Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 485 kroner per år. elbil.no/medlemskap

Sv: Aller første kjøretur - mange spørsmål

Startet av foxy, tirsdag 24. april 2012, klokken 09:25

« forrige - neste »

Espen Hugaas Andersen

Jeg sjekket litt rundt hydrogenflasker, og det er ikke flasken som hindrer eksplosjon, det er en sikkerhetsventil: "Thermal Pressure Relief Device" eller TPRD. Hvis en hydrogenflaske havner i en brann så åpnes ventilen, hydrogenet tar fyr og du får et flammehav. For å få en eksplosjon så må denne ventilen feile, som den vil gjøre i X% av tilfellene. Fortsatt ikke umulig, bare mye, mye mindre sannsynlig.

Jeg kan fortsatt se for meg situasjoner som ikke er helt bra. F.eks hvis to biler kolliderer, du får en bensinbrann samtidig som det går hull på hydrogenflasken (eller TPRD er utløst). Plutselig har du en veldig kraftig brann.

foxy: Vi tåler kritikk av elbiler - det må bare være saklig begrunnet.
Model X 100D.
Cybertruck reservasjon.

Griffel

Sitat fra: foxy på torsdag 12. april 2012, klokken 10:29
Jeg står fortsatt ved at for folk flest, tenker da særlig på Europa som helhet, er Tesla S p.d.d. ubrukelig som hovedbil/langdistansebil. Argumenterte for det tidligere i denne tråen. Stikkord: veldig dyr bil, kjøremønster ref bla. Autobahn, oppladingsmuligheter ( husk folk nede på kontinentet bor hovedsakelig i leiligheter med parkering på gaten) og rekkevidde.

At situasjonen for Norge sin del er litt annerledes bestrider jeg ikke - takket være eksepsjonell bra tilrettelegging fra myndighetene sin side her til lands og et annet kjøremønster + veinett enn nede på kontinentet.

Det store markede for Tesla er USA og spesielt California, og Texas, et området som er omtrent skredersydd for denne typen bil. Tesla vil antagelig ha problemer med å tilfredstille etterspørslen.
Men også i Europa finnes det mange med egen garasje, Forsteder rundt Munchen f.eks. er full av digere villar og eiere som allerede har 3 Tyske prestisjemerker, men mangler sitt klima alibi. Her passer en Tesla S perfekt.

I Storbritania vest for London er den mange gamle Rols i garasjene som er modne for utskifting, og myndigheter med et enda sterkere fokus på energisparing.
Hyundai Ionic.
Tidliger mange år i PSA klasiker.

foxy

#77
Sitat fra: Espen Hugaas Andersen på torsdag 12. april 2012, klokken 10:52
Jeg sjekket litt rundt hydrogenflasker, og det er ikke flasken som hindrer eksplosjon, det er en sikkerhetsventil: "Thermal Pressure Relief Device" eller TPRD. Hvis en hydrogenflaske havner i en brann så åpnes ventilen, hydrogenet tar fyr og du får et flammehav. For å få en eksplosjon så må denne ventilen feile, som den vil gjøre i X% av tilfellene. Fortsatt ikke umulig, bare mye, mye mindre sannsynlig.

Jeg kan fortsatt se for meg situasjoner som ikke er helt bra. F.eks hvis to biler kolliderer, du får en bensinbrann samtidig som det går hull på hydrogenflasken (eller TPRD er utløst). Plutselig har du en veldig kraftig brann.

foxy: Vi tåler kritikk av elbiler - det må bare være saklig begrunnet.

PS: kritikk er ikke det samme som kritisk diskusjon. Spesifikk henvisning til noe usaklighet tas imot med takk.  ;)

Ref brannfare og hydrogenbruk i biler så har man stortsett konkludert med det ikke skal være farligere enn bensinbiler... skal prøve å finne kilden/linken ved anledning..

Har funnet noe info ref denne ene gamle hydrogenmodellen som du har tatt med tidligere her:
Toyota optimalisert brenselcellebil: 850 kilometer fra -30 ° C
Toyota har den nyeste generasjonen av sin brenselcelle hybridbil FCHV-adv utviklet brenselcelle stabelen, med strømstyring og hydrogen tank. Den "avanserte" modellen (adv.), som i tillegg til hydrogen-drevne busser og serielle hybrider av den japanske bilprodusenten i Media Center ved Hokkaido-Toyako G8 toppmøtet om miljø i syv stater til 9 Juli 2008 er brukt, vil demonstrere praktiske hans Toyota brenselcelle hybrid-konseptet.

Med hjelp av en ny membran-elektrode montering (MEA) vil starte Toyota FCHV-adv støyende selv ved temperaturer på minus 30 ° C. Samtidig, ingeniørene av hydrogen forbruket med 25 prosent ved å forbedre effektiviteten av bremseenergien gjenvinning og redusert strømforbruk for hjelpeorganisasjonenes enheter. Videre kunne bære av elektroden og dermed holdbarhet av enheten som skal optimaliseres. Som et ytterligere tiltak for å forbedre praktiske Toyota installert utvikleren av en nyutviklet 700 bar høytrykks hydrogen tank. Den forrige modellen jobbet kun med 350 bar trykk i tanken og tok 148 istedet for 156 liter hydrogen.

Summen av disse tiltakene vil nå gi en rekkevidde på opptil 830 kilometer (i den japanske 10-15 syklus) med full tank: en forbedring på 500 km over 330 kilometer av FCHV forrige generasjon. Uendret med 90 kW forble resultatene av polymer brenselcelle og elektrisk motor. Tilsvarende, ved hjelp av den japanske bil produsenten av nikkel-metall hydrid batterier som lagringsmedium.

Fokus for ingeniører er nå på betydelig reduksjon av produksjonskostnader og en forlengelse av holdbarheten av systemet. TMC å samarbeide med myndigheter, institusjoner og energiselskaper.


http://translate.google.no/translate?hl=no&sl=auto&tl=no&u=http%3A%2F%2Fwww.atzonline.de%2FAktuell%2FNachrichten%2F1%2F8014%2FToyota-optimiert-Brennstoffzellen-Fahrzeug-850-Kilometer-ab--30%25C2%25B0C.html

http://www.toyota.de/innovation/design/concept_cars/fchv/index.tmex
I-miev 2011
Asker

foxy

#78
Sitat fra: Griffel på torsdag 12. april 2012, klokken 11:07
Sitat fra: foxy på torsdag 12. april 2012, klokken 10:29
Jeg står fortsatt ved at for folk flest, tenker da særlig på Europa som helhet, er Tesla S p.d.d. ubrukelig som hovedbil/langdistansebil. Argumenterte for det tidligere i denne tråen. Stikkord: veldig dyr bil, kjøremønster ref bla. Autobahn, oppladingsmuligheter ( husk folk nede på kontinentet bor hovedsakelig i leiligheter med parkering på gaten) og rekkevidde.

At situasjonen for Norge sin del er litt annerledes bestrider jeg ikke - takket være eksepsjonell bra tilrettelegging fra myndighetene sin side her til lands og et annet kjøremønster + veinett enn nede på kontinentet.

Det store markede for Tesla er USA og spesielt California, og Texas, et området som er omtrent skredersydd for denne typen bil. Tesla vil antagelig ha problemer med å tilfredstille etterspørslen.
Men også i Europa finnes det mange med egen garasje, Forsteder rundt Munchen f.eks. er full av digere villar og eiere som allerede har 3 Tyske prestisjemerker, men mangler sitt klima alibi. Her passer en Tesla S perfekt.

I Storbritania vest for London er den mange gamle Rols i garasjene som er modne for utskifting, og myndigheter med et enda sterkere fokus på energisparing.


Ja seff er det et marked for Tesla S også i München - at fruen fra Grünwald med miljøsammvittenhet bruker Tesla S til handletur downtown er fullt mulig, men mannen som skal se Bayern spille i Stuttgart må desverre bruke 740i.

Når det er sagt så håper jeg at Tesla får nok volum at de klarer å overleve! Og at velstående bruker el-biler kommer å ha en positiv signaleffekt for hele el-bil (og hybrider med bl.a. hydrogen) markedet, også for andre merker...
I-miev 2011
Asker

Espen Hugaas Andersen

Sitat fra: foxy på torsdag 12. april 2012, klokken 11:28Ja seff er det et marked for Tesla S også i München - at fruen fra Grünwald med miljøsammvittenhet bruker Tesla S til handletur downtown er fullt mulig, men mannen som skal se Bayern spille i Stuttgart må desverre bruke 740i.
Det er bare 227 km, med ca 100 km/t i gjennomsnitt, så en Model S klarer den turen fint, selv når batteriene er 8 år gamle, på vinteren. Man må bare lade mens man ser på fotballkampen.
Model X 100D.
Cybertruck reservasjon.

foxy

Sitat fra: Espen Hugaas Andersen på torsdag 12. april 2012, klokken 11:34
Sitat fra: foxy på torsdag 12. april 2012, klokken 11:28Ja seff er det et marked for Tesla S også i München - at fruen fra Grünwald med miljøsammvittenhet bruker Tesla S til handletur downtown er fullt mulig, men mannen som skal se Bayern spille i Stuttgart må desverre bruke 740i.
Det er bare 227 km, med ca 100 km/t i gjennomsnitt, så en Model S klarer den turen fint, selv når batteriene er 8 år gamle, på vinteren. Man må bare lade mens man ser på fotballkampen.

Han skal jo hjem etter kampen også (hvis vi ikke forutsetter at han har en "venninne" i Stuttgart  ;D), og han er nok ikke vant til å ligge i høyrefil på motorveien...
I-miev 2011
Asker

Espen Hugaas Andersen

Som sagt, han må bare lade mens han ser på fotballkampen. Da kommer han tilbake til fullt batteri, og kan kjøre avgårde, glad og fornøyd.
Model X 100D.
Cybertruck reservasjon.

foxy

#82
Sitat fra: Espen Hugaas Andersen på torsdag 12. april 2012, klokken 11:39
Som sagt, han må bare lade mens han ser på fotballkampen. Da kommer han tilbake til fullt batteri, og kan kjøre avgårde, glad og fornøyd.

Der tar du oss tilbake til en av hovedutfordringene - infrastruktur til opplading og tiden man må bruke for å lade bilen opp.

Denne infrastrukturen med hurtiglader "overalt", stadium, city-center, på motorveien +++ koster skjorta og tar veldig lang tid å opprette.

Derimot regner man med at 1000 hydrogenstasjoner i Tyskland er nok som landsdekkende forsyningsnett...
I-miev 2011
Asker

Espen Hugaas Andersen

Sitat fra: foxy på torsdag 12. april 2012, klokken 11:52
Sitat fra: Espen Hugaas Andersen på torsdag 12. april 2012, klokken 11:39
Som sagt, han må bare lade mens han ser på fotballkampen. Da kommer han tilbake til fullt batteri, og kan kjøre avgårde, glad og fornøyd.

Der tar du oss tilbake til en av hovedutfordringene - infrastruktur til opplading og tiden man må bruke for å lade bilen opp.

Denne infrastrukturen med hurtiglader "overalt", stadium, city-center, på motorveien +++ koster skjorta og tar veldig lang tid å opprette.

Derimot regner man med at 1000 hydrogenstasjoner i Tyskland er nok som landsdekkende forsyningsnett...
Han trenger egentlig bare en 400V 32A 3-fase kontakt. Det koster kanskje 10 000 kroner i installasjon. Det er ikke noe for at en stor sportsarena ikke kan installere 400V 3-fase uttak på 100 plasser, til en kostnad på maks 1 mill kroner. Arenaen har jo allerede massive trafo-stasjoner.

Hva koster 1000 hydrogen fyllestasjoner? 10 mrd euro? Hver av de tilsvarer minst 1000 400V 3-fase uttak.
Model X 100D.
Cybertruck reservasjon.

foxy

#84
Sitat fra: Espen Hugaas Andersen på torsdag 12. april 2012, klokken 12:04
Han trenger egentlig bare en 400V 32A 3-fase kontakt. Det koster kanskje 10 000 kroner i installasjon. Det er ikke noe for at en stor sportsarena ikke kan installere 400V 3-fase uttak på 100 plasser, til en kostnad på maks 1 mill kroner. Arenaen har jo allerede massive trafo-stasjoner.

Hva koster 1000 hydrogen fyllestasjoner? 10 mrd euro? Hver av de tilsvarer minst 1000 400V 3-fase uttak.

1000 hydrogenstasjoner = ca 3.5 mrd euro

Hurtigladestasjoner er vel estimert til kr 500000 pr stk i Norge hvis jeg husker riktig ..

10000kr for disse 400V punkter kan du bare glemme - det beløpet er LANGT over 10000 med kabling, trafo, oppkobling mot nett +++

for 10000 kan du bare komme hjem til meg og sette enn opp  ;D

Hvilken teknologi "vinner" til slutt får vi se... TIME WILL SHOW... En ting er jeg imidlertid sikker på - elektromotor kommer å tar over for forbrenningsmotor mer og mer - hvordan strøm lages, lagres og tilføres motoren det er det store spørsmålet....
I-miev 2011
Asker

Espen Hugaas Andersen

Sitat fra: foxy på torsdag 12. april 2012, klokken 12:33
Sitat fra: Espen Hugaas Andersen på torsdag 12. april 2012, klokken 12:04
Han trenger egentlig bare en 400V 32A 3-fase kontakt. Det koster kanskje 10 000 kroner i installasjon. Det er ikke noe for at en stor sportsarena ikke kan installere 400V 3-fase uttak på 100 plasser, til en kostnad på maks 1 mill kroner. Arenaen har jo allerede massive trafo-stasjoner.

Hva koster 1000 hydrogen fyllestasjoner? 10 mrd euro? Hver av de tilsvarer minst 1000 400V 3-fase uttak.

1000 hydrogenstasjoner = ca 3.5 mrd euro

Hurtigladestasjoner er vel estimert til kr 500000 pr stk i Norge hvis jeg husker riktig ..
CHAdeMO koster under 200 000 kroner per lader. En 90 kW Tesla lader er nok dyrere, men det er ikke kjent hvor mye dyrere. Sikkert i området 250 000 til 500 000 kroner.

Sitat fra: foxy på torsdag 12. april 2012, klokken 12:33
10000kr for disse 400V punkter kan du bare glemme - det beløpet er LANGT over 10000 med kabling, trafo, oppkobling mot nett +++

for 10000 kan du bare komme hjem til meg og sette enn opp  ;D
Hvis du har TN nett er det bare å ringe en elektriker, så setter han det opp for deg. For deg kan det godt hende det blir 20 000 kroner, men for større installasjoner faller prisen fort. (Jeg tror egentlig 10 000 kroner er ganske pessimistisk.)
Model X 100D.
Cybertruck reservasjon.

Griffel

Sitat fra: hma på torsdag 12. april 2012, klokken 12:58
Sitat fra: foxy på torsdag 12. april 2012, klokken 12:33
Hvilken teknologi "vinner" til slutt får vi se... TIME WILL SHOW... En ting er jeg imidlertid sikker på - elektromotor kommer å tar over for forbrenningsmotor mer og mer - hvordan strøm lagres og tilføres motoren det er det store spørsmålet....
Hydrogenspørsmålet er også et etisk og moralsk spørsmål.

Hva vi mennesker kan utrette rent teknisk er ikke avgjørende. Vi har en forpliktelse om å anvende den teknologien som påfører miljøet, og dermed den globale energibruken, minst mulig belastning.

Mennesket har bevist sin evne om å lage atombomben, men vi bruker den ikke lenger ...
Viser til denne:
http://elbilforum.no/forum/index.php?topic=5203.msg52177
Hyundai Ionic.
Tidliger mange år i PSA klasiker.

flux

#87
Sitat fra: Espen Hugaas Andersen på torsdag 12. april 2012, klokken 11:34
Sitat fra: foxy på torsdag 12. april 2012, klokken 11:28Ja seff er det et marked for Tesla S også i München - at fruen fra Grünwald med miljøsammvittenhet bruker Tesla S til handletur downtown er fullt mulig, men mannen som skal se Bayern spille i Stuttgart må desverre bruke 740i.
Det er bare 227 km, med ca 100 km/t i gjennomsnitt, så en Model S klarer den turen fint, selv når batteriene er 8 år gamle, på vinteren. Man må bare lade mens man ser på fotballkampen.
Det kan han her med 22kw / Mennekes kontakt, ladepunktet ligger like ved stadion (1 min å gå):
http://e-tankstellen-finder.com/at/de/elektrotankstellen/stromtankstelle/2106/Mercedes-Benz-Museum-70372-Stuttgart
http://g.co/maps/vvqg2

De beregner ca 10-15.000 Euro pr ladepunkt 400v/63A/44kw/200km/t inkludert søyle og tilrettelegging.
Tyskland har et moderne og kraftig el nett, og det finnes allerede nå 565 Mennekes Ladepunkter med min 22kw kapasitet.
http://e-tankstellen-finder.com/at/de/catalog/index/de/0
http://www.now-gmbh.de/fileadmin/user_upload/RE-Mediathek/RE_Publikationen_MR/NOW_Handbuch_EM_Leitfaden.pdf

foxy

Sitat fra: Griffel på torsdag 12. april 2012, klokken 13:01
Sitat fra: hma på torsdag 12. april 2012, klokken 12:58
Sitat fra: foxy på torsdag 12. april 2012, klokken 12:33
Hvilken teknologi "vinner" til slutt får vi se... TIME WILL SHOW... En ting er jeg imidlertid sikker på - elektromotor kommer å tar over for forbrenningsmotor mer og mer - hvordan strøm lagres og tilføres motoren det er det store spørsmålet....
Hydrogenspørsmålet er også et etisk og moralsk spørsmål.

Hva vi mennesker kan utrette rent teknisk er ikke avgjørende. Vi har en forpliktelse om å anvende den teknologien som påfører miljøet, og dermed den globale energibruken, minst mulig belastning.

Mennesket har bevist sin evne om å lage atombomben, men vi bruker den ikke lenger ...
Viser til denne:
http://elbilforum.no/forum/index.php?topic=5203.msg52177


Enig i at hydrogen diskusjonen burde føres i egen trå - skal stikke innom der...

I-miev 2011
Asker

foxy

mange trekker frem 0-100 km/h på tesla s - men noen som vet 80-120 km/h verdier? det er jo det som er av interesse. 0-100km/h tall er jo bare for gutter som aldri har kjørt bil før  ;D
I-miev 2011
Asker

© 2025, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA