Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 485 kroner per år. elbil.no/medlemskap
Hovedmeny

Sv: Valgets kval

Startet av Griffel, søndag 29. april 2012, klokken 08:47

« forrige - neste »

foxy

Sitat fra: Aspiranten på fredag 27. april 2012, klokken 16:12
Hydrogen og batteribiler er begge elbiler, men de har hvert sitt bruksområde mener jeg.

ja, men en plug-in hydrogen hybrid er en soleklart favorit - da trenger de fleste bare 1 miljøvennlig bil.

Plugin hydrogen hybrider er det Ole Brumm mener når han sier: «Ja takk, begge deler»  ;D ;D ;D
I-miev 2011
Asker

Aspiranten

Du mener vel "elbil med hydrogenaggregat"???  ;D
Nissan Leaf

foxy

egentlig trenger man vel bare å si hydrogenbil siden konseptet er jo basert på hydrogenaggregat + batteri + el-motor... eller gjerne for meg elbil med hydrogenaggregat. Da får kansje tom. Espen Hugaas Andersen lyst på en slik...  ;D
I-miev 2011
Asker

Espen Hugaas Andersen

Sitat fra: foxy på fredag 27. april 2012, klokken 16:41
egentlig trenger man vel bare å si hydrogenbil siden konseptet er jo basert på hydrogenaggregat + batteri + el-motor... eller gjerne for meg elbil med hydrogenaggregat. Da får kansje tom. Espen Hugaas Andersen lyst på en slik...  ;D
Jeg har ikke lyst til å ofre plass, ytelse, sikkerhet, energieffekivitet, uavhengighet, osv til fordel for litt enklere langkjøring (og muligens noe lavere pris), så nei takk.
Model X 100D.
Cybertruck reservasjon.

Aspiranten

Jeg kan si det rett ut: en Tesla Model X har for kort rekkevidde til at jeg kan bruke den til mitt nytelsesbehov.

Når jeg kjører til fjells, er det gjerne 500km til fjellområdet jeg skal. Når jeg da parkerer, er det på 1200 moh og så langt fra en ladestasjon at glem det, jeg parkerer ikke nede i byen og tar drosje til fjells. Deretter skal jeg hjem igjen etter en uke eller fem på fjellet. Da må jeg i så fall ta inn på hotell og vente på at bilen skal lade ferdig... Det er 1 hel dag ekstra som jeg heller kunne brukt til fjells. Eller, 2, siden jeg også må lade før jeg reiser på fjellet også slik at den ikke står på fjellet og tapper seg for strøm, og "bricker" batteriet.

Så hydrogen og batteri har hver sine fordeler- og hver sitt bruksområde. Jeg ser absolutt ikke for meg en Nissan Leaf med både batteri og hydrogenaggregat. Men i en Mitsubishi Outlander 7 seter f.eks... Høres ut som svært spennende i mine ører  8)
Nissan Leaf

Espen Hugaas Andersen

Sitat fra: Aspiranten på fredag 27. april 2012, klokken 17:34
Jeg kan si det rett ut: en Tesla Model X har for kort rekkevidde til at jeg kan bruke den til mitt nytelsesbehov.

Når jeg kjører til fjells, er det gjerne 500km til fjellområdet jeg skal. Når jeg da parkerer, er det på 1200 moh og så langt fra en ladestasjon at glem det, jeg parkerer ikke nede i byen og tar drosje til fjells. Deretter skal jeg hjem igjen etter en uke eller fem på fjellet. Da må jeg i så fall ta inn på hotell og vente på at bilen skal lade ferdig... Det er 1 hel dag ekstra som jeg heller kunne brukt til fjells. Eller, 2, siden jeg også må lade før jeg reiser på fjellet også slik at den ikke står på fjellet og tapper seg for strøm, og "bricker" batteriet.
Det virker som du har et veldig unormalt behov. Det er de færreste som har hytte nord for Trondheim, hvis de bor i Oslo, f.eks. Og egentlig trenger du bare at Tesla installerer to hurtigladere ca 200 og 400 km på ruten din. På veien til må du ta en pause etter 400 km, lade i 45 minutter, så kan du kjøre de siste 100 km, parkere i et par uker, kjøre tilbake til hurtigladeren, lade i 30 minutter, så kjøre til neste hurtiglader, lade i 30 minutter og kjøre hjem.

Batteriet vil bruke opptil et år på å "bricke", men dette er fordi temperaturstyringen slår seg av på et visst nivå. Jeg ville ikke parkere på fjellet i flere uker hvis det er under null Celsius. Da kan man risikere å komme tilbake til en bil med veldig begrenset gjenstående rekkevidde, eventuelt så har man slått av temperaturstyringen som vil redusere levetiden på batteriet. Det er det som er det store problemet med parkering på fjellet, ikke rekkevidden.

(Det er mulig jeg ville bare bygge garasje som jeg så varmet opp med vedfyring. Da vil bilen holde fin temperatur og rekkevidden vil ikke minske mens jeg er på fjellet.)
Sitat fra: Aspiranten på fredag 27. april 2012, klokken 17:34Så hydrogen og batteri har hver sine fordeler- og hver sitt bruksområde. Jeg ser absolutt ikke for meg en Nissan Leaf med både batteri og hydrogenaggregat. Men i en Mitsubishi Outlander 7 seter f.eks... Høres ut som svært spennende i mine ører  8)
Jeg er forsåvidt enig i at elbil passer ikke alle. Det passer bare ca 99% av befolkningen.
Model X 100D.
Cybertruck reservasjon.

Espen Hugaas Andersen

#81
Sitat fra: Espen Hugaas Andersen på fredag 27. april 2012, klokken 18:10(Det er mulig jeg ville bare bygge garasje som jeg så varmet opp med vedfyring. Da vil bilen holde fin temperatur og rekkevidden vil ikke minske mens jeg er på fjellet.)
Når jeg tenker meg om så ville det nok være enklere og billigere å kjøpe et lite bensinaggregat som jeg kunne fyre opp en gang i uken i et par timer for å toppe opp batteriet. Sikkert mer miljøvennlig også, i forhold til miljøpåvirkningene av byggeaktivitet. (Miljøentusiastene kunne bruke biodiesel eller E100.)
Model X 100D.
Cybertruck reservasjon.

Aspiranten

Til ****** med hytte, jeg ligger i telt!  ;)

Jeg er ung, og har en ustanselig trang til å oppdage nytt terreng. Det er ca. 500km fra meg og ned til Hardangervidda Nasjonalpark. Børgefjell Nasjonalpark i nord. De to representerer på ingen måte noen ytterpunkter, men er bare to spennende fjellområder. Jeg kjører ofte til både Porsgrunn og Jæren, i tillegg til at enda flere områder nord ser spennende ut. Og viktigst av alt, jeg kjører mye inne i langfjella! Se på www.ladestasjoner.no, du finner få- om noen, ladestasjoner på 16A engang...

Hurtigladere vil bli bygget ut i de store byene, og jeg kjører ikke i nærheten av dem en gang. Slik er det for svært mange friluftsentusiaster rundt omkring, og slik vil det være, lenge. Det er rett og slett ikke volum nok til å bygge hurtigladere i små bygder.
Nissan Leaf

Espen Hugaas Andersen

Sitat fra: Aspiranten på fredag 27. april 2012, klokken 18:35
Til ****** med hytte, jeg ligger i telt!  ;)

Jeg er ung, og har en ustanselig trang til å oppdage nytt terreng. Det er ca. 500km fra meg og ned til Hardangervidda Nasjonalpark. Børgefjell Nasjonalpark i nord. De to representerer på ingen måte noen ytterpunkter, men er bare to spennende fjellområder. Jeg kjører ofte til både Porsgrunn og Jæren, i tillegg til at enda flere områder nord ser spennende ut. Og viktigst av alt, jeg kjører mye inne i langfjella! Se på www.ladestasjoner.no, du finner få- om noen, ladestasjoner på 16A engang...
Som sagt, det kan godt hende ditt bruksmønster havner i den ene prosenten der elbil ikke passer seg.

Sitat fra: Aspiranten på fredag 27. april 2012, klokken 18:35Hurtigladere vil bli bygget ut i de store byene, og jeg kjører ikke i nærheten av dem en gang. Slik er det for svært mange friluftsentusiaster rundt omkring, og slik vil det være, lenge. Det er rett og slett ikke volum nok til å bygge hurtigladere i små bygder.
Tesla sine hurtigladere vil etter all sannsynlighet bygges ut der CHAdeMO o.l. ikke bygges ut. Dette er av den enkle grunn at Tesla's elbiler trenger ikke hurtigladere i byene, de trenger hurtigladere mellom byene.

Hvis man skal kjøre fra Oslo til Trondheim med en Leaf, så må man lade ca 4 ganger, hvis man skal kjøre med en Tesla Model S må man lade 0-1 ganger (med aero-hjul og pen kjøring klarer man det uten å lade), og med en Model X er det 1 gang. Da er en lader mellom Trondheim og Oslo en enkel investering for å binde i sammen landet.

Her er et utkast til hvordan et ladenettverk kan se ut.
Model X 100D.
Cybertruck reservasjon.

Aspiranten

Stoooore hvite flekker i langfjella :-)

Det er uaktuelt å kjøre lange omveier for å få hurtiglade. Da går vinninga opp i spinninga fullstendig og vel så det.
Nissan Leaf

jkirkebo

Sitat fra: Aspiranten på fredag 27. april 2012, klokken 18:35
Til ****** med hytte, jeg ligger i telt!  ;)

Jeg er ung, og har en ustanselig trang til å oppdage nytt terreng. Det er ca. 500km fra meg og ned til Hardangervidda Nasjonalpark. Børgefjell Nasjonalpark i nord. De to representerer på ingen måte noen ytterpunkter, men er bare to spennende fjellområder. Jeg kjører ofte til både Porsgrunn og Jæren, i tillegg til at enda flere områder nord ser spennende ut. Og viktigst av alt, jeg kjører mye inne i langfjella! Se på www.ladestasjoner.no, du finner få- om noen, ladestasjoner på 16A engang...

16A er intet problem, enhver campingplass har mange av disse og til tider større strømstyrker eller trefase også. Så om du kan parkere bilen på en campingplass mens du går på tur får du fint ladet. Campingplassene er ganske godt spredt rundt i landet.

Eller kanskje du kan parkere den hos en bonde og betale han for strømmen ? Det er mange muligheter for den oppfinnsomme ;)
Forhandler av ladestasjoner og ladekabler, se www.ladespesialisten.no
Kjører Tesla X75D fra mars 2017 og Model 3 SR+ fra oktober 2019.

Aspiranten

Som jeg prøver å få frem: det er uaktuelt å parkere nede i bygda for så å ta drosje opp til fjellet.

Det blir dyrere enn å bare kjøpe en elbil med hydrogenaggregat. Såpass ofte går vi faktisk på tur  ;)

Når en av deres egne disipler i elbilreligionen sier at det vil ta laaang tid med batteriutvikling før bil nr. 2 kan bli helelektrisk, bør menigheten strengt tatt ta dette medlemmet på alvor.  :P
Nissan Leaf

cra

Sitat fra: Aspiranten på fredag 27. april 2012, klokken 18:35
Det er rett og slett ikke volum nok til å bygge hurtigladere i små bygder.

Si ikke det, si ikke det..... Jeg har sett forbausende mange nye elbiler her i lille Sykkylven bare "over natta"! Tre Leafer FØR Vestlandske auto fikk begynne å selge dem. Var og prøvekjørte i dag (fruen likte bilen meget godt!  :D), og selgeren hadde nettopp sendt en til (en hvit en) inn i bygda. Får ungene bestemme så blir det en blå en snart også.  ;D  Det skal bli moro å følge med på statistikken.

Og jeg er veldig enig med de som har sagt at det er mellom byene vi virkelig trenger dem, og kanskje også rundt byene.
Tesla Model S75D 30/6/17
Tesla Model S85 26/3/14-30/6-17, 82500km
Leaf 9/5/12
Think City, Har ACTIA diagnoseapparat.
Sykkylven (Sunnmøre)

Espen Hugaas Andersen

#88
Sitat fra: Aspiranten på fredag 27. april 2012, klokken 22:21
Som jeg prøver å få frem: det er uaktuelt å parkere nede i bygda for så å ta drosje opp til fjellet.

Det blir dyrere enn å bare kjøpe en elbil med hydrogenaggregat. Såpass ofte går vi faktisk på tur  ;)

Når en av deres egne disipler i elbilreligionen sier at det vil ta laaang tid med batteriutvikling før bil nr. 2 kan bli helelektrisk, bør menigheten strengt tatt ta dette medlemmet på alvor.  :P
Nja. Om 5-10 år kan det godt hende vi har et mye mer omfattende ladenett enn det jeg henviste til, også vil vi ha større battterier og bedre batteri-håndteringssystemer. Da ser ikke jeg store problemer selv for deg. Du vil finne hurtigladere i nærheten av der du er, og det vil være uproblematisk å parkere i noen uker på fjellet. Selv på vinteren.

Og i de neste 5-10 årene er det jo klart at det er bensin/dieselbiler som vil være mest aktualle for ditt bruk, ikke hydrogenbiler. Hydrogen vil trolig ikke være veldig bra for ditt bruk, per dags dato og den nære fremtid, da det er ingen som vil finne på å bygge hydrogenfyllestasjoner i fjellheimen. Og da blir ikke rekkevidden god nok.
Model X 100D.
Cybertruck reservasjon.

Aspiranten

En hydrogenstasjon kan fint stå nede i en av bygdene. Det tar bare noen minutter å fylle på, lett som en plett :-)

En annen ting er at elbilbatterier ikke liker minusgrader så mye. Vet ikke helt om jeg har lyst til å etterlate min Model X ved Femunden i en uke og to mens "far" er ute med pulken... http://www.yr.no/sted/Norge/Hedmark/Engerdal/Femunden/statistikk.html Og husk at det siste året har vært mildt...

Men jeg håper selvfølgelig å kunne dumpe fossilbilen Espen, det er det ingen tvil om. Bare fremtiden vil vise, om det er hydrogen som blir best eller om batteriteknologien virkelig får revolusjonen den trenger.

Cra: Vil vi få hurtiglader i f.eks. Tafjord? Jeg liker meg særs godt utenfor allfarvei  8)

Men ja, det er utenfor byene vi trenger hurtigladere.
Nissan Leaf

© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA