Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 485 kroner per år. elbil.no/medlemskap

Sv: Lys på Leaf

Startet av Phuc, mandag 23. april 2012, klokken 22:13

« forrige - neste »

sven erik

på tink er  det lang kabel fra kontakt  til kladd så en har  mer muligheter  dette skulle hvert på de andre å så en kunne legge den et sted tørt

Haahov

Her er ett bilde av en wire på kladden som er til å henge rundt ladeboksen. Med justerbar lenke så burde den passe rundt de fleste ladepunkter.
E-Niro 2019: "Evion"
Euro-Leaf 2013 med 6,6 kW lader: "Selma"

sven erik

ja har selv ordnet  ståltrå  som man kann  stramme å slakke  +  ski reim  men der jeg noen ganger får lade i nærheten av der jeg  bor er det kunn  stikk kontakt i en murvegg å ikke noe å henge på

Phuc

#18
Her er et par bilder av hvordan jeg henger opp kladden min på disse stolpene:

Edit: ser nå i ettertid at denne stolpen her hadde jo noen kroker nederst som man kan henge snøret i...    :-[
Mitsubishi i-MiEV 2012 Amethyst Black (03.04.2012-) [11200 km @ 03.04.2013]
Honda Accord 2.0i 1996 - R.I.P. (18.06.1999-31.10.2012)

asbkar

La merke til disse krokene som har dukket opp her om dagen, passer finfint til snøret som satt på klædden min. Måtte bare korte inn snøret litt ved å ta det et par runder rundt kroken. Ellers bruker jeg bagasje-stropper (strikker), fungerer greit med et par sånne.

|<
Fra Ski. i-Miev siden september 2011. TM3 siden mars 2019.

buestad

Jeg har en liten krok til ladekladden og en stor alukrok til å kveile opp kabelen på. Har hengt den litt "random" med tanke på induksjon, men det er kanskje ikke så nøye?
i-MiEV 2012

Rio

Det er jo to strømledere (én hver vei) i kabelen, så det blir fint lite induksjon ut av det.

Oslo:
VW e-GOLF 2015
Nissan Leaf 2012
VW Golf CityStromer 1995, 1995, 1997, 1998 - (solgt).

buestad

Sitat fra: Rio på søndag 29. juli 2012, klokken 23:16
Det er jo to strømledere (én hver vei) i kabelen, så det blir fint lite induksjon ut av det.

Det har du selvfølgelig helt rett i. Jeg bare tenkte på at man anbefales å rulle ut kabeltromler om man skal trekke mye strøm, men det er nok mer pga at varmen i hele kabellengden blir samlet på en plass...
i-MiEV 2012

Kito76

Hvordan unngår man tyveri av laderen på offentlig ladeplass? Hengelås?

Go-carter

Sitat fra: Kito76 på mandag 30. juli 2012, klokken 00:43
Hvordan unngår man tyveri av laderen på offentlig ladeplass? Hengelås?

Hengelås, gjemme den under panseret, kjøre over kabelen, låse lokket på ladeboksen. Mange alternativer :)
TMX60D
Leaf S 2015
Think 2011 2+2 Zebra "Sola" 106.000km pr. mars 2017
Think 2008 "CaThinka" kommende banebil

cra

Sitat fra: Go-carter på mandag 30. juli 2012, klokken 00:45
Hengelås, gjemme den under panseret, kjøre over kabelen, låse lokket på ladeboksen. Mange alternativer :)

Har lurt på å montere på en liten lenke på "pistolen" med et endestykke som jeg klipser i låsemekanismen for luka. Da må man inn i bilen og løse ut ladeluka for å få den løs. Da slipper jeg å ha liggende hengelås og mikke med nøkkelen. :)
Tesla Model S75D 30/6/17
Tesla Model S85 26/3/14-30/6-17, 82500km
Leaf 9/5/12
Think City, Har ACTIA diagnoseapparat.
Sykkylven (Sunnmøre)

Phuc

Sitat fra: cra på mandag 30. juli 2012, klokken 07:50
Sitat fra: Go-carter på mandag 30. juli 2012, klokken 00:45
Hengelås, gjemme den under panseret, kjøre over kabelen, låse lokket på ladeboksen. Mange alternativer :)

Har lurt på å montere på en liten lenke på "pistolen" med et endestykke som jeg klipser i låsemekanismen for luka. Da må man inn i bilen og løse ut ladeluka for å få den løs. Da slipper jeg å ha liggende hengelås og mikke med nøkkelen. :)
Jeg har en Abus kombinasjonslås som henger på pistolgrepet hele tiden. Ingen nøkkel og tar meg 5 sek å få løs.
Mitsubishi i-MiEV 2012 Amethyst Black (03.04.2012-) [11200 km @ 03.04.2013]
Honda Accord 2.0i 1996 - R.I.P. (18.06.1999-31.10.2012)

cra

Sitat fra: Phuc på mandag 30. juli 2012, klokken 14:35
Jeg har en Abus kombinasjonslås som henger på pistolgrepet hele tiden. Ingen nøkkel og tar meg 5 sek å få løs.

Og (litt avhengig av type - "stresskoffert-kodelås" er ubrukelig) så tar det ikke så mye lenger for andre å få den løs, heller.  :-\ 

Men litt heft blir det jo, og det er kanskje det som skal til for at noen ikke gidder å gjøre det bare på kødd/for å lade selv. Hvis noen faktisk bestemmer seg for at de skal ha kabelen så tror jeg ikke det spiller så stor rolle hvordan du sikrer den.
Tesla Model S75D 30/6/17
Tesla Model S85 26/3/14-30/6-17, 82500km
Leaf 9/5/12
Think City, Har ACTIA diagnoseapparat.
Sykkylven (Sunnmøre)

Phuc

Er vel begrenset hvor mye man får sikret ladekabelen sin slik den er konstruert. Blir litt overkill å låse den + kjøre over kabelen hver gang man skal lade bilen.
Hengelåsen er vel mest for at "vanlige" mennesker eller unger ikke skal tukle med den. Tyver med avbitertang er det vanskelig å gardere seg mot.

Går jo an å merke ladekladden med regnr slik at det ikke er noen tvil om hvilken bil den tilhører.
Mitsubishi i-MiEV 2012 Amethyst Black (03.04.2012-) [11200 km @ 03.04.2013]
Honda Accord 2.0i 1996 - R.I.P. (18.06.1999-31.10.2012)

cra

Sitat fra: Phuc på mandag 30. juli 2012, klokken 18:15
Går jo an å merke ladekladden med regnr slik at det ikke er noen tvil om hvilken bil den tilhører.

Ja, det er ikke så dumt. Burde ikke være noe problem ved evt. videresalg av bilen heller, i motsetning til merking med navn/tlf etc. (en klistrelapp for enkelt å kontakte eiern ved funn av kabel er jo ok).
Tesla Model S75D 30/6/17
Tesla Model S85 26/3/14-30/6-17, 82500km
Leaf 9/5/12
Think City, Har ACTIA diagnoseapparat.
Sykkylven (Sunnmøre)

© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA