Rett før det blir fossilbil igjen

Startet av geear, lørdag 30. mai 2020, klokken 12:44

« forrige - neste »

Counterpointer

Sitat fra: Barid Bel på lørdag 05. desember 2020, klokken 07:38
Sitat fra: Counterpointer på lørdag 05. desember 2020, klokken 01:17
Sitat fra: Barid Bel på lørdag 05. desember 2020, klokken 01:06
Hadde bare performance kommet med hengerfeste.. ;D
Et absurd ønske, ingen ville hatt hengerfeste på en tilsvarende fossil. Det passer rett og slett ikke (tenk bmw M3, Nissan gtr m fl)

Men egoistisk sett trenger jeg at en av bilene mine har hengerfeste, og vi har en ny uten, så teslaen som blir neste må ha hengerfeste. LR er det fornuftige valget selvsagt, men forskjellen til Performance er så liten pris og så stor glede - avtakbart og hengerakselerasjonsmodus hadde vært topp.

Selv om jeg selvsagt ser hva du mener, og ikke er uenig.
[emoji1360]

At noen vil ha hengerfeste på en sportslig bil får være deres sak. Finnes et utall SUVer og lignende hvor det passer helt ypperlig.

Men noen bruker shorts og dressko [emoji1744] [emoji849]JEG ville aldri brukt det og ville heller aldri hatt hengerfeste på min performance.

hemi

Hva er argumentasjonen mot?

De som faktisk BRUKER sin TM3P hadde garantert ønsket seg krok, så kunne de fått med en liten henger med ting og ekstra hjulsett til bane + jekk og basic verktøysett.

Jeg har brukt panamera turbo sport turismo, macan og cayenne som hengerbiler i 2019/2020 når jeg har måttet frakte feks dekk/felg til omlegging.  Kunne fått det inni bilene ofte, ref mer plass enn model 3, men mindre gris å bare kaste i hengern, samme gjelder søppel kasting.

Hengerfeste kamufleres enkelt med 1 trykk på knapp på de fleste nye biler, og umulig å se utvendig, selv EQC har det. Jeg har da gitt litt teknisk/praktiske argumenter for, og litt dressko argumenter.

geear

En performance er bare en bedre trekkebil enn en standard eller long range, så det blir for dumt å avfeie behovet for hengerfeste på basis av at det er en performancemodell. Og X Performance, med heftigere ytelse, har 2250kg på kroken. Det er helt herlig å kjøre Tesla med henger, kjører fra de fleste vanlige biler selv med godt med last bak.

Counterpointer

Jeg har ikke sagt noe om det tekniske, det er stil jeg snakker om [emoji3166]

RJK

90 % (mitt anslag) ser ikke forskjell på en TM3 SR+, TM3 LR og en TM3P om de ikke ser spoileren på hekken eller dekkene/felgene. De ser nesten identiske ut. Hadde du sett den fra fronten, så hadde du ikke ant at det var en P-modell uten å lete godt etter tegn på forskjellene.

Hvor mange som ellers ikke er i stand til å se forskjellen skal jeg ikke gjette på, men tror også det tallet er temmelig høyt. Å snakke om at det har noe med stil å gjøre, ja da snakker man kun om egne fordommer og forutinntatthet.

Med ice-biler er det fort noe helt annet, for der er en performanceutgave ganske så forskjellig, med store forskjeller både på luftinntak, sideskjørt etc. Du ser og hører forskjellen.  Kanskje med mindre det er en BMW M5... Og for mange biler i den sportslige klassen, så ser man at det er en sportsbil, fordi de ikke finnes i en standard bruksbil-versjon.

Da har man muligens et poeng, men ikke her.
Hyundai Kona Dark knight metallic med soltak - Kø# 2500, bil utlevert mars -19
Bosted Oslo

ToWalkOrDrive

Sitat fra: Counterpointer på lørdag 05. desember 2020, klokken 01:17
Sitat fra: Barid Bel på lørdag 05. desember 2020, klokken 01:06
Hadde bare performance kommet med hengerfeste.. ;D
Et absurd ønske, ingen ville hatt hengerfeste på en tilsvarende fossil. Det passer rett og slett ikke (tenk bmw M3, Nissan gtr m fl)

Jeg har hengerfeste på min TM3Performance, mest fordi jeg kjører sykler til trening hver uke, og det er mye bedre enn å ha de på taket. Måtte kjøpe det på etrailer.com i USA, via Jetcarrier.com, og montere det selv etter Youtube-video...med selve kulen fra Biltema, koblet på en Curt, koblet på 1,25" firkantrør. Ser helt jævlig ut, men jeg synes det er ekstra gøy  :D   - særlig når jeg har den inne på service. Er på en måte litt stolt, og kan vise at en rask bil kan og være praktisk...og så har jeg fått det til selv  :D - blir jo nesten som en Sleeper...
Tesla Model Y                         2021-

geear

Sitat fra: Counterpointer på lørdag 05. desember 2020, klokken 23:38
Jeg har ikke sagt noe om det tekniske, det er stil jeg snakker om [emoji3166]
Det var stil for 15-20 år siden. ;)

I dag er det bedre stil å komme på Obs bygg med en grom bil og handle byggevarer, kjøre grus med en grom bil, vise at det både kan være kult og praktisk på samme tid. Og gjerne miljøvennlig også.

Jeg har kosebil med takstativ, og det er rett og slett ganske trivelig å gli gjennom trelasthallen på Byggen med plank på taket akkompagnert av lyden fra V12eren. ;) så får det bare være at det går to liter på mila de få milene den triller i løpet av et år.

trykkertor

Sitat fra: hemi på lørdag 05. desember 2020, klokken 14:14
Hva er argumentasjonen mot?

De som faktisk BRUKER sin TM3P hadde garantert ønsket seg krok, så kunne de fått med en liten henger med ting og ekstra hjulsett til bane + jekk og basic verktøysett.

Helt enig. Jeg er en av dem som ønsker henger til slike dill-og-dall-oppdrag.
Kjøre en alt for stor tv, hente en ny stressless fra møbelforhandler, kjører bort kvist, grein, blader og gress.
Alle transportoppdragene er stort sett under 100kg last. Men i mangel på krok, så må jeg styre mye med å leie/låne bil for disse små en-gang-i-blant-og-får-ikke-plass-inni-bilen-oppdragene.

Venter nå på en ny godstol til stuen. Må i dag.
Kjøre 35km til butikk, låne butikkens varebil, kjøre 35km hjem med stolen, kjøre 35km til butikk og returnere bil, kjøre 35km hjem igjen med egen krokløs Model 3. (Mars 2019).
Hadde spart meg 2 timer med tilgang til en krok som kan trekke småoppdrag uten betydelig vekt.

hemi

Siden vi har lite pickups her, er hengere gull ;)

vinterdekk

Jeg har en slik, veldig hendig for langtur med familie. (Bildet er lånt fra lånt fra nts.no.)
På elbiljakt. VW ID.4 (2023) (2024).

Counterpointer

Jeg synes dette kunne vært et akseptabelt vogntog

Det er mulig å gjøre det med stil [emoji6]

Counterpointer

Skjønner at dette er helt ok for en del av dere

Men jeg synes ikke dette er stilig [emoji1744]

hemi

TM3P  er optisk sett noen bitte små greier, føler ikke heeelt den stiller i samme gate som en GT3 ;)

Det er en kul daily, men thats about it, det er ikke en fremtidig klassiker ala e-type eller GT3

og det er vel kun andre TM3P eiere som ser du har en, og selv jeg som har hatt TM3P lenge, sliter med å se forskjeller når noen har endra farge på calipere, limt på vinge, redigert merke og bytta felger...

vinterdekk

Sitat fra: Counterpointer på søndag 06. desember 2020, klokken 18:14

Joda, skjønner hva du sier visst man har en sportsbil. Crossover'en min kler godt en Tredal.
På elbiljakt. VW ID.4 (2023) (2024).

Counterpointer

Sitat fra: vinterdekk på søndag 06. desember 2020, klokken 18:26
Sitat fra: Counterpointer på søndag 06. desember 2020, klokken 18:14

Joda, skjønner hva du sier visst man har en sportsbil. Crossover'en min kler godt en Tredal.
Crossover passer kjempefint med henger i mitt hode.

© 2025, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA