Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 485 kroner per år. elbil.no/medlemskap
Hovedmeny

Sv: Enda en elbilbrann

Startet av ovst, mandag 23. april 2012, klokken 06:41

« forrige - neste »

flux

Sitat fra: Lynet på søndag 08. april 2012, klokken 15:41
Sitat fra: flux på lørdag 07. april 2012, klokken 23:23
Sitat fra: ovst på onsdag 04. april 2012, klokken 23:02
Tenker å anskaffe meg 18" sommerhjul på min Leaf, noen med erfaringer/anbefalinger her ?????
Hvorfor vil du ha 18'' hjul, er det pga utseende eller for å spare energi?

Bmw I3 bruker 19'' hjul med 175/60 profil som skal spare energi.

"have lower rolling resistance but also boast considerable performance in terms of lateral acceleration". The i3 tyres are 175/60 R19, the outcome of Bridgestone's Half Weight construction philosophy, and the i8 is fitted with 20" rims. "Reduced width decreases drag and their shape and tread contribute to smoothness; what's more, they take up hardly any room in the cabin, to the advantage of the passengers".

Det er ikke det at BMW har 19" som gjør at det spares energi, men bredden på kun 175mm.
BMW sier " boast considerable performance in terms of lateral acceleration", Er dette pga. større hjul, og saktere rotasjon ved samme fart?


Griffel

#16
Sitat fra: flux på mandag 09. april 2012, klokken 22:08
BMW sier " boast considerable performance in terms of lateral acceleration", Er dette pga. større hjul, og saktere rotasjon ved samme fart?

Siden endringen i omkrets maksimalt får være 5% er dette også maksimal endring i rotasjonshastighet. Derimot kan vekten på på hjulet reduseres og tyngdepunktet flyttes nærmere sentrum. Men her er det vel egentlig snakk om at dekket blir stiver sideveis og at en kan ta svingen kvikkere.
Hyundai Ionic.
Tidliger mange år i PSA klasiker.

flux

#17
Sitat fra: Griffel på mandag 09. april 2012, klokken 22:20
Sitat fra: flux på mandag 09. april 2012, klokken 22:08
BMW sier " boast considerable performance in terms of lateral acceleration", Er dette pga. større hjul, og saktere rotasjon ved samme fart?

Siden endringen i omkrets maksimalt får være 5% er dette også maksimal endring i rotasjonshastighet. Derimot kan vekten på på hjulet reduseres og tyngdepunktet flyttes nærmere sentrum. Men her er det vel egentlig snakk om at dekket blir stiver sideveis og at en kan ta svingen kvikkere.
Ja skjønner at for Leaf er dette irrelevant, siden hjul omkrets er en del av bil designet. For en leverandør som lager en ny elbil, virker det som at større omkrets på hjul kan spare energi, siden sentrifugalkraften som virker inn negativt i svinger vil bli mindre?

Griffel

#18
Sitat fra: flux på mandag 09. april 2012, klokken 22:36
Ja skjønner at for Leaf er dette irrelevant, siden hjul omkrets er en del av bil designet. For en leverandør som lager en ny elbil, virker det som at større omkrets på hjul kan spare energi, siden sentrifugalkraften som virker inn negativt i svinger vil bli mindre?

Periferi hastigheten er uavhengig av diameteren på dekket (samme som hastighetn på bilen), og siden det meste av vekten ligger nær periferien tviler jeg på dette. (spinn moment er avhengig av vekt diameter til tyngdepunkt i 2 potens og rotasjonshastigheten også i 2 potens så om rotasjonshastigheten reduseres reduseres ikke spinnmoment dersom diameter til tyngdepunkt øker i samme forhold. Selve dekket blir jo lettere om en holder bredden, men så blir det jo noe mer lettmetall.)

Jeg tror heller det har med relativt smale dekk sammenlignet med diameter, og lav dekkhøyde. Smale dekk = mindre drivstoff, lav dekkhøyde sideveis stiv.
Hyundai Ionic.
Tidliger mange år i PSA klasiker.

ovst

Takk for alle svar.. til slutt gikk jeg for enkle 17" felger (Rotera) som skal lakkeres hvit metallic (samme som bilen) dekk ble Pirelli Cinturato P7 med som har meget lite rullemotstand dim. 225/45/17

Når felgene er lakkert og montert legger jeg ut bilder her :-)

unak

Nissan Leaf (svart)

flux

#21
BMW i3 19"

Go-carter

Møtte en snasen sort leaf i dag tidlig med sorte 17-18", med rød ring på. Kledde de :) (men skulle vært senka 5-7cm)
TMX60D
Leaf S 2015
Think 2011 2+2 Zebra "Sola" 106.000km pr. mars 2017
Think 2008 "CaThinka" kommende banebil

kenmyh

hørtes ut som min, så fort den er tilbake fra lakkering det! :)
Skedsmo | Mekaniker for Henningstad Racing Team - www.henningstad.com

Svart Leaf levert 07.02.12, kjørt 31000 km!

Oesse

Noen som har satt på 18" som kan dele erfaringer med oss andre? komfort, rekkevidde eventuele problemer osv..
Horten

emphezis

Sitat fra: Oesse på tirsdag 12. juni 2012, klokken 22:02
Noen som har satt på 18" som kan dele erfaringer med oss andre? komfort, rekkevidde eventuele problemer osv..
Skulle likt å høre noen erfaringer jeg også ja! ;)
2020 Tesla Model S Performance Ludicrous «Raven» med FSD
2021 Tesla Model Y Performance med FSD - reservert
2017 Volkswagen Passat GTE - levert inn 06/20
2014 Nissan Leaf Tekna - solgt 2017

jkirkebo

Sitat fra: emphezis på tirsdag 21. august 2012, klokken 00:59
Sitat fra: Oesse på tirsdag 12. juni 2012, klokken 22:02
Noen som har satt på 18" som kan dele erfaringer med oss andre? komfort, rekkevidde eventuele problemer osv..
Skulle likt å høre noen erfaringer jeg også ja! ;)

Tatt i betraktning at 18" på Leaf har like høy dekkside som 21" dekk på Model S så spørs det hvor komfortabelt det blir på en bil uten luftfjæring...?

Rekkevidde er vel mer en funksjon av bredde og dekktype, ikke felgstørrelse. Nærmeste riktige størrelse i 18" blir vel 215/40-18 og jeg tror ikke det finnes så mange dekk i den størrelsen der man har lagt vekt på lav rullemotstand. Jeg har ihvertfall ikke funnet noen.
Forhandler av ladestasjoner og ladekabler, se www.ladespesialisten.no
Kjører Tesla X75D fra mars 2017 og Model 3 SR+ fra oktober 2019.

emphezis

Sikkert mange som har sett den før, men her er en svart LEAF med 18" felger:



Mod:
- TEIN - H-Tech Springs SKK32-G1B00 (35mm drop)
- 18x7.5 Kia Optima wheel (46 offset) + 5mm spacer
- 215/45R18 Continental ExtremeContact DWS
2020 Tesla Model S Performance Ludicrous «Raven» med FSD
2021 Tesla Model Y Performance med FSD - reservert
2017 Volkswagen Passat GTE - levert inn 06/20
2014 Nissan Leaf Tekna - solgt 2017

ovst

Glemte å legge ut bilde, og etter å ha fått forespørsel på hvordan hjula ble på bilen har jeg lagt ut bilder her. !7" lakkert i bilens farge. :-)


© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA