Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 485 kroner per år. elbil.no/medlemskap

Sv: Aller første kjøretur - mange spørsmål

Startet av foxy, tirsdag 24. april 2012, klokken 09:25

« forrige - neste »

PerBear

Sitat fra: Griffel på tirsdag 01. mai 2012, klokken 00:51
Sitat fra: PerBear på tirsdag 01. mai 2012, klokken 00:33
Viktig poeng, alle husker Osborne som skrøt av den neste "PC" modellen mens lageret var fullt av den gamle, salget sank så mye at de gikk konk...
Tro du alle husker Osborne? Mange her på forumet var vel ikke en gang født da. Navnet PC var ikke funnet opp, og salget stoppet opp fordi han var forbikjørt av Kaypro. Og begge var ferdige da PCen kom.
Uff, du har rett, jeg er steingammel, men føler meg ung! ;-)
Jeg var ansatt i Scanvest som solgte Kaypro og jobbet derfor noen dager hos Kaypro i Maastericht ca 1984.
Osborne ødela i hvertfall delvis markedet sitt selv, stod også en artikkel i Byte om tabben.
Men så var det dette med alderen og hukommelsen da  ;)
Sandnes, Norway.
TM3 AWD LR

daggad

SitatKun de som ikke har noe eksisterende marked, slike som Tesla, vinner på å reklamere for nyvinninger flere år i forveien. Der har faktisk Tesla vært forbilledlig vellykkede.

Meg bekjent så har Tesla kun produsert en eneste type bil og det er Roadster i et relativt beskjendent antall. Så at de har vært vellykkede gjenstår å se.
Jeg tror Tesla er konkurs eller spist av noen større innen 3-4 år.
Ålesund
TM3 LR AWD 2020
Leaf 24kW 2011

Espen Hugaas Andersen

Sitat fra: daggad på onsdag 09. mai 2012, klokken 17:12
SitatKun de som ikke har noe eksisterende marked, slike som Tesla, vinner på å reklamere for nyvinninger flere år i forveien. Der har faktisk Tesla vært forbilledlig vellykkede.

Meg bekjent så har Tesla kun produsert en eneste type bil og det er Roadster i et relativt beskjendent antall. Så at de har vært vellykkede gjenstår å se.
Jeg tror Tesla er konkurs eller spist av noen større innen 3-4 år.
De har jo også produsert trolig over 100 Model S, og trolig 5-10 Model X. Disse er riktignok prototyper, og ikke til salgs, men de er vel verdt å nevne.

Tesla har per dags dato signert rundt 250 kontrakter med fast leveringstidspunkt i Juni-September. Hvis de ikke begynner å levere biler i Juni så vil de bryte kontrakter. Nå er det vel rundt 1 måned til vi begynner å se de første privateide Model S kjøre rundt på veiene. (Da bare i USA - her i Norge er det vel opp til et år før vi ser de første bilene.)
Model X 100D.
Cybertruck reservasjon.

gbzdoc

Mener de sa på visningen av Model S at de første kommer til Norge i februar. Da et det kun de som har bestilt signature utgaven som kommer.

De mer normale utgavene kommer først sommeren/høsten 2013.

Muntlig fortalt av en amerikansk Tesla representant.

Om Tesla blir kjøpt opp: Hva så?
Livets rett tror jeg absolutt de har, så lenge de klarer å levere det de lover. :)

jkirkebo

Sitat fra: daggad på onsdag 09. mai 2012, klokken 17:12
SitatKun de som ikke har noe eksisterende marked, slike som Tesla, vinner på å reklamere for nyvinninger flere år i forveien. Der har faktisk Tesla vært forbilledlig vellykkede.

Meg bekjent så har Tesla kun produsert en eneste type bil og det er Roadster i et relativt beskjendent antall. Så at de har vært vellykkede gjenstår å se.
Jeg tror Tesla er konkurs eller spist av noen større innen 3-4 år.

De har også en kontrakt med Toyota på levering av batteripakker og drivverk til ihvertfall 2600 stk. RAV4EV.

Reservasjonene på Model S er vel oppe i ca. 14.000 nå tror jeg. Og dette er reservasjoner som koster fra ca. 30.000 kroner så vi snakker hakket mer seriøst enn 99-dollars reservasjoner...
Forhandler av ladestasjoner og ladekabler, se www.ladespesialisten.no
Kjører Tesla X75D fra mars 2017 og Model 3 SR+ fra oktober 2019.

Cobos

Tesla har "lovet"  en årlig produksjon på 20 000 Model S så omtrent 1650 per måned. Siden det er 500 Europeiske Model S Signature og de antagelig ønsker å komme igang med salg i Europe tipper jeg at hvis EU Signature kommer i februar kommer nok vanlig produksjon rundt mars-april. De burde fortsatt ha godt med kø igjen fra USA på den tiden. Spørsmålet er jo hvor fort de får inn bestillinger når de selv sender avgårde over 1500 stk hver måned.
Ikveld får vi vite hvor mye Tesla har tapt siste kvartal, og antagelig nyheter rundt levering i USA.

Cobos
Oslo
Model S60
Fantastisk bil i over 2 år, som jeg fortsatt gleder meg til å kjøre.

foxy

Sitat fra: jkirkebo på onsdag 09. mai 2012, klokken 19:23
Sitat fra: daggad på onsdag 09. mai 2012, klokken 17:12
SitatKun de som ikke har noe eksisterende marked, slike som Tesla, vinner på å reklamere for nyvinninger flere år i forveien. Der har faktisk Tesla vært forbilledlig vellykkede.

Meg bekjent så har Tesla kun produsert en eneste type bil og det er Roadster i et relativt beskjendent antall. Så at de har vært vellykkede gjenstår å se.
Jeg tror Tesla er konkurs eller spist av noen større innen 3-4 år.

De har også en kontrakt med Toyota på levering av batteripakker og drivverk til ihvertfall 2600 stk. RAV4EV.

Reservasjonene på Model S er vel oppe i ca. 14.000 nå tror jeg. Og dette er reservasjoner som koster fra ca. 30.000 kroner så vi snakker hakket mer seriøst enn 99-dollars reservasjoner...

Tesla har også en ordre inne fra Mercedes på batteri og drivline til en pdd ukjent model. Teknologien som Tesla sitter på er nok "verd" noe.

Men om de lykkes som bilprodusent, utover å være leverandør til andre OEM's vil tiden vise - bestilling på noen tusen tesla s er nok alt for lite, uavhengig av pris - det er marginene som teller.
I-miev 2011
Asker

foxy

Sitat fra: Cobos på onsdag 09. mai 2012, klokken 19:49
Tesla har "lovet"  en årlig produksjon på 20 000 Model S så omtrent 1650 per måned. Siden det er 500 Europeiske Model S Signature og de antagelig ønsker å komme igang med salg i Europe tipper jeg at hvis EU Signature kommer i februar kommer nok vanlig produksjon rundt mars-april. De burde fortsatt ha godt med kø igjen fra USA på den tiden. Spørsmålet er jo hvor fort de får inn bestillinger når de selv sender avgårde over 1500 stk hver måned.
Ikveld får vi vite hvor mye Tesla har tapt siste kvartal, og antagelig nyheter rundt levering i USA.

Cobos

at Tesla kommer å vise tap på bunnlinjen i kveld er 100% sikker ja -spørsmålet er hvor mye. Estimater ligger på usd -0.70 per share.

Tesla må sikkert også svare på spørsmål rund levering (er jo nå like rund hjørnet), kapitalbehovet i forbindelse med oppstart av produksjon og avklaring rund epa rekkevidde.
I-miev 2011
Asker

jkirkebo

Sitat fra: foxy på onsdag 09. mai 2012, klokken 20:19
Men om de lykkes som bilprodusent, utover å være leverandør til andre OEM's vil tiden vise - bestilling på noen tusen tesla s er nok alt for lite, uavhengig av pris - det er marginene som teller.

Og der satser Tesla himmelhøyt over de fleste andre, de har flere ganger sagt at de sikter mot 25% margin på Model S og X.

20.000 biler i året til en snittpris av $75k og med 25% margin: 375 millioner dollar.
Forhandler av ladestasjoner og ladekabler, se www.ladespesialisten.no
Kjører Tesla X75D fra mars 2017 og Model 3 SR+ fra oktober 2019.

foxy

Sitat fra: jkirkebo på onsdag 09. mai 2012, klokken 21:16
Sitat fra: foxy på onsdag 09. mai 2012, klokken 20:19
Men om de lykkes som bilprodusent, utover å være leverandør til andre OEM's vil tiden vise - bestilling på noen tusen tesla s er nok alt for lite, uavhengig av pris - det er marginene som teller.

Og der satser Tesla himmelhøyt over de fleste andre, de har flere ganger sagt at de sikter mot 25% margin på Model S og X.

20.000 biler i året til en snittpris av $75k og med 25% margin: 375 millioner dollar.

husk når de snakker om 25% er det gross margins.. langt fra det man ser igjen på bunnlinjen som likevel kan være blodrød og kommer med høy sannsynlighet også å være i lang tid fremover.

25% gross margin er mer enn det bmw har - så jeg sier lykke til og håper de lykkes!
I-miev 2011
Asker

Espen Hugaas Andersen

#145
Q1 Tesla Shareholder Letter

Noen interessante punkter:

- Leveranser av Model S begynner i Juni
- Prøvekjøringer begynner til sommeren
- Med mesteparten av krasjtestingen unnagjort forventer Tesla fortsatt å få fem stjerner på Model S i NHTSA testingen
- De har over 10 000 Model S reservasjoner og 1000 Model X reservasjoner
- R&D for produksjon av Model S skal i all hovedsak være unnagjort innen Q3, men være 20-25% høyere i Q2.
- Tesla tapte $79 millioner i Q1, derav var 62,5 millioner R&D.
- Tesla har $387 millioner i tilgjengelig cash.
- Tesla forventer fortsatt å nå lønnsomhet i 2013
- Tesla holder på med en kontrakt med Daimler som skal være større en kontrakten med Toyota.
- RAV4 EV skal ha 270 km rekkevidde ved bykjøring.

Det gjenstår nok i området $100-150 millioner i R&D i forhold til Model S, så når Tesla har $387 millioner tilgjengelig bør de klare seg ganske fint. Utover R&D går de ca i null, og det er før de begynner å selge Model S.
Model X 100D.
Cybertruck reservasjon.

foxy

#146
Sitat fra: Espen Hugaas Andersen på onsdag 09. mai 2012, klokken 22:40
Q1 Tesla Shareholder Letter

Noen interessante punkter:

- Leveranser av Model S begynner i Juni
- Prøvekjøringer begynner til sommeren
- Med mesteparten av krasjtestingen unnagjort forventer Tesla fortsatt å få fem stjerner på Model S i NHTSA testingen
- De har over 10 000 Model S reservasjoner og 1000 Model X reservasjoner
- R&D for produksjon av Model S skal i all hovedsak være unnagjort innen Q3, men være 20-25% høyere i Q2.
- Tesla tapte $79 millioner i Q1, derav var 62,5 millioner R&D.
- Tesla har $387 millioner i tilgjengelig cash.
- Tesla forventer fortsatt å nå lønnsomhet i 2013
- Tesla holder på med en kontrakt med Daimler som skal være større en kontrakten med Toyota.
- RAV4 EV skal ha 270 km rekkevidde ved bykjøring.

Det gjenstår nok i området $100-150 millioner i R&D i forhold til Model S, så når Tesla har $387 millioner tilgjengelig bør de klare seg ganske fint. Utover R&D går de ca i null, og det er før de begynner å selge Model S.
Tesla er i rute - det er bra! De tapte mer enn forventet i q1 som ikke er så bra, siden de trenger hver dollar fremover. de har cash på 218mill + kreditlinje  fra doe = 387mill. de kommer nok å brenne enda mer cash neste q - tipper 100 mill, samt at kapitalbehovet for wip stiger som belaster likviditeten. Ser ingen annen utvei enn at de må hente penger i løpet av de neste måneder.

spennende denne kontrakten med daimler - hva kan det være? Nye A-klasse som elbil - eller SLS AMG? ;D

har noen hørt noe vedr priser i norge? basert på de amerikanse og noe påslag må man vel regne med minst 600000.- før man kan kaller en tesla s sin egen. (forutsetter da at man seff kjøper 85kwh modellen)

forresten hvor langt tid tar det å lade tesla s hjemme på 16a kurs? regnet meg frem til litt over 24 timer men er det ikke mer siden det ikke trekkes fullt mot slutten?
I-miev 2011
Asker

III

#147
siste spmål :

http://www.danskelbilkomite.dk/ladetider.JPG

tror ca. et døgn skulle passe ganske bra ,kanskje oppimot 30 timer, men er sikkert ekstremt sjelden man lader helt fra 0% med så stor kapasitet.
Østfold, Svart Think City(Zebra 28kwh) mai 2010
Passert 135 000 km
Model 3 LR , Dual Motor

Espen Hugaas Andersen

Sitat fra: foxy på torsdag 10. mai 2012, klokken 08:07har noen hørt noe vedr priser i norge? basert på de amerikanse og noe påslag må man vel regne med minst 600000.- før man kan kaller en tesla s sin egen. (forutsetter da at man seff kjøper 85kwh modellen)
Jeg ville tro rundt 550 000 for grunnmodellen med 85 kWh. Da havner man 600-650 tusen for en godt utstyrt Model S.
Model X 100D.
Cybertruck reservasjon.

Cobos

Sitat fra: foxy på torsdag 10. mai 2012, klokken 08:07
Sitat fra: Espen Hugaas Andersen på onsdag 09. mai 2012, klokken 22:40
Q1 Tesla Shareholder Letter

Noen interessante punkter:

- Leveranser av Model S begynner i Juni
- Prøvekjøringer begynner til sommeren
- Med mesteparten av krasjtestingen unnagjort forventer Tesla fortsatt å få fem stjerner på Model S i NHTSA testingen
- De har over 10 000 Model S reservasjoner og 1000 Model X reservasjoner
- R&D for produksjon av Model S skal i all hovedsak være unnagjort innen Q3, men være 20-25% høyere i Q2.
- Tesla tapte $79 millioner i Q1, derav var 62,5 millioner R&D.
- Tesla har $387 millioner i tilgjengelig cash.
- Tesla forventer fortsatt å nå lønnsomhet i 2013
- Tesla holder på med en kontrakt med Daimler som skal være større en kontrakten med Toyota.
- RAV4 EV skal ha 270 km rekkevidde ved bykjøring.

Det gjenstår nok i området $100-150 millioner i R&D i forhold til Model S, så når Tesla har $387 millioner tilgjengelig bør de klare seg ganske fint. Utover R&D går de ca i null, og det er før de begynner å selge Model S.
Tesla er i rute - det er bra! De tapte mer enn forventet i q1 som ikke er så bra, siden de trenger hver dollar fremover. de har cash på 218mill + kreditlinje  fra doe = 387mill. de kommer nok å brenne enda mer cash neste q - tipper 100 mill, samt at kapitalbehovet for wip stiger som belaster likviditeten. Ser ingen annen utvei enn at de må hente penger i løpet av de neste måneder.

spennende denne kontrakten med daimler - hva kan det være? Nye A-klasse som elbil - eller SLS AMG? ;D

har noen hørt noe vedr priser i norge? basert på de amerikanse og noe påslag må man vel regne med minst 600000.- før man kan kaller en tesla s sin egen. (forutsetter da at man seff kjøper 85kwh modellen)

forresten hvor langt tid tar det å lade tesla s hjemme på 16a kurs? regnet meg frem til litt over 24 timer men er det ikke mer siden det ikke trekkes fullt mot slutten?
Punkt 1 og 2 henger sammen. Tesla har påstått at de IKKE trenger mer penger før de begynner å lage Model X, men bare for å framskynde Bluestar. Denne avtalen med Daimler tilsier at dette ikke burde være noe problem i det hele tatt. Det ryktes at kontrakten med Daimler er en størrelsesorden større enn den med Toyota. Det er muligens litt optimistisk, men uansett burde ikke Tesla ha problemer med penger med det første.

Jeg tipper også på en "effektiv" dollarkurs på 7NOK per USD. Det betyr ca 400k for 40kWh og ca. 550k for 85kWh. Legger de seg noe særlig høyere selger de 500 biler totalt i resten av Europa siden uten særfordelene i Norge blir den for dyr.

Angående ladetid. En 16A kurs leverer potensielt maks 3,6kWh, si 3kWh for å gi litt margin. 85/3 = 28,3 timer. Standardlader gir 10kW så 3kW burde den klare i den hastigheten helt opp til 95% ihvertfall.

Cobos
Oslo
Model S60
Fantastisk bil i over 2 år, som jeg fortsatt gleder meg til å kjøre.

© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA