Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 485 kroner per år. elbil.no/medlemskap

Sv: Aller første kjøretur - mange spørsmål

Startet av foxy, tirsdag 24. april 2012, klokken 09:25

« forrige - neste »

Boogie

Jeg synes det er artig å se hvordan Hydrogen og brenselcelle diskusjonen med jevne mellomrom kommer opp.
Og jeg vil takke foxy for at dette blir belyst nok en gang.
Vi trenger det. En syretest er bra.
Men jeg må nok si at det ikke kommer fram så mye nytt denne gangen heller.
Jeg ble ikke overbevist.

Men siden tema her egentlig er Tesla S, så undres jeg over hvilket rekkevidde behov foxy har.
Gjennomsnittet i Norge ligger på 35 km pr dag.
Det høres ut som foxy har et behov på mellom 1000 og 1500 km per dag....
Hvordan i all verden kan du klare deg med en iMiEV?
Og det høres ikke ut som om du liker elbiler heller. Kjører du iMiEV kun fordi du kan kjøre i kollektivfeltet?

Selv kjører jeg 40 000 km per år rent elektrisk, og har gjordt det de siste 5 årene.
Tønsberg:
Nissan Leaf 2012 EU
Nissan Leaf 2017 30 kW Norsk
Venter på Tesla M3...

Har kjørt elektrisk siden 2001, og har hatt ca 20 elbiler. Totalt ca 500 000 km.

jkirkebo

Sitat fra: Cobos på søndag 29. april 2012, klokken 02:04
Og akkurat den samme fjernstyrte oppvarmingen får du på Model S. Der får du også fjernstyrt nedkjøling som jeg ikke vet om Leaf støtter.

Joda, Leafen kjøler ned den. Du kan ikke gjøre noe annet enn å starte klimaanlegget så gjør Leafen selv det den må for å få ca. 25 grader i kupeen. Kjøling om det er varmt eller oppvarming om det er kaldt.
Forhandler av ladestasjoner og ladekabler, se www.ladespesialisten.no
Kjører Tesla X75D fra mars 2017 og Model 3 SR+ fra oktober 2019.

Fossilen

Tror nok att denna godeste Foxy er en jævla kverulant jeg. >:( >:( >:( >:(

foxy

#123
Sitat fra: Fossilen på søndag 29. april 2012, klokken 12:08
Tror nok att denna godeste Foxy er en jævla kverulant jeg. >:( >:( >:( >:(

hehe - er det alt kunne bidra med i denne diskusjonen?

folk som betegner andre som kverulant for å ytre sine standpunkter uten selv engang bidra med noe konstruktiv, er egentlig ikke verd dette svaret.

Jeg er vant til gjennom hele livet å bruke mitt eget hodet  og fremme mine standpunkter uavhengig av hva flertallet oppfatter som burde være riktig. Heldigvis...

Du kan jo opprette en egen kategori eller trå type "trosammfunn elbil" hvor noen kaster ut noe tull og resten sier amen.   ;D

I-miev 2011
Asker

foxy

#124
Sitat fra: Boogie på søndag 29. april 2012, klokken 10:40
Jeg synes det er artig å se hvordan Hydrogen og brenselcelle diskusjonen med jevne mellomrom kommer opp.
Og jeg vil takke foxy for at dette blir belyst nok en gang.
Vi trenger det. En syretest er bra.
Men jeg må nok si at det ikke kommer fram så mye nytt denne gangen heller.
Jeg ble ikke overbevist.

Men siden tema her egentlig er Tesla S, så undres jeg over hvilket rekkevidde behov foxy har.
Gjennomsnittet i Norge ligger på 35 km pr dag.
Det høres ut som foxy har et behov på mellom 1000 og 1500 km per dag....
Hvordan i all verden kan du klare deg med en iMiEV?
Og det høres ikke ut som om du liker elbiler heller. Kjører du iMiEV kun fordi du kan kjøre i kollektivfeltet?

Selv kjører jeg 40 000 km per år rent elektrisk, og har gjordt det de siste 5 årene.


skal ikke ta opp avsporingen hydrogen her igjen siden det finnes nå en egen trå om det http://elbilforum.no/forum/index.php/topic,5203.0.html.

Tesla S er en fantastisk morsom bil - uten tvil!

Når jeg spør "hvorfor kjøpe Tesla S?" så er det til dels begrunnet med mine egne subjektive tvil for mitt bruk, men mest relatert til preferanser av flertallet i andre land særlig på kontinentet eller Japan og USA. Bilproduksjon dreier seg mye om economics av scale - og Tesla kommer ikke å overleve av å selge noen hundre biler i Norge eller noen få tusen globalt.

Så for å lykkes må man treffer behovet til folk der og her ser jeg utfordringen hvis man skal vinne over fosilbilene! Jeg har redegjort tidligere for det, men her er en kort sammenfatning av hovedpunktene:

1. Pris (f.eks. Tesla S performance koster sannsynligvis det samme som BMW 550i i Tyskland)
2. Ladetid hurtiglading - basert på CHAdeMO som er standard i bl.a. Norge tar det 1.5 timer for 80% lading (ikke engang bekreftet at tesla støtter CHAdeMO- hurtiglading engang vel?)
3. Rekkevidde er uavklart - 340km for modellen med 85kwh batteri basert på epa??!!
4. Mangel på infrastruktur for opplading


Her i Norge holder Tesla S for 80% av mine behov - men kjørte heller ikke med mercen inn til byen til dagelig... her komme i-miev inn i bildet.

Tesla S finner sikkert noen entusiaster og andre som enten er opptatt av ytelse fra 0-100km/h eller som aldri kjører lenger enn 300km og/eller har ladetilgang i begge ender. Mange ganger ikke noe problem her til lands, men er det mulig andre steder?

Om Tesla klarer å selge volumet som er nødvendig for å overleve?... tja time will show..

Jeg har stor tro på rene el-biler som nærmiljø biler særlig for de som har privat lademulighet. Som langdistansebiler eller eneste familiebil er tiden ikke moden ennå og her kommer hydrogen (plug-in hydrogen hybrider) inn i bildet...



I-miev 2011
Asker

PerBear

Tesla S kommer til å støtte CHADEMO DC og Mennekes AC står det på sidene deres. Scame er muligens også støttet.
Det er i grunnen enkelt å få til så lenge batteri og BMS støtter hurtiglading via DC, og det er plass til tre ladere for 3~. Da er det kun å ha den rette fysiske pluggen. Protokollen er IEC 62196 basert uansett plugg eller AC/DC, og er derfor den samme for Mennekes, CHADEMO, Scame.

Samme system kommer etter hvert på ladere og strømforsyninger til laptop og andre enheter. IEEE holder på med den nye UPAMD standarden. Laderen leverer kun noen få milliwatt som ikke skal kunne skape gnist. Først når kommunikasjonen med last er i gang avgjøres utspenning og maks strøm fra lader/strømforsyning.
Sandnes, Norway.
TM3 AWD LR

Boogie

Sitat fra: foxy på søndag 29. april 2012, klokken 19:12
Jeg har stor tro på rene el-biler som nærmiljø biler særlig for de som har privat lademulighet. Som langdistansebiler eller eneste familiebil er tiden ikke moden ennå og her kommer hydrogen (plug-in hydrogen hybrider) inn i bildet...

Jeg avstår fra å gå inn i din diskusjon så lenge jeg mener at dine "sannheter" ikke er riktige.

Men med hensyn på nærmiljø betegnelsen og langdistanse for elbiler, så holder det vel å referere til IBM sitt luft-Ion batteri som skal holde 100 ganger energien vi har i dag. Leafens batteri vil da veie 2-3 kg! Tror ikke det burde være noe problem å ta med 10 stk av disse. Da har vi en rekkevidde på ca 1500 km.

Charles Gossn sa på en pressekonferanse i fjor at "om dere visste hva jeg vet om hva som kommer av batteriteknologi i løpet av de neste 5 årene, så ville dere få sjokk"
Tydeligvis flere som jobber med det samme...


Jeg sier bare en ting "Think outside the box" - ikke ta utgangspunkt i gammelt tankegods. Reglene endrer seg fort, og rekkevidden vil ikke være noe problem i løpet av få år.
Siden batteriene blir lettere/mindre, så vil naturligvis prisen også gå kraftig ned.
Tønsberg:
Nissan Leaf 2012 EU
Nissan Leaf 2017 30 kW Norsk
Venter på Tesla M3...

Har kjørt elektrisk siden 2001, og har hatt ca 20 elbiler. Totalt ca 500 000 km.

Espen Hugaas Andersen

#127
Sitat fra: foxy på søndag 29. april 2012, klokken 19:12Når jeg spør "hvorfor kjøpe Tesla S?" så er det til dels begrunnet med mine egne subjektive tvil for mitt bruk, men mest relatert til preferanser av flertallet i andre land særlig på kontinentet eller Japan og USA. Bilproduksjon dreier seg mye om economics av scale - og Tesla kommer ikke å overleve av å selge noen hundre biler i Norge eller noen få tusen globalt.
Tesla har allerede ca 11 000 reservasjoner på Model S og 1000 på Model X. Det blir en ordrereserve på rundt en mrd dollar.

Det store problemet til Tesla er å få kjørt opp produksjonen og få biler ut til kunder. Det er ikke å selge biler som er problemet. Tesla har ikke brukt en krone på reklame, og fortsatt er det en venteliste på ca et år fra produksjonen starter.

Sitat fra: foxy på søndag 29. april 2012, klokken 19:12Så for å lykkes må man treffer behovet til folk der og her ser jeg utfordringen hvis man skal vinne over fosilbilene! Jeg har redegjort tidligere for det, men her er en kort sammenfatning av hovedpunktene:

1. Pris (f.eks. Tesla S performance koster sannsynligvis det samme som BMW 550i i Tyskland)
I innkjøp blir prisen i samme område. Men så bruker en 550i ca 1,1 l/mil, som over 200 000 km blir 275 000 kroner, med tyske priser på bensin.

Sitat fra: foxy på søndag 29. april 2012, klokken 19:122. Ladetid hurtiglading - basert på CHAdeMO som er standard i bl.a. Norge tar det 1.5 timer for 80% lading (ikke engang bekreftet at tesla støtter CHAdeMO- hurtiglading engang vel?)
Tesla har sagt ganske konsekvent at de vil ha adapterer til det de behøver å ha adapterer til. Men det er ikke helt sikkert hvordan ting blir i Europa. Hvis Tesla legger inn støtte for Supercharger, så vil det bety at Tesla kommer til å bygge ut et Supercharger nettverk i Europa. Men hvis Tesla ser de ikke har mulighet til å bygge ut et ladenettverk i Europa, da blir Tesla etter all sannsynlighet å legge inn CHAdeMO støtte.

En 90 kW Supercharger vil bruke 45 minutter på å lade fra 0% til 80%.

Sitat fra: foxy på søndag 29. april 2012, klokken 19:123. Rekkevidde er uavklart - 340km for modellen med 85kwh batteri basert på epa??!!
Se på det slik, Nissan Leaf har 21 kWh tilgjengelig og 73 miles rekkevidde. Model S har 85 kWh tilgjengelig, som da er 4,05 ganger mer og burde tilsvare 296 miles/474 km. Grovt regnet.

Tesla Model S har bedre aerodynamikk, men 200 kg høyere vekt, noe som betyr at Model S vil ha høyere energiforbruk enn Leaf ved lavere hastigheter men lavere energiforbruk enn Leaf ved høyere hastigheter. Ved langkjøring er det høyere hastigheter som gjelder, og da kan vi forvente at rekkevidden blir mer enn 4,05 ganger lengre enn Leaf ved tilsvarende kjøring.
Sitat fra: foxy på søndag 29. april 2012, klokken 19:124. Mangel på infrastruktur for opplading
Man må nok vente litt med å ta teslaen sin på bilferie, men utover det så har det at man må vente på utbygging av ladeinfrastruktur liten betydning.

Sitat fra: foxy på søndag 29. april 2012, klokken 19:12Her i Norge holder Tesla S for 80% av mine behov - men kjørte heller ikke med mercen inn til byen til dagelig... her komme i-miev inn i bildet.

Tesla S finner sikkert noen entusiaster og andre som enten er opptatt av ytelse fra 0-100km/h eller som aldri kjører lenger enn 300km og/eller har ladetilgang i begge ender. Mange ganger ikke noe problem her til lands, men er det mulig andre steder?

Om Tesla klarer å selge volumet som er nødvendig for å overleve?... tja time will show..

Jeg har stor tro på rene el-biler som nærmiljø biler særlig for de som har privat lademulighet. Som langdistansebiler eller eneste familiebil er tiden ikke moden ennå og her kommer hydrogen (plug-in hydrogen hybrider) inn i bildet...
Jeg bare forstår ikke logikken ved å komme frem til at elbiler er umoden, og så anta at noe som er mye mer umodent er fremtiden.

Vi vet ennå lite til ingenting om hvordan hydrogenbiler vil oppføre seg i hendene på vanlige forbrukere. Det kan godt hende at under virkelige forhold må brenselcellen byttes etter 50 000 km.
Model X 100D.
Cybertruck reservasjon.

cra

Sitat fra: Boogie på mandag 30. april 2012, klokken 07:40
Sitat fra: foxy på søndag 29. april 2012, klokken 19:12
Men med hensyn på nærmiljø betegnelsen og langdistanse for elbiler, så holder det vel å referere til IBM sitt luft-Ion batteri som skal holde 100 ganger energien vi har i dag. Leafens batteri vil da veie 2-3 kg! Tror ikke det burde være noe problem å ta med 10 stk av disse.

Dette vil selvsagt medføre utfordringer mtp. hurtiglading; det er plutselig ti ganger så mye energi som skal på plass før man drar videre. MEN: det innbyr også til en meget enkel og genial løsning: Utbyttbare moduler! Hvis man kan stikke innom hvilken som helst bensinstasjon (eller dagligvarehandel for den del) og bytte en modul eller to er man klar for ytterligere noen mil på et blunk. Slikt modulbytte vil ikke trenge noen nevneverdig utbygging av infrastruktur heller, men kan dra nytte av hurtigladede for å kunne selges på nytt raskere.
Tesla Model S75D 30/6/17
Tesla Model S85 26/3/14-30/6-17, 82500km
Leaf 9/5/12
Think City, Har ACTIA diagnoseapparat.
Sykkylven (Sunnmøre)

El rayo

Sitat fra: Boogie på mandag 30. april 2012, klokken 07:40
Sitat fra: foxy på søndag 29. april 2012, klokken 19:12
Jeg har stor tro på rene el-biler som nærmiljø biler særlig for de som har privat lademulighet. Som langdistansebiler eller eneste familiebil er tiden ikke moden ennå og her kommer hydrogen (plug-in hydrogen hybrider) inn i bildet...

Jeg sier bare en ting "Think outside the box" - ikke ta utgangspunkt i gammelt tankegods.

Godt sagt, Boogie. Jeg har klart meg med Th!nk som eneste bruksbil i 8 år nå og har vært på tur både til Sverige og Danmark.

Man behøver ikke alltid å bruke egen bil uansett hvor man skal, men velge det transportmiddelet som egner seg best.
Oslo, kjørt 2000 Th!nk "El Rayo" siden juni 2003, nikometer siden april 2009
kjøpt på 9.500 km, kjørt tilsammen 60.000 km. Fremdeles med originalt batteri
http://elbilforum.no/forum/index.php/topic,1946.0.html
http://www.austinev.org/evalbum/794

2000 Th!nk delebil "Blu", som skal på veien igjen
EL-ma Classic elassistert sykkel
http://www.evalbum.com/preview.php?vid=4237

elektrolux

Fant ut sist jeg var i Oslo at den perfekte elbilen allerede finnes:

Du betaler kun for det bruket du trenger, Ingen parkeringsavgift, ingen rekkeviddebegrensning, ingen utslipp, ingen årsavgift.

Kommer forbi på en trikkeskinne nær deg ca. hver 5 min.
Stavanger:

Selger ladeutstyr via http://elbilhjelpen.no AS

Har hatt trimma City El, Citroen AX elektro
Har for tiden Tesla S85 VW e-Up, Peugeot P106 og Citroen Saxo, C1 EVie,  og Berlingo nye modellen, div. Think Classic og City 2010 model og Norges eneste Cree SAM og Chin 3 hjuler samt Vectric scooter. Kjøpt Fiat X 1/9 for elektrifisering og venter på Sort Solo EV #635 og Artega Karo for levering sommeren 2020

Daglig leder i elbilhjelpen.no

cra

Sitat fra: elektrolux på mandag 30. april 2012, klokken 12:12
Fant ut sist jeg var i Oslo at den perfekte elbilen allerede finnes:
Du betaler kun for det bruket du trenger, Ingen parkeringsavgift, ingen rekkeviddebegrensning, ingen utslipp, ingen årsavgift.
Kommer forbi på en trikkeskinne nær deg ca. hver 5 min.

Synd den i praksis egner seg like dårlig som en månerakett for mitt daglige bruk (og sikkert de aller fleste andre) i alle fall.... ;)  ;D Og ingen rekkeviddebegrensning, sier du? Det er nesten så jeg er villig til å utfordre den til et race med gammelthink'en; første til Tromsø og tilbake!  ;D
Tesla Model S75D 30/6/17
Tesla Model S85 26/3/14-30/6-17, 82500km
Leaf 9/5/12
Think City, Har ACTIA diagnoseapparat.
Sykkylven (Sunnmøre)

hkaspenberg

Sitat fra: Boogie på mandag 30. april 2012, klokken 07:40
:
Charles Gossn sa på en pressekonferanse i fjor at "om dere visste hva jeg vet om hva som kommer av batteriteknologi i løpet av de neste 5 årene, så ville dere få sjokk"
Tydeligvis flere som jobber med det samme...
:
Og utfra dette kan vi anta at elbil ikke er noe særlig forskjellig fra alt annet der man prøver å selge et eller annet til forbrukerne. Man vil alltid prøve å selge det man har for å finansiere det man skal utvikle. Forteller man for mye om det som kommer, klarer man ikke å selge dagens utgave. Hadde Nissan sagt at i 2013 kommer en Leaf MkII med 40 kWh batteri som skal selges for ca 200000 så hadde salget av dagens Leaf droppet til 0... Kun de som ikke har noe eksisterende marked, slike som Tesla, vinner på å reklamere for nyvinninger flere år i forveien. Der har faktisk Tesla vært forbilledlig vellykkede. (Men merk hvor lite konkret de sier om modell X.)

;-D Hans
Oslo: Kewet5 ("Knerten") 1999-2007 (85k km) == P106E ("Dorsken") 2007-2009 (25k km) == Think Classic ("Tupper") 2009-2012 (ca 40k km) == P iOn ("LilleSvarten") 28/3-2012-29/5-2019 (60k km) == TM3DLR ("Justin E") 8/3-2019- (6500 km)

PerBear

Viktig poeng, alle husker Osborne som skrøt av den neste "PC" modellen mens lageret var fullt av den gamle, salget sank så mye at de gikk konk...
Sandnes, Norway.
TM3 AWD LR

Griffel

Sitat fra: PerBear på tirsdag 01. mai 2012, klokken 00:33
Viktig poeng, alle husker Osborne som skrøt av den neste "PC" modellen mens lageret var fullt av den gamle, salget sank så mye at de gikk konk...
Tro du alle husker Osborne? Mange her på forumet var vel ikke en gang født da. Navnet PC var ikke funnet opp, og salget stoppet opp fordi han var forbikjørt av Kaypro. Og begge var ferdige da PCen kom.
Hyundai Ionic.
Tidliger mange år i PSA klasiker.

© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA