Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 565 kroner per år. elbil.no/medlemskap
Hovedmeny

Prisnedgang? Dollaren er billigere

Startet av ToWalkOrDrive, søndag 07. juni 2020, klokken 23:31

« forrige - neste »

Rearden86

For å spore tilbake til trådens tema. Dersom man tar dagens dollarkurs (9,10 kr) og ganger med dagens utsalgspris for long range i USA får man kr 454 090,-. Pris i Norge er kr 534 900,- nå. En differanse på kr 80 810,-. Her ligger alt til rette for en ganske kraftig prisnedgang, dersom dollaren stabiliserer seg på dette nivået.

Bare for gøy, dersom dollaren hadde ligget på den gjennomsnittlige dollarkursen for perioden 2009-2014 (ca 6 kr) ville prisen vært kr 299 400,-. Det hadde vært noe!

ToWalkOrDrive

Sitat fra: Rearden86 på onsdag 29. juli 2020, klokken 10:06
For å spore tilbake til trådens tema. Dersom man tar dagens dollarkurs (9,10 kr) og ganger med dagens utsalgspris for long range i USA får man kr 454 090,-. Pris i Norge er kr 534 900,- nå. En differanse på kr 80 810,-. Her ligger alt til rette for en ganske kraftig prisnedgang, dersom dollaren stabiliserer seg på dette nivået.

Bare for gøy, dersom dollaren hadde ligget på den gjennomsnittlige dollarkursen for perioden 2009-2014 (ca 6 kr) ville prisen vært kr 299 400,-. Det hadde vært noe!

Ja, hvis utviklingen fortsetter som den har gjort de siste månedene så når vi vel 6 kroner i november  :) :+1:
Tesla Model Y                         2021-

Magnus Hansen

Forøvrig var kursen ca 8.6 når Model 3 fikk pris i Norge . Da var prisen på denne 464.000

Rearden86

Sitat fra: Magnus Hansen på onsdag 29. juli 2020, klokken 11:09
Forøvrig var kursen ca 8.6 når Model 3 fikk pris i Norge . Da var prisen på denne 464.000

Hva var prisen i USA i dollar for Model 3 på det tidspunktet da? Et visst påslag er det vel alltid grunnet frakt og høyere kostnader i Norge.

Magnus Hansen

Ja, det går nok an å finne ut. Sikkert mulig i Model 3 forumet. Mener å huske prisen var ganske gunstig i forhold til aktuell kurs.

Magnus Hansen

$53.000 virker det å være. Altså tilsvarende NOK 456.000. Veldig beskjedent påslag

torlie

Artikkel fra 1 måned tilbake.

https://e24.no/internasjonal-oekonomi/i/Op44mV/oekonomprofil-spaar-dollarras

"Han tror dollaren vil svekke seg så mye som 35 prosent i løpet av ett til to år.

– Dollaren vil falle veldig, veldig bratt, uttalte han."


Selvsagt er dette spekulativt, men hva skjer her på berget om $ går mot 6,50-7 i 2021?

Hadde man danket ut all konkurranse, og Tesla hadde solgt i bøtter og spann? Kunne man fått en X til 600k eller Y til 350k, hvorfor da kjøpe annet?

2020: MG ZS EV
2018 Zoe Bose Edition (solgt)
2016 Zoe Intens (Solgt)

Magnus Hansen

Med lokal produksjon og lokale leverandører så håper vel tesla på å minske fluktuasjonene pga valuta.

Stikkkontakt

Om man bygger en Model Y i Berlin med hovedsakelig kortreiste deler vil vel dollarkursen spille liten rolle?

Tjafsaren

Sitat fra: Stikkkontakt på onsdag 29. juli 2020, klokken 15:08
Om man bygger en Model Y i Berlin med hovedsakelig kortreiste deler vil vel dollarkursen spille liten rolle?

Er vel heller Euroen vi må se på om vi skal få biler fra Berlin som du sier. Kommer det der i mot en enorm nedgang i salg fra USA og de må eksportere så er vel problemstillingen korrekt.

turfsurf

Sitat fra: Tjafsaren på onsdag 29. juli 2020, klokken 15:19
Er vel heller Euroen vi må se på om vi skal få biler fra Berlin som du sier. Kommer det der i mot en enorm nedgang i salg fra USA og de må eksportere så er vel problemstillingen korrekt.
Kommer jo an på hvordan de priser. Priser de Y etter Euro og de andre etter USD kan jo fort en TMX bli like billig som en Y, og TM3 halve prisen. Tipper de kjører globale priser, med unntak av Kina.
i4 M50 2024 | Model Y P 2022 | BMW CE 04 2022 | x - e-tron 55 SB 2021  x - e-tron 50 SB 2021 | x - e-tron 50 2020 | x - Model 3 LR 2021 | x - I-Pace HSE 2019 |
x - i3 120Ah 2019 | x - Model X 100D 2017 | x - i3 60Ah 2015 | x - Model S 85D 2015  | x - Model S85 2013

Magnus Hansen

Lokale leverandører, lokal produksjon og lokal prising tar bort mye av valutarisikoen til Tesla. Det hindrer at de priser seg helt ut når dollaren er sterk. Men gir heller ikke de veldige gunstige eksportprisene ved lav dollar. Jeg vil tro Tesla i størst mulig grad ønsker seg denne stabiliteten og reduserte risikoen.

Magnus Hansen

Forøvrig venter tesla å bruke 80% lokalt produsere deler i Kina innen utgangen av året.

ToWalkOrDrive

Sitat fra: Magnus Hansen på onsdag 29. juli 2020, klokken 21:23
Forøvrig venter tesla å bruke 80% lokalt produsere deler i Kina innen utgangen av året.

Da kommer en gjerne borti tilfeller at de eksporterer fra USA og Kina til Norge, siden det blir tollfritt, mens Berlin får nok med å levere til EU-land, for å unngå toll til EU-land.

Har jo samme tilfelle med Volvo har jeg forstått... hvis jeg ikke har bommet litt på retningene. Sverige-produserte biler havnet i hvertfall ikke i Norge.
Tesla Model Y                         2021-

Magnus Hansen

DN:

Sitat


Kronen styrker seg til under ni kroner for en dollar
Den norske kronen styrker seg onsdag ettermiddag til rett i underkant av ni kroner for en amerikansk dollar.

Det er det sterkeste nivået kronen har ligget på i forhold til dollar siden slutten av januar.

En amerikansk dollar koster onsdag 8,99 kroner og en euro 10,66 kroner.


© 2025, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA