Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 485 kroner per år. elbil.no/medlemskap

Sv: Aller første kjøretur - mange spørsmål

Startet av foxy, tirsdag 24. april 2012, klokken 09:25

« forrige - neste »

jkirkebo

Sitat fra: elektrolux på mandag 09. april 2012, klokken 07:30
Men! Vanlig bruk der en skal til fra jobb 500m - 50000 m vekke og til hytta 1 gang i måneden vil en Elbil av Tesla S typen bli en kostbar investering.

Vi ser allerede folk som har Porsche Cayenne til turene til Hafjell, men som bruker Kewet forbi køene inn til Aker brygge.

Nå koster vel selv billigste Cayenne langt mer enn selv den dyreste Model S (som også er kjappere 0-100 enn den dyreste Cayenne) så jeg ser ikke helt sammenhengen i påstandene dine. Det er nok av folk som pendler til jobb i biler som koster over 500.000. Selv Touranen vår kostet da 455.000 kroner ny i 2004.
Forhandler av ladestasjoner og ladekabler, se www.ladespesialisten.no
Kjører Tesla X75D fra mars 2017 og Model 3 SR+ fra oktober 2019.

Espen Hugaas Andersen

Sitat fra: foxy på mandag 09. april 2012, klokken 02:19vi får håpe at tesla motors har nok cash for å overleve frem til da.. taper penger gjør de.. så vi får se hvor lenge de holder ut....
31. Desember 2011 hadde de 493 millioner dollar i tilgjengelige midler. Da har de nok cash til ca 2 år uten å selge noenting. Men de kommer til å selge noe.

Det blir nok levert ca 5-10 tusen Model S i år. Da får de inn ca 100 millioner. Neste år skal de levere 20 000 Model S, som tilsvarer rundt 300 millioner utover selvkost.
I tillegg til model S har de en avtale med Toyota på 100 millioner fra 2012-2014.

Tesla vil trolig begynne å tjene penger i 2013.
Sitat fra: foxy på mandag 09. april 2012, klokken 02:19mange er litt vel optimistiske ref tesla - tesla er en "grønn" bak ørene når det gjelder serieprod av biler... her kan for gå mye galt. så å være kunde her er HIGH risk....
Ting kan så klart gå galt, men det er det alltid når man kjøper et produkt som ikke har vært på markedet veldig lenge. Hvis det ikke hadde vært noen risiko så hadde nok elbiler vært skattlagt som alle andre biler.
Model X 100D.
Cybertruck reservasjon.

foxy

Sitat fra: Espen Hugaas Andersen på mandag 09. april 2012, klokken 12:29
31. Desember 2011 hadde de 493 millioner dollar i tilgjengelige midler. Da har de nok cash til ca 2 år uten å selge noenting. Men de kommer til å selge noe.

Det blir nok levert ca 5-10 tusen Model S i år. Da får de inn ca 100 millioner. Neste år skal de levere 20 000 Model S, som tilsvarer rundt 300 millioner utover selvkost.
I tillegg til model S har de en avtale med Toyota på 100 millioner fra 2012-2014.

Tesla vil trolig begynne å tjene penger i 2013.


Tesla hadde en cash beholding på ca 250mill og burnrate er også på ca 250mill i fjor. Oppstart av produksjon kommer å føre til en eksplosjon i bunnet kapital og kostnader! - samt utvikling av ny model, oppbygging av forhandler og service nettverk, +++

Allerede i år kommer Tesla å be om mer penger fra eierne sine, men jeg tror de stille opp i denne omgang.

Å tro at Tesla kommer tjene penger i 2013 eller 2014 for den saks skyld, er passe naivt.

Tesla kommer å gå konkurs hvis ikke de stor billandene satser snart fullt på elbiler.

Et annet faremoment for Tesla uavhengig av det er, at BMW Toyota merce VW +++ kommer med mange el-bil modeller. Og de kan bilproduskjon og har et etablert forhandler og service nett. Men skulle det satses fra "Big boys" side på rene elbiler, så er sikkert infrastruktur også på vei og i så falle kan det tenkes at Tesla blir kjøpt opp....

I-miev 2011
Asker

Espen Hugaas Andersen

Sitat fra: foxy på mandag 09. april 2012, klokken 13:02Tesla hadde en cash beholding på ca 250mill og burnrate er også på ca 250mill i fjor. Oppstart av produksjon kommer å føre til en eksplosjon i bunnet kapital og kostnader! - samt utvikling av ny model, oppbygging av forhandler og service nettverk, +++

Allerede i år kommer Tesla å be om mer penger fra eierne sine, men jeg tror de stille opp i denne omgang.
Mye av kostnade med oppstart av produksjon kom allerede i 2011. Det var da de begynte å sette i stand fasilitetene ved NUMMI. Det er klart det vil bli mer kostnader med den videre opprustingen, men det er begrenset hvor mye penger de klarer å bruke i perioden frem til leveransene starter i Juni/Juli.

Utover 250 millioner i kontanter så har Tesla også 243 millioner i andre likvide midler og eksisterende lånerammer, så de har ikke drastisk behov for penger.

Sitat fra: foxy på mandag 09. april 2012, klokken 13:02Å tro at Tesla kommer tjene penger i 2013 eller 2014 for den saks skyld, er passe naivt.

Tesla kommer å gå konkurs hvis ikke de stor billandene satser snart fullt på elbiler.
Tesla kan klare å gjøre ting selv. De gjorde det med Tesla Roadster, de kan klare det igjen.

Det er det som er litt av sjarmen med elblier - man trenger minimalt med infrastruktur utover en stikkontakt i garasjen.

Sitat fra: foxy på mandag 09. april 2012, klokken 13:02Et annet faremoment for Tesla uavhengig av det er, at BMW Toyota merce VW +++ kommer med mange el-bil modeller. Og de kan bilproduskjon og har et etablert forhandler og service nett. Men skulle det satses fra "Big boys" side på rene elbiler, så er sikkert infrastruktur også på vei og i så falle kan det tenkes at Tesla blir kjøpt opp....
Ingen av de store bilselskapene har annonsert elbilmodeller som vil konkurrere med Model S/X. BMW i3 konkurrerer med Leaf/iMiev/Zoe/Fluence/Focus/Golf. BMW i8 konkurrerer med Fisker Karma. Mercedes og Toyota får teknologien sin fra Tesla, så i verste fall konkurrerer Tesla mot seg selv...

Det kan hende Tesla vil måtte droppe sin billige 3. generasjon elbil, hvis de store bilselskapene tar seg sammen og får laget en elbil med meningsfull rekkevidde, men inntil videre har Tesla masse spillerom. Det er rett og slett ingen billige elbiler med 250-500 km rekkevidde tilgjengelig.

Og ja, det er mulig Tesla blir kjøpt opp, men det er da trolig det vil bestå som et eget bilmerke under ett større konsern, der teknologien fra forskjellige enheter fordeles innad i konsernet utifra hvor god teknologien er.
Model X 100D.
Cybertruck reservasjon.

foxy

Espen bra du er entusiastisk vedr. Tesla, selv om du tar kraftig feil vedr. den finansielle siden og "musklene" til de store bilkonsernene.

Tesla har bare 1 signifikant konkurransefortrinn på nåværende tidspunkt - batteriteknologi , men mange utfordringer relatert til:

- forhandler/servicenett ( som de øsnker å eie selv i alle land???!!!!! - tenk på kost og risk her..)
- Branding
- serieprod. på biler
- 1 modell risk...
++++
I-miev 2011
Asker

jkirkebo

Sitat fra: foxy på mandag 09. april 2012, klokken 13:53
Tesla har bare 1 signifikant konkurransefortrinn på nåværende tidspunkt - batteriteknologi , men mange utfordringer relatert til:

- forhandler/servicenett ( som de øsnker å eie selv i alle land???!!!!! - tenk på kost og risk her..)
- Branding
- serieprod. på biler
- 1 modell risk...

En fordel med å eie forhandlernettet er jo at de tar all fortjenesten selv. De bruker "Apple"-modellen med nyskapende produkter solgt i egne butikker. I tillegg selger de ikke andre merker eller tar innbytte, så selgere har fullt fokus på eget merke.

1 modell ? Vel, Model X er jo annonsert og mer er på vei, så det varer ikke lenge.

Angående serieproduksjon så fikk de jo en gigantisk bilfabrikk til gi-bort pris, et utrolig konkurransefortrinn fremfor de som må bygge fabrikken selv. De har bl.a Nord-Amerikas største hydrauliske presser for produksjon av karosserideler.

Branding blir neppe noe problem, det er jo derfor det starter på "toppen" og jobber seg nedover i pris og eksklusivitet. Det er mye enklere enn å starte med en billigmodell og jobbe seg oppover.
Forhandler av ladestasjoner og ladekabler, se www.ladespesialisten.no
Kjører Tesla X75D fra mars 2017 og Model 3 SR+ fra oktober 2019.

Espen Hugaas Andersen

- Jeg tror nok forhandlernettverk er ett av de største problemene med Tesla. De vil ikke klare å ekspandere spesielt fort. Men det blir jo litt som Ikea, folk er villige til å kjøre et stykke for å komme seg til nærmeste butikk.
- Branding er overhodet ikke noe problem. Hittil har de ikke brukt en krone på reklame for Model S, men de har fortsatt over 300 reservasjoner i Norge. Når folk begynner å se de første Model S kjøre rundt, så vil det være den beste reklamen man kan få.
- Når det gjelder serieproduksjon har de jo startet opp i en nedlagt fabrikk, og ansatt mange av de som brukte å jobbe der, samt eksperter fra noen av de største bilselskapene i verden. Dette klarer de uten tvil.
- De skal starte med Model S, og deretter planlegger de å lansere en ny modell hvert år.  De ligger helt der de skal være på planen med Model X. I begynnelsen av neste år bør vi høre om neste modell. Dette kan være en kabriolet basert på Model S, eller en varebil. Hvis ikke så er det trolig den første 3. generasjon bilen, som skal koste 30-40 tusen dollar. (Blir sikkert rundt 300 000 kroner i norge.)
Model X 100D.
Cybertruck reservasjon.

flux

Sitat fra: foxy på mandag 09. april 2012, klokken 13:02
Tesla kommer å gå konkurs hvis ikke de stor billandene satser snart fullt på elbiler.
Det gjør de store "billandene":
http://www.bmu.de/verkehr/elektromobilitaet/regierungsprogramm/doc/47405.php

Når deres egne produsenter er klare med modeller vil de nok pushe på med kjøps incentiver, til nå har de konsentrert sine midler til forskning og utvikling for deres egne produsenter.

Bilmarkedet fremover blir disruptivt, hvem som vinner og om Tesla overlever skal jeg ikke spå, men at elmotorer vinner er jeg sikker på. Det blir en miks av plugin hybrid og rene elbiler. Pr i dag er teknologi tilgjengelig for plugin hybrid biler som vil være konkurransedyktig uten subsidier i premium segment/SUV awd. Innen 2016 vil alle premium biler og premium SUVer ha plugin hybrid modeller i porteføljen, de vil være topp modeller siden de vil ha de beste ytelsene, samt det laveste forbruket.

Jeg tror faktisk heller ikke de virkelig store teknologi selskapene vil la dette markedet gå fra de. En bil vil for de være en for viktig "device" i el. grid og på internet til at de ikke vil prøve å ta en bit av kaken.

Google er allerede en av verdens største elektrisitet konsumenter, de både produserer, kjøper og selger strøm. Noen av de sterkest voksende strømforbrukere i iland er data sentre.
http://www.google.org/energyinnovation/The_Impact_of_Clean_Energy_Innovation.pdf
http://www.google.com/green/

Kanskje kjøper Google Tesla?






asbkar

Sitat fra: flux på mandag 09. april 2012, klokken 21:40
Kanskje kjøper Google Tesla?

Hehe, i såfall får "å google" en ny betydning...  ;D
Googler meg en tur i butikken jeg!

|<
Fra Ski. i-Miev siden september 2011. TM3 siden mars 2019.

foxy

#39
Sitat fra: flux på mandag 09. april 2012, klokken 21:40
Sitat fra: foxy på mandag 09. april 2012, klokken 13:02
Tesla kommer å gå konkurs hvis ikke de stor billandene satser snart fullt på elbiler.
Det gjør de store "billandene":
http://www.bmu.de/verkehr/elektromobilitaet/regierungsprogramm/doc/47405.php

Når deres egne produsenter er klare med modeller vil de nok pushe på med kjøps incentiver, til nå har de konsentrert sine midler til forskning og utvikling for deres egne produsenter.

Bilmarkedet fremover blir disruptivt, hvem som vinner og om Tesla overlever skal jeg ikke spå, men at elmotorer vinner er jeg sikker på. Det blir en miks av plugin hybrid og rene elbiler. Pr i dag er teknologi tilgjengelig for plugin hybrid biler som vil være konkurransedyktig uten subsidier i premium segment/SUV awd. Innen 2016 vil alle premium biler og premium SUVer ha plugin hybrid modeller i porteføljen, de vil være topp modeller siden de vil ha de beste ytelsene, samt det laveste forbruket.

Jeg tror faktisk heller ikke de virkelig store teknologi selskapene vil la dette markedet gå fra de. En bil vil for de være en for viktig "device" i el. grid og på internet til at de ikke vil prøve å ta en bit av kaken.

Google er allerede en av verdens største elektrisitet konsumenter, de både produserer, kjøper og selger strøm. Noen av de sterkest voksende strømforbrukere i iland er data sentre.
http://www.google.org/energyinnovation/The_Impact_of_Clean_Energy_Innovation.pdf
http://www.google.com/green/

Kanskje kjøper Google Tesla?

ja det blir en mix i relativ nær fremtid - noen rene elbiler for kortdistanse/bytrafikk og mange elbiler med innbygt brenselceller for alt annet, og så seff vanlige fosilbiler med faktisk lav utslipp. Husk at effisiente fosilbiler er ikke så langt fra el-bil ref emisjon i de allerfleste land som har en strøm-mix...

det er retningen det bærer fortiden.. og mine"langdistanse penger" går til fosilbilene uten noe tvil enn sålenge... venter spent på de første el/brenselcell hybrider som er like rund hjørnet...
I-miev 2011
Asker

Cobos

Sitat fra: foxy på mandag 09. april 2012, klokken 23:13
ja det blir en mix i relativ nær fremtid - noen rene elbiler for kortdistanse/bytrafikk og mange elbiler med innbygt brenselceller for alt annet, og så seff vanlige fosilbiler med faktisk lav utslipp. Husk at effisiente fosilbiler er ikke så langt fra el-bil ref emisjon i de allerfleste land som har en strøm-mix...

det er retningen det bærer fortiden.. og mine"langdistanse penger" går til fosilbilene uten noe tvil enn sålenge... venter spent på de første el/brenselcell hybrider som er like rund hjørnet...
Og her har du faktiske poenget til Tesla. De store fabrikantene med selv Nissan i spissen ser ut til å være fornøyd med elbiler med rundt 100 miles i rekkevidde. INGEN ser ut til å klare å lage like stor rekkevidde som Tesla med sine showbiler engang.
Tesla har masse utfordringer foran seg men hvis du faktisk har studert Tesla vil du legge merke til at ingen har klart å pakke motor og motorstyring i en så liten og elegant pakke som Tesla. Ikke Nissan, BMW eller noen av de andre tyske "supermerkene".
Ulempen til BMW f.eks. er at de prinsippielt ikke KAN lage en fantastisk elbil uten å samtidig fortelle at bensinbilene deres er dårlige. Det og det faktum at all verdens fabrikker i verden hjelper ikke når du må ombygge disse for å lage elbiler og har en stor og tungrodd organisasjon.

Når det gjelder hydrogen, det faktum at det ikke finnes EN ladestasjon som har tilsvarende ytelse i km ekstra/døgn som en standard hurtigladestasjon viser at dette er en framtidsløsning - for fremtiden. Da hopper jeg over rundt 70% dårligere effektivitet enn elbiler m/batteri, vanskelig å transportere/farlig å transportere osv.  osv.  Kom tilbake til meg når du har funnet en måte å få hentet ut Platinum fra månen.

Cobos
Oslo
Model S60
Fantastisk bil i over 2 år, som jeg fortsatt gleder meg til å kjøre.

foxy

Sitat fra: Cobos på tirsdag 10. april 2012, klokken 22:51
Og her har du faktiske poenget til Tesla. De store fabrikantene med selv Nissan i spissen ser ut til å være fornøyd med elbiler med rundt 100 miles i rekkevidde. INGEN ser ut til å klare å lage like stor rekkevidde som Tesla med sine showbiler engang.
Ja fordi ingen setter inn like store  batteri pakker som Tesla. ser ingen andre grunner..

Sitat fra: Cobos på tirsdag 10. april 2012, klokken 22:51
Tesla har masse utfordringer foran seg men hvis du faktisk har studert Tesla vil du legge merke til at ingen har klart å pakke motor og motorstyring i en så liten og elegant pakke som Tesla. Ikke Nissan, BMW eller noen av de andre tyske "supermerkene".
Ulempen til BMW f.eks. er at de prinsippielt ikke KAN lage en fantastisk elbil uten å samtidig fortelle at bensinbilene deres er dårlige. Det og det faktum at all verdens fabrikker i verden hjelper ikke når du må ombygge disse for å lage elbiler og har en stor og tungrodd organisasjon.
Haha ja BMW sine biler er ræva  -  klarer ikke å bygge bil de - bare TEsla som kan det ;D

Sitat fra: Cobos på tirsdag 10. april 2012, klokken 22:51
Når det gjelder hydrogen, det faktum at det ikke finnes EN ladestasjon som har tilsvarende ytelse i km ekstra/døgn som en standard hurtigladestasjon viser at dette er en framtidsløsning - for fremtiden. Da hopper jeg over rundt 70% dårligere effektivitet enn elbiler m/batteri, vanskelig å transportere/farlig å transportere osv.  osv.  Kom tilbake til meg når du har funnet en måte å få hentet ut Platinum fra månen.

Hele poenget er at Hydrogen hybrider er det som satses på fra "Big" boys og det kommer en bølge av slike allerede fra 2014 av.. Infrastrukturen kommer også både i Japan og Tyskland og da tar det ikke langt tid før andre land kommer etter...

Rene elbiler, med dagens begrensninger når det gjelder batterikapasitet og oppladingstid fører til at hydrogen hybrider blir DET alternativet for langdistanse mot fosilbiler.

Blir deilig særlig i Norge når man kan bruke "avfallsproduktet" varme til oppvarming av bilen så slipper man å bruke strøm til det...  ;)

Tesla er og blir en nisjeprodusent, sålenge de klarer å overleve...
I-miev 2011
Asker

cra

Sitat fra: foxy på onsdag 11. april 2012, klokken 12:53
Blir deilig særlig i Norge når man kan bruke "avfallsproduktet" varme til oppvarming av bilen så slipper man å bruke strøm til det...  ;)

Hvis du kjører en bil med en brenselscelle som produserer nevneverdig overskuddsvarme. Og overskuddsvarme er sløsing med energien uansett, i tillegg til at det kreves unødvendig mye energi til å skape hydrogen. Den eneste fordelen med hydrogendrift er at det er kjapt gjort å fornye kapasiteten (fylle tanken). Ut over det er vanlig eldrift totalt overlegent. ;)
Tesla Model S75D 30/6/17
Tesla Model S85 26/3/14-30/6-17, 82500km
Leaf 9/5/12
Think City, Har ACTIA diagnoseapparat.
Sykkylven (Sunnmøre)

Espen Hugaas Andersen

Sitat fra: foxy på onsdag 11. april 2012, klokken 12:53
Sitat fra: Cobos på tirsdag 10. april 2012, klokken 22:51
Og her har du faktiske poenget til Tesla. De store fabrikantene med selv Nissan i spissen ser ut til å være fornøyd med elbiler med rundt 100 miles i rekkevidde. INGEN ser ut til å klare å lage like stor rekkevidde som Tesla med sine showbiler engang.
Ja fordi ingen setter inn like store  batteri pakker som Tesla. ser ingen andre grunner..
Tesla har også lagt mye arbeid i de aerodynamiske egenskapene, og i vektreduksjoner. De behandler også batteripakkene mye bedre enn andre bilprodusenter, med aktiv temperaturstyring.

Sitat fra: foxy på onsdag 11. april 2012, klokken 12:53
Sitat fra: Cobos på tirsdag 10. april 2012, klokken 22:51
Tesla har masse utfordringer foran seg men hvis du faktisk har studert Tesla vil du legge merke til at ingen har klart å pakke motor og motorstyring i en så liten og elegant pakke som Tesla. Ikke Nissan, BMW eller noen av de andre tyske "supermerkene".
Ulempen til BMW f.eks. er at de prinsippielt ikke KAN lage en fantastisk elbil uten å samtidig fortelle at bensinbilene deres er dårlige. Det og det faktum at all verdens fabrikker i verden hjelper ikke når du må ombygge disse for å lage elbiler og har en stor og tungrodd organisasjon.
Haha ja BMW sine biler er ræva  -  klarer ikke å bygge bil de - bare TEsla som kan det ;D
Les setningen ferdig. Det handler ikke om de teknisk sett kan gjøre det, det handler om de "polistisk" eller strategisk sett kan gjøre det. De kan ikke starte en konkurranse med bensinbilene sine som bensinbilene kommer til å tape. De har investert alt for mye penger i utvikling av bensinbiler, og forhandlernettet lever av å levere deler og kjøre service på bensinmotorene. Hvis BMW bytter ut bensinmotorene med elmotorer som nesten ikke trenger vedlikehold, så dreper BMW forhandlernettverket sitt.

Sitat fra: foxy på onsdag 11. april 2012, klokken 12:53
Sitat fra: Cobos på tirsdag 10. april 2012, klokken 22:51
Når det gjelder hydrogen, det faktum at det ikke finnes EN ladestasjon som har tilsvarende ytelse i km ekstra/døgn som en standard hurtigladestasjon viser at dette er en framtidsløsning - for fremtiden. Da hopper jeg over rundt 70% dårligere effektivitet enn elbiler m/batteri, vanskelig å transportere/farlig å transportere osv.  osv.  Kom tilbake til meg når du har funnet en måte å få hentet ut Platinum fra månen.

Hele poenget er at Hydrogen hybrider er det som satses på fra "Big" boys og det kommer en bølge av slike allerede fra 2014 av.. Infrastrukturen kommer også både i Japan og Tyskland og da tar det ikke langt tid før andre land kommer etter...

Rene elbiler, med dagens begrensninger når det gjelder batterikapasitet og oppladingstid fører til at hydrogen hybrider blir DET alternativet for langdistanse mot fosilbiler.

Blir deilig særlig i Norge når man kan bruke "avfallsproduktet" varme til oppvarming av bilen så slipper man å bruke strøm til det...  ;)

Tesla er og blir en nisjeprodusent, sålenge de klarer å overleve...
Se på hvordan den eksisterende teknologien vil yte:

Tenk en biltur fra Lindesnes til Kirkenes, på E18 og E6, hvor mye tid vil det ta for en bensinbil, en hydrogenbil og en elbil? Hvor mye penger i energi?

En bensinbil vil gjøre turen (2800 km) på ca 38 timer, med 2 stopp på 20 minutter for bensin. Den vil bruke ca 170 liter bensin til ca 2400 kroner.
En Tesla Model S vil gjøre turen på 45 timer, med 11 stopp på 45 minutter for hurtiglading. Den vil bruke ca 420 kroner i elektrisitet.
En Honda FCX Clarity vil gjøre turen på 39 timer, med 7 stopp på 20 minutter. Den vil bruke ca 630 kroner i hydrogen. (Rundt 1000 kroner hvis hydrogenet kommer fra elektrisitet.)

Men det tar ikke hensyn til kostnadene ved infrastruktur, en hurtiglader koster i området 100 000 - 200 000 kroner. En bensinpumpe koster i området 2 millioner. En hydrogenpumpe koster i området 4 millioner (med tilbragt hydrogen).

Spørsmålet er - hva er de 6 timene man sparer på hydrogenbil verdt? Og er det reel tid spart? Hvor mange ganger vil man normalt sett stoppe på en 38 timers biltur, og hvor lang tid hver gang?

Jeg vil tro det er ganske normalt å stoppe to ganger for å sove, og minst en gang hver dag i 45 minutter for å spise. Da er forskjellen endret med 4 timer. Hva er de siste to timene i forskjell verdt?

Er det verdt *minst* 230 kroner i energi og en infrastruktur til 28 millioner i stedet for 2 millioner? (Og så klart det er ikke snakk om bare 230 kroner, for man vil bruke hydrogen til daglig også, så det blir en løpende kostnad, bare fordi man har kjøpt en hydrogenbil.)
Model X 100D.
Cybertruck reservasjon.

III

Synes dere er fryktelig tålmodige med foxy her, stå på.    ;D

Østfold, Svart Think City(Zebra 28kwh) mai 2010
Passert 135 000 km
Model 3 LR , Dual Motor

© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA