Kupévarmer, 12 V på P106el

Startet av trondkl, mandag 10. desember 2007, klokken 11:06

« forrige - neste »

trondkl

Nokon som har erfaring med/ formeining om det er lurt å kopla ein sånn i sigarettennaruttaket på min P106el?
http://www.biltema.no/products/product.asp?iItemId=102672

Griffel

#1
Sammenlignet med det bensindrevete varmeapparatet du har er denne nesten uten effekt.

Denne er på 200 W mens bensin varmeren er vell på 4-5kW.

På den annes side er effekten så lav at det ikke har stor betydning for kjørelengden kanskje 1-2km. Min formening er 199kr bortkastet.
Hyundai Ionic.
Tidliger mange år i PSA klasiker.

trondkl

Så kjøpte eg ein slik sak. Delvis pga at webastoen er ute av drift for tida. Kopla denne i sigarettennaren med det resultatet at ein eller annan sikring røyk. Så nå mangler eg varme, varmetrådar, fotgjengarhorn (viktig :-)), vanleg horn og sigarettennar. Trur det er på tide å få bilen inn på verkstad. Men eg stusser jo på at Biltema selger slike ting som sprenger sikringar. Kan det tenkast at den forrige eigaren av bilen min har satt inn for liten sikring?

ravn

Er det ikke snodig at alle de tinga går på en sikring?

Jeg har da brukt ac invertere m.m. på flere watt enn det der på thinken, uten at jeg noen gang har tatt sikringa.
Sandnes, Citroen C-Zero og har fått solceller på taket. Tidligere Tesla Roadster 2.5, Toyota Rav4EV, 2011 Nissan Leaf, Twizy, 2000 Ford Ranger EV, Reva og Think Classic.
Elbillist siden 2002.

elektrolux

200W/12V = 17A

Vanligvis er sikringen på sigarettenneren på 15A, og vil derfor ryke.

I tillegg vil et keramisk element trekke mer strøm ved lavere spenning, og dermed blir forholdet enda værre.

Hvor mye spenning tror du varmeelementet ser etter spenningstap i de glovarme 0,75mm ledningene som går til sigarettenneren?

Biltema har en lignende "defroster" på 150W, men prøv heller å få orden på Webastoen. Det er ingenting som slår massive  5000W fossil varmeeffekt.
Stavanger:

Selger utstyr for EV lading og energieffektivisering via http://elbilhjelpen.no AS

Har for tiden Tesla S85, Smart ED, BMW C- evolution, Carver S+, Monotrazer MTE-150, Citroen C1 EVie, div. Think og PSA Classic og City 2010 model, Chin 3 hjuler Pickup, Buddy M9 samt Vectric scooter. Venter på Microlino og Aptera #2246

Daglig leder i Elbilhjelpen.no

© 2025, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA