Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 485 kroner per år. elbil.no/medlemskap
Hovedmeny

Sv: Valgets kval

Startet av Griffel, søndag 29. april 2012, klokken 08:47

« forrige - neste »

Rio

Sitat fra: Lars C. Krogenæs på mandag 28. januar 2013, klokken 20:48
Fossilbilbransjen elsker å fortelle hvor mye en elbil forurenser, men tier klokelig når det gjelder hvor mye energi som kreves for å lage hydrogen....

Før bilbransjen har utviklet systemer som gir oss uendelig med energi uten utslipp, er hydrogen et dødfødt prosjekt, uansett hvor billig de greier å gjøre en brenselcelle.

Lars

Enig.

Ikke bare det - når man tenker på kostnaden av av å bruke noe så enkelt som en ladestasjon (som Nissan selger i USA for ca 60000 kr (litt ekstra for vinterversjonen)), så tør jeg ikke tenke på hva en hydrogenstasjon faktisk koster, og hva den skal selge hydrogenet for. Og her kan man neppe "lade hjemme"!  8)

I tillegg, med tanke på hysteriet rundt "brannfarlige elbiler", så vil hele hydrogenbilprosjektet trolig ligge steindødt etter den første hydrogeneksplosjonen i en underjordisk parkeringsplass.

Det er selvsagt alltid interessant med ny teknologi, og forskning, men jeg må innrømme jeg synes det er synd hvis dette stjeler fokus fra batterier og elbiler generelt.
Oslo:
VW e-GOLF 2015
Nissan Leaf 2012
VW Golf CityStromer 1995, 1995, 1997, 1998 - (solgt).

arv

Det var en klok mann som sa: Hydrogen er framtiden, har alltid hvert framtiden og kommer alltid til å være framtiden.
Arne
Kjørt Think 2000 mod  133 000 km Byttet til Think 2008 Kjørte den 33 000 Km. Har nå Think 2011 m klima. Har nå kjørt min 2011 Think 60000 km siden 30 mars. Det nye stereoanlegget er helt topp!HarTMS85 som nå er byttet i en Tesla M3har nå bare to Elbiler.

Øyvind.h

Om noen vil kjøpe hydrogenbiler må de jo gjerne gjøre det. Det finnes jo både diesel, bensin, hydrogen, hybrider, elbiler mm i dag, så det blir sikkert ikke mindre mangfold i fremtidne.

Skulle hydrogen og brenselceller blir interessant kommersielt om 10-15 år kan det hende det blir hydrogenbil neste gang, men de nærmeste 10 årene ser det helt uinteressant ut.
Det viktigste for meg er at drivlinjen er elektrisk. Ønsker riktignok ikke å bytte ut 2-4 årlige hurtiglader-besøk med 20-30 besøk på hydrogenstasjon, men jeg skal i hvert fall kjøre elektrisk.
Mercedes EQC AMG 2020
Model Y Performance bestilt
x Tesla Model X90D 2016
x Kia eNiro 2019
x Tesla Model S 90D 2016
x Nissan Leaf mars 2012
x Model S aug 2013

Griffel

#258
Sitat fra: arv på mandag 28. januar 2013, klokken 21:26
Det var en klok mann som sa: Hydrogen er framtiden, har alltid hvert framtiden og kommer alltid til å være framtiden.
Arne
Kanskje et barnebarn av universitetsproffesoren som sa at "den som tror at fly kan frakte mer enn noen få passasjerer har ikke forstått de enkleste prinsipper om aerodynamikk"
Hyundai Ionic.
Tidliger mange år i PSA klasiker.

Rio

Sitat fra: Griffel på mandag 28. januar 2013, klokken 21:57
Sitat fra: arv på mandag 28. januar 2013, klokken 21:26
Det var en klok mann som sa: Hydrogen er framtiden, har alltid hvert framtiden og kommer alltid til å være framtiden.
Arne
Kanskje et barnebarn av universitetsproffesoren som sa at "den som tror at fly kan frakte mer enn noen få passasjerer har ikke forstått de enkleste prinsipper om aerodynamikk"

Forskjellen er jo at ingen benekter at man kan lage helt greie hydrogenbiler (det har man allerede). Poenget er at det blir litt som å lage Concorde (se til venstre) - utrolig flott og spennende teknologi fra 60-tallet (!), men så overkomplisert og dyrt at det aldri kunne forsvares økonomisk.

Selvsagt finner du eksempler på at folk har tatt feil (og ting har tatt av), men man finner langt flere eksempler på ting som folk trodde skulle ta av, men som ikke gjorde det.

Hydrogenballonger, for eksempel! ;)
Oslo:
VW e-GOLF 2015
Nissan Leaf 2012
VW Golf CityStromer 1995, 1995, 1997, 1998 - (solgt).

foxy

Sitat fra: Øyvind.h på mandag 28. januar 2013, klokken 21:31
Om noen vil kjøpe hydrogenbiler må de jo gjerne gjøre det. Det finnes jo både diesel, bensin, hydrogen, hybrider, elbiler mm i dag, så det blir sikkert ikke mindre mangfold i fremtidne.

Skulle hydrogen og brenselceller blir interessant kommersielt om 10-15 år kan det hende det blir hydrogenbil neste gang, men de nærmeste 10 årene ser det helt uinteressant ut.
Det viktigste for meg er at drivlinjen er elektrisk. Ønsker riktignok ikke å bytte ut 2-4 årlige hurtiglader-besøk med 20-30 besøk på hydrogenstasjon, men jeg skal i hvert fall kjøre elektrisk.

? 10-15år hehe - tipper det registreres flere hydrogen biler enn rene elbiler allerede om 4-5år.
I-miev 2011
Asker

Øyvind.h

Sitat fra: foxy på tirsdag 29. januar 2013, klokken 20:05
? 10-15år hehe - tipper det registreres flere hydrogen biler enn rene elbiler allerede om 4-5år.
Det må du gjerne tippe :) Om Daimler AG, Ford Motor Company og Nissan Motor Co., Ltd i 2013 sier de skal ha en massemarkedsbil klar i 2017, altså om 4 år, ville jeg ikke satset på at den var klar før nærmere 2020. Og da gjenstår fortsatt infrastrukturen, så vi får se om massene løper etter hydrogen allerede om 4 år.

Elbilene kan allerede lades over alt, og med Model S røk pendlerbil/bybil-argumentet mot elbilen. Ref McKinsey blir batteriet i 2020 nesten like billig å skifte som den prisen Tesla selger byttet for nå, så jeg er egentlig ganske sikker på hva jeg skal ha neste gang jeg skal kjøpe ny bil. 30-50 mil rekkevidde holder for meg når jeg kan fylle tanken nesten gratis hjemme. Men jeg er helt for mangfold, og det er sikkert plass til hydrogenbiler også.
Mercedes EQC AMG 2020
Model Y Performance bestilt
x Tesla Model X90D 2016
x Kia eNiro 2019
x Tesla Model S 90D 2016
x Nissan Leaf mars 2012
x Model S aug 2013

Espen Hugaas Andersen

SitatThe head of Europe's biggest carmaker says the prospects for hydrogen vehicles are vanishing into thin air. Yes, when recently asked about fuel-cell technology, Volkswagen CEO Martin Winterkorn said it's nearly impossible to build those vehicles at a "reasonable cost."

http://green.autoblog.com/2013/03/16/volkswagen-chief-fuel-cell-vehicles-not-possible/

Det virker som VW ikke vil bli med på hydrogen-satsningen. Det syns jeg lover godt, og VW vil nok tjene på dette på sikt, så lenge de fortsetter å satse på elbiler.
Model X 100D.
Cybertruck reservasjon.

Elmo

Sitat fra: foxy på tirsdag 29. januar 2013, klokken 20:05
? 10-15år hehe - tipper det registreres flere hydrogen biler enn rene elbiler allerede om 4-5år.

Ja ja Foxy, det er vanskelig å spå, særlig om fremtiden
http://www.greencarreports.com/news/1083046_hydrogen-fuel-cell-cars-not-viable-says-volkswagen-ceo
Bor i Asker. Elbilist siden 2005. Div. Saxo/P106 som vi har kjørt tilsammen ca 165.000 km. Kun en kjørbar nå.
Har også en eUp 2015, gått 82.000 km, Tesla Model3 2019 og Seat Mii 2020.

PerBear

Min personlige mening er at bilprodusentenes representanter sier det som gavner bedriften de jobber i.

Volkswagen sier dette om FC fordi de snart lanser sin neste generasjon el-golf som vil ha Li-ion batterier. Da er det selvsagt smart å si at FC ikke er verd å vente på.

Toyota har sagt at de ikke satser på rene batteribiler. For å demme opp for konkurrentene har de derfor de tre siste årene kommet med "nyheter" og kommende batteriteknologi som indirekte sier at batterier om noen år kommer til å bli plutselig mye bedre. Dette er feil, batteriene blir bedre med små steg fordi det tar tid å implementere helt ny teknikk, store endringer vil derfor ikke skje fort.

Her er en bra artikkel som er verd å ta med seg dersom du lurer på om du skal vente på ny teknologi som noen sier de jobber med, hydrogen eller annet:

http://www.popsci.com/cars/article/2011-01/truth-about-toyota's-new-magnesium-battery
Sandnes, Norway.
TM3 AWD LR

Øyvind.h

Sitat fra: PerBear på torsdag 21. mars 2013, klokken 22:58
Toyota har sagt at de ikke satser på rene batteribiler. For å demme opp for konkurrentene har de derfor de tre siste årene kommet med "nyheter" og kommende batteriteknologi som indirekte sier at batterier om noen år kommer til å bli plutselig mye bedre. Dette er feil, batteriene blir bedre med små steg fordi det tar tid å implementere helt ny teknikk, store endringer vil derfor ikke skje fort.
Godt poeng! Toyota lagde en elektrisk versjon av iQ med 70-80km rekkevidde på papiret, og konkluderte med at elbilene ikke var gode nok. Det er mange drivkrefter man ikke ser eller tenker over før noen utfordrer dem...
Mercedes EQC AMG 2020
Model Y Performance bestilt
x Tesla Model X90D 2016
x Kia eNiro 2019
x Tesla Model S 90D 2016
x Nissan Leaf mars 2012
x Model S aug 2013

PerBear

For dem som ikke ser mellom linjene bør jeg legge til at den eneste behovet FC dekker og som ikke dekkes av BEV er tunge kjøretøy. Derfor vil nok FC komme på lastebiler og langdistanse busser såfremt det ikke går tog...
Sandnes, Norway.
TM3 AWD LR

MagnusT

Sitat fra: Espen Hugaas Andersen på mandag 18. mars 2013, klokken 07:20
SitatThe head of Europe's biggest carmaker says the prospects for hydrogen vehicles are vanishing into thin air. Yes, when recently asked about fuel-cell technology, Volkswagen CEO Martin Winterkorn said it's nearly impossible to build those vehicles at a "reasonable cost."

http://green.autoblog.com/2013/03/16/volkswagen-chief-fuel-cell-vehicles-not-possible/

Det virker som VW ikke vil bli med på hydrogen-satsningen. Det syns jeg lover godt, og VW vil nok tjene på dette på sikt, så lenge de fortsetter å satse på elbiler.

For meg ser det ut som om den ene delen av VW ikke vet hva den andre gjør.. VW gikk akkurat inn i en 100 millioner dollar avtale med en av de største utviklerne av brenselceller.. (http://www.ballard.com/about-ballard/newsroom/news-releases/news03061302.aspx)
Må nesten legge mer vekt på hva VW bruker penger på enn hva en CEO sier..

Øyvind.h

#268
Sitat fra: MagnusT på søndag 28. april 2013, klokken 23:28
VW gikk akkurat inn i en 100 millioner dollar avtale med en av de største utviklerne av brenselceller..
Står vel strengt talt verdi $60-100, ikke 100 (og både 60 og 100 mill er lommerusk for Volkswagen AG, som består av 12 bilmerker).

Og med en ramme på totalt 6 år for å lage brenselcelle til demobiler snakker vi vel fort 2020 før dette når produksjonsbiler? I 2020 har vi helt andre batteripriser/kapasiteter enn i 2013. Holder fortsatt en knapp på rene elbiler i klassen Audi A1-A8, selv om VW AG investerer litt i brenselcelle for å henge med om bildet skulle snu. Men brenselcelle kan kanskje gjøre jobben i kjøretøy som krever langt mer energi?
Mercedes EQC AMG 2020
Model Y Performance bestilt
x Tesla Model X90D 2016
x Kia eNiro 2019
x Tesla Model S 90D 2016
x Nissan Leaf mars 2012
x Model S aug 2013

RunarBT

Hydrogen holdes aktuelt av Toyota, VW m.fl.

Fann ein artikkel som viser godt energitapet i konversjon el-hydrogen-elbil. 75% tapt.
Tilsvarende for elbiler er 25% tapt.

Kan være ok å ha med om ein skal diskutere med andre? ;-)
Aner ikkje kordan det er når hydrogen lages av LNG? Noken som kjenner til tapene i disse prosessene?

Edit: glemte link: http://phys.org/news85074285.html

© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA