Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 485 kroner per år. elbil.no/medlemskap
Hovedmeny

Bremseeffekt

Startet av foxy, lørdag 28. april 2012, klokken 10:54

« forrige - neste »

foxy

På tide å endre markedsføringen av Tesla S ( og også andre modeller?!)! Det er fortsatt noen som tror tesla s har en rekkevidde på 480km - mens det er i virkligheten bare er 330 km for den dyreste varianten med 85kw. Så kommer litt vinter og oppvarming i tillegg?!....

fra Tesla selv:
" The EPA's new fuel economy will require us to label Model S utilizing new and different energy efficiency testing methodologies. These methodologies differ from the one we have used to estimate the range of the vehicles at a steady speed of 55 miles per hour and could reduce the range reported on the required labeling of our vehicles by up to 30% as compared to our current estimates."

Vedr. batterikapasitet sier Tesla nå at de forventer bare 60% kap etter 7år eller 100000miles på roadstern. Det betyr 190 km for model s.... er dette ca likt for alle elbiler?

Fra Tesla igjen:
"we currently expect that the Tesla Roadster battery pack will retain approximately 60-65% of its ability to hold its initial charge after approximately 100,000 miles or seven years, which will result in a decrease to the vehicle's initial range."
I-miev 2011
Asker

mrjalle

Bare for gøy; Kan vi få en kildehenvisning til dette?

Espen Hugaas Andersen

#2
- Hvordan man måler rekkevidden påvirker ikke den faktiske rekkevidden. Hvis EPA velger å teste alle bilene ved 200 km/t og bruke de tallene for forbruk, så blir dette urealistisk tøffe estimater.
- Slik EPA testingen er i dag er den ganske tøff i forhold til norske forhold. Mye av veiene i USA er 65 mph (105 km/t). Det problemet har vi ikke i norge der nesten alle veiene er 80 km/t eller mindre.
- Det Tesla skriver om EPA testingen er at de er usikker på akkurat hvor gode tall de vil ende opp med i testingen. F.eks på Roadster så endte tallet opp på 244 miles etter de hadde et mål om 250 miles. Det er en reduksjon på 2,5%, ikke 30%. Hvis EPA testingen ender opp med å si 292 miles, så vil den reele norske rekkevidden være over 500 km.
- Batteriet (og batterivedlikeholdssystemet) til Roadsteren er eldre, så varigheten blir naturligvis ikke like god som på de nyeste batteriene.
- Batteriet til Roadsteren er mindre enn det største batteriet på Model S. Størrelse betyr bedre levetid.

Hvis vi antar rundt 70% etter åtte år, og antar virkelig rekkevidde i Norge blir rundt 480 km, så blir rekkevidden 330 km. Å kjøre varmeapparatet reduserer rekkevidden med rundt 10%, så da ender vi opp med en reel rekkevidde på rundt 300 km. Det er da worst case, like før man bør tenke på å bytte batteriet. (Og om åtte år kan man trolig få ett batteri på rundt 105 kWh, basert på 3% forbedring per år. Da blir rekkevidden ca 590 km.)
Model X 100D.
Cybertruck reservasjon.

Cobos

EPA bruker en hardere kjøresyklus enn både en japanske og europeiske, og så når de da har fått rekkevidde ganger de med 0,7 for endelig rekkevidde. Derfor er EPA på Leaf 70 miles og ikke 100 miles som de fleste bruker som tall.
Roadsteren har dårligere batterikomposisjon og helt standard laptop batterier. Model S bruker standard laptop FORMAT men kjemien i batteriene er en spesialkonstruksjon fra Panasonic tilpasset elbiler. Dermed er det forventet at Model S er nærmere sommerrekkevidde på vinteren enn det Roadsteren var.

Cobos
Oslo
Model S60
Fantastisk bil i over 2 år, som jeg fortsatt gleder meg til å kjøre.

foxy

#4
Tesla skriver jo spesifikk om at man må regne med opptil 30% lavere rekkevidde for Tesla S basert på EPA.

For den dyreste modellen betyr det EPA rekkevidde på ca 336km for den billigste 180km.

lavere om vinteren og etter 7 år (hvis vi antar 70% kap) ca 235km og 126 km respektive.

EPA rekkevidden for i-miev stemmer bra overens med mine målinger i praksis. Så vi venter spent på de faktiske EPA målinger for Tesla S.

Jeg er glad for at en slik standardisering som EPA eksisterer, slik at bilen selges og kjøpes med de rette forventinger...
I-miev 2011
Asker

Espen Hugaas Andersen

#5
Sitat fra: foxy på torsdag 12. april 2012, klokken 14:30
Tesla skriver jo spesifikk om at man må regne med opptil 30% lavere rekkevidde for Tesla S basert på EPA.
"Opptil". Altså mellom 0 og 30%.

Delen av dokumentet der de skriver tingene sine er der de legger ut om potensielle trusler mot bedriften. Også nevnt er Top Gear - det betyr ikke at Tesla har laget en dårlig bil som de er redd vil bli avdekket av Top Gear. Det betyr bare at de er klar over at Top Gear kan slakte Model S, fordi det er en elbil. Top Gear liker ikke elbiler.
Sitat fra: foxy på torsdag 12. april 2012, klokken 14:30For den dyreste modellen betyr det EPA rekkevidde på ca 336km for den billigste 180km.

lavere om vinteren og etter 7 år (hvis vi antar 70% kap) ca 235km og 126 km respektive.

EPA rekkevidden for i-miev stemmer bra overens med mine målinger i praksis. Så vi venter spent på de faktiske EPA målinger for Tesla S.

Jeg er glad for at en slik standardisering som EPA eksisterer, slik at bilen selges og kjøpes med de rette forventinger...
Det er jeg enig i.

Men ikke bli overrasket om tallet blir rundt 300 miles. Noe annet ville ihvertfall overrraske meg. Hvis rekkevidden skulle være på 210 miles, da ville Tesla ha gjort en enorm feil ved å ikke informere om dette tidligere. Folk ville avbestille bilene sine i stort antall. Det ville være slutten på Tesla.

Egentlig ville det ikke overraske meg om tallet ble på over 300 miles, med aero-hjul, og uten performance-pakken.
Model X 100D.
Cybertruck reservasjon.

foxy

Sitat fra: Espen Hugaas Andersen på torsdag 12. april 2012, klokken 15:57

Det er jeg enig i.

Men ikke bli overrasket om tallet blir rundt 300 miles. Noe annet ville ihvertfall overrraske meg. Hvis rekkevidden skulle være på 210 miles, da ville Tesla ha gjort en enorm feil ved å ikke informere om dette tidligere. Folk ville avbestille bilene sine i stort antall. Det ville være slutten på Tesla.

Egentlig ville det ikke overraske meg om tallet ble på over 300 miles, med aero-hjul, og uten performance-pakken.

Også i-miev, leaf osv og ikke minst fosilbilene selges med rekkevidde/forbruk som ikke tilsvarer hverdagsbruken.

Som sagt EPA tall for miev'n stemmer bra overens hvordan jeg opplever forbruk i hverdagen - altså langt under 150 km som man har solgt bilen med...

Samme "effekten" bør og kan man forvente ref EPA-forbruk til Tesla.
I-miev 2011
Asker

Espen Hugaas Andersen

Kjøperne forventer en rekkevidde i området 300 miles i EPA testingen, akkurat som de forventer fem stjerner i NHTSA testingen.

At Tesla Model S skulle få vesentlig mindre enn dette i testingen ville medføre at mange reservasjonsholdere ville kansellere reservasjonen sin. At andre bilselskaper har blåst opp tallene sine har ingenting med saken å gjøre.

Jeg har ingen tvil om at Tesla forventer at Model S skal få rundt 300 miles i rekkevidde i EPA testingen, men Tesla vet jo at EPA er et uavhengig organ, som kan gjøre opp sine egne meninger. Da må Tesla være innstillt på at Model S kan få en EPA rekkevidde som ikke er i samsvar med Tesla's syn. Det er dette de uttrykker i årsrapporten.

Dette er det de sa, under overskriften "risk factors":

SitatAny changes to the Federal Trade Commission's electric vehicle range testing procedure and recent changes made by the United States
Environmental Protection Agency's energy consumption regulations for electric vehicles could result in a reduction to the range of our
vehicles as compared to the current combined two-cycle test which could negatively impact our sales and harm our business.


The Federal Trade Commission (FTC) requires us to calculate and display the range of our electric vehicles on a label we affix to the
vehicle's window. The FTC specifies that we follow testing requirements set forth by the Society of Automotive Engineers (SAE) which further
requires that we test using the EPA's combined city and highway testing cycles. In July 2011, the EPA established new requirements for the fuel
economy stickers that appear on new cars offered for sale (i.e., the Monroney label). We advertise that we plan to offer Model S with a variety of
battery pack options, which we estimate will offer a range on a single charge of 160 miles, 230 miles, and 300 miles, respectively, while
traveling at a steady speed of 55 miles per hour. The EPA's new fuel economy requirements will require us to label Model S utilizing new and
different energy efficiency testing methodologies. These methodologies differ from the one we have used to estimate the range of the vehicles at
a steady speed of 55 miles per hour and could reduce the range reported on the required labeling of our vehicles by a de-rating factor which
could be up to 30% as compared to our current estimates. These new requirements apply to all model year 2013 and later vehicles. However, the
EPA has also indicated that they would like automobile manufacturers to utilize the new label format as soon as possible. Therefore, it is
possible that the EPA will request that we utilize new labels sooner bearing lower range values. Any reduction in the advertised range of our
vehicles could negatively impact our vehicle sales and harm our business.

Når jeg leser det på nytt så ser jeg at det er endringer på gang. i-Miev har ikke blitt testet etter den nye metoden, så med den nye metoden vil Mitsubishi kunne måtte senke rekkevidden på i-Miev til 70 km for årsmodeller 2013 og senere.

Dette vil ikke ha stor påvirkning på Tesla, for etter den gamle testmetoden vil Model S fortsatt ha 300 miles i rekkevidde, og det er denne rekkevidden kjøpere vil oppleve at de har. (Og i Norge vil de oppleve at de har enda mer, da selv den gamle metoden er mer ekstrem enn norske forhold behøver.)
Model X 100D.
Cybertruck reservasjon.

foxy

#8
Sitat fra: Espen Hugaas Andersen på torsdag 12. april 2012, klokken 16:58
Kjøperne forventer en rekkevidde i området 300 miles i EPA testingen, akkurat som de forventer fem stjerner i NHTSA testingen.

At Tesla Model S skulle få vesentlig mindre enn dette i testingen ville medføre at mange reservasjonsholdere ville kansellere reservasjonen sin. At andre bilselskaper har blåst opp tallene sine har ingenting med saken å gjøre.

Jeg har ingen tvil om at Tesla forventer at Model S skal få rundt 300 miles i rekkevidde i EPA testingen, men Tesla vet jo at EPA er et uavhengig organ, som kan gjøre opp sine egne meninger. Da må Tesla være innstillt på at Model S kan få en EPA rekkevidde som ikke er i samsvar med Tesla's syn. Det er dette de uttrykker i årsrapporten.

Når jeg leser det på nytt så ser jeg at det er endringer på gang. i-Miev har ikke blitt testet etter den nye metoden, så med den nye metoden vil Mitsubishi kunne måtte senke rekkevidden på i-Miev til 70 km for årsmodeller 2013 og senere.

Dette vil ikke ha stor påvirkning på Tesla, for etter den gamle testmetoden vil Model S fortsatt ha 300 miles i rekkevidde, og det er denne rekkevidden kjøpere vil oppleve at de har. (Og i Norge vil de oppleve at de har enda mer, da selv den gamle metoden er mer ekstrem enn norske forhold behøver.)

Tesla estimerer 300 miles rekkevidde ved konstant 55 miles/h for den dyreste modellen.

EPA's standardisert test skal etterligne et mer realistisk forbruks/rekkevidde mønster.

At alle Tesla S modeller basert på nåværende tekniske spesifikasjon kommer å vise lavere EPA rekkevidde enn annonsert nå ved konstant 55 miles/h, er jeg 100% sikker på.

År 2013 har bare betydning for salgsmerking med EPA tall – testen finnes allerede.

I-miev har EPA allerede testet. Resultatet finner du her:
http://www.fueleconomy.gov/feg/evsbs.shtml

99.7 km rekkevidde tilsvarer  34% reduksjon i forhold til annonsert rekkevidde basert på konstant hastighet - og er i samsvær med hvordan jeg opplever rekkevidden på bilen. (faktisk enda lavere hos meg, men jeg er som sagt ikke den mest økonomiske sjaføren)

Tesla ser bare maks. 30% reduksjon på sine Tesla S modeller.

Dessverre så må du nok forvente EPA rekkevidden signifikant lavere enn nåværende annonsert rekkevidde – ikke noe tvil engang! Men bilen er jo den samme som før, bare urealistiske annonsering med rekkevidder som ikke tilsvarer virkeligheten blir det slutt på i 2013.  Brukerne kan både oppleve lavere og høyre rekkevidder baser på kjørestil, topografi +++ 
I-miev 2011
Asker

hkaspenberg

Sitat fra: foxy på torsdag 12. april 2012, klokken 18:01
:
I-miev har EPA allerede testet. Resultatet finner du her:
http://www.fueleconomy.gov/feg/evsbs.shtml

99.7 km rekkevidde tilsvarer  34% reduksjon i forhold til annonsert rekkevidde basert på konstant hastighet - og er i samsvær med hvordan jeg opplever rekkevidden på bilen. (faktisk enda lavere hos meg, men jeg er som sagt ikke den mest økonomiske sjaføren)

Det blir morro å se hva disse gærne franske gutta med C-Zero http://www.electric-odyssey.com/lodyssee/le-parcours?lang=en får i snitt på en lading etter at de har avsluttet odysseen sin. Imponerende hva de har gjordt hittil ihvertfall!

;-D Hans
Oslo: Kewet5 ("Knerten") 1999-2007 (85k km) == P106E ("Dorsken") 2007-2009 (25k km) == Think Classic ("Tupper") 2009-2012 (ca 40k km) == P iOn ("LilleSvarten") 28/3-2012-29/5-2019 (60k km) == TM3DLR ("Justin E") 8/3-2019- (6500 km)

Espen Hugaas Andersen

La meg prøve å si det slik, hvis man sammenligner med resultatene til Nissan Leaf, så ser vi at Nissan Leaf går 70 miles ved 55 mph, med A/C på. Det burde tilsvare ca 77 miles uten A/C. EPA testingen ga Nissan Leaf en rekkevidde på 73 miles, som da er 5% under konstant 55 mph.

Hvis man overfører dette til Tesla Model S, så skal rekkevidden være på ca 285 miles. Dette blir ganske forenklet, så rekkevidden kan godt hende er høyere enn dette også. Tesla Model S er en mer raffinert bil, så det kan godt hende den tjener inn en del i forhold til Nissan Leaf på andre områder.
Model X 100D.
Cybertruck reservasjon.

El rayo

Sitat fra: foxy på torsdag 12. april 2012, klokken 01:10
Vedr. batterikapasitet sier Tesla nå at de forventer bare 60% kap etter 7år eller 100000miles på roadstern. Det betyr 190 km for model s.... er dette ca likt for alle elbiler?
Det bør være ganske likt for alle biler med litium batteri. Forutsatt at alle biler er laget slik at batteritemperaturen holdes innenfor det ideele temperaturområdet. Tror ikke maksimaltemperaturen vil overskrides i Norge uten batterikjøling, men minimumstemperaturen kan vi få problemer med f.eks på Røros dersom bilen ikke har oppvarming av batteriet.
Oslo, kjørt 2000 Th!nk "El Rayo" siden juni 2003, nikometer siden april 2009
kjøpt på 9.500 km, kjørt tilsammen 60.000 km. Fremdeles med originalt batteri
http://elbilforum.no/forum/index.php/topic,1946.0.html
http://www.austinev.org/evalbum/794

2000 Th!nk delebil "Blu", som skal på veien igjen
EL-ma Classic elassistert sykkel
http://www.evalbum.com/preview.php?vid=4237

foxy

#12
Sitat fra: Espen Hugaas Andersen på torsdag 12. april 2012, klokken 18:29
La meg prøve å si det slik, hvis man sammenligner med resultatene til Nissan Leaf, så ser vi at Nissan Leaf går 70 miles ved 55 mph, med A/C på. Det burde tilsvare ca 77 miles uten A/C. EPA testingen ga Nissan Leaf en rekkevidde på 73 miles, som da er 5% under konstant 55 mph.

Hvis man overfører dette til Tesla Model S, så skal rekkevidden være på ca 285 miles. Dette blir ganske forenklet, så rekkevidden kan godt hende er høyere enn dette også. Tesla Model S er en mer raffinert bil, så det kan godt hende den tjener inn en del i forhold til Nissan Leaf på andre områder.

Jeg skjønner ikke helt hva du mener her, men LEAF er annonserer med 175km rekkevidde og EPA viser 117 km = 33% reduksjon...

Ser frem til at EPA blir brukt på alle biler slik at man kan får et bedre sammenligningsgrunnlag for å velge den "rette" bilen for sitt bruk!
I-miev 2011
Asker

Espen Hugaas Andersen

#13
Sitat fra: foxy på torsdag 12. april 2012, klokken 18:47
Jeg skjønner ikke helt hva du mener her, men LEAF er annonserer med 175km rekkevidde og EPA viser 117 km = 33% reduksjon...

Ser frem til at EPA blir brukt på alle biler slik at man kan får et bedre sammenligningsgrunnlag for å velge den "rette" bilen for sitt bruk!
Tror du EPA bare ser på hva bilselskapet har annonsert og kutter 33% ut av det tallet?

Poenget mitt er at hvis Nissan hadde brukt samme måte å regne ut rekkevidden som Tesla, så ville de ha annnonsert Nissan Leaf med ca 123 km rekkevidde. Da ville EPA bare ha kuttet det tallet ca 5%.

Og jeg kan nevne Tesla Roadster, den ble annonsert med 250 miles, men fikk en rekkevidde på 244 miles av EPA. Med andre ord justerte EPA ned det estimatet med 2,5%.

Tesla forsøker til motsetning til andre bilselskaper å lage biler som lever opp til forventningene (og overgår de). Det er ikke sånn at de bare tenker kortsiktig profitt.
Model X 100D.
Cybertruck reservasjon.

foxy

#14
Sitat fra: Espen Hugaas Andersen på torsdag 12. april 2012, klokken 18:57
Sitat fra: foxy på torsdag 12. april 2012, klokken 18:47
Jeg skjønner ikke helt hva du mener her, men LEAF er annonserer med 175km rekkevidde og EPA viser 117 km = 33% reduksjon...

Ser frem til at EPA blir brukt på alle biler slik at man kan får et bedre sammenligningsgrunnlag for å velge den "rette" bilen for sitt bruk!
Tror du EPA bare ser på hva bilselskapet har annonsert og kutter 33% ut av det tallet?

Poenget mitt er at hvis Nissan hadde brukt samme måte å regne ut rekkevidden som Tesla, så ville de ha annnonsert Nissan Leaf med ca 123 km rekkevidde. Da ville EPA bare ha kuttet det tallet ca 5%.

Og jeg kan nevne Tesla Roadster, den ble annonsert med 250 miles, men fikk en rekkevidde på 244 miles av EPA. Med andre ord justerte EPA ned det estimatet med 2,5%.

Tesla forsøker til motsetning til andre bilselskaper å lage biler som lever opp til forventningene (og overgår de). Det er ikke sånn at de bare tenker kortsiktig profitt.

Beklager, men jeg  synes du er helt ute i villmarken her nå med din argumentasjon.  ???

EPA justerer ikke noe, men definerer en Test. Forresten ser jeg ingen offisielle EPA tall på deres websider ref Roadster. http://www.fueleconomy.gov/

Uansett, er det vel ikke noe rocket science å skjønne at rekkevidde konstant på 55 mph ikke blir det samme som med EPA testen. Selv dieseldyret mitt slår alle annonserte forbruksestimater hvis jeg kjører konstant i 80 uten bremsing og akselerasjon. Det er derfor Tesla også tar forbehold om at EPA rekkevidden på Tesla S kan bli opptil 30% lavere enn annonsert nå.

Vi (i alle fall jeg) venter spent på det tallet...
I-miev 2011
Asker

© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA