Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 485 kroner per år. elbil.no/medlemskap
Hovedmeny

Sv: Valgets kval

Startet av Griffel, søndag 29. april 2012, klokken 08:47

« forrige - neste »

foxy

#30
Hele diskusjonen ref virkningsgrad kan man forenkle veldig enkelt, hvis man se på hele kjeden fra strømproduksjon til el-motor.

Tar man utgangspunkt i strøm fra fek.s sol
da gjelder det for hydrogen biler = ca 0.35
og for rene el biler = ca 0.7 best case ( ikke hensyntatt behov for kjøling og varme !!) PS: ved bruk av kullkraftverk så faller virkningsgraden for rene el-biler til 0.3...

soleklar vinner uansett er ren elbil - så denne diskusjonen om virkningsgrad kan vi legge på is. Poenget er at opplagte grunner ref rekkevidde, oppladningstid, batterivekt og levetider, +++ taler for et komplement til rene el-biler. Samtidig er det mye mer å hente ref virkningsgrad å forbedre hydrogenteknologi enn det er håp om enda bedre batteriteknologi.


Rene el-biler på kortdistanse og hydrogen-hybrider på langdistanse, ut ifra  opplagte grunner, slik blir det i fremtiden!


PS: estimert pris på hydrogenbiler er 20% over dieselbilene i 2014 - bare for å drepe denne diskusjonen... ;)


Tar også opp igjen et sitat fra griffel som beskriver veldig bra en av hovedgrunnene for fremtidig hydrogen suksess.

Sitat fra: Griffel på torsdag 12. april 2012, klokken 13:21
Spiller det så stor rolle når det kan lages ved hjelp av en elektrolysør som produserer hydrogen fra solpaneler og vindkraft og som er plassert på fyllstasjonen.
Fyllstasjonen på Herøya gjør nesten det, men den får overskudds hydrogen fra Rafnes i tillegg.

Hydrogenproduksjonen kan forgå hele tiden når tilfeldig kraft er tilgjenglig, og lagring av H2 på tank er rimligere enn lagring på batterier.

Igjen kan strømmen gå rett til bilen er det det mest økonomiske, men tilfeldig behov og tilfeldig produksjon er ikke synkronisert slik at lagring er nødvendig, Hydrogen tanker er rimligere enn batterier for mellomlagring.

I Norge hvor vi har godt med vannkraft er kanskje ikke dette så relevant, men i land hvor det meste av strømmen leveres fra kullkraftverk vil en slik utnyttelse av tilfeldig kraft ha sine fordeler, og noen av disse landene har faktisk flere biler enn det vi har, (dog ikke pr. innbygger).

I-miev 2011
Asker

Espen Hugaas Andersen

Sitat fra: edyrli på tirsdag 24. april 2012, klokken 13:55Jeg tror det er store sjanser for at hydrogen blir utkonkurrert av bedre batterier selv om vi ikke er helt der enda.
Jeg tror det er ganske åpenbart at hydrogen vil aldri klare å ta over markedet fullstendig. For bybiler som iMiev hadde hydrogenbiler ikke vært like gode selv om alle problemene forsvant. Hydrogenbilene blir for dyre. Spørsmålet er egentlig om hydrogenbilene klarer å ta over en betydelig del av markedet.

Jeg tror ikke hydrogenbilene klarer å ta over en betydelig del av markedet. Tiden har løpt i fra hydrogenbilene. Om 8 år vil et 100 kWh batteri koste i området 125 000 kroner. Da kan man få en Leaf-type bil med rekkevidde på 500 km til en total pris på rundt 300 000 kroner. Og da betaler man 2 kroner/mil, i stedet for 7,5 kroner/mil for en hydrogenbil (med 75 kroner per kg, som er et lavt, lavt tall). En hydrogenbil må da koste rundt 220 000 for å kunne lønne seg over 150 000 km.
Model X 100D.
Cybertruck reservasjon.

foxy

Sitat fra: Espen Hugaas Andersen på tirsdag 24. april 2012, klokken 14:22
Om 8 år vil et 100 kWh batteri koste i området 125 000 kroner. Da kan man få en Leaf-type bil med rekkevidde på 500 km til en total pris på rundt 300 000 kroner. Og da betaler man 2 kroner/mil, i stedet for 7,5 kroner/mil for en hydrogenbil (med 75 kroner per kg, som er et lavt, lavt tall). En hydrogenbil må da koste rundt 220 000 for å kunne lønne seg over 150 000 km.

Hypotetiske tulle tall igjen  ???

vekten av 100kwh batteri i en leaf...  :o aiaiaiaiai
I-miev 2011
Asker

Espen Hugaas Andersen

Sitat fra: foxy på tirsdag 24. april 2012, klokken 14:40
Sitat fra: Espen Hugaas Andersen på tirsdag 24. april 2012, klokken 14:22
Om 8 år vil et 100 kWh batteri koste i området 125 000 kroner. Da kan man få en Leaf-type bil med rekkevidde på 500 km til en total pris på rundt 300 000 kroner. Og da betaler man 2 kroner/mil, i stedet for 7,5 kroner/mil for en hydrogenbil (med 75 kroner per kg, som er et lavt, lavt tall). En hydrogenbil må da koste rundt 220 000 for å kunne lønne seg over 150 000 km.

Hypotetiske tulle tall igjen  ???
Ikke akkurat hypotetiske tall, det er estimater. Tesla's 85 kWh batteri koster i området $35 000, og prisene på batterier er estimert til å falle med rundt 50% i de neste 5-10 årene. Da blir batteriprisen for 100 kWh i området 125 000 kroner. Fortsatt litt dyrt, men ikke veldig dyrt.

Resten av kostnaden for bilen baserte jeg på Nissan Leaf, der jeg trakk i fra kostnaden av batteriet.

Med 100 kWh batteri vil rekkevidden trolig kunne variere mellom ca 250 km og 750 km, utifra om man bruker A/C, hastighet, temperatur, osv. Og man vil kune få 70% lading på 50 minutter med en 90 kW hurtiglader.

Sitat fra: foxy på tirsdag 24. april 2012, klokken 14:40vekten av 100kwh batteri i en leaf...  :o aiaiaiaiai
Så lenge bilen bygges rundt batteriet er ikke vekten et stort problem. Jeg tror egentlig Tesla sin strategi vil bli ganske vanlig, der batteriet er en 10 cm tykk plate under hele bilen. Det sørger for lavt tyngdepunkt, det er enkelt å komme til batteriet ved vedlikehold/bytte, og man kan bruke batteriet som en del av den strukturelle styrken til bilen.
Model X 100D.
Cybertruck reservasjon.

foxy

#34
det bygges en del hydrogenstasjoner nå som i allefall delvis produserer hydrogen lokalt med hjelp av overskuddsstrøm om natten...

klokken ticker og snart finnes det mer enn nok hydrogenstasjoner ...
I-miev 2011
Asker

Espen Hugaas Andersen

Sitat fra: foxy på tirsdag 24. april 2012, klokken 16:24
det bygges en del hydrogenstasjoner nå som i allefall delvis produserer hydrogen lokalt med hjelp av overskuddsstrøm om natten...
Hvorfor ikke lade en elbil i stedet?

Sitat fra: foxy på tirsdag 24. april 2012, klokken 16:24klokken ticker og snart finnes det mer enn nok hydrogenstasjoner ...
Tja. Vi får se.
Model X 100D.
Cybertruck reservasjon.

Griffel

#36
Sitat fra: Espen Hugaas Andersen på tirsdag 24. april 2012, klokken 17:55
Sitat fra: foxy på tirsdag 24. april 2012, klokken 16:24
det bygges en del hydrogenstasjoner nå som i allefall delvis produserer hydrogen lokalt med hjelp av overskuddsstrøm om natten...
Hvorfor ikke lade en elbil i stedet?

Rett og slett fordi elbilene ikke står der pent i kø slik slik at energien kan utnyttes i stedt for å gå til spille.

Sitat fra: edyrli på tirsdag 24. april 2012, klokken 13:55
Nå sitter jeg ikke på noen konkrete tall, men ut i fra hva jeg kan se så vil i alle tilfeller el drift være vesentlig mer effektivt enn hydrogen drift.
Strøm -> lader -> batteri -> motor
vs
Strøm -> elektrolyse -> komprimering -> transport -> fylling over på tappestasjon -> fylling over på bil -> benselcelle -> batteri(buffer) -> motor
I tillegg er det bygging av tappeanleggene. Mye lettere med kontakt i garasjen :)

Jeg tror det er store sjanser for at hydrogen blir utkonkurrert av bedre batterier selv om vi ikke er helt der enda.

Dersom ikke bilen er der (f.eks om natten når en har overskudds energi som ellers går til spille): Strøm -> lader -> digert batteri -> Frekvensomformer -> lader -> bilbatteri -> motor


Det er ikke spørsmål om batteri eller hydrogentank i framtiden får vi begge deler. Husk at hydrogen også kan brukes i termiske-motorer.
HYbilen vil ikke utkonkurere Elbilen men bli et supplement, kanskje spesielt for tyngere transport.
Hyundai Ionic.
Tidliger mange år i PSA klasiker.

foxy

Sitat fra: Espen Hugaas Andersen på tirsdag 24. april 2012, klokken 17:55
Sitat fra: foxy på tirsdag 24. april 2012, klokken 16:24
det bygges en del hydrogenstasjoner nå som i allefall delvis produserer hydrogen lokalt med hjelp av overskuddsstrøm om natten...
Hvorfor ikke lade en elbil i stedet?

Sitat fra: foxy på tirsdag 24. april 2012, klokken 16:24klokken ticker og snart finnes det mer enn nok hydrogenstasjoner ...
Tja. Vi får se.

Man må se på hydrogen-hybrid biler som komplementer til rene el-biler til langdistanse og til buss etc.

Krigen går ut på å erstatte fosilbilene med mer miljøvennlige alternativer samt sikre mindre avhengighet fra fosile brennstoffer!

Siden hydrogen-hybrider er overlegen på langdistanse ovenfor dagens el-bil/batteriteknologi bør de pushes ut enn sålenge. Dette vil komme også "vanlig ren" el-bil teknologi tilgode, siden også de trenger batteri og el-motorer.

Så teknologisk utvikling, kostnadene og konsumentene avgjør hvilken miks vi får se om ikke alt for lenge...


I-miev 2011
Asker

Espen Hugaas Andersen

Sitat fra: Griffel på tirsdag 24. april 2012, klokken 18:19
Rett og slett fordi elbilene ikke står der pent i kø slik slik at energien kan utnyttes i stedt for å gå til spille.
I de landene der problemstillingen er relevant er det som oftest mulig å få variabel prising på strøm, slik at prisen varierer med tiden på døgnet. Da er det jo lett å få inn et system slik at bilen står i garasjen og venter på lading til når strømmen er billigst. (Dette gjøres jo allerede en del steder.)

Sitat fra: Griffel på tirsdag 24. april 2012, klokken 18:19Dersom ikke bilen er der (f.eks om natten når en har overskudds energi som ellers går til spille): Strøm -> lader -> digert batteri -> Frekvensomformer -> lader -> bilbatteri -> motor
Man har da muligheten til å bringe energien til der bilen er.

Sitat fra: Griffel på tirsdag 24. april 2012, klokken 18:19Det er ikke spørsmål om batteri eller hydrogentank i framtiden får vi begge deler. Husk at hydrogen også kan brukes i termiske-motorer.
HYbilen vil ikke utkonkurere Elbilen men bli et supplement, kanskje spesielt for tyngere transport.
Jeg er forsåvidt enig i at det vil bli brukt en del hydrogen, i hvert fall til vi går tom for naturgass. Det er først nå man lager hydrogen av elektrisitet at effektivitet blir et problem.

(Men i teorien kan dette være uproblematisk om noen år, hvis solceller blir så billige at energi blir nesten gratis. Da vil effektivitet ha liten betydning, og hydrogen vil kunne få en stor markedsandel. Dette er ikke umulig, i hvert fall.)
Model X 100D.
Cybertruck reservasjon.

hens

Og strømmen som benyttes for å lage hydrogen kommer naturligvis fra et kullfyrt kraftverk i østeuropa, for de er kraftverkene som har størst mengde overskuddskraft ettersom de er vanskeligere å optimere....
De fleste elbiler benytter overskuddskraft allikevel fordi de lades om natten.

Hydrogen er et blindspor bortsett fra enkelte nisjeområder der fossilbrennere vil råde grunnen når batterielbilene kommer.
Dette er et forum for elbiler, tilgjengelige elbiler, ikke for prototyper som bilfabrikkene lager for å bli lagt merke til i tabloidpressen.
Oslo. 300.000 kilometer med Think, Kewet og annet.  -Sølvreven, 100 km/time med Kewet.  -Isbjønn, Kewet, første elbil på 80 grader nord? Har blitt kjørt på  Svalbard. "Hoppetussa" Subaru van 4-hjulsdrift ombygget med jetflystarter til eldrift.  94.000 kilometer på Think-originalpakken. Nå 19 luftkjølte blokker fra '95. Think Traveler elassistert sykkel.   http://www.austinev.org/evalbum/807 og http://www.austinev.org/evalbum/809

cra

Sitat fra: hens på onsdag 25. april 2012, klokken 23:00
Dette er et forum for elbiler, tilgjengelige elbiler, ikke for prototyper som bilfabrikkene lager for å bli lagt merke til i tabloidpressen.

Nja... Tråden ligger da i det minste i riktig mappe, og vi liker da å snakke om kommende elbiler også, gjør vi ikke? ;)  Mener å huske en høvelig lang tråd om f.ex Think Ox.  8)
Tesla Model S75D 30/6/17
Tesla Model S85 26/3/14-30/6-17, 82500km
Leaf 9/5/12
Think City, Har ACTIA diagnoseapparat.
Sykkylven (Sunnmøre)

Lars C. Krogenæs

Sitat fra: hens på onsdag 25. april 2012, klokken 23:00
Dette er et forum for elbiler, tilgjengelige elbiler, ikke for prototyper som bilfabrikkene lager for å bli lagt merke til i tabloidpressen.

Her har vi takhøyde og diskuterer det meste. Vi er selvfølgelig åpne for alle biler med alternativ fremdrift. Slik vi forutsetter at andre behandler batteri-elbilen.

Vi må få lov til å komme med både positive og negative bemerkninger og holdninger ovenfor både elbiler og annen teknologi. Det er gjennom grundig behandling, analyse og teknisk gjennomgang vi faktisk får frem fordeler og ulemper med de enkelte bilene. Det tåler elbilen, og det bør andre teknologier også tåle, hvis de har noe å fare med.

Det er alltid gøy å komme med flåsete kommentarer til andre biler, mens vi (jeg i hvertfal) er rimelig hårsåre hver gang noen slenger med leppa om elbilen i andre fora, uten å behandle elbilen med den seriøsitet den fortjener.

Lars
Forum admin

Jobber med hjemmelading hos Circle K.

Den elektriske automobil vil seire
Mars 2017: Leaf 30 kwt
2013-2016: Mitsubishi imiev
2007-2012: Citroen Saxo el
2007: Kewet med NiCd batterier
1996-1998: Utleie av Pivco, Statoil Fornebu

hkaspenberg

Det ble lagt ut en artikkel i dag som belyser dette med hydrogendrift på en objektiv og edruelig måte: [url]http://www.nettavisen.no/motor/article3383922.ece[url]

Jeg siterer - "I dag brukes det i de mest effektive prosessene rundt 65 kWh strøm for å fremstille og fylle én kilo ren hydrogen, som har en brennverdi på 39 kWh. Forskerne håper derimot at det skal være mulig å komme ned til 45 kWh, men det er fortsatt langt unna."

Samt "Prisen i dag på hydrogen er 75-90 kroner per kilo - en pris som er satt helt kunstig, og gjør det billigere enn med diesel. Med pumpestasjoner til 7-10 millioner kroner, og bare et titalls hydrogenbiler i Norge, sier det seg selv at dette ikke er god butikk."

Det finnes selvfølgelig høner og egg, men uansett hva som klekkes ut vil ikke hydrogen gi samme energieffektivitet og enkelhet som rene elbiler.

;-D Hans
Oslo: Kewet5 ("Knerten") 1999-2007 (85k km) == P106E ("Dorsken") 2007-2009 (25k km) == Think Classic ("Tupper") 2009-2012 (ca 40k km) == P iOn ("LilleSvarten") 28/3-2012-29/5-2019 (60k km) == TM3DLR ("Justin E") 8/3-2019- (6500 km)

edyrli

Kjempe interessant artikkel, men jeg kunne ikke se noe om hvor effektive brenselcellene er. Noen som vet noe om dette? Tidligere brenselceller hadde en ganske elendig virkningsgrad.
Reva i 2009 (Solgt)
Peugeot iOn 2013. "Norsk bil" (solgt)
SEAT Mii Electric
el-tog: AnsaldoBreda BM72

foxy

Sitat fra: edyrli på torsdag 26. april 2012, klokken 12:25
Kjempe interessant artikkel, men jeg kunne ikke se noe om hvor effektive brenselcellene er. Noen som vet noe om dette? Tidligere brenselceller hadde en ganske elendig virkningsgrad.

virkningsgraden av forskjellige brenselceller ligger mellom 30-90%. brenselcellen som ble brukt i Toyota FCHV har 60%. Man forsker nå på alternativer som har opptil 90%..

I-miev 2011
Asker

© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA