Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 485 kroner per år. elbil.no/medlemskap
Hovedmeny

Sv: Enda en elbilbrann

Startet av ovst, mandag 23. april 2012, klokken 06:41

« forrige - neste »

ovst

Tenker å anskaffe meg 18" sommerhjul på min Leaf, noen med erfaringer/anbefalinger her ?????

arnejorg1

Er det tillatt i henhold til vognkortet? Står det noe om det?
Og vil vil den bruke mere eller mindre strøm? Jeg har ikke erfaring med dette selv, jeg har ikke tengt på og bytte til 18". Men setter du på 18", er jeg spent på og høre hvordan det fungerer.
Før Nissan leaf. Nå, Renault Zoe hentet hos Carpoint hentet 13 juni 2015

mandresen

Hei
Så lenge rulleomkretsen er innefor +- 5 % så er det lovlig. Men innpresset (hvor langt inn/ut felgen sitter) må også stemme.
Det du må huske på er at dekket fjærer ganske mye og når du setter på lavprofildekk så tar du bort mye fjæring og komfort i bilen.
Jeg har satt på 17" på Leafen og det virker til nå ganske bra, var uaktuelt for meg å sette på 18" pga komforten.

Martin
Melhus (Trondheim)
Tesla Model S85D, MC Red, RN336744, levert 26.05.15
Nissan Leaf 2012 modell, White Pearl
Mitsubishi i-Miev 2011 modell, Titanium Grey m/eberspacher (SOLGT)

ellen40

Her er bilder og kommentarer fra to amerikanere som virkelig har "pimpet" sine Leaf med store felger etc.

18 toms:
http://www.mynissanleaf.com/viewtopic.php?p=143245#p143245

http://www.mynissanleaf.com/viewtopic.php?p=115260#p115260

Har selv aldri vært tilhenger av store hjul da det etter min oppfatning bare ødelegger kjøreopplevelsen, sporer, gir dårligere rekkevidde/drivstofføkonomi, spesielt med den kvaliteten veier vi har her på berget.

Dette er det "heftigste" jeg har funnet til Leaf etter min smak.
Volk Racing, 10,5 pund (halvparten av originalfelgen). Tror dette vil gi merkbart bedre rekkevidde.

Se første bilde ca. midt på siden!!

http://www.mynissanleaf.com/viewtopic.php?p=103685#p103685

2011 Norsk Nissan Leaf, nr. 1 lev. i Kr.sand. Ca. 85000 km. (solgt)
2013 USA Leaf S, 6,6KW - 23000 km (solgt)
2015 USA Leaf S, 6,6KW - 12000 km
Think 2010 med Zebra batteri (felles "riksebil" på jobb, ca. 38000 km)
TVR TUCAN V8, 1970. Rigget for historisk racing.
Porsche 944
Pontiac Fiero 2.8 V6 - 4 speed
Rotax Max med Dino ramme :-)

foxy

 ;D
leaf'n kjører rund snart med revehale på taket også leser jeg  ;D

aldri skjønt poenget med å gjøre stygge biler enda styggere  ;)
I-miev 2011
Asker

Rasmus.B

Hva er det med deg da Foxy?

Har du aldri noe hyggelig å komme med?

Sent from my GT-I9100 using Tapatalk
Lørenskog

Blå Nissan Leaf levert 01 februar 2012
Tesla P85 Levert 08 november 2013

kenmyh

jeg skal bestille 18" felger til min leaf, så fort jeg får fiska opp lakken på den igjen :)
Skedsmo | Mekaniker for Henningstad Racing Team - www.henningstad.com

Svart Leaf levert 07.02.12, kjørt 31000 km!

RuneW

Sitat fra: Rasmus.B på lørdag 07. april 2012, klokken 12:00
Hva er det med deg da Foxy?

Har du aldri noe hyggelig å komme med?

Sent from my GT-I9100 using Tapatalk

Man får bare prøve å ignorere henne.

Hun lider tydeligvis av en lei blanding av pms og Leaf-misunnelse...
TM3 LR AWD
TMY LR AWD (bestilt)

flux

Sitat fra: ovst på onsdag 04. april 2012, klokken 23:02
Tenker å anskaffe meg 18" sommerhjul på min Leaf, noen med erfaringer/anbefalinger her ?????
Hvorfor vil du ha 18'' hjul, er det pga utseende eller for å spare energi?

Bmw I3 bruker 19'' hjul med 175/60 profil som skal spare energi.

"have lower rolling resistance but also boast considerable performance in terms of lateral acceleration". The i3 tyres are 175/60 R19, the outcome of Bridgestone's Half Weight construction philosophy, and the i8 is fitted with 20" rims. "Reduced width decreases drag and their shape and tread contribute to smoothness; what's more, they take up hardly any room in the cabin, to the advantage of the passengers".

Go-carter

Sitat fra: flux på lørdag 07. april 2012, klokken 23:23
Sitat fra: ovst på onsdag 04. april 2012, klokken 23:02
Tenker å anskaffe meg 18" sommerhjul på min Leaf, noen med erfaringer/anbefalinger her ?????
Hvorfor vil du ha 18'' hjul, er det pga utseende eller for å spare energi?

Bmw I3 bruker 19'' hjul med 175/60 profil som skal spare energi.

"have lower rolling resistance but also boast considerable performance in terms of lateral acceleration". The i3 tyres are 175/60 R19, the outcome of Bridgestone's Half Weight construction philosophy, and the i8 is fitted with 20" rims. "Reduced width decreases drag and their shape and tread contribute to smoothness; what's more, they take up hardly any room in the cabin, to the advantage of the passengers".

Vil regne med at de aller fleste går for 18" pga utseende. Og smaken er som baken, delt. (hvis du synes 18" på en leaf er harry, så vent til jeg får tilbake Think'en min fra verksted du  :P )
TMX60D
Leaf S 2015
Think 2011 2+2 Zebra "Sola" 106.000km pr. mars 2017
Think 2008 "CaThinka" kommende banebil

Lynet

Sitat fra: flux på lørdag 07. april 2012, klokken 23:23
Sitat fra: ovst på onsdag 04. april 2012, klokken 23:02
Tenker å anskaffe meg 18" sommerhjul på min Leaf, noen med erfaringer/anbefalinger her ?????
Hvorfor vil du ha 18'' hjul, er det pga utseende eller for å spare energi?

Bmw I3 bruker 19'' hjul med 175/60 profil som skal spare energi.

"have lower rolling resistance but also boast considerable performance in terms of lateral acceleration". The i3 tyres are 175/60 R19, the outcome of Bridgestone's Half Weight construction philosophy, and the i8 is fitted with 20" rims. "Reduced width decreases drag and their shape and tread contribute to smoothness; what's more, they take up hardly any room in the cabin, to the advantage of the passengers".

Det er ikke det at BMW har 19" som gjør at det spares energi, men bredden på kun 175mm. Dess bredere dekk dess tyngre ruller de, de gir også høyre luftmotstand. Men det er like mye dekkets oppbygning som bestemmer rullemotstanden.

Hvis noen finner en dekk-felgkombinasjon til Leaf som blir bare 175 bred så si ifra.
Trondheim:
Tesla X100D 2019 modell.

arnejorg1

Sitat fra: foxy på lørdag 07. april 2012, klokken 11:05


aldri skjønt poenget med å gjøre stygge biler enda styggere  ;)

Kan ikke si at i-miev er spesielt mye vakrere :P
Før Nissan leaf. Nå, Renault Zoe hentet hos Carpoint hentet 13 juni 2015

Rio

Sitat fra: foxy på lørdag 07. april 2012, klokken 11:05
;D
leaf'n kjører rund snart med revehale på taket også leser jeg  ;D

aldri skjønt poenget med å gjøre stygge biler enda styggere  ;)

Jeg skal ærlig innrømme at for meg så var ikke designet av Leaf direkte positivt, men jeg har blitt overrasket over hvor mange som har stoppet meg på fortauet ved siden av bilen, og sagt at det var en nydelig bil. Veldig mange som er virkelig imponert med selve formen på bilen.


Oslo:
VW e-GOLF 2015
Nissan Leaf 2012
VW Golf CityStromer 1995, 1995, 1997, 1998 - (solgt).

foxy

#13
Sitat fra: arnejorg1 på søndag 08. april 2012, klokken 23:18
Sitat fra: foxy på lørdag 07. april 2012, klokken 11:05


aldri skjønt poenget med å gjøre stygge biler enda styggere  ;)

Kan ikke si at i-miev er spesielt mye vakrere :P

du har et poeng der  :D

men helt uaktuellt å tune mieven med 20" felger og fake dobbel eksosrør  ;D
I-miev 2011
Asker

hkaspenberg

Sitat fra: foxy på mandag 09. april 2012, klokken 01:07
men helt uaktuellt å tune mieven med 20" felger og fake dobbel eksosrør  ;D
Smaken er som baken, delt.  ;D

Uansett skjønner jeg ikke dette hysteriet med 18" felger og tilhørende 45 eller 35-profil dekk. Det er bare ulemper med et slikt oppsett. Jeg kan ramse opp:

1) Brede dekk == større rullemotstand og mer støy
2) Lav profil == dårlig komfort
3) De er ubehagelige å kjøre på litt sporete vei.
4) Det er dyrere i innkjøp
5) De slites fortere.

I det siste har jeg prøvekjørt en haug med biler da vi planlegger å bytte ut fossilen (Touran) med en litt mindre fossil. En av prøve-bilene, en Audi A4, var utstyrt med 18" felg og 225/45 vinterdekk med den følge av at den føltes ubehagelig stumpete. I tillegg klatret den skikkelig i sporene på litt sporete motorvei, E6 sydover fra Ryen.  Ingen av de andre test-bilene har vært utstyrt med mer enn 17" felg og 55-profil dekk og har gått snorrett på den samme strekningen. Når jeg konfronterte Audi-selgeren med dette sa han at han var fullstendig klar over problemet men folk ville ha slike dekk og felger. Det ser tøfft ut...  ::) Både BMW og Audi har opptil 20" felg i brosjyrene sine for 3-serie og A4.  Skjønn det den som vil. ::) Til sammenlikning hadde jeg en en GTI-bil en gang i tiden; den første Opel Kadett GSI 1.8 med hele 115 hester og  toppfart på 203 km/t. Den var utstyr med skikkelig feite dekk, 175/65-13"! Standard dimensjon i 1984 var gjerne 155/70-13"...

;-D Hans
Oslo: Kewet5 ("Knerten") 1999-2007 (85k km) == P106E ("Dorsken") 2007-2009 (25k km) == Think Classic ("Tupper") 2009-2012 (ca 40k km) == P iOn ("LilleSvarten") 28/3-2012-29/5-2019 (60k km) == TM3DLR ("Justin E") 8/3-2019- (6500 km)

© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA