Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 485 kroner per år. elbil.no/medlemskap

Sv: Aller første kjøretur - mange spørsmål

Startet av foxy, tirsdag 24. april 2012, klokken 09:25

« forrige - neste »

foxy

#150
Sitat fra: Cobos på torsdag 10. mai 2012, klokken 13:46
Punkt 1 og 2 henger sammen. Tesla har påstått at de IKKE trenger mer penger før de begynner å lage Model X, men bare for å framskynde Bluestar. Denne avtalen med Daimler tilsier at dette ikke burde være noe problem i det hele tatt. Det ryktes at kontrakten med Daimler er en størrelsesorden større enn den med Toyota. Det er muligens litt optimistisk, men uansett burde ikke Tesla ha problemer med penger med det første.

Jeg tipper også på en "effektiv" dollarkurs på 7NOK per USD. Det betyr ca 400k for 40kWh og ca. 550k for 85kWh. Legger de seg noe særlig høyere selger de 500 biler totalt i resten av Europa siden uten særfordelene i Norge blir den for dyr.

Angående ladetid. En 16A kurs leverer potensielt maks 3,6kWh, si 3kWh for å gi litt margin. 85/3 = 28,3 timer. Standardlader gir 10kW så 3kW burde den klare i den hastigheten helt opp til 95% ihvertfall.

Cobos

kontrakten med daimler er mye størrer enn den med toyota.

vedr. pris så er tesla S dyr uansett - i alle fall i alle land som ikke har særfordeler som norge.

selv i norge blir den ikke billig - listepris i usa (85kw) er 77400.- med din kurs på 7 blir det kr 542000.- sannsynligvis europapåslag på 10% = 596200.- før ektrautstyr. med alt ekstrautstyr ( som man nesten "må" velge i en slik bil) plusser man på 122000.-

Sum 718350.- (uten europapåslag 664000.-)

Hva er en Standardlader? Jeg har 16A kurs i garasjen...
I-miev 2011
Asker

jkirkebo

Sitat fra: Cobos på torsdag 10. mai 2012, klokken 13:46
Jeg tipper også på en "effektiv" dollarkurs på 7NOK per USD. Det betyr ca 400k for 40kWh og ca. 550k for 85kWh. Legger de seg noe særlig høyere selger de 500 biler totalt i resten av Europa siden uten særfordelene i Norge blir den for dyr.

Jeg tror kanskje det blir ennå lavere. Fra Elon:

"We expect to start delivering in Europe early next year. [...] Pricing in Europe will be similar to pricing in the US. It will be a little higher to accommodate for currency exchange uncertainties and the cost of bringing things over there etc., but the gist of it will be very similar to the US prices."

Så kanskje den havner rundt 6,25 eller noe sånt ? I så fall havner en skrapet modell på ca. 365.000 kroner og den jeg evt. har lyst på (85kWh med noe utstyr) på ca. 540.000 kroner.
Forhandler av ladestasjoner og ladekabler, se www.ladespesialisten.no
Kjører Tesla X75D fra mars 2017 og Model 3 SR+ fra oktober 2019.

jkirkebo

Sitat fra: foxy på torsdag 10. mai 2012, klokken 16:14
Hva er en Standardlader? Jeg har 16A kurs i garasjen...

Standardladereren er den 10kW laderen som sitter i bilen som standard. Du kan kjøpe til en ekstra 10kW lader for $1500 slik at totalen blir 20kW. Men dette er for USA, i Europa blir det 3-fase lading så der kan det bli noe helt annet som er standard. Tør vi håpe på en 22kW lader som tar både 230V og 400V trefase ?
Forhandler av ladestasjoner og ladekabler, se www.ladespesialisten.no
Kjører Tesla X75D fra mars 2017 og Model 3 SR+ fra oktober 2019.

foxy

Sitat fra: jkirkebo på torsdag 10. mai 2012, klokken 16:20
Sitat fra: foxy på torsdag 10. mai 2012, klokken 16:14
Hva er en Standardlader? Jeg har 16A kurs i garasjen...

Standardladereren er den 10kW laderen som sitter i bilen som standard. Du kan kjøpe til en ekstra 10kW lader for $1500 slik at totalen blir 20kW. Men dette er for USA, i Europa blir det 3-fase lading så der kan det bli noe helt annet som er standard. Tør vi håpe på en 22kW lader som tar både 230V og 400V trefase ?

koster meg jo en halv trilling å få det installert på hytta og hjemme...

inkl elektrikerregning er tesla S i praksis en 1 mill bil  ;D
I-miev 2011
Asker

jkirkebo

Sitat fra: foxy på torsdag 10. mai 2012, klokken 16:14
vedr. pris så er tesla S dyr uansett - i alle fall i alle land som ikke har særfordeler som norge.

Dyr og dyr, en 40kW basismodell ser ut til å havne ca.100.000 over Leaf i pris. Det er vel ikke så galt for en mye mer luksuriøs bil med 90% lengre rekkevidde (140 miles EPA mot Leafs 73 miles).
Forhandler av ladestasjoner og ladekabler, se www.ladespesialisten.no
Kjører Tesla X75D fra mars 2017 og Model 3 SR+ fra oktober 2019.

jkirkebo

Sitat fra: foxy på torsdag 10. mai 2012, klokken 16:22
koster meg jo en halv trilling å få det installert på hytta og hjemme...

Har du bare enfase inntak hjemme ? Uansett så vil den ta enfase 230V ned til 1 (!) ampere. Dermed kan den også lades fra motorvarmeruttak som ofte er sikret med 6A eller endog 4A.
Forhandler av ladestasjoner og ladekabler, se www.ladespesialisten.no
Kjører Tesla X75D fra mars 2017 og Model 3 SR+ fra oktober 2019.

foxy

Sitat fra: jkirkebo på torsdag 10. mai 2012, klokken 16:23
Sitat fra: foxy på torsdag 10. mai 2012, klokken 16:14
vedr. pris så er tesla S dyr uansett - i alle fall i alle land som ikke har særfordeler som norge.

Dyr og dyr, en 40kW basismodell ser ut til å havne ca.100.000 over Leaf i pris. Det er vel ikke så galt for en mye mer luksuriøs bil med 90% lengre rekkevidde (140 miles EPA mot Leafs 73 miles).

billigste tesla s (minste batteri) man kan få er mest sannsynlig 400000.- ute noe ektrautstyr (koster usd 57400 i us)
I-miev 2011
Asker

Espen Hugaas Andersen

Sitat fra: jkirkebo på torsdag 10. mai 2012, klokken 16:20
Sitat fra: foxy på torsdag 10. mai 2012, klokken 16:14
Hva er en Standardlader? Jeg har 16A kurs i garasjen...

Standardladereren er den 10kW laderen som sitter i bilen som standard. Du kan kjøpe til en ekstra 10kW lader for $1500 slik at totalen blir 20kW. Men dette er for USA, i Europa blir det 3-fase lading så der kan det bli noe helt annet som er standard. Tør vi håpe på en 22kW lader som tar både 230V og 400V trefase ?
Trolig blir løsningen 3 x 10 kW ladere. Og forhåpentligvis kan man koble alle tre i parallell mot en fase 230 og 400 V, eventuelt i tre faser 230 V og 400 V.
Model X 100D.
Cybertruck reservasjon.

Espen Hugaas Andersen

#158
Med NOK/USD på 7 kroner, som jeg tror er ganske realistisk, så blir prislisten ca:

40 kWh: 401 800 kroner
60 kWh: 471 800 kroner
85 kWh: 541 800 kroner
85 kWh Performance: 646 800 kroner (kommer med luftfjæring, lærinteriør og bedre dekk ++)
85 kWh Signature: 667 800 kroner (kommer med eksklusiv lakk, lærinteriør, tech pakken, lydstudio, luftfjæring, trefaselading og bedre dekk ++)
85 kWh Signature Performance: 737 800 kroner (kommer med eksklusiv lakk, lærinteriør, tech pakken, lydstudio, luftfjæring, trefaselading og bedre dekk ++)

Tilleggsutstyr:

Metallic lakk: 5 250 kroner
Multicoat lakk: 10 500 kroner
Panoramatak: 10 500 kroner
Aerofelger og dekk: 10 500 kroner
21" felger og dekk: 24 500 kroner
Lærinteriør: 10 500 kroner
Tech pakken: 26 250 kroner
Lydstudio: 6 650 kroner
Luftfjæring: 10 500 kroner
Barneseter: 10 500 kroner
Bagasjeromhylle: 1750 kroner
Trefaselading: 15 000 kroner
20 kW veggmontert lader: 8 400 kroner

Hvis man bare kjøper en standard 40 kWh model S så blir prisen 401 800 kroner. Hvis man kjøper dyreste utgave med alt utstyr, så blir prisen 767 200 kroner.
Model X 100D.
Cybertruck reservasjon.

foxy

Sitat fra: Espen Hugaas Andersen på torsdag 10. mai 2012, klokken 16:51
Med NOK/USD på 7 kroner, som jeg tror er ganske realistisk, så blir prislisten ca:

40 kWh: 401 800 kroner
60 kWh: 471 800 kroner
85 kWh: 541 800 kroner
85 kWh Performance: 646 800 kroner (kommer med luftfjæring, lærinteriør og bedre dekk ++)
85 kWh Signature: 667 800 kroner (kommer med eksklusiv lakk, lærinteriør, tech pakken, lydstudio, luftfjæring, trefaselading og bedre dekk ++)
85 kWh Signature Performance: 737 800 kroner (kommer med eksklusiv lakk, lærinteriør, tech pakken, lydstudio, luftfjæring, trefaselading og bedre dekk ++)

Tilleggsutstyr:

Metallic lakk: 5 250 kroner
Multicoat lakk: 10 500 kroner
Panoramatak: 10 500 kroner
Aerofelger og dekk: 10 500 kroner
21" felger og dekk: 24 500 kroner
Lærinteriør: 10 500 kroner
Tech pakken: 26 250 kroner
Lydstudio: 6 650 kroner
Luftfjæring: 10 500 kroner
Barneseter: 10 500 kroner
Bagasjeromhylle: 1750 kroner
Trefaselading: 15 000 kroner
20 kW veggmontert lader: 8 400 kroner

Hvis man bare kjøper en standard 40 kWh model S så blir prisen 401 800 kroner. Hvis man kjøper dyreste utgave med alt utstyr, så blir prisen 767 200 kroner.

tror du er kanske nær sannheten med denne lista!

ville lagt til:
Vinterdekk + felger: 25000.-
elektrikerregning for å få standard lading (hjemme/hytte): 100000.- (?)
I-miev 2011
Asker

Cobos

Bare for å understreke å bruke en "dollarkurs" på 7 istedet for den faktiske på 5,8 er et forsøk på å relativt elegant kunne konvertere US priser til EU priser.
Hvis 3 x 10kW ladere blir standard i Europa er det 3000USD ekstra i utpris. Litt endring i regler for reflekser bak, andre kjørelys krav og ymse annet småplukk snakker vi fort 5000USD ekstra for å gjøre den godkjent i Europa. Legg på rundt 2000USD for å frakte over og $2000 for dyrere utgifter ved salget  i Norge så er vi på +9000USD eller 67000USD for skrapet 40kW modell ut til kunde i Norge.
Med faktisk dollarkurs blir det 394 400 NOK eller som Espen skriver over 399 000,- i praksis som utropspris.

Dette er ihvertfall det jeg forventer og det vil nok oppfattes som forventet eller "fair" pris.

Cobos
Oslo
Model S60
Fantastisk bil i over 2 år, som jeg fortsatt gleder meg til å kjøre.

jkirkebo

Sitat fra: foxy på torsdag 10. mai 2012, klokken 17:21
elektrikerregning for å få standard lading (hjemme/hytte): 100000.- (?)

Aldri i verden om det blir så mye. Bor du i et felt med 230V får du ikke 400V uansett (ok, du kan kanskje få det om du koster på ny trafo, men da snakker vi millionbeløp). Den eneste muligheten for å få høye regninger er om du har enfase inntak og skal oppgradere til trefase. Men selv det koster neppe mer enn 30k.

10kW kan gjøres på 40A enfase (det blir dog bare 9.2kW). Så om du har 63A 230V trefase fra før og ingen trefase forbrukere kan du enkelt få koblet om i sikringsskapet slik at elbil-ladingen har den ene fasen helt alene. Da er det 35A igjen på hver av de to andre fasene.

Er inntaket 50A 230V trefase er det 23A igjen på hver av de to andre fasene. Med 40A inntak bør man nok glemme enfase 9.2kW lading for da er det bare 15A igjen på de to andre fasene.

Men hva skal man med 9.2kW lading hjemme ? Jeg kommer nok til å begrense meg til 20A maks (4.6kW), det er det jeg kan avse i effekt på en fase selv med 3x63A inntak da jeg har store trefase forbrukere. Evt. 16A 230V trefase om den støtter det som standard, det blir da 6.4kW.
Forhandler av ladestasjoner og ladekabler, se www.ladespesialisten.no
Kjører Tesla X75D fra mars 2017 og Model 3 SR+ fra oktober 2019.

mariowing

Høres ut som du har god kontroll på dette "strømgreiene" :-) Jeg har 400 V inn til huset - hvilke muligheter har jeg da?
Oslo
Nissan Leaf levert februar 2012, solgt januar 2015
Tesla Model S 85 levert desember 2014, solgt august 2016
Tesla Model S P90DL kjøpt august 2016, solgt januar 2017
BMW i3 kjøpt januar 2017
Jaguar I-Pace reservert februar 2017

jkirkebo

Sitat fra: mariowing på torsdag 10. mai 2012, klokken 20:41
Høres ut som du har god kontroll på dette "strømgreiene" :-) Jeg har 400 V inn til huset - hvilke muligheter har jeg da?

Det kommer jo an på hvor stor hovedsikring du har. Hva står det på den ?
Forhandler av ladestasjoner og ladekabler, se www.ladespesialisten.no
Kjører Tesla X75D fra mars 2017 og Model 3 SR+ fra oktober 2019.

foxy

Sitat fra: mariowing på torsdag 10. mai 2012, klokken 20:41
Høres ut som du har god kontroll på dette "strømgreiene" :-) Jeg har 400 V inn til huset - hvilke muligheter har jeg da?

@jkirkebo

henger meg med på den .. hvilke muligheter har jeg?

på måleren min står det: måler for trefase 3-leder nett 3x230v og overlastvern er på 50a.

forstår jeg da riktig at man kobler om en av fasene til garasjen og bruker de 2 andre i huset? da får jeg 9.6 kw til bilen, men er det nok igjen til huset?

takk!

ps: betalte 10k for ny 16a kurs til den ene garasjen så regner med at en slik jobb er betydelig dyrere, annet kabel, sikring, faseomkobling++?

I-miev 2011
Asker

© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA