Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 485 kroner per år. elbil.no/medlemskap

Sv: EV MINI BMS

Startet av Walker, søndag 22. april 2012, klokken 11:09

« forrige - neste »

Walker

Da har i-MiEV endelig kommet med pre-heat via fjernkontroll. I første omgang bør vi vel glede oss over dette - i stedet for å gråte over de begrensningene som hefter ved systemet.

Fjernkontrollen kan også brukes til å stille tidsbryter for når laderen skal starte. En kan velge fra 0,5 opp til 19,5 timer i halvtimes intervaller fra innstillingstidspunktet (det er ingen klokkeangivelse). En kan også angi hvor lenge lading skal pågå.

Det er ingen timer-funksjon for klimaanlegget, men en kan velge mellom 3 modi: COOL, HEAT og defrost. Under defrost aktiveres samtidig varmetrådene i speil og bakrute. En kan heller ikke velge hvor lenge klimaanlegget skal stå på. Det stopper av seg selv etter en halv time. Ønsker en lenger varighet, må en bruke fjernkontrollen til å starte på ny for hver halve time.

Klimaanlegget kan heller ikke aktiveres via fjernkontrollen uten at laderen er tilknyttet lysnettet.

Uavhengig av tilknytning til lysnettet kan fjernkontrollen meget grovt vise nivået på hovedbatteriet (det er bare 4 trinn).


Kris

Synd de kløner sånn når de virkelig har sjansen.
Hvorfor skal man ikke få lov til å forhåndsprogramere kupévarme for hele uka med klokkeslett?
Og hvorfor kan man ikke kommunisere med bilen med en app på telefonen, når de uansett har tatt seg bryet med å bake inn både GPS og simkort i bilen? Så kan den fjerne fjernkontrollen være for de uten telefon ;)

Her er man nesten i mål, men altså bare nesten. Og det hjelper ingen opp på hesten.
Oslo
Peugeot Ion 2012
Ingen bil nr. 2

jkirkebo

Sitat fra: KristianW på onsdag 04. april 2012, klokken 21:33
Synd de kløner sånn når de virkelig har sjansen.
Hvorfor skal man ikke få lov til å forhåndsprogramere kupévarme for hele uka med klokkeslett?
Og hvorfor kan man ikke kommunisere med bilen med en app på telefonen, når de uansett har tatt seg bryet med å bake inn både GPS og simkort i bilen? Så kan den fjerne fjernkontrollen være for de uten telefon ;)

Her er man nesten i mål, men altså bare nesten. Og det hjelper ingen opp på hesten.

Jeg vil påstå at den viktigste mankoen er at varmen ikke kan startes når bilen ikke er plugget i. Den muligheten bruker jeg til stadighet i Leafen.
Forhandler av ladestasjoner og ladekabler, se www.ladespesialisten.no
Kjører Tesla X75D fra mars 2017 og Model 3 SR+ fra oktober 2019.

Walker

Ja, det virker som om de bare har hatt hensynet til rekkevidde for øye.

Phuc

Etter å ha lest litt mer nøye på bruk av fjernstyringssystemet, så må jeg nok si meg enig i at Mitsubishi har skutt total skivebom her.


  • Velge når lading skal stoppe/starte er for de fleste ikke så viktig da ladingen stopper av seg selv når batteriet er fullt, selvom det sikkert er litt å tjene på at man lader til fullt rett før man setter seg i bilen.
  • Det å ikke kunne sette timer på klimaanlegget er jo helt tragisk. Timerfunksjonen hadde vært mer til nytte her enn på selve ladingen.
  • Rekkevidden på fjernkontrollen er ca 100m, og den virker ikke igjennom betong/metall/høye biler osv. Så da er bruksområdet ganske snevert og vil da kun fungere for de som bor i hus og har garasje ved siden av. Evt. utendørs når du er plugget inn og har 100m igjen fram til bilen din.
  • Bilen må være plugget inn for at klimaanlegget skal fungere, så da kommer du til en varm bil om sommeren og en kald bil om vinteren hvis du parkerer ute og ikke er plugget inn.
  • Fjernkontrollen er en stor klumpete sak som jeg sjeldent gidder å ha på nøkleknippet siden jeg allikevel ikke får brukt den, hverken på jobb eller hjemme.

Ser egentlig kun ett scenario hvor jeg kan få bruk for fjernkontrollen:
Parkert utendørs + plugget inn + det har snødd. Da kan jeg aktivere klimaanlegget mens jeg feier bilen for snø før jeg trekker ut strømmen.
Mitsubishi i-MiEV 2012 Amethyst Black (03.04.2012-) [11200 km @ 03.04.2013]
Honda Accord 2.0i 1996 - R.I.P. (18.06.1999-31.10.2012)

bkv

Jeg prøvde fjernstyringen for første gang idag, og konstaterte at varmeappratet gikk på. Det er vel dette jeg kommer til å bruke den til, tenker jeg: Jeg skrur på varmen 1/2 time før jeg skal kjøre om morgenen slik at jeg kommer ut til varm bil. 
Dette er kanskje ikke alverdens funksjonalitet, men det er ihvertfall mer enn jeg er vant til.

Den tidsinnstilte ladingen ser jeg heller ikke nytten av nå, men hvis vi får smartere strømmålere som registrerer når forruket skjer, kan det være lurt å forhåndsinnstille ladingen til de timene strømmen er billigst.
Mitsubishi i-Miev 2012.

Eblogg

Sitat fra: Kris på onsdag 04. april 2012, klokken 21:33
Synd de kløner sånn når de virkelig har sjansen.
Hvorfor skal man ikke få lov til å forhåndsprogramere kupévarme for hele uka med klokkeslett?
Og hvorfor kan man ikke kommunisere med bilen med en app på telefonen, når de uansett har tatt seg bryet med å bake inn både GPS og simkort i bilen? Så kan den fjerne fjernkontrollen være for de uten telefon ;)

Her er man nesten i mål, men altså bare nesten. Og det hjelper ingen opp på hesten.

Dette skjønte jeg ikke helt. Det er da ikke innbakt navigasjonssytem på 2012 modellene? Hvorfor er de utstyrt med sim kort?
i-MiEV 2012 Red/Frost White
http://eblogg.org
http://elbilplassen.no

Kris

Ikke navigasjonssystem men posisjoneringssystem (GPS) og simkort, for å oppgi posisjon og skravle med veihjelpen de tilbyr i andre land. Dette aktiveres visst ved kraftig oppbremsing, risting eller ved å trykke på SOS knappen. Eller noe sånt. Tilbys ikke i Norge.
Oslo
Peugeot Ion 2012
Ingen bil nr. 2

Eblogg

Kanskje like greit. Man har da mobil
i-MiEV 2012 Red/Frost White
http://eblogg.org
http://elbilplassen.no

Phuc

Testet fjernkontrollen litt mer her om dagen.. fant ut at jeg fikk sporadisk kontakt med bilen som sto i fellesgarasjen hvis jeg åpner opp soveromsvinduet (bor i blokk 1. etg) og holder fjernkontrollen litt høyt opp. Avstanden (luftlinje) mellom blokka mi og garasjeplassen min er sånn ca 125m, og det er vel egentlig en annen blokk delvis i veien, så signalene spretter vel litt fram og tilbake. Hvis jeg gikk ut av blokka så fikk jeg mye bedre kontakt med en gang.

Så da kan det hende at jeg får brukt fjernstyringen allikevel.
Mitsubishi i-MiEV 2012 Amethyst Black (03.04.2012-) [11200 km @ 03.04.2013]
Honda Accord 2.0i 1996 - R.I.P. (18.06.1999-31.10.2012)

Miev

Bruker forvarmingen hver dag før jeg drar på jobb og synes funksjonen er veldig smart. Ville vært bedre dersom man kunne programmere tidspunkt for når varmen skulle starte, men lever greit sånn det er nå.
Når det gjelder rekkevidde på fjernkontrollen, prøvde jeg den 250 meter fra bilen (fri sikt) og den fungerte uten problemer.
-12 i-Miev , snart -14 Tesla S

tomrh

Fjernkontrollen til mjauen har fått mye pepper for sin begrensning, men det skal sies at den funksjonaliteten som fins er virkelig til å stole på! Har hittil aldri opplevd feil. Og fra hytta rekker den 250 meter bort til der bilen står parkert på lading. Det samme kan ikke sies om carwings på Leaf, den har sviktet flere ganger allerede, typisk Murphys lov i situasjoner der det var kritisk å få toppet ladinga til 100% etc. Nei, bedre med begrenset funksjonalitet som virker 100% alltid, den får skryt fra meg. :)
Stjørdal
2019 Nissan e-NV200, 20.000 km
2012 Nissan Leaf (kjøpt -14), 180.000 km  
2012 Mitsubishi i-MiEV, 170.000 km

uppis

De siste par dagene har jeg ikke klart å starte forvarming. Bilen er fulladet om morgenen og når jeg prøver å aktivere forvarming så aksepterer ikke fjernkontrollen siste kommando. Det skjer bare ingenting. Noen som har opplevd det samme?
2012 i-Miev

tomrh

Sitat fra: uppis på torsdag 04. desember 2014, klokken 21:15
De siste par dagene har jeg ikke klart å starte forvarming. Bilen er fulladet om morgenen og når jeg prøver å aktivere forvarming så aksepterer ikke fjernkontrollen siste kommando. Det skjer bare ingenting. Noen som har opplevd det samme?
Den er følsom på om dørene er lukket. Utover det har jeg ingen anelse.
Stjørdal
2019 Nissan e-NV200, 20.000 km
2012 Nissan Leaf (kjøpt -14), 180.000 km  
2012 Mitsubishi i-MiEV, 170.000 km

© 2025, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA