Elbilferie 2020 - erfaringer

Startet av Dede, onsdag 27. mai 2020, klokken 13:29

« forrige - neste »

Daniel_0007

Kjørte forbi dombås idag på vei mot molde, kaos på tesla laderne der, stod 0 av 6 ledig hele tiden men heldvigvis dro 2 når jeg kom så slapp å stå i kø, ionity hadde som regel 1 av 4 ledig og kun e-tron som lada 😝
Model 3 2019 LR Rwd

Øyvind.h

0 av 6? Er vel 16 stolper der?
Men bra de klarer å ta greit unna selv utfartsdag i fellesferien. Tyder på at nettverket er godt dimensjonert. Og ikke minst - tung bruk tyder på at bileierne tør å dra på langtur :)
VW ID4 GTX 2023

Tidligere elbiler: VW ID4 GTX 2022, Nissan Ariya, Kia EV6 GT-Line, Hyundai Ioniq 5, BMW IX3 2021, VW ID4 1st 2021, Mercedes EQC AMG 2021 og 2020, Kia eNiro 2019, Tesla Model X90D 2016,  Tesla Model S90D 2016, Nissan Leaf 2012, Tesla Model S aug 2013

Daniel_0007

Sitat fra: Øyvind.h på lørdag 11. juli 2020, klokken 20:54
0 av 6? Er vel 16 stolper der?
Men bra de klarer å ta greit unna selv utfartsdag i fellesferien. Tyder på at nettverket er godt dimensjonert. Og ikke minst - tung bruk tyder på at bileierne tør å dra på langtur :)

Bilen viser 6 bare, kanskje de ikke har oppdatert at det er byttet til ccs.
For mener jeg så mer enn 6 tesla ladere med ccs plugg
Model 3 2019 LR Rwd

RJK

Da har jeg fått pakket ut av bilen etter en tur fra Oslo med takboks på, og med kjøleboks i bagasjerommet. Tilnærmet fullt med meg og to unger på 13 og 24 år...

;-)

Siden egen bil er til service, har jeg altså kjørt med splitter ny 2020-modell med nesten 0 på telleren, riktignok med de gamle Nexen-dekkene og gammel type felger. Rakk ikke lade før jeg dro, så første stopp ble en "detour" til Ionity ved Hønefoss for å teste om EnelX ga me 0 i pris på ladesesjonen. Det gikk veldig greit, og det stod kun en bil der vi ventet i høljende regn. Var noen få biler innom på tiden jeg stod der, men det ble aldri fullt.

Vi ble kjørende helt til ny lading ved Ionity Kjerlingland, før vi begynte å lete etter overnatning. Var fullt overalt, så da fant vi oss en koselig rasteplass med toalettfasciliteter. Stod allerede en bil der, og med folk sovende i bilen. Vi satte like godt opp telt rett nedenfor, der vi hadde et flott lite tjern rett bortenfor oss. Var dog litt trafikkstøy, så våknet ettpar ganger av det, samt at mitt oppblåsbare soveunderlag visste seg å være lekk.

Tidlig opp, pakke ned telt og kjøre videre nedover retning Stavanger og Kongeparken Camping, men måtte for sikkerhetsskyld stoppe en gang ved Ionity Sirnes, siden jeg ikke hadde sjekket ut lading ved campingplassen, og tenkte det var greit å ha godt med strøm før retur.

Vel fremme ved Kongeparken, etter å ha stoppet innom en Europrisbutikk siden det  var fra den kjeden jeg hadde kjøpt min oppblåsbare madrassen og fikk ny uten mere om og men, så sjekket jeg hvordan det var å lade elbilen om jeg satte laderen på laveste styrke.

Ingen problemer fikk jeg til svar, men oppfølgingsspørsmål om jeg hadde blått CEE-adapter, noe jeg heldigvis hadde. Fikk riktignok bare 0,5 kW når jeg sjekket, men ut fra når den skulle blitt ferdig, så tipper jeg at farten gikk opp om natta. Full ble den ihvertfall til neste dag.

Etter noen dager der, hvor vi byttet til hytte siste natten veldig fine priser, kun 950,- per natt på hytta) pga meldt nedbør og liten lyst til å pakke ned vått telt, fikk vi en hjemtur i flott solskinn. Vi valgte å følge ruten langs store deler av Riksvei 45, og over til Ionity Høydalsmo for vår fjerde og turens siste hurtiglading.

Der var 3 ladere i bruk, og siste lader var feil på. Ringte Ionity, som nylig hadde blitt ringt opp om akkurat den stolpen, men der hadde ikke avhjelpsforsøkene hjulpet. Ble riktignok bare 5 minutter knot, 2 minutter i telefonen  og 5 minutter venting etter det, så ble ene plassen ledig.

En ny Audi-eier som spurte meg litt om ladingen der, ble oppfordret til å registrere seg hos Audi, for som jeg sa til han, da slipper han med under halve prisen per kWh. Utenom det, fantes en uavhengig 50 kW-lader som jeg ikke så prisen på. Så ikke flere ladere jeg kunne ha brukt, da det ikke var interessant.

Hadde egentlig endel strøm igjen, så det ble en kjapp inntatt hamburger etter venting på maten, og så hastet ut. på 25 minutter hadde den ladet til 84 %. Ungene hadde rukket å spise mat fra Circle K mens jeg knotet med ladingen.

Etter litt over 1200 km, og vært oppe i snitt på mellom 16 blank og 16,4 kW per 10 mil, så endte jeg opp hjemme på 15,2 kW per 10 mil. Det synes jeg rett og slett er bra med tanke på at jeg kjørte med takboks og kjøleboks i tillegg til godt full bil, og spesielt med tanke på at jeg selv synes det gikk friskt, dog i snitt etter fartsgrensen, men godt driv opp bratte bakker, og godt driv nedover p smale og svingete veier, og absolutt ingen økonomikjøring.

Ungene fikk seg ihvertfall et luftig utsyn både ned og opp snirklete og bratte bakker, spesielt på begge sider av Dalen. Men og turen over fjellet var et flott skue. Hjemturen var faktisk høydepunktet for oss alle tre.
Hyundai Kona Dark knight metallic med soltak - Kø# 2500, bil utlevert mars -19
Bosted Oslo

chriso89

goggo

Ringdalsskogen, fullt på både GK og Ionity nå kl 16 på søndag. Flere biler som venter i kø også. Første gang jeg har sett at alle stolpene er opptatt på en av Ionity stasjonene. Tror folk har fått med seg at man kan bruke Maingau og EnelX for billig lading på Ionity nå i sommer.

Mvh
Hugo
Pensjonert ingeniør med sterke meninger og umettelig teknologi-nysgjerrighet.
El kjøretøy: Tesla M3 og Renault Twizy

turfsurf

Ladet på Ionity Aurland i dag. 1 stolpe operativ, og 1 ville ikke starte lading på I-Pacen. Samme opplevelse som på Åsane. Like etter ladet en i3 på samme stolpen som ikke ville starte. I3en ladet og til 94%....

Var da fullt på Ionity, og stort sett fullt på BKK og Tesla som det og er der.
i4 M50 2024 | Model Y P 2022 | BMW CE 04 2022 | x - e-tron 55 SB 2021  x - e-tron 50 SB 2021 | x - e-tron 50 2020 | x - Model 3 LR 2021 | x - I-Pace HSE 2019 |
x - i3 120Ah 2019 | x - Model X 100D 2017 | x - i3 60Ah 2015 | x - Model S 85D 2015  | x - Model S85 2013

goggo

Sitat fra: turfsurf på søndag 12. juli 2020, klokken 17:26
Ladet på Ionity Aurland i dag. 1 stolpe operativ, og 1 ville ikke starte lading på I-Pacen. Samme opplevelse som på Åsane. Like etter ladet en i3 på samme stolpen som ikke ville starte. I3en ladet og til 94%....

Var da fullt på Ionity, og stort sett fullt på BKK og Tesla som det og er der.

Jeg fant en liten bug med EnelX appen på Ionity I dag. Det tok lang tid (antar det var over 5 minutter) fra forrige bil var ferdig på Ionity stolpen og til min EnelX app så at stolpen var ledig slik at jeg kunne starte lading. Ionity stolpen viste ledig hele tiden, problemet så ut til å ligge i EnelX app.
Bortsett fra det så funker EnelX helt fint, men er jo litt flaut å lade min Ioniq 2020 med 35KW mens alle rundt meg lader med over 100... 

Mvh
Hugo

turfsurf

Sitat fra: goggo på søndag 12. juli 2020, klokken 21:01
Jeg fant en liten bug med EnelX appen på Ionity I dag. Det tok lang tid (antar det var over 5 minutter) fra forrige bil var ferdig på Ionity stolpen og til min EnelX app så at stolpen var ledig slik at jeg kunne starte lading. Ionity stolpen viste ledig hele tiden, problemet så ut til å ligge i EnelX app.
Ja, støtte på samme buggen jeg og. Hjalp å drepe appen.
i4 M50 2024 | Model Y P 2022 | BMW CE 04 2022 | x - e-tron 55 SB 2021  x - e-tron 50 SB 2021 | x - e-tron 50 2020 | x - Model 3 LR 2021 | x - I-Pace HSE 2019 |
x - i3 120Ah 2019 | x - Model X 100D 2017 | x - i3 60Ah 2015 | x - Model S 85D 2015  | x - Model S85 2013

RJK

Sitat fra: turfsurf på søndag 12. juli 2020, klokken 21:03

Samme problem fikk jeg på Høydalsmo, men glemte å skrive det. Mulig jeg glemte å teste ut å kille appen, så da er det notert.
Hyundai Kona Dark knight metallic med soltak - Kø# 2500, bil utlevert mars -19
Bosted Oslo

goggo

Sitat fra: turfsurf på søndag 12. juli 2020, klokken 21:03
Takk, da vet jeg det til neste gang. :)

Mvh
Hugo

1Ampera

Her følger et leserinnlegg fra Motor.

https://motor.no/debatt-elbil-infrastruktur/ferie-i-norge-med-elbil-det-er-gambling-det/171962

Lykke til alle dere som skal på bilferie med elbil!

God sommer.
2024 BMW i4 M50
2018 Ampera-E, levert 14.06.18, hvit alt utstyr.
2017 Ampera-e, levert 16.05.17, hvit alt utstyr.(Solgt)
2020 BMW M5 Individual Competition
2015 BMW M5 Individual Competition
2015 VW E-up, siden 10.11.14(Solgt, en gledens dag, endelig ferdig med Møller)
2014 Opel Insignia 4x4, Biturbo(solgt)

Marius Kotsbak

Idag var det 4 biler i kø på Berkåk og 2 ladende. Bortsett fra en e-tron var det biler med mer eller mindre små batterier.

Denne er nok ekstra utsatt fordi den dekker både Østerdalen og Gudbrandsdalen sørover. På Alvdal var det bare en bil i kø. Heldigvis trengte jeg ikke å lade på vei ned fra fjellet.
2018: Leaf 24 kWh MY2013 (solgt)
2019: Leaf e+ 62 kWh Tekna MY2019

chriso89

Sitat fra: 1Ampera på søndag 12. juli 2020, klokken 21:49
Her følger et leserinnlegg fra Motor.

https://motor.no/debatt-elbil-infrastruktur/ferie-i-norge-med-elbil-det-er-gambling-det/171962

Lykke til alle dere som skal på bilferie med elbil!

God sommer.
latterlig artikkel.
"Da kommer eierne av de to bilene, en ung høflig herremann forteller oss at det går bare an å lade én og én bil på hver stasjon.
Ok? Javel? Og hvor står det at bare en bil kan lade om gangen, der det er flere kabler? Ingen steder.
Hvordan skal vi to gamlinger vite dette?"

nå står det 2 til 3 slanger på hver stolpe på bensinstasjonen og så men fyller man bensin  så kan man ikke fylle diesel fra samme pumpe. 

alt bygger på at det er så komplisert men det er det jo egentlig ikke bare de hadde fått igang appene på forskudd og kanskje lest seg opp.

Skal selv på elbilferie og jeg har fulgt med når på dagen jeg kan forvente ladekø så tror det kommer til å gå helt fint.   godt verktøy er appen til grønn kontakt som viser  med en gang hvor det er ladekø og når på dagen:)

Kristian O

Vi er heldigvis ferdig med 2 veker fra Ålesund til Lofoten og videre til Alta og Kautokeino. Glad vi kom oss heim når vi gjorde, da trafikken hadde økt betydelig på returen kontra tur nordover.
Eg trur ein kombinasjon av betydelig økning av Type 2 ladere hadde betydd mykje (og det er rimelig å sette opp).
I tillegg sakner eg fleire biler med 22 kW lader. Synes det rart at det har blitt så sjeldent. Det kan fylle opp ein bil i løpet av ein fjelltur, ei økt på eit kjøpesenter etc.
-S 85, MC Rød, tech pakke, 7 seter.
  130.000 km siden April 2014. Solgt april 2019
-Kia Soul 2016
- Model 3 LR april 2019

© 2025, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA