Rett før det blir fossilbil igjen

Startet av geear, lørdag 30. mai 2020, klokken 12:44

« forrige - neste »

Wisd0m

Sitat fra: Egil Fonn på torsdag 03. desember 2020, klokken 06:24
For meg er nå løsningen 2 biler. Jeg har beholdt min gamle dieselbil. Den har AWD høy bakkeklaring og kan trekke 3500kg henger. I tillegg er den skodd med piggdekk om vinteren og står i beredskap for dager med blank våt is. Må innrømme at den er meget sjelden ut av garasjen. Sist var i sommer til trekking av campingvogn på ferietur..
Høres smådyrt ut. Følger med endel faste ksotnader ved bilhold som gjør at man heller kan koste på seg litt dyrere elbil :)

Øystein16

Det er mange som har råd til å betala for ei bil ein brukar lite. For mange er elbilfordelane like mykje ein økonomisk fordel for dei med fossilbil. Alle kan ikkje ha økonomiske fordelar av ei felles nasjonal ordning - kostnadane vert fordelt på innbyggjarane - nå eller seinare, og uavhengig av om dei har bil eller ei.

Maxwell_400

En gammel diesel som kjører lite og har kun kasko koster lite, verditapet er også lite. En elbil til 800knok har er et ganske saftig verdifall. Tror nok det er mye billigere med gammel diesel og elbil til 400knok enn en elbil til 800knok og i tillegg så har en fordelen av to biler.
I-Pace SE++, MY20, 18" summer & winter, no panoroof, towbar, spare wheel, H264, TCU 20.2, BECM: BS-AAL-BF-AF-BE

Carboy

Sitat fra: geear på lørdag 30. mai 2020, klokken 12:44
Noen som har gått fra elbil(er) og tilbake til fossilbil igjen, og er fornøyd med det? De er i så fall kanskje ikke her inne lenger..  :P

Det har bygget seg opp over tid, men jeg er helt på nippet til å bytte til hybrid eller ren bensinbil nå. Har gjennom flere år gledet meg over å gli forbi bensinstasjoner, men nå tror jeg at jeg hadde gledet meg over å gli forbi ladestasjoner og tenke at jeg er heldig som slipper.  :o

Er vel bare å innse at det fortsatt finnes bruksområder/livssituasjoner som elbil ikke dekker godt nok enda.

Jeg har hatt flere elbiler, f eks flere i3 og en Audi etron, var ikke misfornøyd, men gikk lei. Følte meg kuet av elbilavgifter og at det tok kmekken på min interesse for motorer, selv om elbilene har sine klare fordeler de også.
Byttet derfor min nye bruksbil tilbake til lettere brukt Mercedes bensinbil med V8 og 4wd.
Finner mye glede i den og den kjører stillegående og entusiastisk, men det er jo litt dyrere i drift. Så må man spørre seg om det er verdt det eller ikke. Likevel er det totalt sett verditapet som er mest avgjørende for hvor mye en bil koster til slutt.
Kona sverger til elbil og vi byttet hennes bil i en meget velkjørende EQC. Så vi har endt opp med å ha både elbil og bensinbil som er en fin kombo. Har kommet frem til at til komfortabel hverdagsbruk er elbil helt ok, mens til kosekjøring er f eks porsche 911 eller en hvilken som helst bil med stor bensinmotor uslåelig.

Jeg er derimot ikke helt låst på dette og vurderer Taycan cross turismo eller EQS når de kommer. Tror jeg dog er ferdig med å kjøpe elbiler uten å ha prøvekjørt en først.
Nåværende elbiler:
BMW iX40 fully charged 2022
Tesla Model 3 LR 2025
+ diverse eksos-entusiastbiler
———
X Jaguar I-Pace HSE 2019
X MB EQC 2021
X VW Egolf 300 2018
X Audi e-tron 55 limited 2019
X BMW i3S fully charged april 2018
X BMW i3 marathon edition juni 2017

DagfinnN

Sitat fra: Øystein16 på torsdag 03. desember 2020, klokken 08:47
Det er mange som har råd til å betala for ei bil ein brukar lite. For mange er elbilfordelane like mykje ein økonomisk fordel for dei med fossilbil. Alle kan ikkje ha økonomiske fordelar av ei felles nasjonal ordning - kostnadane vert fordelt på innbyggjarane - nå eller seinare, og uavhengig av om dei har bil eller ei.
Når man først har de store brillene på, så må man kalkulere inn sparte helseutgifter for samfunnet pga mindre lokal forurensing. Jeg har ikke talla på dette, men gjetter de er betydelig større enn kostnadene samfunnet har for å "sponse" elbilene.
TM3 LR 2021 kjøpt brukt 17.03.2022
TMY bestilt 25.01.2022 - levert 29.03.2022

Øyvind.h

Sitat fra: Counterpointer på onsdag 02. desember 2020, klokken 19:23
Jeg har fått vekten på 6277 oppgitt hos seriøs forhandler (Grim Maskin) som sjekket mot nettsiden til Tysse.
Men jeg regner med du allikevel forstår at dette er feil når du studerer størrelse, dimensjonering og hengerens egenskaper?

Egenvekten er differanse mellom totaltvekt og nyttelast. 6277 veier altså 258kg.
Kjøper du Tysse 6277 kan du laste 1,5 gipsplate bak en eNiro.
VW ID4 GTX 2023

Tidligere elbiler: VW ID4 GTX 2022, Nissan Ariya, Kia EV6 GT-Line, Hyundai Ioniq 5, BMW IX3 2021, VW ID4 1st 2021, Mercedes EQC AMG 2021 og 2020, Kia eNiro 2019, Tesla Model X90D 2016,  Tesla Model S90D 2016, Nissan Leaf 2012, Tesla Model S aug 2013

turfsurf

Sitat fra: DagfinnN på torsdag 03. desember 2020, klokken 10:36
Jeg har ikke talla på dette, men gjetter de er betydelig større enn kostnadene samfunnet har for å "sponse" elbilene.
Bellona har beregnet det til 47.000.000.000,- NOK / år uten at man nødvendigvis skal ta det for god fisk.

En indikasjon på størrelsesorden er det jo. Hva med å skattelegge fossilbilene for dette, blir vel ett par 100 pr år pr bil det.
i4 M50 2024 | Model Y P 2022 | BMW CE 04 2022 | x - e-tron 55 SB 2021  x - e-tron 50 SB 2021 | x - e-tron 50 2020 | x - Model 3 LR 2021 | x - I-Pace HSE 2019 |
x - i3 120Ah 2019 | x - Model X 100D 2017 | x - i3 60Ah 2015 | x - Model S 85D 2015  | x - Model S85 2013

kodax

Sitat fra: Maxwell_400 på torsdag 03. desember 2020, klokken 09:11
En gammel diesel som kjører lite og har kun kasko koster lite, verditapet er også lite. En elbil til 800knok har er et ganske saftig verdifall. Tror nok det er mye billigere med gammel diesel og elbil til 400knok enn en elbil til 800knok og i tillegg så har en fordelen av to biler.
En gammel fossibil vil det ofte være store service-utgifter på (unntatt for de få som fikser alt selv).
Tesla Model X 75D 7-seter FSD - Januar 2019
Model Y - Model 3

Counterpointer

Sitat fra: Øyvind.h på torsdag 03. desember 2020, klokken 11:25
Sitat fra: Counterpointer på onsdag 02. desember 2020, klokken 19:23
Jeg har fått vekten på 6277 oppgitt hos seriøs forhandler (Grim Maskin) som sjekket mot nettsiden til Tysse.
Men jeg regner med du allikevel forstår at dette er feil når du studerer størrelse, dimensjonering og hengerens egenskaper?

Egenvekten er differanse mellom totaltvekt og nyttelast. 6277 veier altså 258kg.
Kjøper du Tysse 6277 kan du laste 1,5 gipsplate bak en eNiro.
Ikke nødvendigvis. Det er opplysninger både på nett (flere steder) og i brosjyre. Så det er flere kilder.

Det er flere måter å få en lett konstruksjon til å tåle like mye som en tyngre. Jeg tror ikke Tysse bruker Carbon eller flykvalitet aluminium, men en trenger ikke være så ekstrem. Det er billigere å bruke tyngre materialer men Tysse er ikke spesielt billige.

Men vi kan godt stoppe denne diskusjonen nå, siden du ikke tror på produsenten og ingen har veid en 6277 i praksis.

Øyvind.h

Det er ingen fornuft i å stole på åpenbart gale tall. Derfor tipset jeg Tysse om feilen. De har nå korrigert vekten. 258kg.
VW ID4 GTX 2023

Tidligere elbiler: VW ID4 GTX 2022, Nissan Ariya, Kia EV6 GT-Line, Hyundai Ioniq 5, BMW IX3 2021, VW ID4 1st 2021, Mercedes EQC AMG 2021 og 2020, Kia eNiro 2019, Tesla Model X90D 2016,  Tesla Model S90D 2016, Nissan Leaf 2012, Tesla Model S aug 2013

Electric cars in Norway

For meg er nå løsningen 2 biler. Jeg har beholdt min gamle dieselbil. Den har AWD høy bakkeklaring og kan trekke 3500kg henger. I tillegg er den skodd med piggdekk om vinteren og står i beredskap for dager med blank våt is. Må innrømme at den er meget sjelden ut av garasjen. Sist var i sommer til trekking av campingvogn på ferietur..

Egil :+1: Mange gjør det denne måten.

En annen variant er denne under:
Jeg vet om de som kjører fossil bil inn mot Bergen og Oslo. Deretter bytter til elbil av den billige typen (f.eks eldre billig innkjøpt  e-golf eller Leaf osv) og bruker den i byene. Kjører ut av byene etter jobb og byttet til fossil utenfor byene og kjører hjem. Ungene bruker ellers elbilene i byene. Gratis på innfartsparkeringene rundt byene er det også. Oppsummert så må alle finne ut hva som er de beste løsningene for den situasjon de er i.  Lever man av kunder og kjører rundt til de i Oslo hele dagen så er elbiler helt genialt :+1:

Wisd0m

Hvis alternativet er eTron som nå så er jeg forsåvidt enig. Skal man først ha dieselbil så kan man spørre seg om man trenger elbil til 400 også. De til rundt 300 nypris er mer enn god nok.

Økonomien på dette snur nok litt når vi får Model Y og Enyaq inn i markedet.

Carboy

Sitat fra: Electric cars in Norway på torsdag 03. desember 2020, klokken 18:03

Egil :+1: Mange gjør det denne måten.
Oppsummert så må alle finne ut hva som er de beste løsningene for den situasjon de er i.  Lever man av kunder og kjører rundt til de i Oslo hele dagen så er elbiler helt genialt :+1:

Hørtes veldig tungvint ut å bytte bil før bomringen bare for å spare noen slanter. Selv gikk jeg tilbake fra elbil til bensinbil selv om jeg kjører mye ut og inn mellom Oslo og Bærum daglig. Det er faktisk ikke så stor forskjell med litt dyrere bom og billigere parkering ved normalt «bruk». Verditap på bilene avgjør mer totalregnskapet på bilholdet. Men det er nok likevel en del dyrere å kjøre bensinbil totalt sett, spesielt siden jeg gikk fra Audi etron til en stor MB med v8 og enda mer hk enn etron.
Savner jeg elbil? Ja, av og til. Derfor har vi også en EQC. Veldig fin elbil i mine øyne, ikke for dyr og meget god komfort, rekkevidde og akselerasjon til en ganske rimelig penge.

Den største forskjellen er at man fortsatt kan kjøre i kollektivfeltet med elbilen. Det er behagelig på dager med mye trafikk. At bompengeregningen blir redusert og parkerings-utgifter til gateparkering er rimeligere er peanuts, men forskjellen er der.

Jeg vil også si det er merkelig hvor mye bedre rekkevidde bensinbilen har og hvor fort man glemmer hvor lett vi hadde det før elbilen. Elbilen har mange fordeler, men det er ganske lett å glemme ulempene og finne seg i de så lenge man sparer penger.
Å kjøre Oslo-Arendal-Oslo på en tank (uten å fylle) er ganske enkelt for ice-bil selv med 450-550hk. Og da kunne ligge 20-30 over fartsgrensen uten å tenke på forbruk. Det virker helt utenkelig i en elbil.
Kanskje kommende EQS muliggjør det samme med elbil?

Model S long range har vel også god rekkevidde, men den mister vel litt og litt strøm når den står i ro på hytta uten å være koblet til en lader, og den er heller ikke en spesielt komfortabel bil dessverre sammenlignet med det jeg ønsker og har hatt fra før. Etron var nære. Men en støydempet bil er en vil der man ikke hører at man kjører gjennom selv dype vanndammer, slik MB S-klasse er støydempet. Men så er også det en bil for et mye høyere prissegment.
Nåværende elbiler:
BMW iX40 fully charged 2022
Tesla Model 3 LR 2025
+ diverse eksos-entusiastbiler
———
X Jaguar I-Pace HSE 2019
X MB EQC 2021
X VW Egolf 300 2018
X Audi e-tron 55 limited 2019
X BMW i3S fully charged april 2018
X BMW i3 marathon edition juni 2017

Wisd0m

Sitat fra: kodax på torsdag 03. desember 2020, klokken 13:30
En gammel fossibil vil det ofte være store service-utgifter på (unntatt for de få som fikser alt selv).
Akkurat. 3-4000 i forsikring hvert år, årsavgift på 3000 kroner, servicer på 3000-4000 og småreperasjoner på snitt kanskje 3-4000 der også. Da har man 4 utgifter i 3-4000 kroner klassen, og det blir alltid litt mer her og der.

I tillegg kommer verditap. Den kan være gammel, men det blir fort 15000 - 20000 uansett. Uaktuelt å sette seg i noe som ikke er litt trafikksikkerhet på iallfall.

Med utgiftene over snakker vi ca. 3*4+20 kNOK = 35 kNOK per år. Med et verdifall på 15 prosent per år har man 230 tusen mer å legge i bil nummer en om man kutter bil nummer to.

Egil Fonn

Alt handler ikke om penger. Ligger også en smule bil entusiasme og styrer mine valg av kjøretøy. For meg har det høy verdi og ha en entusiast bil som reserve i  garasjen. Bruke den ved behov. Høre den gromme motorer med 6 sylindre som maler i bakgrunnen, ha 1000km rekkevidde og tanke nye 1000km på 2min, trekke tunge hengere uten stort merforbruk av drivstoff.
Bilen jeg har i  garasjen kjøpte jeg ny. De senere år tror jeg ikke den har falt nevneverdig i verdi. Minimalt med service utgifter og lav forsikring.
Og selge denne og legge pengene i en dyrere elbil er uaktuelt. Det finnes heller for tiden ingen elbil som nærmer seg dens bruks egenskaper.
BMW IX 40 fra sept.2022
Mercedes EQC fra 31.03.20
Jaguar I-Pace HSE 2019 ( Solgt 24.04.20)
BMW i3 94ah Rex 2017 (solgt 31.07.20)
BMW i3 94ah 2017 fra 02.02.17(solgt 31.05.19)
Tesla P85+ 2014(solgt 24.10.16)
Mercedes B Electric Art 2015 (solgt 01.2018)

© 2025, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA