Hovedmeny

Prisnedgang? Dollaren er billigere

Startet av ToWalkOrDrive, søndag 07. juni 2020, klokken 23:31

« forrige - neste »

fonberg

Sitat fra: Radial på onsdag 22. juli 2020, klokken 13:14
Ganske vilt om en bil potensielt kan svinge 50-100K på 2 mnd...... skrekk og gru for den som får bil på dårlig kurs, også detter dollaren under feks 5 og bilprisen stuper, kjøpere taper flere hundre tusen kroner.

Det kan man si, men vi vet dette har skjedd og kan skje igjen. Eksempelvis bestilte jeg en S85D i oktober 2014 til 560k, da jeg tok den ut i mai 2015 var pris på samme spek 80k høyere. Jeg betalte avtalt pris. På samme måte finnes mange eksempler på kunder som har fått bil til redusert pris som følge av at prisen har blitt nedjustert i tidsrommet fra bestilling til levering. Så med historikken for Teslas praksis på området, er det liten grunn til bekymring for oss som har lagt inn bestilling. Eventueller prisjusteringer går normalt i kundens favør.
18 i3 FC | 17 S90D | 12 Leaf | 00 Porsche 911 C2

Marzo

Sitat fra: fonberg på fredag 24. juli 2020, klokken 11:13
Ganske vilt om en bil potensielt kan svinge 50-100K på 2 mnd...... skrekk og gru for den som får bil på dårlig kurs, også detter dollaren under feks 5 og bilprisen stuper, kjøpere taper flere hundre tusen kroner.

Det kan man si, men vi vet dette har skjedd og kan skje igjen. Eksempelvis bestilte jeg en S85D i oktober 2014 til 560k, da jeg tok den ut i mai 2015 var pris på samme spek 80k høyere. Jeg betalte avtalt pris. På samme måte finnes mange eksempler på kunder som har fått bil til redusert pris som følge av at prisen har blitt nedjustert i tidsrommet fra bestilling til levering. Så med historikken for Teslas praksis på området, er det liten grunn til bekymring for oss som har lagt inn bestilling. Eventueller prisjusteringer går normalt i kundens favør.

Greit å nevne at kunder som hadde hentet ut bilene før en prisjustering, ikke fikk noe kompensasjon (naturligvis) og fikk et reelt tap.
Samme var det for de som kjøpte S75 når det kom kampanje på å åpne software sperret S60 batterier.
Eller de som kjøpte biler med autopilot/utstyr som ble standard.

Han har vesentlig poeng, dette bør alle være klar over når man handler direkte fra produsent og ikke via importør med valutagarantier osv.

OlaM

Sitat fra: Marzo på fredag 24. juli 2020, klokken 12:25
Sitat fra: fonberg på fredag 24. juli 2020, klokken 11:13

Greit å nevne at kunder som hadde hentet ut bilene før en prisjustering, ikke fikk noe kompensasjon (naturligvis) og fikk et reelt tap.
Samme var det for de som kjøpte S75 når det kom kampanje på å åpne software sperret S60 batterier.
Eller de som kjøpte biler med autopilot/utstyr som ble standard.

Han har vesentlig poeng, dette bør alle være klar over når man handler direkte fra produsent og ikke via importør med valutagarantier osv.

Det verste som kan skje er at du får bilen du har bestilt til avtalt pris. At den er på tilbud uken etter er uflaks, ikke et tap.
'21 3LR

Marzo

Sitat fra: OlaM på fredag 24. juli 2020, klokken 13:21
Det verste som kan skje er at du får bilen du har bestilt til avtalt pris. At den er på tilbud uken etter er uflaks, ikke et tap.

Ja det kan godt sammenlignes med gambling.

Noe å være oppmerksom på hvis man satser hele familieøkonomien.

JorEl

Sitat fra: Marzo på fredag 24. juli 2020, klokken 13:28

Tesla kan være lure når de planlegger og introduserer nye funksjoner. Men jeg, synes Tesla er flinke til å vekte disse tingene, slik at prisen blir rettferdig.
Gambling er vel heller å kjøpe en tilsvarende diesel/bensin bil. Da er man i tillegg en dårlig gambler 8)
Tesla Model S75D 2018 MCU2 FSD HW3

"He is just our CEO. He cannot be trusted. Therefore we have no responsebility".

kodax

Skjer det uken etter, så kan du levere tilbake bilen. Det kan du vel ikke med  noen andre bilkjøp.
Og har man brukt hele familieøkonomien på bil, så har man uansett kjøpt altfor dyr bil.
Tesla Model X 75D 7-seter FSD - Januar 2019
Model Y - Model 3

fonberg

Sitat fra: kodax på fredag 24. juli 2020, klokken 15:30

Skjer det uken etter, så kan du levere tilbake bilen. Det kan du vel ikke med  noen andre bilkjøp.
Og har man brukt hele familieøkonomien på bil, så har man uansett kjøpt altfor dyr bil.

Sammenlign f.eks. med VW. Møller har skrudd opp prisen på iD3 med flere titusener ift. det som var kontraktfestet. Bilene er dessuten er flere mnd. forsinket ift. lovet. Ønsker man ut av kontrakten så mister man depositumet man har betalt, på flere titusener. Personlig undres jeg over at det finnes folk som gidder å være med på slike betingelser som Møller opererer med, når man har et alternativ som Tesla.
18 i3 FC | 17 S90D | 12 Leaf | 00 Porsche 911 C2

Contango

«Gambling»? Jeg lurer på hvor du kjøper produkter ellers. Du har åpenbart en forventning om å få igjen penger for ting du kjøper når de på et senere tidspunkt evt kommer på salg.
10+ elbiler bak meg. Nå en '22 M3 og en '24 Enyaq.

tornaldo

Historisk sett så har vel ikke bilpriser gått opp og ned som en jo-jo, slik som Tesla opererer til tider opererer. Det er som regel ganske greit å vurdere verdien av bilen etter så og så lenge, og er noe mange vurderer ved et bilkjøp, da det er en del av totalpakka. Samtidig gjør andre produsenter lignende ved at de annonserer med «kundefordel» og kampanjer på ekstrautstyr, gratis oppgradering til automatgir etc etter hvert. I tillegg har vi jo sett både Golf og Leaf ta noen solide justeringer.

Skal man selge bilen etter et år, og bilen en uke etter kjøp gikk ned 50000 + normalt verditap, så føles det jo som et tap utover det normale.
Elbilhistorikken: 2015 TMS 70D -> 2017 TMS 75 -> 2022 TM3 RWD -> 2022 TMY LR -> 2023 TMY P

turfsurf

Sitat fra: Marzo på fredag 24. juli 2020, klokken 12:25
Dette gjelder da tradisjonelle produsenter og. Se f.eks på når i3 120Ah kom. Satte ned prisen med 50k et par måneder etter de mest ivrige hadde betalt blodpris. Se på hvordan prisene på etron har gått opp og ned som en jojo. Kampanjer verdt 50-100k kommer dalende ut fra det blå.

Forskjellen er at med andre produsenter er du bundet til kontrakt og nødt til å ta ut en bil til overpris selv om naboen som bestilte en dag etter henter ut sin til mange titusener lavere pris. Hos Tesla kan du bare la være å hente ut bilen, eller benytte deg av angrefrist.
i4 M50 2024 | Model Y P 2022 | BMW CE 04 2022 | x - e-tron 55 SB 2021  x - e-tron 50 SB 2021 | x - e-tron 50 2020 | x - Model 3 LR 2021 | x - I-Pace HSE 2019 |
x - i3 120Ah 2019 | x - Model X 100D 2017 | x - i3 60Ah 2015 | x - Model S 85D 2015  | x - Model S85 2013

JorEl

Om man regner på utgifter MÅ man selfølgelig nevne lademulighetene, rundt hele Europa. Ingen andre har et ladenettverk som produsenten eier, og lar man lade for 1,7Nkr pr kw/t. Får man under 60kw/t på lader er det halv pris. E-golfen min 2015, kunne lade på en 50kw hurtiglader, men jeg forstår nå at den skjeldent klarte å utnytte dette :-\ Husker med skrekk og gru når vi ladet i -10grC og fikk en kjemperegning men nesten ingen strøm. >:(
Kjøper man en bensin/diesel, så er jo veiavgiften ett par tusen kroner mer. Med Tesla kjører man rundt hele Europa for disse pengene ;)
Lading på IONITY er jo det samme som å gå til bensin-pumpa når man tenker på regningen :police:

"He is just our CEO. He cannot be trusted. Therefore we have no responsebility".

kodax

Sitat fra: tornaldo på lørdag 25. juli 2020, klokken 08:13
...
Skal man selge bilen etter et år, og bilen en uke etter kjøp gikk ned 50000 + normalt verditap, så føles det jo som et tap utover det normale.
Ja, hvis prisen er gått ned når man skal selge den, så er jo det et tap man må regne med å ta, men det er vel minst like ille hvis prisnedgangen skjer like før man skal selge. Selger man en bil etter ett år, så må man vel være forbredt på at prisen har sunket. (Men at det er irriterende å kjøpe noe rett før prisen går ned er jeg helt enig i at er veldig irriterende:)
Tesla Model X 75D 7-seter FSD - Januar 2019
Model Y - Model 3

JorEl

Sitat fra: tornaldo på lørdag 25. juli 2020, klokken 08:13
Historisk sett så har vel ikke bilpriser gått opp og ned som en jo-jo, slik som Tesla opererer til tider opererer. Det er som regel ganske greit å vurdere verdien av bilen etter så og så lenge, og er noe mange vurderer ved et bilkjøp, da det er en del av totalpakka. Samtidig gjør andre produsenter lignende ved at de annonserer med «kundefordel» og kampanjer på ekstrautstyr, gratis oppgradering til automatgir etc etter hvert. I tillegg har vi jo sett både Golf og Leaf ta noen solide justeringer.

Du vet sikkert at Tesla lager bilen og selger den direkte til kunden.
Hos f.eks VW, Seat, Audi, Porsche, Skoda osv.. er det allerede lagt inn en naturlig buffer, slik at ingen får bilen til billigste pris. Bufferen er selvfølgelig importører og  forhandlere. Du får garantert ikke kakestykke før de andre har forsynt seg. Eneste positive er vel at man deler med andre når man bestiller og betaler for bilen.
Inngåelse av avtale om kjøp av bil, høres jo ut som en drøm hos Tesla. Kan man virkelig levere bilen tilbake etter èn uke? Det er jo KLASSE av Tesla :+1:
Hvem ellers lar bestilling/kontrakten opphøre fordi KUNDEN vil?

Edit; "Skal man selge bilen etter et år, og bilen en uke etter kjøp gikk ned 50000 + normalt verditap, så føles det jo som et tap utover det normale." Det hadde vært kjipt, men hos de andre merkene får man ikke en bedre pris en uke etter :)
Har du eller andre lyst på en Tesla, så ser jeg det er kommet mange biler inn på lager. Da må man trykke på ferdiglagde biler og ikke konfigurer/tilpasset bestilling.

mroek

Sitat fra: JorEl på lørdag 25. juli 2020, klokken 17:24
Inngåelse av avtale om kjøp av bil, høres jo ut som en drøm hos Tesla. Kan man virkelig levere bilen tilbake etter èn uke? Det er jo KLASSE av Tesla :+1:
Hvem ellers lar bestilling/kontrakten opphøre fordi KUNDEN vil?
Tja. Kan vel diskutere hvor mye klasse det er, siden forbrukerkjøpsloven gir rett til 14 dager angrerett, og ikke en uke. Polestar gir f.eks 14 dager, som er i henhold til forbrukerkjøpsloven ved nettsalg.
Driver med 3D-design på hobbybasis. Legger ut diverse design på Cults 3D
Bil: Polestar 2, launch edition

Magnus Hansen

Sitat
Gir loven noen angrerett ved bilkjøp?

I det store og det hele er svaret dessverre nei. Det klare utgangspunkter i norsk rett er at avtaler skal holdes. Det ville vært vanskelig å være en bilforhandler dersom bilkjøpere stadig kunne få omgjøre kjøpet og levere tilbake bilen. Det er derfor det klare utgangspunkt i både kjøpsloven og forbrukerkjøpsloven at kjøper ikke har angrerett eller angrefrist ved bilkjøp.

https://www.biladvokat.no/angrerett-ved-bilkjop/

© 2025, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA