Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 485 kroner per år. elbil.no/medlemskap

Sv: Lys på Leaf

Startet av i_expect, tirsdag 24. april 2012, klokken 19:16

« forrige - neste »

i_expect

Har kommet hjem etter en ferie med familien på fire hvor vi benyttet Leafen i Danmark. Kjørte fra Hirtshals til en by noen mil utenfor Randers og deretter til et feriested rett ved Løkken.

Vi begynte tidlig på morgenen med -6 grader og kaldt batteri og kjørte til fergja i Kr.sand. I Danmark var det gjevnt over ikke høyere enn 6 plussgrader og vind, men de fleste dagene med sol. Jeg visste at choosev hadde satt opp hurtiglader i Hjørring, Aalborg og Randers. Vi fylte først i Hjørring (for sikkerhetskyld eller mest for å vite hvor den er til neste gang), Deretter i Aalborg. Kjørte motorveien hele vegen, men la oss i 100 og ikke ved fartgrensen :-). Sistre stykket guffet på på litt, for vi hadde jo en hurtiglader i Randers. Trodde vi... Den var i uorden! :o Redningen ble en bensinstasjon, men ungene ble leie av ventingen... Kom oss da for såvidt greit frem til slutt. Strekningen er på litt over 170 km.

Vi var der i noen dager og var blant annet innom Århus og hurtigladeren der en dag. Så satte vi oss i bilen for å kjøre mot Løkken. Det hadde vært flere minusgrader den natten og batteriet var svært lite effektivt, så vi tok vei 507 til Aalborg kloke av skade etter at den i Randers var i uorden (fint med gratis lading, men det blir en fordel når de begynner å ta betalt og appen som forteller om noe er i stykker er oppe å går)...

Vi kjørte på sommerdekk. Det vi merket mest på kjørelengden var temperaturen på batteriet. Vi kom en del lenger etter at batteriene ble varmere ved hurtigopplading.

Alt i alt viste det seg at vi fint kunne komme oss frem med elbilen i Danmark, men det blir jo selvsagt en større trygghetsfølelse når de har flere hurtigladere oppe å går langs ruta.
Tesla model X (kjøpt 2016) og Leaf (kjøpt 2011) i familien. Ingen med forbrenningsmotor lenger... bortsett fra i traktoren og  i sjekta!

arnejorg1

Gøy at noen vil kjøre leaf på langtur, men personlig tro jeg ikke jeg gidder. Jeg velger og vente med med de lengste turene til jeg er eier av en elbil med mye lengre rekkevidde, f.eks tesla.
Før Nissan leaf. Nå, Renault Zoe hentet hos Carpoint hentet 13 juni 2015

ellen40

Passer kontakten på org. laderen til Leaf til normale strømuttakt i danmark?
Behov for å kjøpe noen overgang?
2011 Norsk Nissan Leaf, nr. 1 lev. i Kr.sand. Ca. 85000 km. (solgt)
2013 USA Leaf S, 6,6KW - 23000 km (solgt)
2015 USA Leaf S, 6,6KW - 12000 km
Think 2010 med Zebra batteri (felles "riksebil" på jobb, ca. 38000 km)
TVR TUCAN V8, 1970. Rigget for historisk racing.
Porsche 944
Pontiac Fiero 2.8 V6 - 4 speed
Rotax Max med Dino ramme :-)

i_expect

Sitat fra: ellen40 på tirsdag 15. mai 2012, klokken 10:16
Passer kontakten på org. laderen til Leaf til normale strømuttakt i danmark?
Behov for å kjøpe noen overgang?

Du vil nok greie deg med 10 ampen som følger med. Jeg gjorde det et par ganger. Problemet er at du da ikke får jording, så jeg hadde med meg (gikk innom en butikk i Danmark og kjøpte) en liten overgang siden jeg synes det er greiest å ha mulighet for jord.

Vi hadde også med 16 amp-kladd fra imieven, men det er veldig mange steder de ikke har 16 amp (på bolighus) er vår erfaring, så vi brukte stort sett bare 10 amp.

Skal du hurtiglade må du nå ha et abonnement hos choosev.com. Har vært i kontakt  med dem og de kunne gjerne sende et kort til Norge. Jeg har tenkt å bestille det selv siden vi er noen ganger i året i Danmark. :)
Tesla model X (kjøpt 2016) og Leaf (kjøpt 2011) i familien. Ingen med forbrenningsmotor lenger... bortsett fra i traktoren og  i sjekta!

ellen40

Vil det si at det er behov for en adapter på de ordinære elbil ladeuttak (ikke hurtiglading)?
Var kartet i Leafen oppdatert på ladepunktene? 
2011 Norsk Nissan Leaf, nr. 1 lev. i Kr.sand. Ca. 85000 km. (solgt)
2013 USA Leaf S, 6,6KW - 23000 km (solgt)
2015 USA Leaf S, 6,6KW - 12000 km
Think 2010 med Zebra batteri (felles "riksebil" på jobb, ca. 38000 km)
TVR TUCAN V8, 1970. Rigget for historisk racing.
Porsche 944
Pontiac Fiero 2.8 V6 - 4 speed
Rotax Max med Dino ramme :-)

Kvein564

Sitat fra: i_expect på søndag 08. april 2012, klokken 15:32
Jeg visste at choosev hadde satt opp hurtiglader i Hjørring, Aalborg og Randers. Vi fylte først i Hjørring (for sikkerhetskyld eller mest for å vite hvor den er til neste gang), Deretter i Aalborg. Kjørte motorveien hele vegen, men la oss i 100 og ikke ved fartgrensen :-). Sistre stykket guffet på på litt, for vi hadde jo en hurtiglader i Randers. Trodde vi... Den var i uorden! :o Redningen ble en bensinstasjon, men ungene ble leie av ventingen... Kom oss da for såvidt greit frem til slutt. Strekningen er på litt over 170 km.

Er det slik at man må/bør ha et slikt choosev kort for å lade på de fleste stasjoner i danmark....?
Og kan man hurtiglade flere ganger samme dag uten å skade batteriet? Kanskje litt for tidlig å vite om Leaf'en tar skade av hurtiglading så ofte. Ikke vet jeg. Ser at nissan anbefaler ikke mer enn 1 gang daglig.

Men synes å huske å ha sett en video på nett. Der Nissan eller en eller annen fra Nissan i Usa forteller at batteriet kan hurtiglades hele tiden. Uten å ta skade...noen som har hørt/ sett det samme ???
Fra Stavanger
Svart Leaf ("ELmer")  Anskaffet 04.2012 Ålgårds Auto
Koser meg i kollektivfeltene:))

Kvein564

Sitat fra: ellen40 på onsdag 16. mai 2012, klokken 14:31
Var kartet i Leafen oppdatert på ladepunktene? 

Ja det lurer jeg på også. Hvis ikke, hvor er det mulig å få oppdatert kartet på ladestasjoner i danmark. Eller utlandet generelt. Kjekt å ha :D
Fra Stavanger
Svart Leaf ("ELmer")  Anskaffet 04.2012 Ålgårds Auto
Koser meg i kollektivfeltene:))

i_expect

Sitat fra: ellen40 på onsdag 16. mai 2012, klokken 14:31
Vil det si at det er behov for en adapter på de ordinære elbil ladeuttak (ikke hurtiglading)?
Var kartet i Leafen oppdatert på ladepunktene? 

Hei, beklager, men jeg har visst ikke sett dette før nå... :( Det er ikke nødvendig, men det er en ekstra sikkerhet. Det eneste som skjer er at det ikke blir lading med jord.

Lefen har ikke oppdatert kart for Danmark. Ladestik.dk har en del ladestasjoner lagret, men det er ikke alltid at beskrivelsen er like korrekt om hvor de er...
Tesla model X (kjøpt 2016) og Leaf (kjøpt 2011) i familien. Ingen med forbrenningsmotor lenger... bortsett fra i traktoren og  i sjekta!

i_expect

Sitat fra: Kvein564 på fredag 25. mai 2012, klokken 08:00
Sitat fra: i_expect på søndag 08. april 2012, klokken 15:32
Jeg visste at choosev hadde satt opp hurtiglader i Hjørring, Aalborg og Randers. Vi fylte først i Hjørring (for sikkerhetskyld eller mest for å vite hvor den er til neste gang), Deretter i Aalborg. Kjørte motorveien hele vegen, men la oss i 100 og ikke ved fartgrensen :-). Sistre stykket guffet på på litt, for vi hadde jo en hurtiglader i Randers. Trodde vi... Den var i uorden! :o Redningen ble en bensinstasjon, men ungene ble leie av ventingen... Kom oss da for såvidt greit frem til slutt. Strekningen er på litt over 170 km.

Er det slik at man må/bør ha et slikt choosev kort for å lade på de fleste stasjoner i danmark....?
Og kan man hurtiglade flere ganger samme dag uten å skade batteriet? Kanskje litt for tidlig å vite om Leaf'en tar skade av hurtiglading så ofte. Ikke vet jeg. Ser at nissan anbefaler ikke mer enn 1 gang daglig.

Men synes å huske å ha sett en video på nett. Der Nissan eller en eller annen fra Nissan i Usa forteller at batteriet kan hurtiglades hele tiden. Uten å ta skade...noen som har hørt/ sett det samme ???

Det er flere ladestasjoner som er gratis, sjekk ladestik.dk. Men choosev bygger ut en del ("senladere") og de står vel i front når det gjelder utbygging av hurtigladere. Jeg har iallefall ikke sett noen andre (choosev er et samarbeid mellom noen store energiprodusenter og matvarebutikkjeden Føtex).

Nå er ikke jeg noen ekspert, men det med at det ikke anbefales å hurtiglade mer enn en gang om dagen er vel i snitt i løpet av året... Så hurtiglader du ikke hver dag resten av året, så skulle det ikke ha noe å si at du må hurtiglade flere ganger i løpet av en dag når du er på langtur.
Tesla model X (kjøpt 2016) og Leaf (kjøpt 2011) i familien. Ingen med forbrenningsmotor lenger... bortsett fra i traktoren og  i sjekta!

Kvein564

Sitat fra: i_expect på tirsdag 15. mai 2012, klokken 17:03
Skal du hurtiglade må du nå ha et abonnement hos choosev.com. Har vært i kontakt  med dem og de kunne gjerne sende et kort til Norge. Jeg har tenkt å bestille det selv siden vi er noen ganger i året i Danmark. :)

Ser på hjemmesiden deres at det finnes tre forskjellige abonnement...Må man abonnere eller kan man få et slags klippekort??

Og hvilket kort ville du gått for regner med det til 299,- er uaktuelt. men det til 0,- har et etableringsgebyr på 299,- så jeg tenker på det i midten. men litt kjedelig å betale 99 i mnd hvis jeg reiser til danmark en gang i året ;)
Fra Stavanger
Svart Leaf ("ELmer")  Anskaffet 04.2012 Ålgårds Auto
Koser meg i kollektivfeltene:))

Kvein564

Tror faktisk jeg tar det med etableringsgebyret på 299,- da er det hvertfall gratis.
Fra Stavanger
Svart Leaf ("ELmer")  Anskaffet 04.2012 Ålgårds Auto
Koser meg i kollektivfeltene:))

i_expect

Sitat fra: Kvein564 på fredag 25. mai 2012, klokken 11:31
Tror faktisk jeg tar det med etableringsgebyret på 299,- da er det hvertfall gratis.

Jeg kommer nok til å gå for den med etableringsgebyr på 299,-. Det betaler seg inn etter hvert for vår del. Går jo en del bensin/diesel om vi kjører det... Og for oss så er hurtigladerne i Danmark (som de kommer til å være i Norge) noe jeg "må" bruke for å komme meg frem. Så lader vi jo heller om natten privat. Her i Norge har dessverre Statoil gått i bresjen med hurtiglading på tid. Hva i all verden skal det være godt for???? Når du må betale 45 kr uansett, så tvinges man på sett å vis til å bli tiden ut. Latterlig. Noen ganger trenger en kanskje bare et par kilowatt og da er det unødvendig å stå der i 15 min. Dessuten så kan det jo være at man holder plassen unødig hvis det kommer en bil til som skal lade ("-Jeg må jo stå tiden ut, for jeg har jo betalt for det!").
>:(
Tesla model X (kjøpt 2016) og Leaf (kjøpt 2011) i familien. Ingen med forbrenningsmotor lenger... bortsett fra i traktoren og  i sjekta!

Kvein564

Ja jeg har fått med meg at Statoil tar betalt. Men har ikke sett noen hurtigladere hos statoil her i rogaland ennå. Vel så har eg ikke sjekket så nøye heller da ;) ja burde jo tatt betalt for antall kW man fyller/ lader
Fra Stavanger
Svart Leaf ("ELmer")  Anskaffet 04.2012 Ålgårds Auto
Koser meg i kollektivfeltene:))

ellen40

Lading i Danmark:

CoosEV var foreløpig gratis. Sendte dem en mail før vi reiste. Stasjonene er ikke offisielt åpnet og fremkommer derfor ikke på Nissan sine kart enda (kommer senere). Forstår de planlegger å ta betalt etter hvert.

Var perfekt med stasjon utenfor Føtex, rakk akkurat å få med det vi ønsket fra et rikelig utvalg av danske godsaker før Leafen var klar til å kjøre videre (lurer på når Norske dagligvarekjeder vil teste ut den samme forretningsideen)

På telefonen og www.choosev.dk fant vi greit frem til plasseringen.

Ladet noe i en ordinær lampekontakt uten jord (ingen adapter nødvendig og fungerte greit) men merket at kontakten da utviklet varme. Neste gang vi skal til Danmark tror jeg vi skaffer en adapter til de sterkere jordede kontaktene, en som denne:

http://www.av-connection.dk/?PGr=1857&ML=1041
2011 Norsk Nissan Leaf, nr. 1 lev. i Kr.sand. Ca. 85000 km. (solgt)
2013 USA Leaf S, 6,6KW - 23000 km (solgt)
2015 USA Leaf S, 6,6KW - 12000 km
Think 2010 med Zebra batteri (felles "riksebil" på jobb, ca. 38000 km)
TVR TUCAN V8, 1970. Rigget for historisk racing.
Porsche 944
Pontiac Fiero 2.8 V6 - 4 speed
Rotax Max med Dino ramme :-)

Rio

ellen40: Jordpinnen er "bare" der for sikkerhet, og det skal normalt ikke gå strøm i den, så det er nok ikke mangelen på den som forårsaker at kontakten ble varm, men at overflaten var oksidert og at det derfor ble litt varmt siden elbiler trekker mye strøm.

En slik adapter er nok en god idé.
Oslo:
VW e-GOLF 2015
Nissan Leaf 2012
VW Golf CityStromer 1995, 1995, 1997, 1998 - (solgt).

© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA