Oversikt over hvor ofte bilen har benyttet SuC

Startet av OyLonn, lørdag 06. juni 2020, klokken 12:55

« forrige - neste »

OyLonn

Hei,

Mulig dette er feil del forum, men prøver. Vet noen om det er mulig å se hvor ofte en Tesla har benyttet seg av SuC?

Ikke at det er så relevant i mitt eierskap, men ved salg / kjøp av en brukt Tesla, grunnet batteri slitasje ved hyppig bruk av SuC.

Vesel

Dersom det er en Model 3 eller en nyere Model S eller X, altså biler uten gratis supercharging, så kan en finne ladehistorikken på Tesla-kontoen.

Har SuC-historikk noen verdi i seg selv for deg, eller er det kun batterikapasitet? Batteridegradering har flere årsaker enn bare SuC.  På Model S og X kan en finne reduksjon i batterikapasitet og annen diagnostikkinformasjon ved å bruke en OBD2-dongel (50 kr på AliExpress) og appen Scan My Tesla. På en Model 3 må man ha en OBD-dongel og adapter til denne, 1300 kr.

Det som kanskje er aller mest interessant er bare å finne bilens rekkevidde. Er enda flere ting som kan påvirke den igjen, som type felger og dekk, dårlige bremser og slitasje på motor. Det kan en gjøre ved å kjøre fra 100%-0%. Bruk helst GNSS (GPS)-data via app på mobilen til å måle distanse, det er en svært nøyaktig måte å måle den på. Dersom en slik tur blir for lang og vanskelig (mtp. lademuligheter mot slutten) så kan en ekstrapolere rekkevidden utfra kortere turer, f.eks. ved å kjøre fra 60%-50%, men da blir resultatet noe mindre presist. Jeg hadde valgt å kjøre på landeveien på tørt føre og 15-25°C for å få et sammenlignbart tall med bilens rated rekkevidde da den var nye.
Superfornøyd eier av en Tesla Model 3 siden mars 2019.
Long Range, AWD, blå, premium svart interiør, 19" Sport (sommer) + 18" Aero (vinter), AP + FSD.

Bydue 3.0 - el-sparkesykkel og hobbyprosjekt
Segway Minipro - selvbalanserende ståhjuling. Ta kontakt hvis du kan mekke kjettinger og snøplog til denne! 😂

geear

Må ha adapter til OBDII i S og X også.

Kjører man med batteriindikator på distanse i stedet for prosent så tas det høyde for degradering og man vil få en indikasjon på hvor mange kilometer som er mistet.

MEN, hovedpoenget med å vite hvor mye en bil har blitt hurtigladet må være å vite om den står i fare for å få redusert ladehastighet.


© 2025, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA