Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 485 kroner per år. elbil.no/medlemskap

Sv: Understellsbehandling av Leaf

Startet av foxy, onsdag 25. april 2012, klokken 15:43

« forrige - neste »

foxy

koster vist 45kr for 15min dvs for 80% kapAsitet (30min ca)=90kr. 80% kapasitet betyr at jeg kansje kan kjøre 80km med elbilen som gir en km-pris på kr 1.13.-

den svære fosilbilen min med firehjulstrekk og masse vekt brukt på annet tull og tøys, bruker ca 6.5l/100km på langdistanse i norge. med dieselpris i dag på 13 kr blir km-prisen her kr 0,84.-

34% dyrerer og i tillegg kommer kostnader for pølsekjøp og annet  ;D, mens man må vente i 30min... langdistanse i elbil er og blir kanske lenge bare noe for de veldig entusiastiske....
I-miev 2011
Asker

jkirkebo

Sitat fra: foxy på mandag 09. april 2012, klokken 12:28
koster vist 45kr for 15min dvs for 80% kapAsitet (30min ca)=90kr. 80% kapasitet betyr at jeg kansje kan kjøre 80km med elbilen som gir en km-pris på kr 1.13.-

80% på en Leaf på sommerføre bør dog fint holde til 120km. Om man da har ladet opp til 100% hjemme på forhånd for kr. 15,- så kommer du ca. 270km.

105/270=0,39 pr. km. I tillegg sparer jeg vel fort minst en hundrelapp i bompenger på turen Fredrikstad-Lillehammer, så for dieselbilen (0,5l/mil og 14,40 pr. liter på siste fylling) blir det kanskje 295 kroner eller ca. 1,10 pr. mil.

De 190 kronene spart holder jo til litt mat den halvtimen ladingen tar ;)
Forhandler av ladestasjoner og ladekabler, se www.ladespesialisten.no
Kjører Tesla X75D fra mars 2017 og Model 3 SR+ fra oktober 2019.

foxy

#2
Sitat fra: jkirkebo på mandag 09. april 2012, klokken 12:41
80% på en Leaf på sommerføre bør dog fint holde til 120km. Om man da har ladet opp til 100% hjemme på forhånd for kr. 15,- så kommer du ca. 270km.

105/270=0,39 pr. km. I tillegg sparer jeg vel fort minst en hundrelapp i bompenger på turen Fredrikstad-Lillehammer, så for dieselbilen (0,5l/mil og 14,40 pr. liter på siste fylling) blir det kanskje 295 kroner eller ca. 1,10 pr. mil.

De 190 kronene spart holder jo til litt mat den halvtimen ladingen tar ;)

Enig at kr 190 holder til litt småmat for hele familien, men at 80% holder til 120km er litt optimistisk også for en leaf med 4 personer og litt bagasje og vanlig kjørestil - dvs 90km/h med akseleringer++

Hjemmelading til kr 15 for full tank endrer seff bildet litt i henhold til "lønnsomhet", men her ønsker jeg belyse "lønnsomhet" på hurtiglading...

I-miev 2011
Asker

i_expect

Jeg liker modellen til Choosev i Danmark bedre. Der kan du kjøpe to abonnementer: ett hvor du betaler en månedsleie og får fylle på stasjonene til redusert pris, og en hvor du ikke betaler en måndelig avgift, men derimot betaler en god del høyere pris for strømmen. For oss som er et par-tre ganger i året i Danmark er jo det siste alternativet kjempebra. Flere valgmuligheter med andre ord! Danskene lå etter oss en stund virket det som, men de kjører på med full guffe nå. Merket også en stor interesse for elbilen da jeg var der i påsken. Utrolig mange som så på bilen og stilte spørsmål!
Tesla model X (kjøpt 2016) og Leaf (kjøpt 2011) i familien. Ingen med forbrenningsmotor lenger... bortsett fra i traktoren og  i sjekta!

erik e

Statoil er vel pris-ledene på EL. også.  Når skal vi kaste NISSE lua og starte bildekk-brenning i gata. ;)
Svart Mitsubishi i-Miev  2011. Blå I-MiEV 2019
2014 dci Solgt





Hvit MB 200 cdi 2009 sed.  Blå MB 250  2015
Blå Fiat Coupe 2.0 20v turbo 1997 u-reg.Solgt
Svart Renault Fuego 1981 veteran. Gitt bort
Alfa Romeo 156 2001
Greit med "Flåte" forsikring. (kone,sønn og datter)

sven erik

statoil prisen  blir helt feil   en må ned på et fornuftig  nivå   si kr  40 for 30 min  da vil en ligge på samme nivå som en ligger på i tyskland  å der er det et stort  selskap som satser siklig   å en  avtale  om å beteal 300 i måneden  å da lade så mye en vil   

jkirkebo

Sitat fra: sven erik på mandag 09. april 2012, klokken 20:20
statoil prisen  blir helt feil   en må ned på et fornuftig  nivå   si kr  40 for 30 min  da vil en ligge på samme nivå som en ligger på i tyskland  å der er det et stort  selskap som satser siklig   å en  avtale  om å beteal 300 i måneden  å da lade så mye en vil   

Statoil er tross alt et røverkjøp om vi sammenligner med EVPowers 10,- pr. minutt. Det er 3,3 ganger Statoil-prisen. Statoils priser ser også ut til å være ganske lik ChoosEVs priser i Danmark som er ca. NOK 5/kWh.

Avtaler til x antall hundrelapper i måneden er jeg usannsynlig lite interessert i. Det blir som med treningssentre, man betaler en masse penger for noe man sjelden bruker.
Forhandler av ladestasjoner og ladekabler, se www.ladespesialisten.no
Kjører Tesla X75D fra mars 2017 og Model 3 SR+ fra oktober 2019.

Griffel

Statoil prisen er vel ikke helt urimelig for de som får dekket det meste av årsforbruket via hjemmelading.
Et topris system, en mnd. pris for de som må bruke en ladestasjon for sitt daglige forbruk, og en minuttpris for for de som trenger litt tilfeldig hjelp på langjøring er vel ikke urmelig.
Hyundai Ionic.
Tidliger mange år i PSA klasiker.

sven erik

en må se det  som om man bare skal ha  elbil å kjøre langt da blir det urimelig 

sven erik

gass bilen koster meg 5 kr mila  elbilen vil med statoil pris koste på vintern 13 å da fryser man litt

Griffel

Sitat fra: sven erik på mandag 09. april 2012, klokken 21:24
en må se det  som om man bare skal ha  elbil å kjøre langt da blir det urimelig 

Skal du bare kjøre langt er ikke elbil tingen (ennå).
Hyundai Ionic.
Tidliger mange år i PSA klasiker.

sven erik

jo da har hvert i spania  jeg  med min i miev
å om en lar folk lade til en ok pris får en et marked  for mer bruk av bilen  et marked fler lade stasjoner  ennå mer bruk å ja da brukern elbil overalt

Griffel

Sitat fra: sven erik på mandag 09. april 2012, klokken 21:32
jo da har hvert i spania  jeg  med min i miev
å om en lar folk lade til en ok pris får en et marked  for mer bruk av bilen  et marked fler lade stasjoner  ennå mer bruk å ja da brukern elbil overalt

Ja, og det var virkelig imponerene det. Men det krever jo innsatst av en entusiast slik du er, og ikke helt uten problemer.


Jeg tenker egentlig på de "folk flest".

Men om noe år kan jo situasjonen være en helt annen.
Hyundai Ionic.
Tidliger mange år i PSA klasiker.

sven erik

ja men vi må alle som har elbil stå på for å få  så vi kann kjøre runt  med elbilen overalt   nå ikke om 3-6 år 
å det må hvære fornuftig pris

Focus

Hvis man kjøper en bil som skal tilfredsstille mer enn 80% av det bilen skal brukes til vil de allerfleste klare seg godt med en elbil. For de som da har et bilbruk som dette ikke passer til så kjøper de jo en fosilbil. Jeg mener og at det ikke er relevant å se på dette helt økonomisk. Om et par 10 år vil det ikke være aktuelt å velge å kjøre med fosilt brennstoff, enten fordi det blir for dyrt eller fordi det er slutt på drivstoff.

Det er langt igjen til prisen på drivstoff er dyr.
En venn av meg fant regnskapet til bestefaren som drev den samme  gården på begynneslsen 19 hundrtallet han driver nå. Vi regnet ut hva besinen skulle koste idag hvis den skulle følge prisutviklingen på andre ting. Besin skulle da idag koste ca 75 kr literen.

Poenget er at på det tidspungtet så var det ikke besinstasjoner på hvert gatehjørne. Etterhvert som antalle ladestasjoner øker og konkuransen mellom dem øker vil prisen komme ned. Jeg ser for meg de store handlesentrene som idag reklamerer gratis med parkerings plasser for tiltrekke seg kunder vil forsøke å tiltrekke seg kunder med ladeplasser etterhver for eksempel. Det er ikke mer en ca 1 år siden de første hurtigladestasjonene komm opp og det var bare test systemer. Så snart dette blir komersielt vanlig kommer prisen til å falle.
Stavanger
Buddy 2006 solgt
I-MIEV 2011 solgt
Ford Focus 2013 solgt
Zoe 2019

© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA