Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 485 kroner per år. elbil.no/medlemskap

Sv: Hurtiglader Stortorvet, Kongsberg

Startet av cra, søndag 22. april 2012, klokken 01:52

« forrige - neste »

elektrolux

Sitat fra: cra på torsdag 05. april 2012, klokken 21:30
Jeg sjekket - pluggen når jeg tok den av, og så vidt jeg kunne se var det ikke noe korrosjon på den. :) Alle de oransje dekslene er smekkfulle av "guffe" som ser ut til å ha gjort en glimrende jobb med å holde fukt/korrosjon unna.  :D

Eventuell korrosjon der er ikke farlig, da den kan pusses vekk. Det er verre med korrosjonen som dannes mellom kabel og kabelskoen, og som ikke kan ses.

Korrosjon andre steder gir likevel et hint om tilstanden forøvrig, og måler du overgangsmotstanden på de andre kablene til mindre enn 0,5 mOhm f.eks ved å kjøre ladestrøm gjennom batteripakken og måle spenningsfallet mellom blokkene ( U/I=R ) burde også denne kabelskoen være OK.
Stavanger:

Selger ladeutstyr via http://elbilhjelpen.no AS

Har hatt trimma City El, Citroen AX elektro
Har for tiden Tesla S85 VW e-Up, Peugeot P106 og Citroen Saxo, C1 EVie,  og Berlingo nye modellen, div. Think Classic og City 2010 model og Norges eneste Cree SAM og Chin 3 hjuler samt Vectric scooter. Kjøpt Fiat X 1/9 for elektrifisering og venter på Sort Solo EV #635 og Artega Karo for levering sommeren 2020

Daglig leder i elbilhjelpen.no

Baltor

Cra: det første innlegget ditt er fortsatt litt uklart mht retning på strømsensor. Blå side skal peke mot HV boksen.
Hvis du ikke har ekstra mange ledd på armene vil du slite med å få på plass "strømtyv" under releboksen. Et alternativ kan være å finne den samme lysegrønne ledningen der den går inn i den store multipluggen ved torpoedoveggen/rattstammen.
Stavanger
Peugeot Partner, 4 stk Think Classic og en Rosa Kewet 5 i familien. 
Var med og startet Rogaland Elbilforening. Kan utføre vannservice på både Think og PSA

cra

Sitat fra: Baltor på mandag 09. april 2012, klokken 16:55
Cra: det første innlegget ditt er fortsatt litt uklart mht retning på strømsensor. Blå side skal peke mot HV boksen.

Ja, jeg ser at jeg var tvetydig der; dette er nå rettet opp.  :)
Tesla Model S75D 30/6/17
Tesla Model S85 26/3/14-30/6-17, 82500km
Leaf 9/5/12
Think City, Har ACTIA diagnoseapparat.
Sykkylven (Sunnmøre)

Baltor

Dette blir en grundig beskrivelse etterhvert :)

Temp sensor: Det blir ganske tungvint for deg å måtte ta ned kassa bare for å montere temp sensor. Jeg vil tippe at temperaturen er omtrent den samme inne i hele batterirommet, derfor kan du klemme den fast i flatkabelen via luka og legge selve sensoren oppå blokkene rett bak BMS. Det er en fordel å ha litt rikelig lengde på flatkabelen.

Robometer har en overvåkningsfunksjon som indikerer feil (tomme celler). Noe annet som også er nyttig er Ahr telleverket, som nullstiller seg selv. Dette gjør det lett å følge med på total nyttbar kapasitet i batteriet,  overlading, og sist men ikke minst strømbruk pr kilometer, i ulike hastigheter, oppoverbakker og nedoverbakker.
Hvis man nuller trip teller når bilen er fulladet kan man for eksempel sette seg mål om å kjøre lengst mulig før antall Ahr passerer antall km. De første 25 km vil man som regel klare med mindre enn 1 Ahr pr kilometer, men etterhvert som spenningen synker blir dette helt umulig. Lærerikt og oppdragende ;D   
Stavanger
Peugeot Partner, 4 stk Think Classic og en Rosa Kewet 5 i familien. 
Var med og startet Rogaland Elbilforening. Kan utføre vannservice på både Think og PSA

elektrolux

Robometeret kan også i ytterste fall varsle om manglende vannfylling: Ikke at det anbefales, men når alt annet svikter:

Kjørte nemlig en av mine Classic Think tørr, og videre til servicevarselet kom på i displayet. Et par måneder før det, var kapasiteten på pakken indikert av Robometeret før det ble alarm redusert til først 70 Ahr, så 52 Ahr, og mener det var nedi ca 40 Ahr når vannvarselet kom på og jeg endelig tok hintet.

Vet jeg maser på alle om å fylle vann på km osv, men hadde ikke orden i egne rutiner, og når kapasiteten begynte å synke var planen å ta ned kassen og bytte blokk før jeg fylte vann..... :-[

Vel, med ca 15 liter friskt vann på pakken tok kapasiteten seg raskt opp, og er nå oppi over 70 Ahr igjen. Vet ikke hvor mye nøyaktig da jeg fremdeles tror der er en svak blokk i pakken, men det var interresant å se hva som faktisk skjer når en classic ikke får nødvendig stell:

En celle vil nødvendigvis være svakest, og ofte forbruke mer vann enn resten. Dermed mister den aktiv areal og kapasitet. Uten batteriovervåkning vil fører ikke merke dette, og reversere cellen, og øke vannforbruket ytterligere. I yttereste konsekvens vil cellen gå varm, og brenne hull, eller eksplodere, og dra med seg hele fyllerekken
Stavanger:

Selger ladeutstyr via http://elbilhjelpen.no AS

Har hatt trimma City El, Citroen AX elektro
Har for tiden Tesla S85 VW e-Up, Peugeot P106 og Citroen Saxo, C1 EVie,  og Berlingo nye modellen, div. Think Classic og City 2010 model og Norges eneste Cree SAM og Chin 3 hjuler samt Vectric scooter. Kjøpt Fiat X 1/9 for elektrifisering og venter på Sort Solo EV #635 og Artega Karo for levering sommeren 2020

Daglig leder i elbilhjelpen.no

hkaspenberg

Sitat fra: Baltor på tirsdag 10. april 2012, klokken 00:03
:
Hvis man nuller trip teller når bilen er fulladet kan man for eksempel sette seg mål om å kjøre lengst mulig før antall Ahr passerer antall km. De første 25 km vil man som regel klare med mindre enn 1 Ahr pr kilometer, men etterhvert som spenningen synker blir dette helt umulig. Lærerikt og oppdragende ;D   
Har ikke noe problem med å kjøre 1:1 mellom Ah og km de første 50, deretter blir det som du skisserer. Jeg kommer rundt 65km på 75-80Ah som er det jeg normalt trekker ut av pakka før jeg lader opp igjen.

;-D Hans
Oslo: Kewet5 ("Knerten") 1999-2007 (85k km) == P106E ("Dorsken") 2007-2009 (25k km) == Think Classic ("Tupper") 2009-2012 (ca 40k km) == P iOn ("LilleSvarten") 28/3-2012-29/5-2019 (60k km) == TM3DLR ("Justin E") 8/3-2019- (6500 km)

cra

Sitat fra: Baltor på tirsdag 10. april 2012, klokken 00:03
Dette blir en grundig beskrivelse etterhvert :)

Det var tanken, ja. :)

Sitat fra: Baltor på tirsdag 10. april 2012, klokken 00:03
Temp sensor: Det blir ganske tungvint for deg å måtte ta ned kassa bare for å montere temp sensor. Jeg vil tippe at temperaturen er omtrent den samme inne i hele batterirommet, derfor kan du klemme den fast i flatkabelen via luka og legge selve sensoren oppå blokkene rett bak BMS. Det er en fordel å ha litt rikelig lengde på flatkabelen.

Kabelen er ikke lenger enn den trenger å være nedi der, desverre. OG temp.sensoren har ikke "sonde"? (Den som er avbildet i de originale instruksjonene ser ikke ut til å ha det.) Men jeg vil anta at det skulle gå greit å hekte den på vha en ekstra stubb flatkabel og et par ekstra plugger?

Sitat fra: Baltor på tirsdag 10. april 2012, klokken 00:03
Robometer har en overvåkningsfunksjon som indikerer feil (tomme celler).

Den hadde jeg ikke tenkt å bruke. ;)

Sitat fra: Baltor på tirsdag 10. april 2012, klokken 00:03
Noe annet som også er nyttig er Ahr telleverket, som nullstiller seg selv. Dette gjør det lett å følge med på total nyttbar kapasitet i batteriet,  overlading, og sist men ikke minst strømbruk pr kilometer, i ulike hastigheter, oppoverbakker og nedoverbakker.
Hvis man nuller trip teller når bilen er fulladet kan man for eksempel sette seg mål om å kjøre lengst mulig før antall Ahr passerer antall km. De første 25 km vil man som regel klare med mindre enn 1 Ahr pr kilometer, men etterhvert som spenningen synker blir dette helt umulig. Lærerikt og oppdragende ;D   

Skal bli spennende å følge med på det, ja. :)  Får se hvor mye det blir å lære opp fruen utover beskjed om at dersom den nye boksen begynner å hyle, stopp umiddelbart og:

Så ring meg, handling foran ord
Ta fram telefonen og pling meg
Ring meg, handling foran ord
Det var jo det du sa når du fór
No går eg deppa langs en landevei
Plukkar forglemmegei for du e alt for sein
Så ring meg, handling foran ord
Ta fram telefonen og pling meg


;D
Tesla Model S75D 30/6/17
Tesla Model S85 26/3/14-30/6-17, 82500km
Leaf 9/5/12
Think City, Har ACTIA diagnoseapparat.
Sykkylven (Sunnmøre)

cra

Så har jeg noen spørsmål vedrørende programmering av sensorene:

Sitat
Alle spenningsensorene må være tilkoblet traksjonsbatteriet og se spenning ( min ca 12V ) ved programering.
- Kun en uprogramert sensor må være tilkoblet flatkabel ved programering. De som allerede har fått adresse kan forbli tilkoblet.

Menes det med "alle spenningssensorene" de tre (blå, brun, gul/grønn) som er koblet til hhv pluss, senter og minus på batteripakken, eller er det bare en sensor i pakken; den svarte boksen de ledningene er tilkoblet?

Instruksjonene sier:

Sitat
Trykk og hold inne knappen til instrumentet piper for å komme inn i dypmeny.
Gå så videre til autoadressering. Vri til rett adresse og trykk inn knappen.
 
- Spenningsensor 1 = plass 241
- Spenningsensor 2 = plass 242
- Spenningsensor 3 = plass 243
- Spenningsensor 4 = plass 244

Men jeg kommer altså til at det (når montert på Think) er en eller tre sensorer. Jeg vil derfor tro at den/de skal programmeres inn på adresse 241-243?


Sitat
Strømsensoren må nullstilles f.eks ved å koble til Elit. Da trekker ikke bilen strøm, men gir spenning til Robometeret.

Her er det vel diagnoseapparatet som startes for å fyre opp Robometeret. Samme trikset på Think? (Starte diagnose, kjøre vannpumpe) Eller er det enklere å koble seg til en annen 12V-kilde, f.eks. et annet 12V batteri eller batterieliminator? Strømtjuven er jo tilkoblet vha kabelsko, så det er ganske kurant å koble fra for formålet. Dersom dette gjøres mens f.eks. DC/DC går for å lade 12V-batteriet så vil der jo gå strøm, og samme når man lader; da vil det gå strøm motsatt vei, og nullpunktet blir langt forbi null? (Eller funker strømmåleren bare en vei, og at det er årsaken til at den må monteres riktig vei?)

Videre ser det ut til at programmering av antall blokker skulle være grei; hvis man bytter om antallet (på Think blir det jo 9/10 (eller 10/9)) blokker så antar jeg at det blir hylig med en gang, siden det blir en forholdsvis stor forskjell i spenning.  ;)

Sitat
Dobbelsensor må kalibreres etter programering av PIC. Dette gjøres ved å kortslutte center og pluss, og tilføre 50,0V over pluss og minus ved første oppstart. Slik kalibrering tar 3 sekunder.

Det er vel muligens denne typen sensor jeg har i pakken, tenker jeg. Tolker jeg det riktig at de 50,0V som trengs for å nullstille tilføres ved å koble sammen  C og + og tilsvarende for C og -? Eller må jeg tilføre de 50,0V fra et sted? (det var ingen V med i pakken så vidt jeg kunne se.  ;D)

Sitat
Kalibrere nye typen dobbelsensor:
Koble til busskabel
Tilfør 50,0 V mellom Minus og Center i 3 sekunder
Tilfør 50,0 V mellom Center og Pluss i 3 sekunder.

Jeg oppfatter dette som:
Koble til flatkabelen
Koble en ledningstubb mellom C og - i 3 sekunder
Koble en ledningstubb mellom C og + i 3 sekunder

Men: betyr dette at "dobbelsensor" er fritatt for programmering/adressering? (adresse 241 osv)
Tesla Model S75D 30/6/17
Tesla Model S85 26/3/14-30/6-17, 82500km
Leaf 9/5/12
Think City, Har ACTIA diagnoseapparat.
Sykkylven (Sunnmøre)

cra

Sneak Preview av instruksjonene så langt:

Kommentarer, tillegg og ikke minst rettinger dersom jeg har bommet på noe mottas med takk!

Side 1:


Side 2:


Side 3:


Side 4:


Side 5:


Side 6:



Seksjon sju er foreløpig tom, i påvente av at jeg skal få gjennomført den slik at jeg vet (eller i det minste har en viss ide) hva jeg gjør. ;)  Jeg føler også at jeg trenger litt feedback (se tidligere melding) slik at jeg vet mer om hva det er jeg faktisk skal gjøre. Mener å ha batterikassa klar for å monteres inn igjen nå, og får forhåpentligvis gjort det i dag, men trenger en hjelpemann når kabler og slanger skal tres gjennom foringer og hull samtidig som kassa heises opp.

NB: Dette er ikke den endelige versjonen; jeg skal få pusset litt på bilder og slikt, og laget et litt mer ryddig oppsett. Jeg har imidlertid funnet ut at det ikke har noe for seg å gjøre den endelige layout'en mens jeg redigerer tekst og bilder, siden alt flytter på seg når jeg endrer på noe. Når selve innholdet er godt nok til å godkjennes fra høyeste hold (electrolux) skal jeg sette det opp mer ryddig og publisere. :)
Tesla Model S75D 30/6/17
Tesla Model S85 26/3/14-30/6-17, 82500km
Leaf 9/5/12
Think City, Har ACTIA diagnoseapparat.
Sykkylven (Sunnmøre)

hma

Jeg skal ikke kommentere innholdet i denne manualen fordi jeg ikke har (montert) Robometer.

Men du har gjort en fantastisk jobb her, Cra. Det er bare å ta av seg hatten!!  :)
Brukerveiledning vil nok komme flere andre elbilister til nytte :)

Hilsen
Håkon
- Toyota Rav4 EV 2000 NiMH (06/2010), Tesla Model S75D (12/2018)
   (tidligere: Think Classic 2000 NiCd (06/2009-05/2012) - Think City 2010 Zebra (03/2012-10/2012) - Think City 2009 Zebra (05/2012-05/2014)  - Tesla Model S 2014 (06/2014-09/2017) - Nissan Leaf 2018 LE 40kWh (04/2018-12/2018) )
- Trondheim (Trøndelag Elbilforening 02/2012-04/2014)
- Ariens AMP 24 to-trinns snøfreser 48V litium 52,5Ahr (10/2012) - Bosch Rotaks 43 Li-Ion gressklipp

Griffel

Veldig bra veiledning!
Hadde jeg hatt en Think skulle jeg montert et Robometer i morgen den dag. :)
Hyundai Ionic.
Tidliger mange år i PSA klasiker.

cra

Sitat fra: hma på tirsdag 10. april 2012, klokken 09:52
Jeg skal ikke kommentere innholdet i denne manualen fordi jeg ikke har (montert) Robometer.

Tja.... Du er kanskje i den mågruppen jeg aller helst vil ha feedback fra - de som kanskje kan ha nytte av den seinere. ;)  De som allerede har montert Robometer har jo detaljene i hodet, slik at hjernen fyller ut evt. tomrom i instruksjonene. Det er slike tomrom i de originale instruksjonene jeg ønsker å prøve å fylle i denne manualen.

Jeg kan ikke påtvinge noen som ikke har installert/tenkt å installere/kjøpte bil med ferdig montert Robometer å lese gjennom alt, men om noen gjør det så tar jeg gjerne imot tilbakemeldinger om noe er uklart, tvetydig formulert etc. ;)
Tesla Model S75D 30/6/17
Tesla Model S85 26/3/14-30/6-17, 82500km
Leaf 9/5/12
Think City, Har ACTIA diagnoseapparat.
Sykkylven (Sunnmøre)

hma

#27
Sitat fra: cra på tirsdag 10. april 2012, klokken 10:10
Tja.... Du er kanskje i den mågruppen jeg aller helst vil ha feedback fra - de som kanskje kan ha nytte av den seinere.
Du har et poeng der. Jeg skal lese grundig igjennom når jeg har litt bedre tid. :)
Jeg har lenge vurdert batteriovervåkingssystem til min Think Classic (har sågar forsåkt å bygge en løsning selv), men har foreløpig endt opp med å følge pakkespenning/strøm med Nikometeret og lært meg å kjøre ihht dets verdier.

For tiden er batteripakken min ute til kontroll. Recondisjonering og kapasitetstest; 70A utladning til 4.5V deretter 10A utlading til 0.5V, 150Ahr opplading og 70A utlading til 4.5V. Behandlingen gir forøvrig meget gode resultat på blokker som tidligere lå på ~90Ahr.

Når jeg ser på utladningskurvene ser jeg at de fleste batteriene har en spredning på ca 0.15V i intervallet SOC = 80 -> 40%. Etter dette øker spredningen til 0.2V ved SOC=15%.
Slik jeg forstår Robometeret gir det alarm når spredning mellom halvdelene overgår 0.2V (eller kan terskel programmeres?), og jeg vurderer å sette inn et.
Alternativt lage en enkel løsning som beskrevet her: http://www.evdl.org/pages/battbridge.html.

Hva koster Robometeret?
- Toyota Rav4 EV 2000 NiMH (06/2010), Tesla Model S75D (12/2018)
   (tidligere: Think Classic 2000 NiCd (06/2009-05/2012) - Think City 2010 Zebra (03/2012-10/2012) - Think City 2009 Zebra (05/2012-05/2014)  - Tesla Model S 2014 (06/2014-09/2017) - Nissan Leaf 2018 LE 40kWh (04/2018-12/2018) )
- Trondheim (Trøndelag Elbilforening 02/2012-04/2014)
- Ariens AMP 24 to-trinns snøfreser 48V litium 52,5Ahr (10/2012) - Bosch Rotaks 43 Li-Ion gressklipp

elektrolux

Sitat fra: cra på tirsdag 10. april 2012, klokken 09:04
Så har jeg noen spørsmål vedrørende programmering av sensorene:

Glem alt det.

Allerede gjort ved levering av Robometeret. Det er plug and play!
Stavanger:

Selger ladeutstyr via http://elbilhjelpen.no AS

Har hatt trimma City El, Citroen AX elektro
Har for tiden Tesla S85 VW e-Up, Peugeot P106 og Citroen Saxo, C1 EVie,  og Berlingo nye modellen, div. Think Classic og City 2010 model og Norges eneste Cree SAM og Chin 3 hjuler samt Vectric scooter. Kjøpt Fiat X 1/9 for elektrifisering og venter på Sort Solo EV #635 og Artega Karo for levering sommeren 2020

Daglig leder i elbilhjelpen.no

cra

Sitat fra: elektrolux på tirsdag 10. april 2012, klokken 11:32
Sitat fra: cra på tirsdag 10. april 2012, klokken 09:04
Så har jeg noen spørsmål vedrørende programmering av sensorene:
Glem alt det.
Allerede gjort ved levering av Robometeret. Det er plug and play!

Najs! Bare å koble til alle sensorene og trykke batteriet på plass igjen, altså.  :D  Da er det plutselig en del kortere vei til ferdigstillelse!

Ang. det med å lage en forlenger til temp.sensoren (et stykke flatkabel med en han/hun i respektive ender) - det er grei skuring, ikke sant? Regner med slike kontakter er hyllevare i de rette forretningene.
Tesla Model S75D 30/6/17
Tesla Model S85 26/3/14-30/6-17, 82500km
Leaf 9/5/12
Think City, Har ACTIA diagnoseapparat.
Sykkylven (Sunnmøre)

© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA