Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 485 kroner per år. elbil.no/medlemskap
Hovedmeny

Sv: Valgets kval

Startet av Griffel, søndag 29. april 2012, klokken 08:47

« forrige - neste »

Espen Hugaas Andersen

Sitat fra: Griffel på lørdag 23. juni 2012, klokken 19:05
Takket være en regnbyge får du et svar:
Sitat fra: Espen Hugaas Andersen på lørdag 23. juni 2012, klokken 17:31
Solceller er ganske ubrukelige i Norge. Jeg syns det er nesten uetisk å bruke solceller i norge. Det koster like mye å sette opp et solcellepanel i Norge som i Spania, men i Norge får man bare en fjerdedel av elektrisiteten. (Uansett, så hvis man tar utgangspunkt i Norge, så ville det jo aldri være aktuelt med batterilagring av strøm. Norge har alene nok balansekraft til at nordeuropa kunne bytte til fornybar energi.)

Hvis man skal bruke solkraft i Norge, så bør man bygge solcellekraftverkene i nordafrika og eksportere strømmen til Norge. Man mister kanskje 20% i overføringen, men så mister man ikke 80% i den geografiske posisjoneringen. En ekstra fordel er at det er minimale forskjeller i produksjon på vinteren i forhold til sommeren.

Nå var det jo ikke akkurat det det var spørsmål om, men heller at du trakk i tvil om hvor stor batterikapasitet som var nødvendig i tillegg til det som en har i bilen dersom man skulle basere seg på solstrøm, ikke om det var en god ide eller ikke. Det er batteriet som er problemet ikke solstrøm som sådan.
Solceller er i hovedsak noe for sørligere strøk, så lenge solceller er såpass dyre som de er. Jeg skal ikke utelukke at solceller vil bli billig nok til å gi mening også i Norge, men vi er ikke der ennå.

Sitat fra: Griffel på lørdag 23. juni 2012, klokken 19:05
Sitat fra: Espen Hugaas Andersen på lørdag 23. juni 2012, klokken 17:31
Det koster like mye å sette opp et solcellepanel i Norge som i Spania, men i Norge får man bare en fjerdedel av elektrisiteten.
I Bergen er solenergien over året ca. 60% av hva en får i SanDiego Ca. og SanDiego ligger noe høyere enn sørSpania.
Så det er et stykke igjen til dine 25%
Jeg husket litt feil. Det er visst bare i området halvparten man får i Norge. http://re.jrc.ec.europa.eu/pvgis/download/PVGIS-EuropeSolarPotential.pdf

Man får i området 2 kWh/m^2/dag i Norge, mens man må helt til Sahara for å få opptil 7 kWh/m^2/dag. Spania er ikke langt nok sør.

Sitat fra: Griffel på lørdag 23. juni 2012, klokken 19:05
Sitat fra: Espen Hugaas Andersen på lørdag 23. juni 2012, klokken 17:31
Uansett, så hvis man tar utgangspunkt i Norge, så ville det jo aldri være aktuelt med batterilagring av strøm. Norge har alene nok balansekraft til at nordeuropa kunne bytte til fornybar energi.

Så langt derifra, Norge vil ikke i en vidstille periode kunne klare å levere all energi Nordeuropa trenger om alle fossile kraftverk var byttet ut med Sol og Vind. Lagring av energi er nødvendig.
Norges vannkraftmagasiner kan lagre ca 140 TWh. Det er f.eks tilstrekkelig til å dekke hele Storbritannias elektrisitetsforbruk i over 4 måneder.

Med de riktige investeringene i strømnettet, pumpekraftverk og fornybar energi, er jeg sikker 140 TWh ville være nok for Nordeuropa.
Model X 100D.
Cybertruck reservasjon.

Griffel

Sitat fra: Espen Hugaas Andersen på lørdag 23. juni 2012, klokken 22:48
Norges vannkraftmagasiner kan lagre ca 140 TWh. Det er f.eks tilstrekkelig til å dekke hele Storbritannias elektrisitetsforbruk i over 4 måneder.
Med de riktige investeringene i strømnettet, pumpekraftverk og fornybar energi, er jeg sikker 140 TWh ville være nok for Nordeuropa.
Du husker nok feil, Totalt 87 TWh,
Hyundai Ionic.
Tidliger mange år i PSA klasiker.

Espen Hugaas Andersen

Sitat fra: Griffel på lørdag 23. juni 2012, klokken 23:44
Sitat fra: Espen Hugaas Andersen på lørdag 23. juni 2012, klokken 22:48
Norges vannkraftmagasiner kan lagre ca 140 TWh. Det er f.eks tilstrekkelig til å dekke hele Storbritannias elektrisitetsforbruk i over 4 måneder.
Med de riktige investeringene i strømnettet, pumpekraftverk og fornybar energi, er jeg sikker 140 TWh ville være nok for Nordeuropa.
Du husker nok feil, Totalt 87 TWh,
Beklager, du har rett, jeg regnet feil.

Uansett så tror jeg 87 TWh kan fint være nok til å balansere strømforsyningen i nordeuropa, dog med mindre margin, og noe høyere investeringer i dyrere men mer stabil fornybar energi, som tidevannskraftverk.
Model X 100D.
Cybertruck reservasjon.

Lunde

#243
I motsettning til de fleste her i landet  har jeg fra mine solfangere samlet inn godt og vel 25000kWh  varmeenergi de siste ti årene. Alternativet til solenergien ville vært strøm som jeg i stedet har lader på min think. Joda foxy ... Jeg vet nok net enn du aner om det meste innen dette tema, men som nevnt tidligere er det nytteløst å argumentere mot de som har hydrogen som en noe nær religiøs besettelse... Kan du nevne en annen næring eller et produkt der noen er villig til å betale 4x for en identisk tjeneste eller produkt ?   Om jeg ikke hadde hatt lignende erfaring med "overbeviste" før ville jeg misstenkt foxy sine innlegg som en variant av P4 luringen . Trøster meg med at stadig flere kan  legge sammen to og to....  Vi blir stadig flere med den egenskapen.  :P Elbilen basert på batteri er noen titalls prosent fra en evighetsmaskin med over 100% virkningsgrad. Hydrogen har noen hudre prosent å hente inn. Enn så lenge har vi ikke nevnt det faktum at alle har strøm hjemme og på hjobb. Hvem har hydrogen tilgjengelig å hva vil det koste å etablere for hvem? Ser du ikke at teknologien du forfekter sliter big time?
Hatt TH!NK siden august 2000den første grønne rullet 200 000Km. Juni 2009 kjøpte jeg en ny modell. En sort en med ZEBRA batteri som nå har rullet straks 107 000Km  Har utstyr og utfører vannservice på TH!NK og PSA biler ;-) Har nylig fått TH!NK nummer to med ZEBRA i stallen. Hurtiglading oppskrytt! Hva er bedre enn en fulladet i beredskap :o)

foxy

#244
Sitat fra: Lunde på søndag 24. juni 2012, klokken 00:38
I motsettning til de fleste her i landet  har jeg fra mine solfangere samlet inn godt og vel 25000kWh  varmeenergi de siste ti årene. Alternativet til solenergien ville vært strøm som jeg i stedet har lader på min think. Joda foxy ... Jeg vet nok net enn du aner om det meste innen dette tema, men som nevnt tidligere er det nytteløst å argumentere mot de som har hydrogen som en noe nær religiøs besettelse... Kan du nevne en annen næring eller et produkt der noen er villig til å betale 4x for en identisk tjeneste eller produkt ?   Om jeg ikke hadde hatt lignende erfaring med "overbeviste" før ville jeg misstenkt foxy sine innlegg som en variant av P4 luringen . Trøster meg med at stadig flere kan  legge sammen to og to....  Vi blir stadig flere med den egenskapen.  :P Elbilen basert på batteri er noen titalls prosent fra en evighetsmaskin med over 100% virkningsgrad. Hydrogen har noen hudre prosent å hente inn. Enn så lenge har vi ikke nevnt det faktum at alle har strøm hjemme og på hjobb. Hvem har hydrogen tilgjengelig å hva vil det koste å etablere for hvem? Ser du ikke at teknologien du forfekter sliter big time?

hehe har jeg ropt satan i lunde sin kirke?  ;D som alle andre prester skriver lunde mye blablabla uten innhold og feile påstander i hver setning...

var det faktumet at hydrogen-brennselcelle biler med hydrogen fra gass har en høyre virkningsgrad enn rene el biler med kraft fra kulekraft som var årsaken?  :D

ps: vi som ikke stopper ved 2+2 regnestykket ser muligheter hvor andre bare se problemer  :P
I-miev 2011
Asker

hens

Oslo. 300.000 kilometer med Think, Kewet og annet.  -Sølvreven, 100 km/time med Kewet.  -Isbjønn, Kewet, første elbil på 80 grader nord? Har blitt kjørt på  Svalbard. "Hoppetussa" Subaru van 4-hjulsdrift ombygget med jetflystarter til eldrift.  94.000 kilometer på Think-originalpakken. Nå 19 luftkjølte blokker fra '95. Think Traveler elassistert sykkel.   http://www.austinev.org/evalbum/807 og http://www.austinev.org/evalbum/809

Aspiranten

Subaru med jetflystarter? Hvor kan jeg lese mer?!  ;D
Nissan Leaf

hens

"Hoppetussa" ble kjøpt med defekt motor for å bygge om til eldrift i 1995.

Det var moro så lenge det varte. Den ble aldri prøvet med hydrogen!

Oslo. 300.000 kilometer med Think, Kewet og annet.  -Sølvreven, 100 km/time med Kewet.  -Isbjønn, Kewet, første elbil på 80 grader nord? Har blitt kjørt på  Svalbard. "Hoppetussa" Subaru van 4-hjulsdrift ombygget med jetflystarter til eldrift.  94.000 kilometer på Think-originalpakken. Nå 19 luftkjølte blokker fra '95. Think Traveler elassistert sykkel.   http://www.austinev.org/evalbum/807 og http://www.austinev.org/evalbum/809

Griffel

Nye utslippskrav for kollektivtrafikk og taxier i Oslo åpner opp for storstilt hydrogensatsing i hovedstaden.

5. juli uttalte miljøbyrådet nemlig følgende til NRK:
– Vi ønsker at det skal være de samme kravene til drosjenæringen som vi har til kollektivtrafikken, hvor målet er at det skal være nullutslipp og klimanøytralitet i 2020.

Fra: http://www.hydrogen.no/hva-skjer/akuteltarkiv/taxi-og-kollektiv-krav-hydrogen-satsing

" God match
Da taxier er av typen bil med lang daglig og årlig kjørelengde, og stort sett blir brukt  hele arbeidsdagen, er hydrogenbiler en topp match, da det for en taxisjåfør ikke medfører noen ulempe i forhold til det å bruke en vanlig dieselbil, som er tilfellet for de fleste taxisjåfører i dag. NHF registrerer at dette tiltaket igjen viser at de regionale politikerne i hovedstadsregionen tar miljøet på alvor, og håper at kravene følges opp med en opptrapping av byggingen av nødvendig hydrogeninfrastruktur og etablering av støtteordninger, slik at det ikke blir en økonomisk eller driftsmessig ulempe for taxinæringen å omstille seg.
Ambisiøst og realistisk

Målet kan for øvrig synes svært ambisiøst ut, men tatt i betraktning at gjennomsnittstaxien blir kjøpt ny og kun brukt i 3 - 4 år før den byttes ut med en annen ny bil, bør overgangen kunne gå hurtigere enn det den relativt korte perioden frem til 2020 tilsier."
Hyundai Ionic.
Tidliger mange år i PSA klasiker.


foxy

http://e24.no/bil/klar-for-masseproduserte-hydrogenbiler/20274530

83 prosent lavere kostnad

TeRRA er en FCEV, altså en hydrogenbil/brenselcellebil.

Nissan har hentet drivlinja fra sin kjente elbil Leaf og plassert på framakslingen, mens bakhjulene har hver sin navmonterte elmotor. Disse får strøm fra brenselcella.

Nissan har konstruert brenselceller siden 1996. Cellestacken som sitter i dette konseptet ble vist fram i oktober i fjor og ble da sagt å være 50 prosent mindre enn forrige versjon.

Like interessant er det Nissan sier nå, nemlig at produksjonskostnaden for denne brenselcella kun er en sjettedel av det den var i 2005.

Nissan oppgir effekttettheten i brenselcella til hele 2,5 kW/l.

Til sammenligning har brenselcella i Hyundai FCELL, som deltar i EUs demonstrasjonsprosjekt H2moves Scandinavia her i Norge, en effekttetthet på 0,64 kW/l.
I-miev 2011
Asker

Griffel

#251
Nissan hevder at de har kuttet brenselcellekostnaden med 83 prosent på sju år
TU:
http://www.tu.no/motor/2012/09/14/klar-for-masseproduserte-hydrogenbiler
TeRRA heter suv-konseptet som Nissan tar med seg til bilutstillingen i Paris senere denne måneden.
Hyundai Ionic.
Tidliger mange år i PSA klasiker.

foxy

Dette er fremtiden! 

Daimler AG, Ford Motor Company og Nissan Motor Co., Ltd. har inngått en treveis avtale for å fart på kommersialiseringen av teknologi for elektriske brenselscelle-kjøretøy (FCEV).
Målet med samarbeidet er å utvikle et felles system som vi redusere investeringskostnadene.
Håpet er å kunne levere verdens første FCEV for massemarkedet så tidlig som i 2017.
Daimler, Ford og Nissans FCEV-er har lagt bak seg mer enn 10 millioner km testing rundt i hele verden
I-miev 2011
Asker

Lars C. Krogenæs

Fossilbilbransjen elsker å fortelle hvor mye en elbil forurenser, men tier klokelig når det gjelder hvor mye energi som kreves for å lage hydrogen....

Før bilbransjen har utviklet systemer som gir oss uendelig med energi uten utslipp, er hydrogen et dødfødt prosjekt, uansett hvor billig de greier å gjøre en brenselcelle.

Lars
Jobber med hjemmelading hos Circle K.

Den elektriske automobil vil seire
Mars 2017: Leaf 30 kwt
2013-2016: Mitsubishi imiev
2007-2012: Citroen Saxo el
2007: Kewet med NiCd batterier
1996-1998: Utleie av Pivco, Statoil Fornebu

foxy

#254
Sitat fra: Lars C. Krogenæs på mandag 28. januar 2013, klokken 20:48
Fossilbilbransjen elsker å fortelle hvor mye en elbil forurenser, men tier klokelig når det gjelder hvor mye energi som kreves for å lage hydrogen....

Før bilbransjen har utviklet systemer som gir oss uendelig med energi uten utslipp, er hydrogen et dødfødt prosjekt, uansett hvor billig de greier å gjøre en brenselcelle.

Lars

energi finnes det nok av - i teorien også uten utslipp!  Utfordring en er å lagre energien og der kommer hydrogen inn i bildet.

Forresten artig at mange tror på konspirasjonsteorier om bilbransjen, nå er det jo slik at hydrogenbiler har en eldrivlinje og er gjerne plug-ins. genialt spør du meg!

Det dreier seg om effektivitet - rene elbiler ( ja også tesla)  er alt for dyre og upraktiske bortsett fra kortdistanse rund byene. slik er nå realiteten.
I-miev 2011
Asker

© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA