Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 485 kroner per år. elbil.no/medlemskap

Sv: Historien om "Sola"

Startet av kula, fredag 27. april 2012, klokken 18:29

« forrige - neste »

kula

Hei
Noen som vet om det er mulig å ettermontere 1-2 bakseter??
Og hvor mye det ev. koster?
Jeg har en "norsk" -08 modell (tror jeg).
Jeg har ikke spurt RS Sandvika enda.
(Vi har fått en 12 åring fra barnevernet i hus, og han skal hit og dit på fotballtrening osv. osv.)
TH!NK City 2008 zebra 149.000km på 6 år før batteriet takket for seg januar 2015
e-Golf fra februar 2015 23.000 km første året
TMX 75 #255 fra oktober 2016

hma

#1
Uten å vite dette med sikkerhet, tviler jeg sterkt på at det vil være mulig å få lovlig ettermontere bakseter i en 2-seters Think A306.

Fra en tidligere Think-maskiningeniør har jeg fått høre at de jobbet spesifikt med å bygge om konstruksjonen i bagasjerommet, slik at den hadde nok styrke og plass til å oppfylle kravene til ekstra seter.

Det må også sjekkes om 4-seteren har annen typegodkjenningskode enn 2-steren.

Hilsen
Håkon
- Toyota Rav4 EV 2000 NiMH (06/2010), Tesla Model S75D (12/2018)
   (tidligere: Think Classic 2000 NiCd (06/2009-05/2012) - Think City 2010 Zebra (03/2012-10/2012) - Think City 2009 Zebra (05/2012-05/2014)  - Tesla Model S 2014 (06/2014-09/2017) - Nissan Leaf 2018 LE 40kWh (04/2018-12/2018) )
- Trondheim (Trøndelag Elbilforening 02/2012-04/2014)
- Ariens AMP 24 to-trinns snøfreser 48V litium 52,5Ahr (10/2012) - Bosch Rotaks 43 Li-Ion gressklipp

elektrolux

Det skal være mulig på biler produsert etter at 4 seteren kom på markedet. D.v.s de aller siste bilene. De har samme chassis som 4 seteren.

Stavanger:

Selger ladeutstyr via http://elbilhjelpen.no AS

Har hatt trimma City El, Citroen AX elektro
Har for tiden Tesla S85 VW e-Up, Peugeot P106 og Citroen Saxo, C1 EVie,  og Berlingo nye modellen, div. Think Classic og City 2010 model og Norges eneste Cree SAM og Chin 3 hjuler samt Vectric scooter. Kjøpt Fiat X 1/9 for elektrifisering og venter på Sort Solo EV #635 og Artega Karo for levering sommeren 2020

Daglig leder i elbilhjelpen.no

Go-carter

Ett problem blir å få tak i baksetee som passer. Så må du som sagt ha ramma med nyeste typegodkjenning.

Det er ikke fotbrønn bak på 2+2, så det er likt.
TMX60D
Leaf S 2015
Think 2011 2+2 Zebra "Sola" 106.000km pr. mars 2017
Think 2008 "CaThinka" kommende banebil

hma

Sitat fra: Go-carter på onsdag 11. april 2012, klokken 21:05
Så må du som sagt ha ramma med nyeste typegodkjenning.
Noen som vet hvilke VIN-nummer rammen for 2+2 starter på?

Sitat fra: Go-carter på onsdag 11. april 2012, klokken 21:05
Det er ikke fotbrønn bak på 2+2, så det er likt.
Har redigert bort min kommentar hvor jeg "antok" at det var fotbrønn på 2+2. Det kunne se slik ut på noen av bildene av Sola, samt at jeg la merke til det ledige gulvrommet i min egen bil, en dag jeg inspiserte batterikjølevifta :)
- Toyota Rav4 EV 2000 NiMH (06/2010), Tesla Model S75D (12/2018)
   (tidligere: Think Classic 2000 NiCd (06/2009-05/2012) - Think City 2010 Zebra (03/2012-10/2012) - Think City 2009 Zebra (05/2012-05/2014)  - Tesla Model S 2014 (06/2014-09/2017) - Nissan Leaf 2018 LE 40kWh (04/2018-12/2018) )
- Trondheim (Trøndelag Elbilforening 02/2012-04/2014)
- Ariens AMP 24 to-trinns snøfreser 48V litium 52,5Ahr (10/2012) - Bosch Rotaks 43 Li-Ion gressklipp

Go-carter

Sitat fra: hma på torsdag 12. april 2012, klokken 09:09
Sitat fra: Go-carter på onsdag 11. april 2012, klokken 21:05
Så må du som sagt ha ramma med nyeste typegodkjenning.
Noen som vet hvilke VIN-nummer rammen for 2+2 starter på?

Sitat fra: Go-carter på onsdag 11. april 2012, klokken 21:05
Det er ikke fotbrønn bak på 2+2, så det er likt.
Har redigert bort min kommentar hvor jeg "antok" at det var fotbrønn på 2+2. Det kunne se slik ut på noen av bildene av Sola, samt at jeg la merke til det ledige gulvrommet i min egen bil, en dag jeg inspiserte batterikjølevifta :)


Jeg var av den naive oppfattning at alle finlandsproduserte hadde den nye ramma? Men det er nok litt vel optimistisk. Kanskje noen her vet? :)
TMX60D
Leaf S 2015
Think 2011 2+2 Zebra "Sola" 106.000km pr. mars 2017
Think 2008 "CaThinka" kommende banebil

jahnarne

#6
Ref denne tråden, så er jeg 99% sikker på at VIN-nr på formatet YYCAD2MCxAU006xxx er biler med karosseri for 2+2. Fikk i grunnen dette bekreftet på min egen som hadde passende skruhull for å sette inn seter. Har ikke sjekket om det også er fester for bilbelter i bakre hjørne, men antar dette er på plass.

Mtp. fotbrønn tror jeg (uten å ha undersøkt det nøye) at Li-varianter trolig kan plass for dette ta det kun er en tom kasse under bagasjeromsmatten hvor Zebrabiler har ventilasjon.

jahnarne

Følgende bilder illustrerer forskjellen på 2008 og 2011-Think. Man ser skruhullene i det nederste bildet som jeg antar er for å feste sete.

elektrolux

Kan bekrefte at profilen i midten av luka under teppet i bagasjerommet brukes til å feste bakseter.

Samtidig hindres desverre tilgangen til dette praktiske oppbevaringsrommet.

Hulrommet framme er tomt på Lithium biler, og ideelt til noen saftige basshøytalere, og deres forsterker.  ;)
Stavanger:

Selger ladeutstyr via http://elbilhjelpen.no AS

Har hatt trimma City El, Citroen AX elektro
Har for tiden Tesla S85 VW e-Up, Peugeot P106 og Citroen Saxo, C1 EVie,  og Berlingo nye modellen, div. Think Classic og City 2010 model og Norges eneste Cree SAM og Chin 3 hjuler samt Vectric scooter. Kjøpt Fiat X 1/9 for elektrifisering og venter på Sort Solo EV #635 og Artega Karo for levering sommeren 2020

Daglig leder i elbilhjelpen.no

Go-carter

Sitat fra: elektrolux på torsdag 12. april 2012, klokken 10:45
Kan bekrefte at profilen i midten av luka under teppet i bagasjerommet brukes til å feste bakseter.

Samtidig hindres desverre tilgangen til dette praktiske oppbevaringsrommet.

Hulrommet framme er tomt på Lithium biler, og ideelt til noen saftige basshøytalere, og deres forsterker.  ;)

Hindres? Jeg bruker begge på min 2+2. Den ene brukes til aktiv subwoofer :)
TMX60D
Leaf S 2015
Think 2011 2+2 Zebra "Sola" 106.000km pr. mars 2017
Think 2008 "CaThinka" kommende banebil

elektrolux

Til slik bruk er hulrommet bakerst fremdeles OK, men tilgangen til det er kraftig redusert av baksetene.
Stavanger:

Selger ladeutstyr via http://elbilhjelpen.no AS

Har hatt trimma City El, Citroen AX elektro
Har for tiden Tesla S85 VW e-Up, Peugeot P106 og Citroen Saxo, C1 EVie,  og Berlingo nye modellen, div. Think Classic og City 2010 model og Norges eneste Cree SAM og Chin 3 hjuler samt Vectric scooter. Kjøpt Fiat X 1/9 for elektrifisering og venter på Sort Solo EV #635 og Artega Karo for levering sommeren 2020

Daglig leder i elbilhjelpen.no

Go-carter

Hadde vært morsomt å se hvordan dette hulerommet hadde fungert på en lithium 2+2. Ser for meg vesentlig økt komfort for baksetene :)
TMX60D
Leaf S 2015
Think 2011 2+2 Zebra "Sola" 106.000km pr. mars 2017
Think 2008 "CaThinka" kommende banebil

elektrolux

Oppdaget at 2010 modellen min har 4 seterens karrosseri. Dette kombinert med typegodkjenning fra 2002 ?????

Veldig rart!
Stavanger:

Selger ladeutstyr via http://elbilhjelpen.no AS

Har hatt trimma City El, Citroen AX elektro
Har for tiden Tesla S85 VW e-Up, Peugeot P106 og Citroen Saxo, C1 EVie,  og Berlingo nye modellen, div. Think Classic og City 2010 model og Norges eneste Cree SAM og Chin 3 hjuler samt Vectric scooter. Kjøpt Fiat X 1/9 for elektrifisering og venter på Sort Solo EV #635 og Artega Karo for levering sommeren 2020

Daglig leder i elbilhjelpen.no

Go-carter

Sitat fra: elektrolux på torsdag 19. april 2012, klokken 12:22
Oppdaget at 2010 modellen min har 4 seterens karrosseri. Dette kombinert med typegodkjenning fra 2002 ?????

Veldig rart!

Er vel mye rart ute å går generelt hos Think, vel?  ::)

Men det kan vel tyde på at du kanskje kan få godkjent den under nyeste typegodkjenning? Eller?
TMX60D
Leaf S 2015
Think 2011 2+2 Zebra "Sola" 106.000km pr. mars 2017
Think 2008 "CaThinka" kommende banebil

hkaspenberg

Sitat fra: Go-carter på torsdag 19. april 2012, klokken 13:50
Sitat fra: elektrolux på torsdag 19. april 2012, klokken 12:22
Oppdaget at 2010 modellen min har 4 seterens karrosseri. Dette kombinert med typegodkjenning fra 2002 ?????
Veldig rart!
Er vel mye rart ute å går generelt hos Think, vel?  ::)
Typisk for biler som er bygget i veldig små serier, om vi i det hele tatt kan snakke om serieproduksjon.  ::)

;-D Hans
Oslo: Kewet5 ("Knerten") 1999-2007 (85k km) == P106E ("Dorsken") 2007-2009 (25k km) == Think Classic ("Tupper") 2009-2012 (ca 40k km) == P iOn ("LilleSvarten") 28/3-2012-29/5-2019 (60k km) == TM3DLR ("Justin E") 8/3-2019- (6500 km)

© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA