Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 485 kroner per år. elbil.no/medlemskap

Sv: Aller første kjøretur - mange spørsmål

Startet av foxy, tirsdag 24. april 2012, klokken 09:25

« forrige - neste »

gbzdoc

Mange TROR at det er "brum brum" og lukten av bensin/dieselfjert de må ha for å føle at de lever. De bare vet ikke bedre, enda... ;-)

Skulle tro følelsen av å sveve lydløst fra 0-100 på rundt 5 sekunder knuser det meste av fossile opplevelser. :D

daggad

Jeg synes Leafen er småkvikk, men når Tesla S går dobbelt så fort til 100 så må det føles j*** morsomt !
Ålesund
TM3 LR AWD 2020
Leaf 24kW 2011

Aspiranten

Leafen er jo sinke de siste rundene inn mot 100kmt... Teslaen til 4.4 sek til 100...

Å herregud  ;D
Nissan Leaf

gbzdoc

På tiden noen journalister får testa den på bane så vi kan høre/se/lese hva de synes... :)

Aspiranten



Det ser så sinnsykt rått ut med performance elektromotor!  :o
Nissan Leaf

RoadRunner

Sitat fra: Aspiranten på torsdag 26. april 2012, klokken 19:30
Det ser så sinnsykt rått ut med performance elektromotor!  :o
Jeg tror du her har svart på spørsmålet om hvorfor kjøpe en Tesla S ;D.

I tillegg kan du ta med en familie i den og ta med alle pakkenellikene kona skal ha med... Alt til en tredel av prisen av en fossilbil med tilsvarende ytelse!

Jeg er overbevist om at kona kan tenke seg å kjøre en Tesla Model S/Performance - hun kjører definitivt ikke RoadRunneren!
Trondheim
MetroBuddy 2010
Tesla Model S Aug-2013 https://elbilforum.no/index.php?topic=8666.315
Buddy 2009 - "Vesla B13"
Buddy Des-2008. Pensjonist "RoadRunner". http://www.evalbum.com/2364 
Think 2sZebra Mai-Aug 2011 https://elbilforum.no/index.php?topic=3964.msg34349#msg34349
Kewet5 - juniors! Nå pensjonist. https://elbilforum.no/index.php?topic=2885.0

foxy

#111
Sitat fra: RoadRunner på fredag 27. april 2012, klokken 18:28
Sitat fra: Aspiranten på torsdag 26. april 2012, klokken 19:30
Det ser så sinnsykt rått ut med performance elektromotor!  :o
Jeg tror du her har svart på spørsmålet om hvorfor kjøpe en Tesla S ;D.

I tillegg kan du ta med en familie i den og ta med alle pakkenellikene kona skal ha med... Alt til en tredel av prisen av en fossilbil med tilsvarende ytelse!

Jeg er overbevist om at kona kan tenke seg å kjøre en Tesla Model S/Performance - hun kjører definitivt ikke RoadRunneren!

Tesla S er en morsom fargeklatt i billandskapet, men for folk flest er en bil til samme pris som en bmw 5, merce eklasse eller a6 stv. Og  med i praksis bare ca 300-350 km (vi venter spent på epa tall) rekkevidde om vinteren for bilen med størst kapasitet.

Tesla S performance koster sannsynligvis like mye i Tyskland som en BMW 550i. her i norge er det seff lønnsomt å kjøpe tesla s når man ser på ytelse. men hva i h... skal man med ytelse i dette landet med disse veiene og fartsbegrensninger???  det bilen bør ha her i norge,  etter min mening, er:

1. 4x4
2. avstandstempomat ala distronic etc
3. webasto

alt dette har tesla s ikke....

videre er det bekreftet at Tesla S støtter CHAdeMO- hurtiglading??! hvis ikke er denne bilen et nydelig leketøy...

og hvis den støtter chademo så kommer det å ta ca. 1.5 time å få 80% kapasitet i 85kw model s....
I-miev 2011
Asker

jkirkebo

Sitat fra: foxy på lørdag 28. april 2012, klokken 11:45
Det bilen bør ha her i norge,  etter min mening, er:

1. 4x4
2. avstandstempomat ala distronic etc
3. webasto

1. Har aldri hatt behov for det, selv med hytte på fjellet og LANG grusvei som tildels er dårlig brøytet. FWD bil med hurtigkjettinger kommer bedre frem enn AWD-bil uten, og kjettingene tar kun 3-4 minutter å legge på. AWD øker kompleksiteten, forbruket og prisen så det vil jeg absolutt ikke ha. Dog er jeg skeptisk til RWD også, skulle ønsket at Model S kom med forhjulstrekk.

2. De jeg har hørt om er ubrukelige da de kun virker på for kort avstand. Lexus sin har visstnok tre instillinger for avstand, 30,40 og 50 meter. 50 meter i 100km/t er under 2 sekunder, noe som er ALT for kort avstand. Jeg ligger minst 3 sekunder bak, som regel 4-5.

3. Har det på Touranen og ønsker intenst at jeg hadde bestilte DEFA-pakke isteden. Stadig trøbbel med den, dessuten stinker eksosen ned hele gårdsplassen. Skal aldri ha bil med det igjen.
Forhandler av ladestasjoner og ladekabler, se www.ladespesialisten.no
Kjører Tesla X75D fra mars 2017 og Model 3 SR+ fra oktober 2019.

foxy

Sitat fra: jkirkebo på lørdag 28. april 2012, klokken 12:50
Sitat fra: foxy på lørdag 28. april 2012, klokken 11:45
Det bilen bør ha her i norge,  etter min mening, er:

1. 4x4
2. avstandstempomat ala distronic etc
3. webasto

1. Har aldri hatt behov for det, selv med hytte på fjellet og LANG grusvei som tildels er dårlig brøytet. FWD bil med hurtigkjettinger kommer bedre frem enn AWD-bil uten, og kjettingene tar kun 3-4 minutter å legge på. AWD øker kompleksiteten, forbruket og prisen så det vil jeg absolutt ikke ha. Dog er jeg skeptisk til RWD også, skulle ønsket at Model S kom med forhjulstrekk.

2. De jeg har hørt om er ubrukelige da de kun virker på for kort avstand. Lexus sin har visstnok tre instillinger for avstand, 30,40 og 50 meter. 50 meter i 100km/t er under 2 sekunder, noe som er ALT for kort avstand. Jeg ligger minst 3 sekunder bak, som regel 4-5.

3. Har det på Touranen og ønsker intenst at jeg hadde bestilte DEFA-pakke isteden. Stadig trøbbel med den, dessuten stinker eksosen ned hele gårdsplassen. Skal aldri ha bil med det igjen.

1. delvis  enig  - men 4x4 gir litt ekstra sikkerhet og komfort i alle situasjoner, dog seff prisen man betaler er i form av økt forbruk og pris.
2. kjenner ikke lexus sitt system, men tror den er basert på delvis laser? - i alle fall er det som er bygd inn i de tyske premium merkene  er helt fantastisk ( hvis jeg husker riktig "skanner" systemet opptil 500m)... bruker det hele tiden, om det er stop and go til/i byen, i køen på vei til sørlandet eller fjellet, i 180 på motorveien i Tyskland eller de fleste andre situasjoner hvor man ønsker å slappe av... + at systemet gir ekstra sikkerhet i form at det bremser automatisk ned til 0 ved behov ( ref fare for ulykker..)
3.  ikke min erfaring... defa er sikkert bra det og men der er man igjen avhengig av stikkkontakt... + i en elbil bidra jo en "webasto" til økt rekkevidde...
I-miev 2011
Asker

Aspiranten

Jeg har aldri hatt behov for 4x4. Det jeg har hatt behov for, som ekstremt ivrig friluftsmann, er høy bakkeklaring fordi det snør og brøytemannskapene ikke kommer på noen dager. Best i test dekk er mye viktigere, og her har SUV``ene sluntret unna alt for lenge. Ja, egentlig ser jeg at folk flest sluntrer her. Så kommer snøen og de står og spinner i hver eneste lille bakke. Det ender som regel med at de blir sure, så kjøper de 4x4 også driter de like mye i dekkene. Da sklir de rett frem og krasjer SUV``en sin :P Dette går ut over oss andre som blir påkjørt...

Jeg har aldri hatt DEFA eller Webasto. Gidder ikke å bruke oppvarmingen i Leafen heller. Hvis jeg skal på butikken så kjører jeg til butikken. Gidder ikke å skru på varmen og så dra ut å kjøre om 5 minutt.

Jeg ligger som regel både 1005 og 1010 bak bilen foran meg. Men en automatbrems som bråbremser ved elg, vikepliktsbrudd og bil i motgående kjørefelt hadde vært supert. Hvert millisekund teller i slike situasjoner, og jeg reagerer nok alt for sakte da jeg kun er ett menneske.

Tesla Model S ser helt rå ut, men nå har vi dessverre kjøpt Leafen. Hvis ikke skulle vi kjøpt.
Nissan Leaf

jkirkebo

Sitat fra: Aspiranten på lørdag 28. april 2012, klokken 15:04
Jeg har aldri hatt DEFA eller Webasto. Gidder ikke å bruke oppvarmingen i Leafen heller. Hvis jeg skal på butikken så kjører jeg til butikken. Gidder ikke å skru på varmen og så dra ut å kjøre om 5 minutt.

Greit for den som parkerer innendørs. For vår del betyr ingen oppvarming at bilen må skrapes for et gjerne tykt lag is først og når man så kjører avgårde fryser kondensen fra pusten vår på innsiden av ruta i løpet av 100 meter.

Så du kan trygt si at vi bruker oppvarmingen hver gang vinterstid. Setter den som regel på 10-15 min. før vi skal ut.

Den store fordelen til Leafen i forhold til trillingene for oss er at oppvarmingen virker kun på batteristrøm også.
Forhandler av ladestasjoner og ladekabler, se www.ladespesialisten.no
Kjører Tesla X75D fra mars 2017 og Model 3 SR+ fra oktober 2019.

Aspiranten

Jeg parkerer utendørs hele året. Har ingenting imot skraping :)

Men det er meg. Jeg sover ute i telt når det snør...
Nissan Leaf

jkirkebo

Sitat fra: Aspiranten på lørdag 28. april 2012, klokken 17:58
Jeg parkerer utendørs hele året. Har ingenting imot skraping :)

Skraping på utsiden er en ting, skraping på innsiden er verre. Når ruta er helt ugjennomsiktig etter 100 meter er det upraktisk å kjøre videre. Skraping på innsiden fører til "snø" utover alt, dessuten blir resultatet dårlig siden ruta buer innover.

Jeg kjører derfor aldri avgårde i gjennomkald bil.
Forhandler av ladestasjoner og ladekabler, se www.ladespesialisten.no
Kjører Tesla X75D fra mars 2017 og Model 3 SR+ fra oktober 2019.

gbzdoc

Fjernstyrt oppvarming og timer er vel det jeg setter mest pris på med Leif, med unntak av at den faktisk er en elbil. ;-)

Cobos

Sitat fra: gbzdoc på søndag 29. april 2012, klokken 00:44
Fjernstyrt oppvarming og timer er vel det jeg setter mest pris på med Leif, med unntak av at den faktisk er en elbil. ;-)
Og akkurat den samme fjernstyrte oppvarmingen får du på Model S. Der får du også fjernstyrt nedkjøling som jeg ikke vet om Leaf støtter.
Model S har cruise control men ikke en automatisert en. Hintene tilsier at dette kommer nok på V2.0 av Model S.

Cobos
Oslo
Model S60
Fantastisk bil i over 2 år, som jeg fortsatt gleder meg til å kjøre.

© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA