Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 485 kroner per år. elbil.no/medlemskap
Hovedmeny

Sv: Blucar Fransk elbil

Startet av HaterBompenger, søndag 22. april 2012, klokken 10:51

« forrige - neste »

Boogie

Sitat fra: hens på torsdag 05. april 2012, klokken 18:20
Brannen for et års tid siden på fergen var forårsaket av en skjøteledning.

Beklager, men dette er feil.

"Det har været oppe i pressen, at skaden efter elektrisk kortslutning på det tilvirkede ladekabel var årsagen til brandens opståen, hvilket kan afvises.
Kortslutningsskaden er opstået som en naturlig følge af, at der har stået en stikflamme ud af den bagerste batterikasse med bortbrænding af ledningsisolering til følge."

En endelig konklusjon på brannårsaken er ikke gitt, men den skjedde ifm batteriene eller installasjonen rundt.
Tønsberg:
Nissan Leaf 2012 EU
Nissan Leaf 2017 30 kW Norsk
Venter på Tesla M3...

Har kjørt elektrisk siden 2001, og har hatt ca 20 elbiler. Totalt ca 500 000 km.

erikf

Sitat fra: hens på torsdag 05. april 2012, klokken 18:20
Hvordan vet en at skjøteledningen tåler belastningen?
Jeg var ute på en langtur og trengte å lade. Parkeringen var litt for langt unna stikkontakten, men det sto en sirkelsag der med en riktig tykk og god skjøtekabel til.
Det var 16A sikring på kretsen, og jeg koblet derfor til og satte meg til å vente. Etter en halv time sier plutselig noen: "Jeg synes det ryker av bilen!" Jeg snur meg, og rekker akkurat å se flammen skyte ut av skjøteledningen som hang over speilet for å unngå det våte gresset.
Plasten på speilet ble brent, men bare tilfeldigheter reddet bilen fra brann.

Skjøteledningen var 2,5mm og holdt i massevis til sirkelsagen på 3kw, men ikke til 3 kw kontinuerlig!
Elbilen under lading trekker maksimal strøm i flere timer, og en tilfeldig skjøteledning med litt tidligere korrosjon og varmgang kan fort forårsake en brann!

Brannen for et års tid siden på fergen var forårsaket av en skjøteledning.

Derfor:  Benytt ikke skjøteledning til lading, med mindre du er til stede. Kontroller ofte kontaktene for varme. Når varmgangen begynner vil kontaktene miste spennet, motstanden øker og temperaturen stiger ytterligere, kort sagt en aksellerende prosess når det begynner.
Trakk du 10 eller 16 ampere i dette tilfellet?
Bergen - Leaf 2012-2019 - model3 2019-

Griffel

I et slik tilfelle måtte det ha vært (eller oppstått) en skade på kablen, et eller annet som resulterte i en lokal oppvarming.
Når det er sagt så er det selfølgelig et godt råd, og bare bruke sjøteledning når en må.

Hyundai Ionic.
Tidliger mange år i PSA klasiker.

sven erik

men kort hva mener dere er best en meter god  skjøte ledning  som sitter gott i begge ender  eller en kontakt som blir dradd ut av støpselet ?

Sterkstrøm

Hver gang du trekker ut en skjøteledning med belastning på kommer det en liten gnist som lager en liten skade. Over tid vil dette utgjøre ett problem. Vi har samme problemet i forretninger hvor de benytter halogenbelysning i taket. Der bytter betjeningen ut stift -halogenpærer med lyset på. Etter en stund begynner enkelte lamper å bli varme og blunke grunnet gnist og sotskader i lampesokkelen. Selv om vi forklarer dette til betjeningen i butikkene virker det som de glemmer det fort. Resultatet er utskifting av lampesokkelen eller lamper flere ganger i året. Vi har en egen eske med lampesokkelen på kontoret kun til dette formålet.

Når du setter i eller trekker ut skjøteledninger eller hvilke som helst annet utstyr er det alltid en fordel å ha minst mulig belastning. Jeg håper dette ga deg svar på spørsmålet ditt.

sven erik

ja dey sier seg selv derfor man tar ut bilen først  å setter den inn sist  å bytter ut  skjøteledningen  innimellom
har en elektrikker  som har drilla meg på omtrent alt med el  men han mener en liten stomp ekstra  så ikke  støpselet får så mye på kjenning  å belastning er det beste   men selvklart som han sier er det beste om den komm  med lenger ledning fra kladden å  til kontakt  eller kunne bytte det ut  men det ser det ikke ut som  de vill
å som han sier det er ikke  noe fiks ide å endre på skjelve kablen selv  siden det ligger  følere både her å der  den skal  vist stoppe  strømmen  ved feil begge veier   kladden er både overspennings vern å under ++++ for det er den som skal  slå ut ikke  noe i bilen

Kris

Sitat fra: Rio på onsdag 04. april 2012, klokken 21:13
Sitat fra: erikf på onsdag 04. april 2012, klokken 19:13
Sitat fra: Rio på onsdag 04. april 2012, klokken 17:50Hvis man først skal ha en, så kan jeg anbefale denne:

http://www.amazon.de/Schwabe-Schutzkontakt-Spiralkabel-H07BQ-F-Gewerbe-Baustelle/dp/B00475BKGM/

Den er 2,5 mm2, og laget i H07BQ-F (polyuretan, tror jeg det er), slik at den er fleksibel ned til -30 eller -40 grader. Den er en spiral, så den ligger ikke og slenger.
Spiral? Blir det ikke anbefalt i omtrent annenhver tråd her inne å unngå å benytte kabel mens den er kveilet eller ligger i spiral? Denne kabelen må jo smelte på flekken?

Hei,

Nei, det man advarer mot er:

1) Å ha kabel på trommel, mens den er i bruk.

2) Å legge 25 meter skjøteledning i en samlet tett kveil, hvor den ene "runden" av kabel varmer den neste, slik at det blir veldig varmt.

Disse to er farlig fordi varmen fra selve kabelen unnslipper ikke.

Den som jeg viser ("spiralkabel") er helt åpen, slik at varmen fra kabelen kan unnslippe. Den strekkes jo ut når den er i bruk. Den blir ikke varm.




Denne ledningen fra Amazon ser fortreffelig ut. En nesten identisk spiralledning ble levert som standard på I-miev på et eller annet tidspunkt mener jeg å ha sett.
Forstår ikke helt hvorfor en god moderne skjøteledning med riktige spesifikasjoner skal være mindre trygt enn en råtten kabel fra '85. Forutsatt at skjøteledningen ikke er kveilet opp, og det unngår man jo med spiralvarianten.
Oslo
Peugeot Ion 2012
Ingen bil nr. 2

Blip

Jeg kan ikke se at det er nevnt her, men et risiko-moment med (lange) skjøteledninger er at kortslutningsstrømmen blir for lav til å ta kortslutningsvernet.

(knasta inn fra en telefon)

  • Rød Nissan Leaf (lev. 19. des. 2011, solgt 2019)
  • Tesla Model X res. #178 (avbestilt)
  • Blå Tesla Model S 90D (2016 CPO før facelift)
  • Grå Tesla Model 3 LR (2019 med krok)
Varmepumpe-nerd

Griffel

#38
Sitat fra: Blip på fredag 06. april 2012, klokken 21:58
Jeg kan ikke se at det er nevnt her, men et risiko-moment med (lange) skjøteledninger er at kortslutningsstrømmen blir for lav til å ta kortslutningsvernet.

(knasta inn fra en telefon)
Jeg håper ikke at noen er så gale at de bruker en skjøteledning med slik lengde og tversnitt at dette er et problem.

Som tidliger skrevet har du et effekttap på ca. 150W i en 25 m lang sjøteledning 1,5 kvadrat, kommer du opp i 50 m har allerede 10% av energien du bruker for å lade bilen ikke gått til bilen men til oppvarming av uteluft. Desuten vil en oppleve at sikringen kan gå bare en plugger inn en så lang kabel før en kobler til bilen, dersom en er uheldig med ladestrømmen til kablen. Men skulle noen være så dumme å lade med tynn skjøteledning i 100m området, og for det første kaste bort 20 % av energien, få en kortslutning i enden på kablen vil det overlast delen av automaten koble ut i løpet av et par sek.

Dersom en er avhengig av skjøteledning, finn en kort fornuftig lengde bruk 2,5 kvadrat, så går mest mulig af strømmen du betaler for til bilen og ikke opp i lufta.
Hyundai Ionic.
Tidliger mange år i PSA klasiker.

Griffel

Sitat fra: Lynet på torsdag 05. april 2012, klokken 13:06
Den var god Griffel, og da sier jeg selvsagt at det var kun en test om deltagerne på forumet er våken og kritisk til debatten  :D

Feilen er rettet opp.
Jeg så nå at den ikke var rettet?
Ca tall:
Selve 25 meters skjøteledningen vil avgi følgende effekt ved disse kombinasjonene:
1,5mm2 10A: 60W
1,5mm2 16A: 160W
2,5mm2 10A: 40W
2,5mm2 16A: 90W

160 W 220 netter i året 8 timer hver natt er 300 kWh bortkastet.
Hyundai Ionic.
Tidliger mange år i PSA klasiker.

Joachim

Men vil ikke tapet være det samme om man banker 25m opp på veggen som å ha den løst?

Rasmus.B

Helt riktig. Tapet blir akkurat det samme, men med en skjøteledning kan man i tillegg få varmgang og tap i stikkontaktene. Skal man først legge så lang kabel at det blir snakk om store tap, bør man vurdere å gå opp i tverrsnitt til f.eks 4 mm2. Motstanden i kabelen øker med lengden og reduseres med tverrsnittet.

Sent from my GT-I9100 using Tapatalk
Lørenskog

Blå Nissan Leaf levert 01 februar 2012
Tesla P85 Levert 08 november 2013

Lynet

Oppdatert tabell:
En 25 meters skjøteledningen vil avgi følgende effekt (tap) og spenningsfall ved disse kombinasjonene:
1,5mm2 10A: 58W  - 5,8V
1,5mm2 16A: 150W - 9,3V
2,5mm2 10A: 35W  - 3,5V
2,5mm2 16A: 90W  - 5,6V
4,0mm2 10A: 22W -  2,2V
4,0mm2 16A: 56W  - 3,5V
Trondheim:
Tesla X100D 2019 modell.

© 2025, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA