Hovedmeny

Bakkeklaring Enyaq ??

Startet av Rusalka, fredag 22. mai 2020, klokken 11:01

« forrige - neste »

ToWalkOrDrive

Sitat fra: vinterdekk på fredag 04. september 2020, klokken 20:32
Sitat fra: ToWalkOrDrive på onsdag 02. september 2020, klokken 13:07
Sitat fra: Stikkkontakt på onsdag 02. september 2020, klokken 11:55
186 mm.
https://cdn.skoda-storyboard.com/2020/08/TD-ENYAQ-iV-en.pdf

1000 kilo hengervekt for RWD.
9,3 meter svingdiameter. Det er sykt.

Det er vel noe med at bilen skal være lastet til maks når de måler bakkeklaring? Og at derfor er Mercedes EQC oppgitt med velidg lav bakkeklaring...Så i praksis er det gjerne til og med høyere enn 186mm på Enyaq, når den ikke er stappa full.

9,3 er sykt, ja. En Ford Ka fra 1997 har 10,4, og den er 3,62m lang, 1,63 bred og akselavstand på 2,44....

Helt vilt. Skoda Enyaq er første elbil som jeg sliter å finne kompromisser for mine behov med. Syttitallsgarasje med nittigraders manøvrering og lang vinter gjør at både svingdiameter og bakkeklaring har betydning.
Ja, da kan det jo og være nyttig at du kan fiske ut bilen med fjernkontrollen, om det ikke tar et halvt minutt å koble inn funksjonen.
Tesla Model Y                         2021-

OlaM

Helt utrolig kult at de får samme skarpe svingradius som ID.3 inn i en sånn pakke. For en kongebil! Det er bare iV 60 og iV 80 specs der da, spørs om det blir like stort utslag på fremhjulene når det er en drivaksel koblet til de.
'21 3LR

OlaM

Sitat fra: BOStrand på onsdag 02. september 2020, klokken 11:20
Førerpakke sport pluss - 3-eket sportsratt med varme, reku-paddles, DMS, HOD, progressiv sportsstyring og adaptivt understell DCC

Noen som vet hva adaptivt understell DCC er? Kan man justere bakkeklaring manuelt?

Det endrer ikke bakkeklaringen, men demperkarakteristikken. VoltWay hadde en veldig fin beskrivelse her som jeg tillater meg å sitere.

Sitat fra: VoltWay på torsdag 03. september 2020, klokken 21:43
Noen ord om DCC. Mange har det på Octavia og Superb, så jeg kjøpte det på vår Kodiaq. Vet ikke om den er lik på Enyaq, men kan dele min erfaring likevel. DCC kan stive av rattet, men hovedfunksjonen er å kunne justere demperene. I praksis er det tre alternativer: Komfort, normal og sport. I daglig bruk er dette noe jeg bruker ganske mye. Vi har en del bykjøring, langkjøring på motorvei og svingete veier.

I byen er jeg veldig glad i komfort-modus som gir de mykeste demperene. Bilen blir mer båtete, noe som er topp på brostein og dårlig vei i lav hastighet. Fungerer også fint på motorveien med 100-120-soner siden det er ganske lite krappe svinger. Bedre kjørekomfort og mindre smell fra bro-overganger og sånt.

Normal-modus er midt på treet og standardinnstilling. Fungerer fint til det meste.

Sport gjør ikke bilen til noe sportsbil, men demperene blir merkbart stivere. Denne er veldig fin på svingete veier. Har også blitt brukt for å gi litt mer rumlelyd og vibrasjon i bilen på motorvei for å få en baby til å sove. Hjelper også med å hindre bilsyke pga. mindre krenging.

Med forbehold om at DCC på Enyaq er ulik så ville jeg utvilsomt kjøpt det igjen. Jeg las en del erfaringer på nett, men å teste en bil med DCC var det som overbeviste meg. Jeg var usikker på hvor mye jeg kom til å bruke det, så jeg er nesten litt overrasket over hvor ofte jeg faktisk bruker funksjonen.

Ellers fine poeng om bakkeklaring i denne tråden. Morsomt det med å kjøpe en dyr bil som takler hullet i hytteveien istedenfor å fikse hullet. Litt som de som må ha henger for å kjøpe fire sekker bark på hagesenteret før 17. mai.

Jeg synes at Enyaq er mer som en stasjonsvogn enn en SUV, bare strukket litt i høyden for å få plass til batteriet. Den har ikke den firkantede traktorlooken og bakkeklaringen er som på gamle biler. Ikke noe for bouldering eller monster truck show, men plenty til bratte fergelemmer, parkering ved campinghytta og en liten eventuell svikt i snømåkerutinene. Legg til svingradiusens nytteverdi på trange bilferger (ja Molslinjen, jeg snakker om deg) eller sentraleuropeiske parkeringsplasser så snakker vi ordentlig feriemaskin.
'21 3LR

turfsurf

Sitat fra: OlaM på lørdag 05. september 2020, klokken 08:24
Jeg synes at Enyaq er mer som en stasjonsvogn enn en SUV, bare strukket litt i høyden for å få plass til batteriet.
Minus mangelen på "offroad-plastikk" så er den veldig typisk scout/allroad/alltrack vil jeg si.
i4 M50 2024 | Model Y P 2022 | BMW CE 04 2022 | x - e-tron 55 SB 2021  x - e-tron 50 SB 2021 | x - e-tron 50 2020 | x - Model 3 LR 2021 | x - I-Pace HSE 2019 |
x - i3 120Ah 2019 | x - Model X 100D 2017 | x - i3 60Ah 2015 | x - Model S 85D 2015  | x - Model S85 2013

Zubzero

Ser ut som om sportmode senker bilen litt

Bigdrago

Sitat fra: Zubzero på tirsdag 08. september 2020, klokken 12:55
Ser ut som om sportmode senker bilen litt

Nei. Men i Sverige selger de en mer senket utgave. Den utgaven har vi ikke på den norske konfiguratoren. Ser ut som om vi får den høyeste og Sverige litt lavere. Uvisst hvilket land i verden som får den laveste.
Śkoda Enyaq iv80x
Ducati 848 Evo superbike

JohnMartin

Er så dårlige veier i Norge at de tør ikke selge en som er senket  :P

VoltWay

torlie

Sitat fra: VoltWay på fredag 11. september 2020, klokken 12:48
I så fall ganske likt en Kodiaq.

Bare jeg som synes det ser noe rart ut om de skal ha samme bakkeklaring?

For meg ser Kodiaq 2-3 cm høyere ut, men mulig de som er på roadshow kan bekrefte at bakkeklaringen ser bra ut.

Hadde vært fint om en Skoda representat tok med tommestokk på visning.
2020: MG ZS EV
2018 Zoe Bose Edition (solgt)
2016 Zoe Intens (Solgt)

daktari

Mine videoer av Autopilot 2 Mine I-Pace videoer
2023 ID.4 GTX 2021 ID.4   2022 BMW iX40   2021 Model 3 LR   2019 Audi e-tron 55   2019 I-Pace HSE   2017 S90D

OlaM

Hvor mange millimeter må det være før det går fra det ene meningsløse markedsføringsbegrepet til det andre?
'21 3LR

tornaldo

Sitat fra: daktari på fredag 11. september 2020, klokken 19:25
MPV. Ikke SUV...
Fordi?

MPV er ikke noe mer treffende enn SUV, "compact SUV" eller CUV. Det er bare ulike begrep som man ikke har helt klare definisjoner på.
Elbilhistorikken: 2015 TMS 70D -> 2017 TMS 75 -> 2022 TM3 RWD -> 2022 TMY LR -> 2023 TMY P

Counterpointer

SUV er jo blitt nærmest helt uten mening . Så strenge grenseoppganger er ikke veldig viktig.

Jordbær er vistnok en nøtt i forhold til definisjonen. For meg er det frukt uansett. For å bruke et bilde.

Strøm Tycoon

Enyaq ser ut som en litt høy stasjonsvogn.

© 2026, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA