Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 485 kroner per år. elbil.no/medlemskap

Sv: Nobelprisen til Gore

Startet av trondkl, fredag 14. desember 2007, klokken 09:08

« forrige - neste »

trondkl

Nokon som har erfaring med/ formeining om det er lurt å kopla ein sånn i sigarettennaruttaket på min P106el?
http://www.biltema.no/products/product.asp?iItemId=102672

Griffel

Sammenlignet med det bensindrevete varmeapparatet du har er denne nesten uten effekt.

Denne er på 200 W mens bensin varmeren er vell på 4-5kW.

På den annes side er effekten så lav at det ikke har stor betydning for kjørelengden kanskje 1-2km. Min formening er 199kr bortkastet.
Hyundai Ionic.
Tidliger mange år i PSA klasiker.

trondkl

Så kjøpte eg ein slik sak. Delvis pga at webastoen er ute av drift for tida. Kopla denne i sigarettennaren med det resultatet at ein eller annan sikring røyk. Så nå mangler eg varme, varmetrådar, fotgjengarhorn (viktig :-)), vanleg horn og sigarettennar. Trur det er på tide å få bilen inn på verkstad. Men eg stusser jo på at Biltema selger slike ting som sprenger sikringar. Kan det tenkast at den forrige eigaren av bilen min har satt inn for liten sikring?

ravn

Er det ikke snodig at alle de tinga går på en sikring?

Jeg har da brukt ac invertere m.m. på flere watt enn det der på thinken, uten at jeg noen gang har tatt sikringa.
Sandnes, Tesla Roadster 2.5, Toyota Rav4EV, Citroen C-Zero og har fått solceller på taket. Tidligere 2011 Nissan Leaf, Twizy, 2000 Ford Ranger EV, Reva og Think Classic.
Elbillist siden 2002.

elektrolux

200W/12V = 17A

Vanligvis er sikringen på sigarettenneren på 15A, og vil derfor ryke.

I tillegg vil et keramisk element trekke mer strøm ved lavere spenning, og dermed blir forholdet enda værre.

Hvor mye spenning tror du varmeelementet ser etter spenningstap i de glovarme 0,75mm ledningene som går til sigarettenneren?

Biltema har en lignende "defroster" på 150W, men prøv heller å få orden på Webastoen. Det er ingenting som slår massive  5000W fossil varmeeffekt.
Stavanger:

Selger ladeutstyr via http://elbilhjelpen.no AS

Har hatt trimma City El, Citroen AX elektro
Har for tiden Tesla S85 VW e-Up, Peugeot P106 og Citroen Saxo, C1 EVie,  og Berlingo nye modellen, div. Think Classic og City 2010 model og Norges eneste Cree SAM og Chin 3 hjuler samt Vectric scooter. Kjøpt Fiat X 1/9 for elektrifisering og venter på Sort Solo EV #635 og Artega Karo for levering sommeren 2020

Daglig leder i elbilhjelpen.no

© 2025, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA