Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 485 kroner per år. elbil.no/medlemskap

Sv: Lys på Leaf

Startet av Phuc, mandag 23. april 2012, klokken 22:13

« forrige - neste »

Phuc

Kan ikke folk poste bilder av hvordan de har hengt opp klædden sin, både hjemme og på ladestolpene?

Hadde vært artig å se hva slags kreative løsninger som er blitt tatt i bruk ;D
Mitsubishi i-MiEV 2012 Amethyst Black (03.04.2012-) [11200 km @ 03.04.2013]
Honda Accord 2.0i 1996 - R.I.P. (18.06.1999-31.10.2012)

MortenH

#1
Sånn ser det ut i carporten min. Du må vise hvordan din henger, da, Phuc. :)
2011-2014: Mitsubishi i-MiEV
Fra jan 2014: BMW i3
Bryne - Rogaland

Phuc

Den løsningen var jo veldig bra, men tror nok du må beise holderen litt ;)

Jeg parkerer i fellesgarasje, så har ikke noe lademulighet hjemme akkurat nå.
Må sjekke opp litt rundt el-anlegget i garasjen før jeg tør plugge inn elbilen.
Mitsubishi i-MiEV 2012 Amethyst Black (03.04.2012-) [11200 km @ 03.04.2013]
Honda Accord 2.0i 1996 - R.I.P. (18.06.1999-31.10.2012)

Stjerneglis

Her er min "ladestasjon". Enig i at Mortens løsning er stilig :)
2019 Hyundai Kona Electric
2011 Mitsubishi i-Miev - 104300 km - solgt...
2017 Alfa Romeo Giulia Super 2.0 TB

sven erik

jeg ser på den siste her at den fåt litt drag nedover dette må du løse før det blir slitasje  enten henge  kroken høyere eller  stramme reima   så det ikke blir koslutning

å den med egen hylle hvar fin løsning  synn jeg ikke kan jøre nie sånt da jeg har  null lade mulighet  her 

elektrolux

Utrolig hvor kort ledning Mitsubichi har spandert etter kladden.

På Nye Think er ledningen lang nok til å kunne legges under hjulet som tyverisikring, med kladden mellom panser og vindusvisker, og kabel videre til stikkontakt.

Uansett skal hele kladden ved anledning vekk! Enten ved å eliminere den helt, eller legge den permanent under panserert, med relestyring for å simulere til og frakobling slik at bilen starter. Fra bilen skal standard Shuko-EEC stikk benyttes.

Det er jo bare et tidsspørsmål om når disse dyre kladdene blir yndet tyveri/herverks objekt.
Stavanger:

Selger ladeutstyr via http://elbilhjelpen.no AS

Har hatt trimma City El, Citroen AX elektro
Har for tiden Tesla S85 VW e-Up, Peugeot P106 og Citroen Saxo, C1 EVie,  og Berlingo nye modellen, div. Think Classic og City 2010 model og Norges eneste Cree SAM og Chin 3 hjuler samt Vectric scooter. Kjøpt Fiat X 1/9 for elektrifisering og venter på Sort Solo EV #635 og Artega Karo for levering sommeren 2020

Daglig leder i elbilhjelpen.no

Griffel

#6
Sitat fra: elektrolux på onsdag 11. april 2012, klokken 06:14
Utrolig hvor kort ledning Mitsubichi har spandert etter kladden.
Det er ikke sikker at det er lov å lage den lenger.

Her er det litt ulike regler i forskjellige land om hvor lang kablen mellom støpsel og kladd får lov å være. I det meste av EU 0,3m i Tyskland 2m. Det er også ulike krav til kabeltyper som er godkjent. Det som er lovlig i EU er ikke nødvendigvis godkjent i Japan og USA.  Hvorfor en generelt i EU mener at maks. 0,3m er viktig men at Tyskere synes at opp til 2m er greit vil jeg ikke gi meg ut på spekulasjoner om.

Hva vi har av Norske forskrifter på dette feltet kjenner jeg ikke til, men det kan hende at dersom man har ledning med kladd er maksimal lengde kladd støpsel mot vegg 0,3m (EU tilpasset) dersom vi ikke har et national avvik som i Tyskland.

Slik sett kan det faktisk tolkes som at der er forbudt å benytte kombinasjonen skjøteledning og lademodus 2 (Kladd).
Hyundai Ionic.
Tidliger mange år i PSA klasiker.

jkirkebo

Sitat fra: elektrolux på onsdag 11. april 2012, klokken 06:14
Det er jo bare et tidsspørsmål om når disse dyre kladdene blir yndet tyveri/herverks objekt.

Det er jo bare et tidsspørsmål før disse dyre kladdene blir billige kladder pga. masseproduksjon i Kina.

Ingen grunn til at de skal koste mer enn 1500-2000 kroner på sikt.
Forhandler av ladestasjoner og ladekabler, se www.ladespesialisten.no
Kjører Tesla X75D fra mars 2017 og Model 3 SR+ fra oktober 2019.

cra

Jeg må si meg enig med electrolux her; det må da være mulig å bygge dette inn i bilen, og/eller eventuelt i ladestasjoner? Min think har blitt ladet i ti år med en enkel kabel uten noen form for kladd eller noe som helst, og det har fungert fint som bare det. Har riktignok måttet byttet inntaket og kabelen en gang, men det kostet noen hundrelapper, ikke noen tusenlapper.
Tesla Model S75D 30/6/17
Tesla Model S85 26/3/14-30/6-17, 82500km
Leaf 9/5/12
Think City, Har ACTIA diagnoseapparat.
Sykkylven (Sunnmøre)

jkirkebo

Sitat fra: cra på onsdag 11. april 2012, klokken 11:21
Jeg må si meg enig med electrolux her; det må da være mulig å bygge dette inn i bilen, og/eller eventuelt i ladestasjoner? Min think har blitt ladet i ti år med en enkel kabel uten noen form for kladd eller noe som helst, og det har fungert fint som bare det. Har riktignok måttet byttet inntaket og kabelen en gang, men det kostet noen hundrelapper, ikke noen tusenlapper.

Selvfølgelig kan dette bygges inn i ladestolpene. Det er jo akkurat det som gjøres med Mennekes-standarden. Da trengs kun en enkel kabel fra ladestolpe til bil. I Leafens tilfelle en Mennekes-J1772 kabel. Koster rundt 200 pund fra UK etter hva jeg skjønner.

Men hva hjelper det når man fortsatt bygger ut stolpene med Schuko-kontakter og enfase 16A her i landet ? Vi burde vel snart vurdere 3-fase 400V 32A Mennekes isteden, ihvertfall på noen stolper på hvert sted ?

2013-utgaven av Leaf skal visstnok få 6.6kW lader. Den vil kunne ha god nytte av slike punkter. Den får ikke utnyttet de maks, men 6.6kW er da mye bedre enn 3.7kW. Tesla Model S vil forhåpentligvis kunne trekke 20kW på slike ladestolper.
Forhandler av ladestasjoner og ladekabler, se www.ladespesialisten.no
Kjører Tesla X75D fra mars 2017 og Model 3 SR+ fra oktober 2019.

Griffel

#10
Sitat fra: cra på onsdag 11. april 2012, klokken 11:21
Jeg må si meg enig med electrolux her; det må da være mulig å bygge dette inn i bilen, og/eller eventuelt i ladestasjoner? Min think har blitt ladet i ti år med en enkel kabel uten noen form for kladd eller noe som helst, og det har fungert fint som bare det. Har riktignok måttet byttet inntaket og kabelen en gang, men det kostet noen hundrelapper, ikke noen tusenlapper.
Vi som har levd en stund har vel blitt vant til at sikkerhets kravene skjerpes år for år på alle områder.

Det som ble oppfattet som greit for noen år siden er ikke alltid lovlig og regnet som sikkert idag. At både du og jeg har ladet uten kladd i mange år uten problemer er ikke det samme som at det idag eller om kort tid er regnet som sikkert og lovlig.

Lademodus 1 som vi er vant til, er nok i en utfasings fase, og kladden innebygget i bilen er nok på gal side av intensjonene i regelverket. Det blir kladd til lading hos bestemor (Lademodus 2 "ICCB"), eller fast ladepunkt (Lademodus 3"EVSE") i form av en USA/Japan pod eller en EU med Mennekes kontakt hjemme og på offentlige ladeplasser.
(I tillegg til lademodus 4 DC lading).
Hyundai Ionic.
Tidliger mange år i PSA klasiker.

Haahov

#11
Her er bilde av min Kladd på hylla. Jeg mangler også litt maling... :-\






Ellers så er kladden diskutert tidligere i http://elbilforum.no/forum/index.php/topic,3939.240.html
Bl.a. dette:

Ladeklumpen"emulerer" et ladepunkt som i henhold til spec kommuniserer med bilens lader om følgende:

- Charge plug not powered until plugged into and commanded by vehicle
- Supply equipment signals presence of AC input power
- Vehicle detects plug via proximity circuit (prevents drive away while connected)AC Level 1&2 Charging
- Control Pilot functions begin
- Supply equipment detects PEV
- Supply equipment indicates to PEV readiness to supply energy
- PEV ventilation requirements are determined
- Supply equipment current capacity provided to PEV
- PEV commands energy flow
- PEV and supply equipment continuously monitor continuity of safety ground
- Charge continues as determined by PEV
- Charge may be interrupted by disconnecting the plug from the vehicle
E-Niro 2019: "Evion"
Euro-Leaf 2013 med 6,6 kW lader: "Selma"

hma

Ser dette er en trilling-tråd, men jeg skriver nå om ny-Think, fordi det er samme krav som gjelder for alle biler med "kladd" (eller Personal Charging Station som Think kaller den).

Prosedyre for til- og fra-kobling av PCS står beskrevet i ny-Think sin brukermanual.

- Når lading skal tilkobles plugges PCS til strømnettet først. Brukeren må sjekke at lampestatus er OK, om alt er i orden kan ladekabelen kobles til bilen.

- Når lading skal frakobles trekkes ladekabelen ut av bilen, deretter trekkes støpslet fra strømnettet.


PCS sjekker om det er feil på strømnettet og beskytter således operatøren og bilens ladesystem. Den sørger også for at ladekabelen er strømløs når den plugges i bilen.

Om man putter PCS permanent i bilen, og benytter kun strømnettkontakten (Schuko) som tilkoblingspunkt, reduserer man sikkerheten og øker belastningen. Jeg vil ikke anbefale noen å gjøre dette!

Det er en helt annen sak om man midlertidig plasserer PCS i hjulbrønnen eller under panseret som tiltak mot tyveri eller fuktskade. Men man må fortsatt passe på rekkefølgen for til- og fra-kobling.


Hilsen
Håkon
- Toyota Rav4 EV 2000 NiMH (06/2010), Tesla Model S75D (12/2018)
   (tidligere: Think Classic 2000 NiCd (06/2009-05/2012) - Think City 2010 Zebra (03/2012-10/2012) - Think City 2009 Zebra (05/2012-05/2014)  - Tesla Model S 2014 (06/2014-09/2017) - Nissan Leaf 2018 LE 40kWh (04/2018-12/2018) )
- Trondheim (Trøndelag Elbilforening 02/2012-04/2014)
- Ariens AMP 24 to-trinns snøfreser 48V litium 52,5Ahr (10/2012) - Bosch Rotaks 43 Li-Ion gressklipp

Phuc

Sitat fra: hma på onsdag 11. april 2012, klokken 13:23
Ser dette er en trilling-tråd, men jeg skriver nå om ny-Think, fordi det er samme krav som gjelder for alle biler med "kladd" (eller Personal Charging Station som Think kaller den).
En moderator kan jo flytte denne tråden til et mer passende forum. Tråden er vel egentlig ikke spesielt rettet mot trillingene, men mot alle ladekabler som har en kladd.

Ps. flere bilder og mindre off-topic ;)
Mitsubishi i-MiEV 2012 Amethyst Black (03.04.2012-) [11200 km @ 03.04.2013]
Honda Accord 2.0i 1996 - R.I.P. (18.06.1999-31.10.2012)

hma

- Toyota Rav4 EV 2000 NiMH (06/2010), Tesla Model S75D (12/2018)
   (tidligere: Think Classic 2000 NiCd (06/2009-05/2012) - Think City 2010 Zebra (03/2012-10/2012) - Think City 2009 Zebra (05/2012-05/2014)  - Tesla Model S 2014 (06/2014-09/2017) - Nissan Leaf 2018 LE 40kWh (04/2018-12/2018) )
- Trondheim (Trøndelag Elbilforening 02/2012-04/2014)
- Ariens AMP 24 to-trinns snøfreser 48V litium 52,5Ahr (10/2012) - Bosch Rotaks 43 Li-Ion gressklipp

© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA