Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 485 kroner per år. elbil.no/medlemskap
Hovedmeny

Sv: Blucar Fransk elbil

Startet av HaterBompenger, søndag 22. april 2012, klokken 10:51

« forrige - neste »

HaterBompenger

Det kan se ut som om det er en god del forvirring angående bruk av skjøteledning og lading hjemme. Jeg har søkt opp og lest de andre trådene angående Nissan sine uttalelser om hjemmelading, bruk av skøyteledning, etc. Men en klar konklusjon uteblir.

Jeg ønsker å klare opp i bruk av skjøteledning og hjemmelading i denne tråden en gang for alle.

SKJØTELEDNING:
Under antas at selve tilkoblingen fra el-anlegg er ok.

Q: Vil en vanlig skjøteledning med 1,5 kvadrat opptil 25 m godkjent for 16 A 3600 W IP44 gå seg for varm dersom den er utstrekt eller av andre årsaker forårsake skader på lader/bil/batteri?
A: ???

Q: Vil en vanlig skjøteledning med 1,5 kvadrat opptil 15 m godkjent for 16 A 3600 W IP44 gå seg for varm dersom den er utstrekt eller av andre årsaker forårsake skader på lader/bil/batteri?
A: ???

Q: Vil en vanlig skjøteledning med 1,5 kvadrat opptil 10 m godkjent for 16 A 3600 W IP44 gå seg for varm dersom den er utstrekt eller av andre årsaker forårsake skader på lader/bil/batteri?
A: ???

Q: Vil en vanlig skjøteledning med 2,5 kvadrat opptil 25 m godkjent for 16 A 3600 W IP44 gå seg for varm dersom den er utstrekt eller av andre årsaker forårsake skader på lader/bil?
A: ???


HJEMMELADING:
Under antas at kun original kabel benyttes.

Q:Vil et vanlig el-anlegg med automatsikringer og jording oppgradert etter 1985 kunne skade lader eller elbil/batteri på noe vis så fremt at sikringen tåler 16 A belastning?
A: ???

Q:Vil et vanlig el-anlegg med automatsikringer og jording oppgradert etter 1985 kunne skade lader eller elbil/batteri på noe vis så fremt at sikringen tåler 10 A belastning?
A: ???

arnejorg1

Jeg ble også anbefalt og ikke bruke sjøteledning forde den lett gikk varm, men jeg mener dette har med hvordan sjøteledning du bruker. Er sjøteledningen godkjent for den strømstyrken leaf trekker, skulle det jo ikke være noe problem. Man bruker jo selvsagt ikke radioledning til Leaf og joring er en selvfølge.
Før Nissan leaf. Nå, Renault Zoe hentet hos Carpoint hentet 13 juni 2015

hma

Hei og velkommen til forumet HaterBompenger,

Jeg overlater til andre å svare punktvis på dine spørsmål, men har noen generelle råd:

- Unngå å bruke skjøteledning så ofte som du kan!
- Er det nødvendig med skjøteledning, bør denne være av så høy kvalitet som mulig, dvs kontakter av best mulig kvalitet og høyest mulig tversnitt.
- Bruker du skjøteledning, lad på 10A for å redusere varmeutvikling i koblingene.
- Bruker du skjøteledning, sørg for at kabelen er strukket ut i sin fulle lengde (ikke rullet opp på en snelle).
- Etter lengre bruk/lading, kjenn etter om kontaktene er varme. Om de er det bør du skifte kabel/kontakter.

Hilsen
Håkon
- Toyota Rav4 EV 2000 NiMH (06/2010), Tesla Model S75D (12/2018)
   (tidligere: Think Classic 2000 NiCd (06/2009-05/2012) - Think City 2010 Zebra (03/2012-10/2012) - Think City 2009 Zebra (05/2012-05/2014)  - Tesla Model S 2014 (06/2014-09/2017) - Nissan Leaf 2018 LE 40kWh (04/2018-12/2018) )
- Trondheim (Trøndelag Elbilforening 02/2012-04/2014)
- Ariens AMP 24 to-trinns snøfreser 48V litium 52,5Ahr (10/2012) - Bosch Rotaks 43 Li-Ion gressklipp

HaterBompenger

SitatUnngå å bruke skjøteledning så ofte som du kan!

Takk for svar, men det er dette som er uforståelig for min del.

Hvorfor bør/skal vi unngå å bruke skjøteledning? Hvilken skade kan oppstå, og hvorfor? Greit nok, dersom ledningen går seg varm kan sikringen gå, men hva så? Skader dette lader/bil/batteri? Dersom ledningen faktisk tar fyr sier det seg selv hva problemet er... Men generelt sett, hvorfor skal vi unngå å bruke skkøteledning dersom ledningen og el-nettet vi kobler til takler jevn 16 A ladning i bilens ladeperiode? Hvor kommer dette fra?

I manualen står det heller ikke noe spesifikt om dette utover skader på el-anlegget / ledning pga overopphetning, etc.

Vi trenger et svar med tilhørende fakta/argumentasjon slik at vi alle kan bli klokere på dette.

Rio

Sitat fra: HaterBompenger på onsdag 04. april 2012, klokken 17:16
SitatUnngå å bruke skjøteledning så ofte som du kan!

Takk for svar, men det er dette som er uforståelig for min del.

Hvorfor bør/skal vi unngå å bruke skjøteledning? Hvilken skade kan oppstå, og hvorfor? Greit nok, dersom ledningen går seg varm kan sikringen gå, men hva så? Skader dette lader/bil/batteri? Dersom ledningen faktisk tar fyr sier det seg selv hva problemet er... Men generelt sett, hvorfor skal vi unngå å bruke skkøteledning dersom ledningen og el-nettet vi kobler til takler jevn 16 A ladning i bilens ladeperiode? Hvor kommer dette fra?

I manualen står det heller ikke noe spesifikt om dette utover skader på el-anlegget / ledning pga overopphetning, etc.

Vi trenger et svar med tilhørende fakta/argumentasjon slik at vi alle kan bli klokere på dette.

Av flere gode tekniske grunner (ikke bare relatert til elbillading):

1) Skjøteledninger blir ofte fysisk skadet (ligger løse, og slenger), og havner steder hvor de blir blir ødelagt eller forårsaker brann. Det skjer ofte at kappen blir ødelagt.

2) Fordi de er løse, så er det ekstra stress for strekkavlastning.

3) Det er "enda en Schuko kontakt" som det kan gå varmgang i.

4) Hvis de brukes utendørs, og ligger på bakken, blir de lettere fuktig og kontaktflaten korroderes, som fører tli varmgang.

5) De aller fleste skjøteledninger er på 1,5 mm2, som blir varme ved 10A. Man kan få 2,5 mm2.

6) I Norge er temperaturene så lave at ledninger blir stive, med mindre du har en skjøteledning f. eks. med H07BQ-F materiale. Igjen, "plasten" som dekker kopperet blir ødelagt av kulden.

Oslo:
VW e-GOLF 2015
Nissan Leaf 2012
VW Golf CityStromer 1995, 1995, 1997, 1998 - (solgt).

Gemini

Man skal generelt unngå å bruke skjøteledning til alt som trekker mye strøm. Dvs aldri til en vaskemaskin, tørketrommel, vannkoker, varmeovn osv, og da selvsagt også til elbil. En skjøteledning er og vil alltid være en svakere installasjon og skal kun benyttes midlertidig og ved absolutt nødstilfelle. Skjøteledninger brenner rett og slett ganske ofte.

Jeg jobber i eltilsynet, og ville krevet den fjernet på stedet om jeg fant en skjøteledning til elbil.
Har en blå Leaf i carporten :-D

Rio

Sitat fra: Gemini på onsdag 04. april 2012, klokken 17:35
Man skal generelt unngå å bruke skjøteledning til alt som trekker mye strøm. Dvs aldri til en vaskemaskin, tørketrommel, vannkoker, varmeovn osv, og da selvsagt også til elbil. En skjøteledning er og vil alltid være en svakere installasjon og skal kun benyttes midlertidig og ved absolutt nødstilfelle. Skjøteledninger brenner rett og slett ganske ofte.

Jeg jobber i eltilsynet, og ville krevet den fjernet på stedet om jeg fant en skjøteledning til elbil.

Hvis man først skal ha en, så kan jeg anbefale denne:

http://www.amazon.de/Schwabe-Schutzkontakt-Spiralkabel-H07BQ-F-Gewerbe-Baustelle/dp/B00475BKGM/

Den er 2,5 mm2, og laget i H07BQ-F (polyuretan, tror jeg det er), slik at den er fleksibel ned til -30 eller -40 grader. Den er en spiral, så den ligger ikke og slenger.

Jeg vet ikke hvordan Nissas ladeledning ble godkjent, for den blir stiv selv ved få kuldegrader?

Oslo:
VW e-GOLF 2015
Nissan Leaf 2012
VW Golf CityStromer 1995, 1995, 1997, 1998 - (solgt).

HaterBompenger

Takk for utfyllende svar, da er jeg i det minste noe klokere.

Det ser ut som om problemer/advarsler handler om brann/skade på skjøteledning og/eller el-anlegg, ikke selve bilen. Dersom en undersøker el-anlegget på forhånd ser det da ut som om det skal være helt trygt å bruke en slik kabel:

http://www.biltema.no/no/Fritid/Campingvogn-og-bobil/Elektrisk-230V/Skjoteledning-3G25-mm-46188/

Men en må sørge for å passe skikkelig på at ledningen er i god stand til en hver tid, og helst unngå å bruke skjøteledning ettersom det da generelt sett vil være høyere risiko for brann/skade på el-anlegg o.l.

sven erik

jeg har faktisk ladet hos branvesen i 2 land å  der brukte de samme skjøte ledning som jeg har på 2,5 kvadrat   den sa de hvar mer en god nokk på  elbil  denne bruker de og til   kraftigere tinng  til trailere  men passe på at en ikke  ligger i kvail  men å bruke de  små  som er til inne bruk  med omtrent  lampet ledning   er ikke noe   jeg er selv ikke  noe for  skjøte brett å skjøte ledning  inne  er meget forsiktig
men en siklig kabel  er  like  sikkert  som lade ledningen om alt er trykt  satt sammen  faktisk er ikke  lade kablene så trygge  som  bra skjøte ledninger

erikf

Sitat fra: Rio på onsdag 04. april 2012, klokken 17:50Hvis man først skal ha en, så kan jeg anbefale denne:

http://www.amazon.de/Schwabe-Schutzkontakt-Spiralkabel-H07BQ-F-Gewerbe-Baustelle/dp/B00475BKGM/

Den er 2,5 mm2, og laget i H07BQ-F (polyuretan, tror jeg det er), slik at den er fleksibel ned til -30 eller -40 grader. Den er en spiral, så den ligger ikke og slenger.
Spiral? Blir det ikke anbefalt i omtrent annenhver tråd her inne å unngå å benytte kabel mens den er kveilet eller ligger i spiral? Denne kabelen må jo smelte på flekken?
Bergen - Leaf 2012-2019 - model3 2019-

erikf

#10
Sitat fra: Gemini på onsdag 04. april 2012, klokken 17:35
Man skal generelt unngå å bruke skjøteledning til alt som trekker mye strøm. Dvs aldri til en vaskemaskin, tørketrommel, vannkoker, varmeovn osv, og da selvsagt også til elbil. En skjøteledning er og vil alltid være en svakere installasjon og skal kun benyttes midlertidig og ved absolutt nødstilfelle. Skjøteledninger brenner rett og slett ganske ofte.

Jeg jobber i eltilsynet, og ville krevet den fjernet på stedet om jeg fant en skjøteledning til elbil.
Folk flest vet ikke om dette. Greit nok til faste installasjoner som vaskemaskin etc, men man vil ikke nøle med å plugge en vannkoker, stråleovn eller forskjellig verktøy i en skjøteledning. Hvorfor skal det være så spesielt med en elbil? Ser at man må være varsom i alle disse tilfellene, elbil inkludert, men leaf med medfølgende kabel trekker jo ikke mer enn ca 2.2kW, omtrent det samme som en liten bærbar stråleovn.
Folk har skjøteledning på hytten, nettopp for å benytte med kraftige sager, stråleovner i skuret etc, ville du fjernet den på stedet om du fant en skjøteledning på hytten hos noen?

Burde vel vært påkrevd fra deLongi ved kjøp av en stråleovn på 2kW at man skrev under på tilsvarende erklæring som kreves for å få kjøpt en Leaf :-D
Bergen - Leaf 2012-2019 - model3 2019-

hma

#11
Sitat fra: HaterBompenger på onsdag 04. april 2012, klokken 17:16
hvorfor skal vi unngå å bruke skkøteledning dersom ledningen og el-nettet vi kobler til takler jevn 16 A ladning i bilens ladeperiode?
Det er veldig bra at du tar opp slike spørsmål.

El-sikkerhet er en prioritert sak for Norsk Elbilforening. Det siste vi ønsker er brann forårsaket av elbillading!

En elektrisk kurs tilsluttet en 16A sikring er strengt tatt ikke dimensjonert for kontinuerlig bruk med maksimal strøm/effekt.
I husholdningen, hvor man benytter Schuko-kontakter http://en.wikipedia.org/wiki/Schuko er det svært få apparater som trekker kontinuerlig over 2kW. Over tid er det panelovner og varmtvannsberedere som belaster kursene mest, men selv disse reduserer belastningen når termostaten kobler til/fra.
Sikringens "høye" utslagsverdi (altså 16A) er nok et vern mot overbellastning over en kortere periode.

Eksempelvis er forskriftene for varmtvannsberedere slik at det ikke er tillatt med mer enn 2kW effekt dersom de skal kobles over en Schuko-kontakt. Produsentene har "tatt følgene" av dette, og leverer således beredere med Schuko apparatledning på 1995W ...

Elbilen kan stå tilkoblet i 8-12 timer sammenhengende med konstant belastning. Om man lader på 10A belastes kursen med i overkant av 2kW. Om man eier en Think City eller en i-MiEV, med opsjon for 16A lading (14A i praksis), vil man belaste kursen med omlag 3,2kW.
Om man skal benytte 16A-lading bør man aldri benytte skjøtekabel.

En hobbysnekker kan fint benytte skjøteledning av god kvalitet på saga på hytta uten å bekymre seg. Da vil bruken av redskap være under oppsyn hele tiden. Det er fortsatt viktig å sjekke at kabel og kontakt er i orden.

Varmgang i Schuko-kontakten kan være kilde til brann, og det kan brenne friskt i en kontakt før sikringen inne i huset kobler ut. Det vil trolig først inntreffe når isolasjonsmaterialet er brent av og lederene kortslutter. Det kan være for sent.

Krystallklare råd:
- Unngå all bruk av skjøteledning til lading av elbil
- Om du bruke skjøteledning, bruk beste kvalitet og lad på maksimalt 10A
- Bruk en fast installasjon dersom du skal lade på 16A


Hilsen
Håkon Markussen
"med elbilforeningshatt på hodet"
- Toyota Rav4 EV 2000 NiMH (06/2010), Tesla Model S75D (12/2018)
   (tidligere: Think Classic 2000 NiCd (06/2009-05/2012) - Think City 2010 Zebra (03/2012-10/2012) - Think City 2009 Zebra (05/2012-05/2014)  - Tesla Model S 2014 (06/2014-09/2017) - Nissan Leaf 2018 LE 40kWh (04/2018-12/2018) )
- Trondheim (Trøndelag Elbilforening 02/2012-04/2014)
- Ariens AMP 24 to-trinns snøfreser 48V litium 52,5Ahr (10/2012) - Bosch Rotaks 43 Li-Ion gressklipp

Rio

Sitat fra: erikf på onsdag 04. april 2012, klokken 19:13
Sitat fra: Rio på onsdag 04. april 2012, klokken 17:50Hvis man først skal ha en, så kan jeg anbefale denne:

http://www.amazon.de/Schwabe-Schutzkontakt-Spiralkabel-H07BQ-F-Gewerbe-Baustelle/dp/B00475BKGM/

Den er 2,5 mm2, og laget i H07BQ-F (polyuretan, tror jeg det er), slik at den er fleksibel ned til -30 eller -40 grader. Den er en spiral, så den ligger ikke og slenger.
Spiral? Blir det ikke anbefalt i omtrent annenhver tråd her inne å unngå å benytte kabel mens den er kveilet eller ligger i spiral? Denne kabelen må jo smelte på flekken?

Hei,

Nei, det man advarer mot er:

1) Å ha kabel på trommel, mens den er i bruk.

2) Å legge 25 meter skjøteledning i en samlet tett kveil, hvor den ene "runden" av kabel varmer den neste, slik at det blir veldig varmt.

Disse to er farlig fordi varmen fra selve kabelen unnslipper ikke.

Den som jeg viser ("spiralkabel") er helt åpen, slik at varmen fra kabelen kan unnslippe. Den strekkes jo ut når den er i bruk. Den blir ikke varm.


Oslo:
VW e-GOLF 2015
Nissan Leaf 2012
VW Golf CityStromer 1995, 1995, 1997, 1998 - (solgt).

vangli

#13
Sitat fra: Gemini på onsdag 04. april 2012, klokken 17:35
Man skal generelt unngå å bruke skjøteledning til alt som trekker mye strøm. Dvs aldri til en vaskemaskin, tørketrommel, vannkoker, varmeovn osv, og da selvsagt også til elbil. En skjøteledning er og vil alltid være en svakere installasjon og skal kun benyttes midlertidig og ved absolutt nødstilfelle. Skjøteledninger brenner rett og slett ganske ofte.

Jeg jobber i eltilsynet, og ville krevet den fjernet på stedet om jeg fant en skjøteledning til elbil.

Jeg bare lurer... Jeg regner med du kan henvise til en forskrift for å kunne kreve dette. Finnes det, er jo nærmest all merking av elektrisk utstyr fullstendig villedende. Jeg som alminnelig forbruker vil i god tro, tro at utstyr som er merket for en viss spenning og strømstyrke faktisk tåler dette. Dersom dette ikke er riktig, må det være svikt i godkjenningsordninger eller kravene til slikt utstyr. Kreves det at en må være utdannet elektriker eller montør for å forstå hva som faktisk gjelder, har myndighetene en jobb å gjøre slik jeg oppfatter det.

Mvh Bent
Leaf eier fra 24/1-2012

sven erik

selvklart en bruker  skjøteledning   minst mulig men har hatt  elektrikkeren min å til å se på dette da  kladden  til i mieven  drar kontakten ned å lager varme gang  da mener han det er bedre med en liten skjøte kabel for å ungå  å lage dålig kontakt der en ikke  får hengt opp kladden  så en slipper garantert varmgang i kontakten både han å jeg er  opptat av el sikkerhet

© 2025, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA