Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 485 kroner per år. elbil.no/medlemskap

Sv: Sykkelstativ til Leaf

Startet av Griffel, lørdag 28. april 2012, klokken 09:16

« forrige - neste »

Griffel

I Asker og Bærum kjører 0 taxi med Prius, i tillegg har noen av Taxieierene sin gamle bil og det finnes noen Maxi taxi.
For virkelig å være 0-taxi kjøper de klimakvoter fra Framtiden i våre hender.
Nå er det en uenighet om hvor mye de skal betale for.

I tillegg til betalt for det bilene slipper ut krever Framtiden i våre hender betalt for 50g/km ekstra for utslipp i forbindelse med veier og veivedlikehold, for å gi 0-taxi et 0 sertifikat.

0-Taxi vil gjerne kalle seg 0-Taxi og har betalt så langt men mener at å betale for CO2 utslippet fra bilene bør greie seg.
Framtiden i våre hender mener at sin beregnings måte er den riktige.
0-Taxi vil helst handle disse kvoter av Framtiden i våre hender siden de mener at Framtiden i våre hender har de beste prosjektene.

Slik sett må dette også gjelde for elbiler.
Prisen for et tonn er 176 kr.

17000 km/år blir da 150 kr. som en elbilist bør betale for å kunne hevde at bilen er en 0 utslipps bil.

Kilde Aften, Asker og Bærum 11/4 2012 papir
Hyundai Ionic.
Tidliger mange år i PSA klasiker.

elektrolux

Har jeg forstått dette med klimakvoter rett brukes pengene som kommer inn til planting av trær og andre ting som har negativt klimautslipp?

Vel og greit, men slipper en ikke ut CO2 mens en planter trær også?

Er overbevist om at 0 utslipp i første ledd er bedre enn å kompensere for det i andre ledd.

Eks.

Selv setter jeg sammen 2 defekte Think'er til en fungerende bil og kjører denne til jobben. Ingen nye deler er produsert, og null utslipp fra vannkraften jeg bruker til framdrift.

Er ikke dette bedre enn å kjøre 0-Taxi til jobben. Noe som ville medført masse co2 utslipp, som blir betalt som CO2 kvoter, for å plante noen trær. Tenk alt papirarbeidet, alle som må på jobb, og kjøre dit for å behandle alt dette arbeidet, og ikke minst de som må rykke ut antakelig med en 4 hjuls trekker og plante et tre......

Stavanger:

Selger ladeutstyr via http://elbilhjelpen.no AS

Har hatt trimma City El, Citroen AX elektro
Har for tiden Tesla S85 VW e-Up, Peugeot P106 og Citroen Saxo, C1 EVie,  og Berlingo nye modellen, div. Think Classic og City 2010 model og Norges eneste Cree SAM og Chin 3 hjuler samt Vectric scooter. Kjøpt Fiat X 1/9 for elektrifisering og venter på Sort Solo EV #635 og Artega Karo for levering sommeren 2020

Daglig leder i elbilhjelpen.no

Thomas Parsli

Jeg er nysgjerrig på hvordan de har kommet frem til 50g/km -har du informasjon om dette?

Thomas
2019 Tesla Model X 100D 6 seter
2012 Nissan Leaf (128000km, mistet to streker på batteriet hittil)
1999 Peugeot 106 (solgt ved 99900km pga. batteriproblemer)

Griffel

#3
Sitat fra: Thomas Parsli på torsdag 12. april 2012, klokken 08:47
Jeg er nysgjerrig på hvordan de har kommet frem til 50g/km -har du informasjon om dette?

Thomas

Nei, men ifølge denne:
Sitat fra: Hans Håvard Kvisle på torsdag 12. april 2012, klokken 08:57
Forskere har så forsøkt seg flere ganger. I Norge er det Vestlandsforskning som har mye av ansvaret for å levere verdier for kjøretøys miljøbelastning. Som igjen blir brukt i masse utredninger for samferdselsprosjekter. Sist kom de med en ny beregning i 2011:
http://www.forskning.no/artikler/2010/juni/254807

Elbil er vinneren


Har Vestlanns forskning kommet til 39,3g/km per passasjer på korte reiser og 25,5 g/km per pasasjer på lengere reiser (for inderekte forbruk).
Så helt ut av lufta er det vel ikke.
(Men forløbig er det vel litt i overkant å sammenligne bruk av regionstog med elbil på lengere reiser?)

I samme rapporten er tillegget til det direkte utslipp for Bensinbiler korte reiser var 44,2 g/km og 28,7 g/km for lengere reiser. Alt per passasjer, beregnet ut fra 1,73 passasjerer for alle typer personbiler.

Total bensin korte reiser
Hyundai Ionic.
Tidliger mange år i PSA klasiker.

erik e

Vi har "fremtiden i våre hender" så hvis vi betaler for utslitt så er det greit.Jeg har nok for få år på skolebenken til og forstå dette. Tull og tøys. ;)
Svart Mitsubishi i-Miev  2011. Blå I-MiEV 2019
2014 dci Solgt





Hvit MB 200 cdi 2009 sed.  Blå MB 250  2015
Blå Fiat Coupe 2.0 20v turbo 1997 u-reg.Solgt
Svart Renault Fuego 1981 veteran. Gitt bort
Alfa Romeo 156 2001
Greit med "Flåte" forsikring. (kone,sønn og datter)

© 2025, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA