Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 485 kroner per år. elbil.no/medlemskap
Hovedmeny

Sv: Enda en elbilbrann

Startet av ovst, mandag 23. april 2012, klokken 06:41

« forrige - neste »

olaover1

offpist, gidder du legge ut bilder av prosessen? før og etter osv :)
Sort met 2013 Euro Leaf Tekna. Levert november 2013.
Tesla model III i bestilling.

offpist

Kan godt knipse noen bilder underveis og lage en oppsummering av prosessen. Har byttet på noen biler før.
Tesla Model S P85
Tesla Model 3 Performance (Solgt)
Tesla Model 3 LR (Solgt)
Nissan Leaf 2014 med 2018 model 40 KWH batteri.(Solgt)

Mippen

Har du planer om å godkjenne bilen med senkefjørene?
Fremtiden er elektrisk.

offpist

Nei, det er enda ikke kommet et TUV godkjent senkesett til Leaf så vidt jeg veit.
Så fase 1 er å lakkere fjærene sort, så det ikke lyser uoriginalt lang vei.

Det er med noen "godkjenningspapirer" på japansk, men de ville nok fått seg en god latter på biltilsynet om jeg møtte opp med de papirene.

Skulle det mot formodning bli påpekt under EU kontroll (først om 18 mnd)  så får jeg ta jobben å bytte tilbake. Men helt ærlig så tror jeg ikke de merker det engang.

Den blir jo ikke blodsenket, bare 35 mm.

Garantien går ut på bilen i november.
(har bare 3 år EU garanti).
Tesla Model S P85
Tesla Model 3 Performance (Solgt)
Tesla Model 3 LR (Solgt)
Nissan Leaf 2014 med 2018 model 40 KWH batteri.(Solgt)

Mippen

Sitat fra: offpist på torsdag 13. mars 2014, klokken 18:43
Nei, det er enda ikke kommet et TUV godkjent senkesett til Leaf så vidt jeg veit.
Så fase 1 er å lakkere fjærene sort, så det ikke lyser uoriginalt lang vei.

Det er med noen "godkjenningspapirer" på japansk, men de ville nok fått seg en god latter på biltilsynet om jeg møtte opp med de papirene.

Skulle det mot formodning bli påpekt under EU kontroll (først om 18 mnd)  så får jeg ta jobben å bytte tilbake. Men helt ærlig så tror jeg ikke de merker det engang.

Den blir jo ikke blodsenket, bare 35 mm.

Garantien går ut på bilen i november.
(har bare 3 år EU garanti).

Kommer nok til å se bra ut. :) Har du sjekket at hjulene passer med senkingen? Hadde vært gøy å gjøre noe slikt selv, men når det ikke er godkjent så blir det litt "skummelt" også er bilen bare noen mnd. Har også en litt lav bil fra før, så litt deilig å kjøre leafen som er normal og. :)
Fremtiden er elektrisk.

ducktolate

Med 18" bør bilen senkes pga utseende.
Har selv 17" og det er også på grensen ift at "rumpa" på bilen blir for mye bestemor duck.


offpist

#51
Da var framme fjærene byttet.
Bak tar jeg i morgen formiddag.

1. Skru av vindus viskerene. En 14mm mutter på hver arm.
2. Ta av det sorte dekselet som ligger i underkant av frontvinduet. Festet med 5-6 plast klips.
3. Jekk opp bilen og sett den på støtter fremme.
4. Ta av hjulene.
5. Skru av mutteren på toppen av hver demper. 19 mm kopp, og unbrako i midten for å holde igjen.
6. Hekt av bremseslangen, og den andre tynne slangen.
7. Skru av de to store boltene som fester nedre del av demper i forstilling.
8. Ta av fjæren og sett på ny, flytt over den koppen som står på toppen av fjæren.
9. Bruk en jekk på forstillingen og jekk forsiktig opp.
10. Pass på at fjæren ligger riktig oppe og nede, og at demper treffer opp igjennom hullet der den kom fra.
11. Skru sammen igjen.

Tesla Model S P85
Tesla Model 3 Performance (Solgt)
Tesla Model 3 LR (Solgt)
Nissan Leaf 2014 med 2018 model 40 KWH batteri.(Solgt)

offpist

Bak, bilder kommer i morgen:

1. Jekk opp bilen bak og sett den på støtter.
2. Sett en jekk på bak akslingen for å avlaste vekten fra demperene.
3. Skru av nedre bolt på hver demper. 18 mm fastnøkkel på skrue og mutter..
4. Slipp ned jekken og bakakslingen forsiktig, nok til å ta ut fjærene.
5, Sett inn nye fjærer.
6. Jekk opp akslingen og sett tilbake boltene i hver demper.
7. Finito.

Trenger ikke en gang å ta av bakhjulene ;)

Tesla Model S P85
Tesla Model 3 Performance (Solgt)
Tesla Model 3 LR (Solgt)
Nissan Leaf 2014 med 2018 model 40 KWH batteri.(Solgt)

Mippen

Fremtiden er elektrisk.

offpist

#54
Å bytte bakre fjærer tok max 30 minutter.
To bolter av, senke aksling, bytte fjærer, heve aksling og sette inn bolter.


Tesla Model S P85
Tesla Model 3 Performance (Solgt)
Tesla Model 3 LR (Solgt)
Nissan Leaf 2014 med 2018 model 40 KWH batteri.(Solgt)

Powerflux

Japan Leaf, levert juni 2013.
137000 km. 1 bar forsvunnet.
Tesla S70D Facelift, levert juni 2016.
52000 km.
Hyundai Kona Electric, levert mars 2019
13000 km.

offpist

Har kjørt en del med bilen nå, både på motorvei og bykjøring.
Bilen er blitt merkbart stivere, og krenger mindre.
Føles mye mer sportslig, i den grad en Leaf kan være sportslig ;)
Tesla Model S P85
Tesla Model 3 Performance (Solgt)
Tesla Model 3 LR (Solgt)
Nissan Leaf 2014 med 2018 model 40 KWH batteri.(Solgt)

Mippen

Nice :)  Ser bra ut. Hvor lang tid brukte du totalt på hele jobben da? Hvilken profil er det på 18" felgene?
Fremtiden er elektrisk.

offpist

To timer fremme, og halv time bak.
Men nå som jeg veit hvordan man gjør det så er det sikkert mulig å klare det raskere.  Jeg fikset også så senterkoppene går på fremhjulene.
Kappet bolten til navet litt, og modufiserte senterkoppene litt.

Dekkene er 205/40-18. Gir omtrent samme rulleomkrets som 205/55-16.

Man kan fint bruke 215/40-18 også.

Felgene mine er 7,5" brede og ET45.
Er plass til både ET40 eller ET35 ser jeg.
Tesla Model S P85
Tesla Model 3 Performance (Solgt)
Tesla Model 3 LR (Solgt)
Nissan Leaf 2014 med 2018 model 40 KWH batteri.(Solgt)

Gliderman

Dette så lekkert ut. Frister litt. Har du sjekket forstilling etter sendingen?
Endelig eksosfri!
Opel Ampera-e 2017
Hyundai ioniq Electric 2017
Har hatt Think Classic

© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA