120km/t. Veldig mye morsomere å kjøre enn originalen :)

I E-modus vil bilen trekke maksimalt ~80A fra batteriet uansett hastighet.

Hilsen
Håkon
- Toyota Rav4 EV 2000 NiMH (06/2010), Tesla Model S75D (12/2018)
   (tidligere: Think Classic 2000 NiCd (06/2009-05/2012) - Think City 2010 Zebra (03/2012-10/2012) - Think City 2009 Zebra (05/2012-05/2014)  - Tesla Model S 2014 (06/2014-09/2017) - Nissan Leaf 2018 LE 40kWh (04/2018-12/2018) )
- Trondheim (Trøndelag Elbilforening 02/2012-04/2014)
- Ariens AMP 24 to-trinns snøfreser 48V litium 52,5Ahr (10/2012) - Bosch Rotaks 43 Li-Ion gressklipp

mohpet

Dette stemmer ikke helt. Jeg har en 2011 Zebra 4-seter med ABS og 140 km/h på speedo. Jeg drar på 4 prikker i E og alle sorte prikkene i D selv i 80 km/h. Jeg har kjørt 2-setere med samme årsmod og min er langt raskere. Jeg klarer dog også 16 mil, men kjøres det uerfarent og i E spises tanken på 11-12 mil.

Sent from my HTC One X using Tapatalk 2
2011 Think 4-seter med Lithium (ex Zebra), ESP, a/c og PTC varme
E-twow Booster sparkesykkel
ex 2003 Kewet 5
ex Go Motorboard sparkesykkel
Asker

hma

#12
Sitat fra: mohpet på mandag 03. september 2012, klokken 16:49
Dette stemmer ikke helt. Jeg har en 2011 Zebra 4-seter med ABS og 140 km/h på speedo. Jeg drar på 4 prikker i E og alle sorte prikkene i D selv i 80 km/h. Jeg har kjørt 2-setere med samme årsmod og min er langt raskere. Jeg klarer dog også 16 mil, men kjøres det uerfarent og i E spises tanken på 11-12 mil.
Det stemmer nok helt - for biler med standard PCU-sw; GEN2g_067_005_00P (gen2) og PCU_G_062_003_00P (gen0/1) ;)

Det du beskriver indikerer at den skjeldne ESP-utgaven har en ulik revisjon av PCU-sw, som bl.a. ikke begrenser effekt ved høyere hastighet. Dette henger på greip siden ESP vil kreve at bilens elektronikk overstyrer førerens input.

Det ville vært svært interessant om du kunne stikke innom et Think-verksted, be dem koble til Chas og lese ut versjonsnummeret på pcu-sw. Post resultatet her. Hvilken reell toppfart har din bil? 120km/t? De øvrige originale har 112km/t.

Jeg har også hørt om en amerikansk Think-eier som har to biler. På den ene måtte PCU byttes, noe som medførte vesentlig raskere/sprekere bil. Ut i fra det du sier er det en mulighet for at bytte-PCU'en var beregnet for ESP. Eieren melder samtidig om noen lyter som ikke er helt ønskelig.

Hilsen
Håkon
- Toyota Rav4 EV 2000 NiMH (06/2010), Tesla Model S75D (12/2018)
   (tidligere: Think Classic 2000 NiCd (06/2009-05/2012) - Think City 2010 Zebra (03/2012-10/2012) - Think City 2009 Zebra (05/2012-05/2014)  - Tesla Model S 2014 (06/2014-09/2017) - Nissan Leaf 2018 LE 40kWh (04/2018-12/2018) )
- Trondheim (Trøndelag Elbilforening 02/2012-04/2014)
- Ariens AMP 24 to-trinns snøfreser 48V litium 52,5Ahr (10/2012) - Bosch Rotaks 43 Li-Ion gressklipp

mohpet

Interessant. Skal se om jeg får gjort dette. Mente ESP ja, ikke ABS :D

Sent from my HTC One X using Tapatalk 2
2011 Think 4-seter med Lithium (ex Zebra), ESP, a/c og PTC varme
E-twow Booster sparkesykkel
ex 2003 Kewet 5
ex Go Motorboard sparkesykkel
Asker

Go-carter

Lånebilen jeg har fra R&S er litt annerledes enn min. Den sperrer på 97 i E, men så sperrer den på 112-113 i D.(begge fartene avlest speedo). Men den har jo servo, ergo må den være finlandsthink?

Sola sperrer jo på 95 i E, og 120-121 i D.
TMX60D
Leaf S 2015
Think 2011 2+2 Zebra "Sola" 106.000km pr. mars 2017
Think 2008 "CaThinka" kommende banebil

© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA