Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 485 kroner per år. elbil.no/medlemskap
Hovedmeny

Sv: Valgets kval

Startet av Griffel, søndag 29. april 2012, klokken 08:47

« forrige - neste »

Griffel

#165
Sitat fra: jkirkebo på onsdag 02. mai 2012, klokken 17:01

Ang. miljø og bil så er tyskerne sinker på alt annet enn diesel. Det er Japan som har vært fremst innen utvikling av hybridbiler, med USA som nr. 2 og Tyskland laaangt bak. Det samme skjer innen elbiler. Japan først (Nissan + trillingene), deretter USA (Tesla, Coda) og så Tyskland om et par år (Golf, BMW m.fl).

På plug-in hybrider var faktisk USA en hestelengde foran Japan også (Volt, Fisker), men fortsatt er Tyskland langt bak.
Tja: Siemens er (var) vel tysk

http://elbilforum.no/forum/index.php/topic,84.0.html

1879 den første elektriske Jenbane (til industriutstilling i Berlin)
1880 den første elektriske elevator (Mannheim)
1881 den første elektriske sporvogn (Berlin-Lichterfelde)
Senere elbiler av eget merke: Siemens 1905
og i nyere tid Golf Citystromer 1985
Driverk til gamle Thinken.

Ellers har jo en del av oss kjørt runt i Franske elbiler noen år.

Men kanskje blir det Korea som leder på brenselcelle biler med sin ix35 FCEV.
Hyundai Ionic.
Tidliger mange år i PSA klasiker.

foxy

#166
Sitat fra: jkirkebo på onsdag 02. mai 2012, klokken 17:01
Sitat fra: foxy på onsdag 02. mai 2012, klokken 10:21
"First we take Manhattan, then we take Berlin" er det noen som synger - Når det gjelder miljøteknologi og bilteknolgi så har historien vist at "First we take Berlin, then we take Tokyo before we take Manhattan" er mer riktig - derfor Tyskland. Det som skjer der påvirker hele verden signifikant.

Ang. miljø og bil så er tyskerne sinker på alt annet enn diesel. Det er Japan som har vært fremst innen utvikling av hybridbiler, med USA som nr. 2 og Tyskland laaangt bak. Det samme skjer innen elbiler. Japan først (Nissan + trillingene), deretter USA (Tesla, Coda) og så Tyskland om et par år (Golf, BMW m.fl).

På plug-in hybrider var faktisk USA en hestelengde foran Japan også (Volt, Fisker), men fortsatt er Tyskland langt bak.

nå skrev og mente jeg miljøteknologi (les solar, vindkraft, recycling +++) og generell bilteknologi hver for seg -

tysk industri er nok erkekonservativ og "business minded" og ønsker vel å vente lengst mulig med å slippe nye prøvekaniner ut i markedet uten at rammebetingelsene for kommersiell suksess er tilstede - ( med god grunn ser man hvordan chevrolet ref Volt sliter). Vet det ligger mye på tegnebrettet i München (hos BMW og Siemens) og sikkert også andre steder...
rammebetingelser og hjemmemarkedet er nok viktig og det ble lovet flere subsidier for el-biler der om ikke alt for lenge (2012-14) - her foreligger det nok en vis avstemning mellom industrien og regjeringen.
All kudos til japanere som tør og våger å være først ute!!

PS: første person el-bilen med 4 hjul i verden for langt over 100 år siden var vel tysk og Tesla er jo i en stor grad avhengig av Daimler - både som eier, utviklingspartner, kunde og gjennom avtaler som gjør bl.a. fiendtlig oppkjøpsforsøk umulig og begrenser salg av teknologi. Tesla havner vel på et eller annen tidspunkt i Daimlerkonsernet, enten som "konkursbo" eller vanlig oppkjøp - avhengig av resultatene de neste årene...
I-miev 2011
Asker

jkirkebo

Sitat fra: Griffel på onsdag 02. mai 2012, klokken 19:22
Sitat fra: jkirkebo på onsdag 02. mai 2012, klokken 17:01

Ang. miljø og bil så er tyskerne sinker på alt annet enn diesel. Det er Japan som har vært fremst innen utvikling av hybridbiler, med USA som nr. 2 og Tyskland laaangt bak. Det samme skjer innen elbiler. Japan først (Nissan + trillingene), deretter USA (Tesla, Coda) og så Tyskland om et par år (Golf, BMW m.fl).

På plug-in hybrider var faktisk USA en hestelengde foran Japan også (Volt, Fisker), men fortsatt er Tyskland langt bak.
Tja: Siemens er (var) vel tysk

Senere elbiler av eget merke:
Siemens 1905
og i nyere tid Golf Citystromer 1985
Driverk til gamle Thinken.

Jeg burde kanskje spesifisert at med utvikling mente jeg ikke småserier og konseptmodeller eller generell teknologi, men tilrettelegging for massemarkedet med hensyn på å selge fem- eller seksifrede volumer årlig.

Der var japanere først med Prius innen hybrider, og også nå innen elbiler. Hvor store de franske volumene var for 10-15 år siden vet jeg ikke, men her var det jo snakk om Tyskland og jeg tror ikke de solgte titusenvis av CityStromeren ?

Tesla satser vel på 20.000 Model S i året og det er også et anseelig volum for en såpass dyr elbil. Av GenIII modellen som kommer om noen år vil de vel satse på sekssifret antar jeg. De har ihvertfall en fabrikk med kapasitet til det.

BMW er vel det tyske merket som ligger lengst fremme for tiden, med Mini-prøveprosjektet og nå ActiveE samt i3 og i8 på gang. Renault er også på gang men det er vel mye pga. japanerne tror jeg.

Mercedes og Audi er såvidt igang med hybrid-delen, ca. 10 år bak Toyota...
Forhandler av ladestasjoner og ladekabler, se www.ladespesialisten.no
Kjører Tesla X75D fra mars 2017 og Model 3 SR+ fra oktober 2019.

jkirkebo

Sitat fra: foxy på onsdag 02. mai 2012, klokken 19:40
PS: første person el-bilen med 4 hjul i verden for langt over 100 år siden var vel tysk og Tesla er jo i en stor grad avhengig av Daimler - både som eier, utviklingspartner, kunde og gjennom avtaler som gjør bl.a. fiendtlig oppkjøpsforsøk umulig og begrenser salg av teknologi.

Det de får fra Daimler er stort sett tilgang til delehyllene for standard-deler. Drivlinje og batteriteknologi er Teslas egen, utviklet lenge før Daimler kom inn i bildet. De samarbeider også relativt mye med Toyota, men Daimlers dele-hyller er vel mer fristende ;)
Forhandler av ladestasjoner og ladekabler, se www.ladespesialisten.no
Kjører Tesla X75D fra mars 2017 og Model 3 SR+ fra oktober 2019.

Griffel

#169
Sitat fra: jkirkebo på onsdag 02. mai 2012, klokken 20:01
Hvor store de franske volumene var for 10-15 år siden vet jeg ikke, men her var det jo snakk om Tyskland og jeg tror ikke de solgte titusenvis av CityStromeren ?

Det var vel fordi tiden ikke var moden, og mangel av fordeler på det daværende tidspunkt at salget ikke ble større enn ca.
1000 biler for VW og 16 000 PSA. Det var kravene i California som gjorde det interessant og produsere elbiler da. Når loven ble endret gikk solgte Ford Think, og VW og PSA stoppet produksjonen. Ambisjonen til produsenten var nok der.
Hyundai Ionic.
Tidliger mange år i PSA klasiker.

Rio

Sitat fra: jkirkebo på onsdag 02. mai 2012, klokken 20:01
Sitat fra: Griffel på onsdag 02. mai 2012, klokken 19:22
Sitat fra: jkirkebo på onsdag 02. mai 2012, klokken 17:01

Ang. miljø og bil så er tyskerne sinker på alt annet enn diesel. Det er Japan som har vært fremst innen utvikling av hybridbiler, med USA som nr. 2 og Tyskland laaangt bak. Det samme skjer innen elbiler. Japan først (Nissan + trillingene), deretter USA (Tesla, Coda) og så Tyskland om et par år (Golf, BMW m.fl).

På plug-in hybrider var faktisk USA en hestelengde foran Japan også (Volt, Fisker), men fortsatt er Tyskland langt bak.
Tja: Siemens er (var) vel tysk

Senere elbiler av eget merke:
Siemens 1905
og i nyere tid Golf Citystromer 1985
Driverk til gamle Thinken.

Jeg burde kanskje spesifisert at med utvikling mente jeg ikke småserier og konseptmodeller eller generell teknologi, men tilrettelegging for massemarkedet med hensyn på å selge fem- eller seksifrede volumer årlig.

Der var japanere først med Prius innen hybrider, og også nå innen elbiler. Hvor store de franske volumene var for 10-15 år siden vet jeg ikke, men her var det jo snakk om Tyskland og jeg tror ikke de solgte titusenvis av CityStromeren ?

Tesla satser vel på 20.000 Model S i året og det er også et anseelig volum for en såpass dyr elbil. Av GenIII modellen som kommer om noen år vil de vel satse på sekssifret antar jeg. De har ihvertfall en fabrikk med kapasitet til det.

BMW er vel det tyske merket som ligger lengst fremme for tiden, med Mini-prøveprosjektet og nå ActiveE samt i3 og i8 på gang. Renault er også på gang men det er vel mye pga. japanerne tror jeg.

Mercedes og Audi er såvidt igang med hybrid-delen, ca. 10 år bak Toyota...

Etter det jeg vet ble det produsert mellom 2-300 CityStromere, så jeg sitter med et par prosent av hele produksjonen!  ;D

Hadde litium-batterier vært tilgjengelig for 15 år siden hadde disse bilene hatt en rekkevidde på opp mot 200 km, vært 300 km lettere og nok blitt vesentlig mer populære enn de ble.
Oslo:
VW e-GOLF 2015
Nissan Leaf 2012
VW Golf CityStromer 1995, 1995, 1997, 1998 - (solgt).

Rio

Mercedes-Benz har dog en helt utrolig linje med utviklingsprosjekt som jeg ikke kjente til (med få unntak) inntil jeg fant denne linken:

http://www.emercedesbenz.com/Nov07/21_Alternative_Drive_Systems_At_Daimler_AG_For_The_Mobility_Of_The_Future_4.html

Det er MYE rart der!
Oslo:
VW e-GOLF 2015
Nissan Leaf 2012
VW Golf CityStromer 1995, 1995, 1997, 1998 - (solgt).

elektrolux

Veldig spennende lesning. Takk for linken.
Stavanger:

Selger ladeutstyr via http://elbilhjelpen.no AS

Har hatt trimma City El, Citroen AX elektro
Har for tiden Tesla S85 VW e-Up, Peugeot P106 og Citroen Saxo, C1 EVie,  og Berlingo nye modellen, div. Think Classic og City 2010 model og Norges eneste Cree SAM og Chin 3 hjuler samt Vectric scooter. Kjøpt Fiat X 1/9 for elektrifisering og venter på Sort Solo EV #635 og Artega Karo for levering sommeren 2020

Daglig leder i elbilhjelpen.no

Lynet

At tyskerne ligger bak er nok ganske overdrevet ja, Mercedes hadde til og med laget Norsk brosjyre til sin B-klasse med brenselcelle!

Når det gjelder hybriddrift brukte London transport det på sine busser når de kuttet ut hesten først på 1900-tallet! Stikk innom museet til London transport i London og se den, jeg ble mildt sagt overrasket.

Og et klipp fra Wikipedia om Ferdinand Porsche:
Still employed by Lohner, Porsche reached the logical conclusion and in 1901 introduced the "Mixte" vehicle/transmission concept: instead of a massive battery-pack, an internal combustion engine built by the German firm, Daimler, was fitted to a generator to drive the electric hub motors and (for vehicle reliability) a small battery pack. This way Porsche had created the first petroleum electric hybrid vehicle on record, although since sufficiently reliable gears and couplings weren't available at the time, he chose to make it a series-hybrid, an arrangement currently more common in diesel-electric or turbo-electric railway locomotives than automobiles
Så tyskerne var nok tidlig ute ja....
Trondheim:
Tesla X100D 2019 modell.

foxy

Sitat fra: Lynet på fredag 04. mai 2012, klokken 09:57
At tyskerne ligger bak er nok ganske overdrevet ja, Mercedes hadde til og med laget Norsk brosjyre til sin B-klasse med brenselcelle!

Når det gjelder hybriddrift brukte London transport det på sine busser når de kuttet ut hesten først på 1900-tallet! Stikk innom museet til London transport i London og se den, jeg ble mildt sagt overrasket.

Og et klipp fra Wikipedia om Ferdinand Porsche:
Still employed by Lohner, Porsche reached the logical conclusion and in 1901 introduced the "Mixte" vehicle/transmission concept: instead of a massive battery-pack, an internal combustion engine built by the German firm, Daimler, was fitted to a generator to drive the electric hub motors and (for vehicle reliability) a small battery pack. This way Porsche had created the first petroleum electric hybrid vehicle on record, although since sufficiently reliable gears and couplings weren't available at the time, he chose to make it a series-hybrid, an arrangement currently more common in diesel-electric or turbo-electric railway locomotives than automobiles
Så tyskerne var nok tidlig ute ja....

ja og det forskes, testes ++  der også. Men de er nok mer opportunistisk enn noen asiatiske eller amerikanske. De vet de kan, at de har teknologien og at de har sterke merkenavn. Ligger rammebetingelsene til rette for kommersiell suksess så vips topper de mest sannsynlig salgsstatistikkene innen kort tid i sine segmenter og markeder uansett.
I-miev 2011
Asker

foxy

I-miev 2011
Asker

foxy

klippet fra en annen trå: Også i Norge kommer de første Hydrogen kjøretøyer på plass:

http://www.tu.no/motor/2012/05/30/her-kjorer-landets-forste-hydrogenbuss

Om 2 år ser vi de første serie personbilene...
I-miev 2011
Asker

III

http://www.dagsavisen.no/tema/bil-og-motor/elektrisk-gjennombrudd/


Mens miljøstiftelsen Zero arbeider for alle typer nullutslippsbiler og ser på hydrogenbiler som interessante, sier leder Truls Gulowsen i Greenpeace tvert nei til hydrogen på tanken.

- Det krever kostbar infrastruktur, og det er energikrevende å framstille drivstoffet. Hydrogenbiler er en omvei og en unnskyldning for ikke å gjøre det man vet virker, sier Gulowsen som mener elbil med rekkeviddeforlenger er et mye bedre alternativ til den rene elbilen enn hydrogenbiler. (NTB Tema)
Østfold, Svart Think City(Zebra 28kwh) mai 2010
Passert 135 000 km
Model 3 LR , Dual Motor

Aspiranten

Det er sant for utlandet da. Utrolig mye energi går i dass ved å fremstille hydrogen. Riktignok kan det være interessant for Norge hvis Hydro flagger ut. Da blir det ett par gigantiske kraftverk og noen terawatt med strøm til overs, men likevel...

Jeg pleier å si om hydrogenfansen at eneste årsaken til at hydrogen ser bra ut, er at de er allergiske mot adferdsendringer. Parker bilen, sett inn puppen og melk tanken full. Det fungerer slik det fungerte i går, og det er også eneste fordelen...
Nissan Leaf

foxy

#179
folk har ikke peil inkl. denne greenpeace fyren. dette dreier seg om lagring av energi i form av hydrogen.

energi finnes det nok av! - lagring av energi når det er overskuddsproduksjon og frigi denne når det er behov er hovedutfordringen. hydrogen er et bra alternativ til dette!

med dagens batteriteknolgi (vekt, rekkevidde, kostnader, oppladingstider, tetthet og kostnader for infrastruktur) klarer rene elbiler bare å dekke kortdistanse.

hydrogen hybrider er pdd det mest fornuftige alternativet til fosile brennstoffer.
I-miev 2011
Asker

© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA