Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 485 kroner per år. elbil.no/medlemskap

Sv: Hurtiglader Stortorvet, Kongsberg

Startet av cra, søndag 22. april 2012, klokken 01:52

« forrige - neste »

Caspar

Veldig bra  ;D Jeg har jo Robometer selv og er derfor litt utenfor målgruppen.
Illustrasjon 3 og 4 Her står det voltsensor i ill. 3 og spenningssensor i Ill. 4 Spenningssensor er vel det som er riktig.

Jeg brukte mye tid på å få til en elegant innfesting uten å ødelegge dashbordet. Løsningen ble en brakett som er bøyd i vinkel og kommer ut fra selve innstrumentene. Jeg skal demontere og ta noen mål slik at du kan legge inn den også som alterantiv
Remind me later..........
Toppåsveien, rett ved Kolbotn

cra

Sitat fra: Caspar på tirsdag 10. april 2012, klokken 12:27
Illustrasjon 3 og 4 Her står det voltsensor i ill. 3 og spenningssensor i Ill. 4 Spenningssensor er vel det som er riktig.

Takk for tipset! DEtte er nå rettet i dokumentet.

Sitat fra: Caspar på tirsdag 10. april 2012, klokken 12:27
Jeg brukte mye tid på å få til en elegant innfesting uten å ødelegge dashbordet. Løsningen ble en brakett som er bøyd i vinkel og kommer ut fra selve innstrumentene. Jeg skal demontere og ta noen mål slik at du kan legge inn den også som alterantiv

Ja takk, gjerne det! Om du har/tar bilder av det også så hadde det vært helt prima!  :)

Har ikke helt bestemt meg for hvilken variant jeg skal gå for selv, men det ligger an til at jeg kanibaliserer en ubrukt mobiltelefonholder (are synd den er i hvitt).

Ser at det ikke er så mye å feste noe i på baksida av displayenheten; en snap-on bakplate hadde vært ypperlig der. Lurer på å se om jeg kan lage til noe slikt selv, slik at jeg slipper å skru i sideveggene på selve displayenheten. :)
Tesla Model S75D 30/6/17
Tesla Model S85 26/3/14-30/6-17, 82500km
Leaf 9/5/12
Think City, Har ACTIA diagnoseapparat.
Sykkylven (Sunnmøre)

Caspar

Vent til du ser bilde av min løsning. (i all beskjedenhet, så kan det ikke bli bedre)
Remind me later..........
Toppåsveien, rett ved Kolbotn

hkaspenberg

Sitat fra: Caspar på tirsdag 10. april 2012, klokken 13:20
Vent til du ser bilde av min løsning. (i all beskjedenhet, så kan det ikke bli bedre)
Å, ja?  ;D

;-D Hans
Oslo: Kewet5 ("Knerten") 1999-2007 (85k km) == P106E ("Dorsken") 2007-2009 (25k km) == Think Classic ("Tupper") 2009-2012 (ca 40k km) == P iOn ("LilleSvarten") 28/3-2012-29/5-2019 (60k km) == TM3DLR ("Justin E") 8/3-2019- (6500 km)

cra

Det er bare å sende inn bilder og instruksjoner av forslagene, folkens!  ;D

Det konkureres i følgende klasser:

* Minimale inngrep
* Enklest å gjøre for dem med 10 tommeltotter
* Best integrerte i bilens design (mest elegante)
* Heftigste bruk av avensert verktøy (bonuspoeng for CNC-bruk)
* Mest hjemmesnekrede (mer oppsiktsvekkende enn google-bilen)
Tesla Model S75D 30/6/17
Tesla Model S85 26/3/14-30/6-17, 82500km
Leaf 9/5/12
Think City, Har ACTIA diagnoseapparat.
Sykkylven (Sunnmøre)

elektrolux

#35
Sitat fra: cra på tirsdag 10. april 2012, klokken 12:08
Ang. det med å lage en forlenger til temp.sensoren (et stykke flatkabel med en han/hun i respektive ender) - det er grei skuring, ikke sant? Regner med slike kontakter er hyllevare i de rette forretningene.

Nydelig arbeid med monteringsanvisningen Cra! ser at dette er noe du kan.

Det er nok standard kontakter, men ville ikke brukt for mye energi på det. Når/hvis jeg får temperatursensorer skal jeg sende med nødvendige deler som enkelt kan kobles til via serviceluken. Selve sensoren kan med litt fingerferdighet festes midlertidig med teip til nærmest tilgjengelige blokk. Selv ettermonterte jeg en tempsensor oppå blokk 1, og la den mellom 2 blokker da kassen måtte ned neste gang.

Ellers er jeg ikke enig med føringen av sensledningene enda. Legg gummikabelen i sin helhet forbi blokk 1, og fordel den etter det. + sens legges best inn mot blokk 19 bakfra, ikke fra passasjersiden slik bildet ditt indikerer. Dette gir en luftigere montering.

Bildet av flatkabel på utsiden av muffen kan misforstås til at det er der den skal ligge. Ser av teksten at den tilslutt skal gjennom muffen sammen med resten av kablene, men det er ikke alle som leser hvert ord. Ville brukt et ferdig tredd bildet i stedet. Husk å la 15-20 cm kabel henge ut av muffen, og like mye i batterikassen, slik at den lett kan når hvis kassen skal ned igjen.

Bakplate til displayet pleier jeg ikke sende med, da det demper alarmen for mye. Kan ettersende om du har behov for den. Festes med en skrue bakfra, så desverre ingen snapon funksjon.

Pris: 3500 NOK for et PSA kit, og 4000 NOK for et Think kit. Pluss moms når jeg har kommet så langt. Desverre ventetid på deler. >:(

Alarmgrensene er 0,6V for støtvis alarm, 1,1 Volt for full alarm. Det er da snakk om utregnete snittspenninger/blokk.

VIKTIG: Er pakken delvis reparert på et tidspunkt, bør en fordele blokkene likt ut fra dato og mellom målepunktene til differensialspenningsensoren. Ideelt fordeles de ut fra faktiske egenskaper, men dato er et godt alternativ i mangel på testdata. Sagt på en annen måte: Er 5er rekken byttet etter eksplosjon, bør halvparten av de "nye" blokkene flyttes over til andre siden av senterpunktet.
 
Stavanger:

Selger ladeutstyr via http://elbilhjelpen.no AS

Har hatt trimma City El, Citroen AX elektro
Har for tiden Tesla S85 VW e-Up, Peugeot P106 og Citroen Saxo, C1 EVie,  og Berlingo nye modellen, div. Think Classic og City 2010 model og Norges eneste Cree SAM og Chin 3 hjuler samt Vectric scooter. Kjøpt Fiat X 1/9 for elektrifisering og venter på Sort Solo EV #635 og Artega Karo for levering sommeren 2020

Daglig leder i elbilhjelpen.no

cra

#36
Sitat fra: elektrolux på tirsdag 10. april 2012, klokken 17:22
Det er nok standard kontakter, men ville ikke brukt for mye energi på det. Når/hvis jeg får temperatursensorer skal jeg sende med nødvendige deler som enkelt kan kobles til via serviceluken. Selve sensoren kan med litt fingerferdighet festes midlertidig med teip til nærmest tilgjengelige blokk. Selv ettermonterte jeg en tempsensor oppå blokk 1, og la den mellom 2 blokker da kassen måtte ned neste gang.
Ja, å montere den midlertidig fra luka og så flytte den ved neste korsvei høres ut som en grei løsning. :)

Sitat fra: elektrolux på tirsdag 10. april 2012, klokken 17:22
Ellers er jeg ikke enig med føringen av sensledningene enda. Legg gummikabelen i sin helhet forbi blokk 1, og fordel den etter det. + sens legges best inn mot blokk 19 bakfra, ikke fra passasjersiden slik bildet ditt indikerer. Dette gir en luftigere montering.
Du sikter til skissa "Illustration 2", ikke sant? Jeg skal gjøre den om igjen; den var ikke ment for å vise hvor kabelen skal legges, men hvor de ulike skal ende opp. I praksis går den hos meg "udelt" omtrent til blokk 2, og derifra går den blå tilbake til blokk 1, gul/grønn går til blokk 9/10 og brun går bort til blokk 19:



Har laget ny illustrasjon, denne gangen med batterikassa i svart/hvitt slik at fargene kommer litt bedre fram:


Jeg har også gjort om skjemaet slik at den brune markeres å komme inn fra kortenden av batteriet (bakkant av kassa). Tenker du at jeg skulle markert kabelen å gå bakover i kassa fra blokk #2 og deretter ut mot hjørnet, eller er føringen forøvrig grei?

Sitat fra: elektrolux på tirsdag 10. april 2012, klokken 17:22
Bildet av flatkabel på utsiden av muffen kan misforstås til at det er der den skal ligge. Ser av teksten at den tilslutt skal gjennom muffen sammen med resten av kablene, men det er ikke alle som leser hvert ord. Ville brukt et ferdig tredd bildet i stedet. Husk å la 15-20 cm kabel henge ut av muffen, og like mye i batterikassen, slik at den lett kan når hvis kassen skal ned igjen.
Ja, jeg skjønner hva du mener. Skal se om jeg har et bedre bilde jeg kan bruke, evt. ta et nytt. :)

Sitat fra: elektrolux på tirsdag 10. april 2012, klokken 17:22
Bakplate til displayet pleier jeg ikke sende med, da det demper alarmen for mye. Kan ettersende om du har behov for den. Festes med en skrue bakfra, så desverre ingen snapon funksjon.
Det var bare en tanke, men hvis den går i samme konvolutt som temp.sensor hvis den dukker opp så send den gjerne med. Har en mobilholder jeg tenkte å bruke, og den er akkurat like høy som displayboksen, men dekker bare en firedel i bredda. Et lokk som passer hadde gjort at det ser litt ryddigere ut for P-vakten som sjekker skiva.  ;D

Sitat fra: elektrolux på tirsdag 10. april 2012, klokken 17:22
Alarmgrensene er 0,6V for støtvis alarm, 1,1 Volt for full alarm. Det er da snakk om utregnete snittspenninger/blokk.
Så når jeg nå har målt mine til 6.45 og 6.46 over hele fjøla så har jeg litt å gå på før det piper?  ;D

Sitat fra: elektrolux på tirsdag 10. april 2012, klokken 17:22
VIKTIG: Er pakken delvis reparert på et tidspunkt, bør en fordele blokkene likt ut fra dato og mellom målepunktene til differensialspenningsensoren. Ideelt fordeles de ut fra faktiske egenskaper, men dato er et godt alternativ i mangel på testdata. Sagt på en annen måte: Er 5er rekken byttet etter eksplosjon, bør halvparten av de "nye" blokkene flyttes over til andre siden av senterpunktet.
Jeg tar med dette i instruksjonene med det samme!
Tesla Model S75D 30/6/17
Tesla Model S85 26/3/14-30/6-17, 82500km
Leaf 9/5/12
Think City, Har ACTIA diagnoseapparat.
Sykkylven (Sunnmøre)

elektrolux

Nærmer seg enighet om føring av senskabel, men tillater meg å pirke litt mer på dette siden det enda ikke er slik jeg etter flere montasjer mener er best:( skal det først spesifiseres bør det jo være eksakt slik jeg vil ha det )

Bildet ditt er nærmere min metode, enn grafikken din. Du lar den sorte gummibeskyttelsen ligge over alle 3 lederene forbi blokk 1 og deler ut gul/grønn senter til + blokk 9 og blå til - blokk 1, og lar brun kabel ligge inni den sorte gummibeskyttelsen fram til + blokk 19.

Grafikken er bedre ved at sens kobles inn på blokkene motsatt side av vannstussen. ( med unntak av blokk 1 )

Ønsker enda at grafikken viser føringen mer nøyaktig:

- La sort 3 leder stoppe idet den passerer blokk 2, ikke som her midt på blokk 3.  
- Legg blå leder framover mellom blokk 1 og blokk 2 til framre vannmanifold og med tilkobling fra "rett" side av - polen
- Legg gul/grønn leder mellom blokk 9 og blokk 10 til der den nå er koblet.
- Legg brun ( behold rød markering ) leder sammen med Gul/grønn leder og videre mellom blokk 15 og blokk 16 til bakkant, og legg den langs vannmanifolden til der den nå er koblet inn på + blokk 19

Selv legger jeg i praksis brun kabel litt skrått mot blokk 19, og lar den gå i sikk-sakk mellom kjølestussene til vannmanifolden før den kobles til blokk 19.
Stavanger:

Selger ladeutstyr via http://elbilhjelpen.no AS

Har hatt trimma City El, Citroen AX elektro
Har for tiden Tesla S85 VW e-Up, Peugeot P106 og Citroen Saxo, C1 EVie,  og Berlingo nye modellen, div. Think Classic og City 2010 model og Norges eneste Cree SAM og Chin 3 hjuler samt Vectric scooter. Kjøpt Fiat X 1/9 for elektrifisering og venter på Sort Solo EV #635 og Artega Karo for levering sommeren 2020

Daglig leder i elbilhjelpen.no

cra

#38
Sitat fra: elektrolux på onsdag 11. april 2012, klokken 06:02
Bildet ditt er nærmere min metode, enn grafikken din. Du lar den sorte gummibeskyttelsen ligge over alle 3 lederene forbi blokk 1 og deler ut gul/grønn senter til + blokk 9 og blå til - blokk 1, og lar brun kabel ligge inni den sorte gummibeskyttelsen fram til + blokk 19.

Ja, det med å la den svarte beskyttelsen være på tenkte jeg å kommentere i teksten, men markere med brunt (rødt) på skjaet.

Sitat fra: elektrolux på onsdag 11. april 2012, klokken 06:02
Grafikken er bedre ved at sens kobles inn på blokkene motsatt side av vannstussen. ( med unntak av blokk 1 )
Grunnen til at jeg koblet det inn på "bakkant" på blokk 1 (relativt til kjøreretninga) var at det var enklere å komme til der uten å ta av kjølevannsrøret. Det eneste jeg angrer på der var at jeg ikke splittet den oransje gummihetta der jeg siden la inn sensorkabel; da hadde det blitt mindre kutting i den.

Sitat fra: elektrolux på onsdag 11. april 2012, klokken 06:02
- La sort 3 leder stoppe idet den passerer blokk 2, ikke som her midt på blokk 3. 
- Legg blå leder framover mellom blokk 1 og blokk 2 til framre vannmanifold og med tilkobling fra "rett" side av - polen
- Legg gul/grønn leder mellom blokk 9 og blokk 10 til der den nå er koblet.
- Legg brun ( behold rød markering ) leder sammen med Gul/grønn leder og videre mellom blokk 15 og blokk 16 til bakkant, og legg den langs vannmanifolden til der den nå er koblet inn på + blokk 19

Nærmer det seg? :)
Tesla Model S75D 30/6/17
Tesla Model S85 26/3/14-30/6-17, 82500km
Leaf 9/5/12
Think City, Har ACTIA diagnoseapparat.
Sykkylven (Sunnmøre)

elektrolux

Den siste grafikken er lik den forrige?

Med andre ord ingen tilnærming.
Stavanger:

Selger ladeutstyr via http://elbilhjelpen.no AS

Har hatt trimma City El, Citroen AX elektro
Har for tiden Tesla S85 VW e-Up, Peugeot P106 og Citroen Saxo, C1 EVie,  og Berlingo nye modellen, div. Think Classic og City 2010 model og Norges eneste Cree SAM og Chin 3 hjuler samt Vectric scooter. Kjøpt Fiat X 1/9 for elektrifisering og venter på Sort Solo EV #635 og Artega Karo for levering sommeren 2020

Daglig leder i elbilhjelpen.no

Caspar

Da melder jeg meg på Forummesterskapet i innfestning av Robometer. Har desverre ikke CNC i garasjen, men knakk til denne braketten i skrustikken. Den er festet med to skruer inne bak innstrumentene og Robometeret er limt fast på braketten med tosidig teip, flatkabelen går langs og gjennom braketten slik at det ikke er laget noen hull i dashbordet.

Remind me later..........
Toppåsveien, rett ved Kolbotn

cra

Sitat fra: elektrolux på onsdag 11. april 2012, klokken 10:27
Den siste grafikken er lik den forrige?
Med andre ord ingen tilnærming.
Ser ut til at der er noe caching e.l. på photobucket som kødder det til når jeg bare erstatter et bilde med et nytt og filnavnet er det samme.  :P  Har lastet opp bildet på nytt med eget navn og oppdatert kommentaren.


Sitat fra: Caspar på onsdag 11. april 2012, klokken 10:58
Da melder jeg meg på Forummesterskapet i innfestning av Robometer. Har desverre ikke CNC i garasjen, men knakk til denne braketten i skrustikken. Den er festet med to skruer inne bak innstrumentene og Robometeret er limt fast på braketten med tosidig teip, flatkabelen går langs og gjennom braketten slik at det ikke er laget noen hull i dashbordet.

Najs! Det er altså i glipen mellom rattkopnsollen og resten av dashboardet (til høyre for display-enheten) du har tredd inn brakett og flatkabel?
Tesla Model S75D 30/6/17
Tesla Model S85 26/3/14-30/6-17, 82500km
Leaf 9/5/12
Think City, Har ACTIA diagnoseapparat.
Sykkylven (Sunnmøre)

Caspar


Najs! Det er altså i glipen mellom rattkopnsollen og resten av dashboardet (til høyre for display-enheten) du har tredd inn brakett og flatkabel?
[/quote]

Stemmer
Remind me later..........
Toppåsveien, rett ved Kolbotn

elektrolux

Ser lurt ut, men er instrumentet synlig uten å flytte hodet?

Har sett lignende men noe da tror jeg instrumentet stod noe lavere. Det fungerte ikke for meg.
Stavanger:

Selger ladeutstyr via http://elbilhjelpen.no AS

Har hatt trimma City El, Citroen AX elektro
Har for tiden Tesla S85 VW e-Up, Peugeot P106 og Citroen Saxo, C1 EVie,  og Berlingo nye modellen, div. Think Classic og City 2010 model og Norges eneste Cree SAM og Chin 3 hjuler samt Vectric scooter. Kjøpt Fiat X 1/9 for elektrifisering og venter på Sort Solo EV #635 og Artega Karo for levering sommeren 2020

Daglig leder i elbilhjelpen.no

Caspar

Sitat fra: elektrolux på onsdag 11. april 2012, klokken 19:31
Ser lurt ut, men er instrumentet synlig uten å flytte hodet?

Har sett lignende men noe da tror jeg instrumentet stod noe lavere. Det fungerte ikke for meg.

Litt avhengig av hvor lange bein du har i forhold til setejustering etc. så må du vri litt på hodet for å se (mulig dette kan gi poengtrekk ?) men jeg må tilstå at i Oslotrafikken så sitter ikke jeg å niglaner på dette innstrumentet. Piper det ikke så er jeg fornøyd.
Remind me later..........
Toppåsveien, rett ved Kolbotn

© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA