Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 485 kroner per år. elbil.no/medlemskap

Sv: Hurtiglader Stortorvet, Kongsberg

Startet av cra, søndag 22. april 2012, klokken 01:52

« forrige - neste »

cra

Starter med å legge inn bilde av innholdet i pakken, og hva de ulike delene er.

Artikkelen er foreløpig for et utkast å regne; jeg tenker å oppdatere den etterhvert som ting blir klarere. Kommentarer i blått antyder ting jeg foreløpig er usikker på/skal innhente mer info om.



1 Krympestrømpe
2 Spenningssensor med kabel med picosikringer koblet til kabelskoene
3 Strømsensor
4 Display med prosessor
5 Flatkabel
6 Strømtjuv med sikring og 12V spenningsfilter
7 Stor kabelsko


De ulike delene skal brukes til:

1 Krympestrømpe
Denne brukes for å kamuflere flatkabelen det lille stykket den er synlig fra dørstolpen og inn til displayet. Sort er mye mer diskret enn lysegrått mot dashbordet.

2 Spenningssensor med kabel med picosikringer koblet til kabelskoene
De tre kabelskoene kobles på batteripoler på batteripakken som på bildet:

Blå på minus-enden (samme som kabelskoen (7) monteres (og strømsensoren (3) er tredd innpå)), gul/grønn "midt på", og brun på den andre enden av batteripakken (brun vises ikke på bildet).
NB! Det er montert sikringer på kabelskoene. Vær forsiktig ved montering slik at disse ikke skades!

Skjematisk framstilling av hvor de ulike kabelskoene festes (Brun er her rød/hvit for å være bedre synlig):


Boksen monteres i batterikassa slik at den kan nås fra batteriluka. (Det er nødvendig å koble fra flatkabelen dersom batterikassa tas ned seinere.) Boksen plasseres/festes omtrent i "kartkoordinat" D-7 på dette bildet


3 Strømsensor
Tres inn på minus-kabelen på enden av batteriet. (Enden av 5'er-rekka, mot elektronikken). Den blå ringen skal peke mot HV-boksen. Når kabelen er koblet fra batteriet skal du altså tre den inn på den blå sida, ut på den svarte. Du har montert det rett når du ser den blå ringen inn mot kontaktorboksen.

For å få sensoren inn på kabelen kan det være nødvendig å bytte ut kabelskoen med den medfølgende kabelskoen (7), men det er også mulig å tilpasse den eksisterende kabelskoen. Sistnevnte er foretrukket løsning, siden man da er sikker på at kontakten mellom kabelskoen og kabelen er best mulig. For å tilpasse eksisterende kabelsko skjæres den oransje gummien bort, og kabelskoen tilpasses med dertil egnet verktøy (fil, vinkelsliper, dremel e.l.). Å sprette av eksisterende gummi, tilpasse skoen og sette den på igjen lar seg fint gjennomføre.

Dersom man velger å bytte kabelskoen bør den klemmes fast med spesialtang.

4 Display
Monteres på dertil egnet måte og plassering på dashboardet. Det finnes flere måter å gjøre dette på, avhengig av hvor mye man er villig til å bore/skru i dashboardet. Ønsker du ikke å skru i dashboardet kan f.eks. en mobiltelefonholder med lang arm fra Clas Ohlson gjøre susen.

5 Flatkabel og skiver/muttere
Denne kobler sammen de ulike delene. Flatkabelen tres fra sensoren i batterikassa ut gjennom den store gummimuffen sammen med kablene som går til de 2 runde kontaktene under serviceluka (De mangepolige som kobles fra før kassa tas ned; den ene vises i kartkoordinat H-7). Flatkabelen bør trekkes før du monterer kontakt på den for å gjøre det enklere å tre kabelen gjennom muffa. Legg flatkabelen under teppet oppå dørstolpen og opp til området ved sikringene.

Medfølgende skiver og muttere erstatter originale muttere på tilkoblingspunktene. Dette fordi de originale mutrene har "mothaker" som vil ødelegge kabelskoene.

Skjematisk framstilling av plassering av flatkabel i batterikassa:


6 Strømtjuv med sikring og 12V spenningsfilter
Denne kobles til kursen for vannpumpa, og inn på flatkabelen slik at Robometeret forsynes med strøm. Denne tilkoblingen finnes under releer og sikringer like innenfor førerdør. Dette bildet indikerer hvilken kabel man skal stjele strømmen fra:


Skjematisk framstilling av hvilken kurs i sikringsboksen det hentes fra:


Dette er bra beskrevet i eksisterende instruksjoner; legg inn denne delen her.

7 Stor kabelsko
Denne monteres på enden av kabelen som går inn på minus-sida av batterikassen. Benyttes dersom strømsensoren ikke lar seg tre inn på eksisterende kabelsko med gummibeskyttelse.
Kabelenskoen bør festes med spesialtang. Lodding anbefales ikke, da loddetinnet vil følge kabelen og gjøre denne veldig stiv.


I andre tråder (bl.a. http://elbilforum.no/forum/index.php/topic,2087.15.html som bilde nr 2 er hentet fra) refereres det til temperatursensor. Er det noen av delene på innholdsbildet som er temp.sensor, eller refereres det til ekstrautstyr?

Jeg har nå lagt inn et bilde som viser et "kart med koordinater" for hvor ting kan/skal plasseres i batterikassa.

Dersom noen har detalj-bilder av diverse monteringspunkter etc. så legg dem gjerne til her, så skal jeg redigere dem inn i artikkelen, og se om det kan ende opp med en mer detaljert monteringsbeskrivelse. Jeg har ikke helt skjønt den som jeg lastet ned enda, men skal lese den flere ganger.
Tesla Model S75D 30/6/17
Tesla Model S85 26/3/14-30/6-17, 82500km
Leaf 9/5/12
Think City, Har ACTIA diagnoseapparat.
Sykkylven (Sunnmøre)

Baltor

#1
Hei Cra, jeg har nettopp satt inn Robometer i en Think, og vil kommentere litt:
(edit: ettersom du har rettet opp teksten jeg kommenterte endrer jeg denne)

Den store kabelskoen bør klemmes fast m spesialtang. MEN, du trenger faktisk ikke skifte kabelsko, bruk den originale orange, skjær vekk gummi, lag platen på kabelskoen smalere med en vinkelsliper eller fil.

Flatkabelen skal føres ut gjennom den store gummimuffa (sammen med kablene som går til de 2 runde kontaktene under serviceluka). Dette bør gjøres før du monterer kontakt på flatkabelen. Løsne dørpakning nederst, løft opp teppet ved døra. Stikk et snitt i gummimuffa med en spiss kniv. Stikk flatkabelen igjennom. Før flatkabelen under teppet oppå dørstolpen og opp til området ved sikringene. 
Stavanger
Peugeot Partner, 4 stk Think Classic og en Rosa Kewet 5 i familien. 
Var med og startet Rogaland Elbilforening. Kan utføre vannservice på både Think og PSA

cra

Takk for oppklarende svar, Baltor!

Jeg har oppdatert "instruksjonene", og jeg har meldt meg inn i photobucket i håp om at det gjør det mulig å vise bildet jeg refererer til.

Noe av forvirrelsen min ang +/- på batteriblokkene skyldes at jeg er litt usikker på om påtrykte symboler gjelder for "enden" av batteriet (og nærmeste pol), eller om det gjelder for "langsida" og polen som er på samme side av forhøyningen i midten. Har forstått det slik nå at polen som er på 5'er-rekka er minus, og den som er på enden av den ytterste 7'er-rekka er pluss. Regner med å få dette bekreftet/avkreftet med multimeter om ikke lenge.
Tesla Model S75D 30/6/17
Tesla Model S85 26/3/14-30/6-17, 82500km
Leaf 9/5/12
Think City, Har ACTIA diagnoseapparat.
Sykkylven (Sunnmøre)

elektrolux

#3
Sitat fra: cra på onsdag 04. april 2012, klokken 14:05
Starter med å legge inn bilde av innholdet i pakken, og hva de ulike delene er.

Bra. Ser alt kom vel fram. Mine kommentarer i Bold

Artikkelen er foreløpig for et utkast å regne; jeg tenker å oppdatere den etterhvert som ting blir klarere. Kommentarer i kursiv antyder ting jeg foreløpig er usikker på/skal innhente mer info om.

Tydelig at der er forbedringspotensiale i monteringsanvisningen min. :)



1 Krympestrømpe
2 Spenningssensor ( Med kabel med picosikringer koblet til kabelskoene ) 3 Strømsensor
4 Display    ( Med prosessor )
5 Flatkabel
6 Strømtjuv med sikring ( Og 12V spenningsfilter )
7 Stor kabelsko


De ulike delene skal brukes til:

1 Krympestrømpe
For å isolere kabelskoen (7) dersom man må klippe av eksisterende sko på en av kablene?

Nei! Brukes til å "kamuflere" flatkabelen mellom der den kommer fram mellom dørstolpe og dasjbord, og selve instrumentet. Sort passer bedre mot den blå bakgrunnen.

2 Spenningssensor
De tre kabelskoene kobles på batteripoler på batteripakken som på bildet:

Blå på samme som kabelskoen (7) monteres (og strømsensoren (3) er tredd innpå), gul/grønn "midt på", og brun på den andre enden av batteripakken (brun vises ikke på bildet).

Boksen monteres i batterikassa slik at den kan nås fra batteriluka.

Selv monterer jeg selve kabelen litt anderledes. Lar den gå inn mellom 5er og 7er rekken, og trekker den blå minus senskabelen tilbake til blokk 1. Spenningsensoren legges inntil BMS'en, og hannpluggen på flatkabelen skal kunne nås via serviceluken.
Stavanger:

Selger ladeutstyr via http://elbilhjelpen.no AS

Har hatt trimma City El, Citroen AX elektro
Har for tiden Tesla S85 VW e-Up, Peugeot P106 og Citroen Saxo, C1 EVie,  og Berlingo nye modellen, div. Think Classic og City 2010 model og Norges eneste Cree SAM og Chin 3 hjuler samt Vectric scooter. Kjøpt Fiat X 1/9 for elektrifisering og venter på Sort Solo EV #635 og Artega Karo for levering sommeren 2020

Daglig leder i elbilhjelpen.no

elektrolux

#4

3 Strømsensor
Tres inn på den kabelen som sitter på enden av batteriet. Den blå ringen skal peke mot/fra batteriet. Rediger innlegget for å få dette riktig

Blå mot pluss og sort mot minus. Du har montert det rett når du ser den blå ringen inn mot kontaktorboksen.

4 Display
Monteres på dertil egnet måte og plassering på dashboardet.

Selv bruker jeg Claes Olson sin mobiltelefonholder med sugekopp og lang arm, montert på venstre side av instrumentene.

5 Flatkabel og skiver/muttere
Denne kobler sammen de ulike delene. Flatkabelen tres fra sensoren i batterikassa fram sammen med strømkablene til mottoren, og derifra inn gjennom torpedoveggen og til der displayet plasseres.
Skiver og muttere brukes til å feste kabelskoene oppå eksisterende tilkoblinger uten å koble fra batterikablene.

Feil! og Feil!. Flatkabel skal følge kabel som går til de 2 sorte runde pluggene under serviceluken. Muttrer og skiver erstatter originale muttrer på de 3 tilkoblingspunktene på batteriet. De originale muttrene vil vri sundt kabelsko med Pikosikring.

6 Strømtjuv med sikring
Denne kobles til kursen for vannpumpa, og inn på flatkabelen slik at Robometeret forsynes med strøm. Denne tilkoblingen finnes under releer og sikringer like innenfor førerdør. Se monteringsannvisning for detaljbilder

7 Stor kabelsko
Denne monteres på enden av kabelen som går inn på + sida (?) av batterikassen. Benyttes dersom strømsensoren ikke lar seg tre inn på eksisterende kabelsko med gummibeskyttelse. Riktig, men på minussiden.
Hvordan fester man denne på kabelen? Lodder man, eller kniper man bare sammen med en kraftig tang?

Lodding anbefales ikke, da loddetinnet vil følge kabelen og gjøre denne veldig stiv.


I andre tråder (bl.a. http://elbilforum.no/forum/index.php/topic,2087.15.html som bilde nr 2 er hentet fra) refereres det til temperatursensor. Er det noen av delene på innholdsbildet som er temp.sensor, eller refereres det til ekstrautstyr?

Skal følge instrumentet, men er lens for deler. Blir ettersendt når/(hvis) jeg får nye.

Skal se om jeg får tatt et bilde av batteripakken og laget en skjematisk framstilling (tegne på fargede kabler) som viser hvor de ulike skal kobles til. Må bare få tørket av noe mer gammel skitt såpass batteripakken ser presentabel ut.  ;)

Dersom noen har detalj-bilder av diverse monteringspunkter etc. så legg dem gjerne til her, så skal jeg redigere dem inn i artikkelen, og se om det kan ende opp med en mer detaljert monteringsbeskrivelse. Jeg har ikke helt skjønt den som jeg lastet ned enda, men skal lese den flere ganger.
[/quote]

Sist men ikke minst: MEGET viktig å teste alle flatkabelpluggene mot hverandre, og se at den rød/blå fargete siden ALLTID kommer på samme side når hunn og hann kobles sammen. Det er nemlig mulig å sette pluggen feil vei på flatkabelen. De 2 jeg har montert skal være riktige.
Stavanger:

Selger ladeutstyr via http://elbilhjelpen.no AS

Har hatt trimma City El, Citroen AX elektro
Har for tiden Tesla S85 VW e-Up, Peugeot P106 og Citroen Saxo, C1 EVie,  og Berlingo nye modellen, div. Think Classic og City 2010 model og Norges eneste Cree SAM og Chin 3 hjuler samt Vectric scooter. Kjøpt Fiat X 1/9 for elektrifisering og venter på Sort Solo EV #635 og Artega Karo for levering sommeren 2020

Daglig leder i elbilhjelpen.no

cra

Sitat fra: elektrolux på torsdag 05. april 2012, klokken 11:17
Tydelig at der er forbedringspotensiale i monteringsanvisningen min. :)

Det er alltid potensiale for forbedringer. ;)  Jeg har lang erfaring i å "forklare folk hvordan ting skal gjøres" (gjennom jobben), og er smertelig klar over hvor vanskelig det kan være å formidle informasjonen på en måte som er forståelig for utenforstående. Selv kjenner man gjerne systemet/metodene godt, og det er lett å utelate små detaljer som man selv ikke tenker over, men som kan være avgjørende for kundens forståelse av løsningen. Jeg ser/gjør dette hver eneste uke, om ikke hver dag. Riktignok i en litt annen bransje. :)

Jeg håper (og antar) at du ikke blir fornærmet over kritikken av instruksjonene. Mitt mål med denne tråden er å ende opp med instruksjoner som er så entydige at jeg ikke gjør noe feil og ødelegger noe, og at de er så klare at også andre kan benytte dem. Kanskje til og med gode nok til å havne som vedlegg i pakken neste gang du selger et robometer til en Think'er?  :)

Sitat fra: elektrolux på torsdag 05. april 2012, klokken 11:17
Nei! Brukes til å "kamuflere" flatkabelen mellom der den kommer fram mellom dørstolpe og dasjbord, og selve instrumentet. Sort passer bedre mot den blå bakgrunnen.

Ah! Det er tatt høyde for estetiske detaljer! For å sitere Anna Anka i en kjent reklamesnutt: "Det gillar jag!"  :D

Sitat fra: elektrolux på torsdag 05. april 2012, klokken 11:17
Selv monterer jeg selve kabelen litt anderledes. Lar den gå inn mellom 5er og 7er rekken, og trekker den blå minus senskabelen tilbake til blokk 1. Spenningsensoren legges inntil BMS'en, og hannpluggen på flatkabelen skal kunne nås via serviceluken.

Antar at også dette er for at man skal kunne koble fra flatkabelen ved uttak av batterikassa, ja. :)


Nå skal jeg ned i garasjen en tur for å tørke av batteriene, ta noen bilder, og kanskje lage en mockup av hvor/hvordan jeg skal strekke kablene.

Er det mulig å evt. kjøpe temp.sensor og ettermontere denne, eller vil det være nødvendig å sette på plugg for dette på flatkabelen allerede ved montering? Jeg tenker som så at om jeg lar det vøre igjen noen cm på enden så er det abre å knipe inn kontakt for temp-sensor seinere?
Tesla Model S75D 30/6/17
Tesla Model S85 26/3/14-30/6-17, 82500km
Leaf 9/5/12
Think City, Har ACTIA diagnoseapparat.
Sykkylven (Sunnmøre)

elektrolux

#6
Forsøker alltid å være åpen for konstruktiv kritikk, eller som i dette tilfellet vennligsinnet forslag til forbedring.

Alt for mange tar slikt personlig og skaper unødvendige problemer.

Tempsensoren er allerede betalt for, men pass på at der er plugg til å koble den til. Desverre må nok kassen ned igjen for å få sensoren godt ned mellom et par blokker.

Flatkabelen skal legges fra strømsensoren mellom blokk 1 og kontaktorboksen og til hjørnet der 7er rekken begynner. Der skal plugg til tempsensor monteres. Videre går kabelen langs bilens BMS til differensialspenningsensoren, og videre til eget sted nær vannstussene.
Stavanger:

Selger ladeutstyr via http://elbilhjelpen.no AS

Har hatt trimma City El, Citroen AX elektro
Har for tiden Tesla S85 VW e-Up, Peugeot P106 og Citroen Saxo, C1 EVie,  og Berlingo nye modellen, div. Think Classic og City 2010 model og Norges eneste Cree SAM og Chin 3 hjuler samt Vectric scooter. Kjøpt Fiat X 1/9 for elektrifisering og venter på Sort Solo EV #635 og Artega Karo for levering sommeren 2020

Daglig leder i elbilhjelpen.no

cra

#7
Sitat fra: elektrolux på torsdag 05. april 2012, klokken 12:11
Tempsensoren er allerede betalt for, men pass på at der er plugg til å koble den til. Desverre må nok kassen ned igjen for å få sensoren godt ned mellom et par blokker.

Ah, men nå kan jeg det jo, og har utstyret som skal til!  :D  Går det greit å likevel bruke resten av pakken uten temp. sensoren?

Jeg går for varianten med å ta vekk den oransje kappa, og håper på at det lar seg gjøre å sette den på igjen (kuttet den forsiktig opp på undersida og vrengte den av), og bare tette igjen med Tec-7.

Ser at det går TO ledninger ut fra minus-polen på batteripakka; den tynne er vel for overvåking av hvor mye spenning som er igjen på batteriet. Jeg antar at begge skal gjennom strømmåleren?


Sitat fra: elektrolux på torsdag 05. april 2012, klokken 12:11
Flatkabelen skal legges fra strømsensoren mellom blokk 1 og kontaktorboksen og til hjørnet der 7er rekken begynner. Der skal plugg til tempsensor monteres. Videre går kabelen langs bilens BMS til differensialspenningsensoren, og videre til eget sted nær vannstussene.

OK, så i følge "koordinat-kertet" så skal strømsensoren plasseres ca i G/H-2. Flatkabelen strekkes deretter opp kolonne 2, kontakt for temp.sensor plasseres ca i B2. Kabelen går deretter bortover i rad B/C, og kontakt for strømsensor plasseres ca i D-7. Den går deretter ned kolonne 7, og ut sammen med motpartene til kontakta i H-7

Har lagt til en skjematisk framstilling av flatkabelens bane, men markeringer for kontakter:

A Strømsensor
B Temperatursensor
C Spenningssensor

Tesla Model S75D 30/6/17
Tesla Model S85 26/3/14-30/6-17, 82500km
Leaf 9/5/12
Think City, Har ACTIA diagnoseapparat.
Sykkylven (Sunnmøre)

cra

Sitat fra: elektrolux på torsdag 05. april 2012, klokken 12:11
Tempsensoren er allerede betalt for, men pass på at der er plugg til å koble den til.

Hmm... Sjekket nå nettopp, og det ser ikke ut til å være mer enn 2+1 plugger; en til strømsensor, en til spenningssensor, og en til å koble på kabelen som nå er montert i bilen. På den var det imidlertid tre løse plugger. Antar den ene skal på spenningsregulatoren, og den andre på skjerm/proessor, og den tredje går på enden som skjøter sammen kablene i batteripakka. (Kobler seg innpå sensorsløyfa i kassa).  Men det går vel an å dele en slik kontakt forsiktig i to, slik at man ikke trenger å tre den innpå flatkabelen? Men da mangler altså den ene.
Tesla Model S75D 30/6/17
Tesla Model S85 26/3/14-30/6-17, 82500km
Leaf 9/5/12
Think City, Har ACTIA diagnoseapparat.
Sykkylven (Sunnmøre)

Caspar

http://elbilforum.no/forum/index.php/topic,2087.15.html

Her finner du et bilde og en forklaring på dette med å "modde" den originale kabelskoen for å få på strømsensoren
Remind me later..........
Toppåsveien, rett ved Kolbotn

elektrolux

#10
Sitat fra: cra på torsdag 05. april 2012, klokken 14:33
Sitat fra: elektrolux på torsdag 05. april 2012, klokken 12:11
Tempsensoren er allerede betalt for, men pass på at der er plugg til å koble den til. Desverre må nok kassen ned igjen for å få sensoren godt ned mellom et par blokker.

Ah, men nå kan jeg det jo, og har utstyret som skal til!  :D  Går det greit å likevel bruke resten av pakken uten temp. sensoren?

Går fint å bruke Robometeret uten tempsensor, men ser du har rett i at du mangler plugg både til temp sensor, og plugg til Display. Dette ettersendes snarest. Beklager.

Jeg går for varianten med å ta vekk den oransje kappa, og håper på at det lar seg gjøre å sette den på igjen (kuttet den forsiktig opp på undersida og vrengte den av), og bare tette igjen med Tec-7.

Det er ditt valg, men ofte er det lurt å bytte plugg da den originale korroderer innvendig mellom kabel og kabelsko. Den originale kabelskoen er nok bedre enn en ny som ikke er forskriftsmessig klemt sammen.

Ser at det går TO ledninger ut fra minus-polen på batteripakka; den tynne er vel for overvåking av hvor mye spenning som er igjen på batteriet. Jeg antar at begge skal gjennom strømmåleren? Ja. og ja.


Sitat fra: elektrolux på torsdag 05. april 2012, klokken 12:11
Flatkabelen skal legges fra strømsensoren mellom blokk 1 og kontaktorboksen og til hjørnet der 7er rekken begynner. Der skal plugg til tempsensor monteres. Videre går kabelen langs bilens BMS til differensialspenningsensoren, og videre til eget sted nær vannstussene.

OK, så i følge "koordinat-kertet" så skal strømsensoren plasseres ca i G/H-2. Flatkabelen strekkes deretter opp kolonne 2, kontakt for temp.sensor plasseres ca i B2. Kabelen går deretter bortover i rad B/C, og kontakt for strømsensor plasseres ca i D-7. Den går deretter ned kolonne 7, og ut sammen med motpartene til kontakta i H-7

Har lagt til en skjematisk framstilling av flatkabelens bane, men markeringer for kontakter:

A Strømsensor
B Temperatursensor
C Spenningssensor



Dette er helt korrekt. Bildet av spenningsensorkabel er ikke korrekt enda. Blokk 19 plusspol kobles best fra kortsiden, ikke fra bredsiden slik jeg også gjorde før. Fordelen med å komme inn fra kortsiden er mindre kaos ved pluss pol og vannstuss. Det er også en teoretisk fordel å koble center på minus på blokk 10 i stedet for + på blokk 9  Dessuten legges 3 lederen opp forbi blokk 1 før de respektive sensledningene legges ut til sine koblingspunkter.
Stavanger:

Selger ladeutstyr via http://elbilhjelpen.no AS

Har hatt trimma City El, Citroen AX elektro
Har for tiden Tesla S85 VW e-Up, Peugeot P106 og Citroen Saxo, C1 EVie,  og Berlingo nye modellen, div. Think Classic og City 2010 model og Norges eneste Cree SAM og Chin 3 hjuler samt Vectric scooter. Kjøpt Fiat X 1/9 for elektrifisering og venter på Sort Solo EV #635 og Artega Karo for levering sommeren 2020

Daglig leder i elbilhjelpen.no

cra

Sitat fra: elektrolux på torsdag 05. april 2012, klokken 19:00
Går fint å bruke Robometeret uten tempsensor, men ser du har rett i at du mangler plugg både til temp sensor, og plugg til Display. Dette ettersendes snarest. Beklager.

Ikkeno' problem. Jeg må jo uansett ned med batterikassa for å få  montert temp-sensor når den tid kommer, og da setter jeg på plugg for denne i samme slengen.

Opptelling viser at det er tre plugger til å sette på kabelen som tres under teppet og inn i batterikassa. Har regnet meg fram til at en skal på enden inne i batterikassa for å kobles til på enden på "sensorsløyfa", en skal på den andre enden av denne kabelen for å tilsluttes displayet, og en settes litt før displayet for å koble til strøm. Slik jeg ser det er det da kun èn plugg som mangler; den som trengs for å koble til temp-sensor.


Sitat fra: elektrolux på torsdag 05. april 2012, klokken 19:00
Sitat
Jeg går for varianten med å ta vekk den oransje kappa, og håper på at det lar seg gjøre å sette den på igjen (kuttet den forsiktig opp på undersida og vrengte den av), og bare tette igjen med Tec-7.
Det er ditt valg, men ofte er det lurt å bytte plugg da den originale korroderer innvendig mellom kabel og kabelsko. Den originale kabelskoen er nok bedre enn en ny som ikke er forskriftsmessig klemt sammen.

Jeg sjekket - pluggen når jeg tok den av, og så vidt jeg kunne se var det ikke noe korrosjon på den. :) Alle de oransje dekslene er smekkfulle av "guffe" som ser ut til å ha gjort en glimrende jobb med å holde fukt/korrosjon unna.  :D

Sitat fra: elektrolux på torsdag 05. april 2012, klokken 19:00
Bildet av spenningsensorkabel er ikke korrekt enda. Blokk 19 plusspol kobles best fra kortsiden, ikke fra bredsiden slik jeg også gjorde før. Fordelen med å komme inn fra kortsiden er mindre kaos ved pluss pol og vannstuss.

Jeg synes ikke det ble så verst, og så fikk jeg stripset fast sensorledningen til den oransje kabelen, slik at den ikke beveger seg og (teoretisk sett) kan knekke sikringen.

Sitat fra: elektrolux på torsdag 05. april 2012, klokken 19:00
Det er også en teoretisk fordel å koble center på minus på blokk 10 i stedet for + på blokk 9  Dessuten legges 3 lederen opp forbi blokk 1 før de respektive sensledningene legges ut til sine koblingspunkter.

Ja, den skjematiske framstillingen er nettopp bare skjematisk; den sier ikke noe om hvilken kant sensorledningen går inn fra osv. Den er ment for å vise hvilke kabler som skal ende opp hvor. Jeg skal ta et bilde av batterikassa når jeg har fått montert den siste (blå) sensorkabelen.

Når det gjelder senteruttaket så har jeg alt satt det på iht skjemaet, men jeg kan jo altids bare snu den tjukke kabelen som går mellom 9 og 10. Hvis det bare er av akademisk interesse så får jeg se om jeg tar meg bryet. Men det forklarer hvorfor den gulgrønne kabelen var "for lang". ;)

Har du noen tips om hvor/hvordan spenningsmåleren og strømmåleren festes? Kan de bare ligge løst, evt. tapes så de ikke skrangler unødig?

Jeg har forresten kommet til at å prøve å redigere en "instalasjonsveiledning" i form av et foruminnlegg ikke er særlig praktisk. (Det har tvert imot vist seg heller tungvindt.  :-\) Jeg har derfor bestemt meg for å bruke tråden til å luke ut feilinformasjon og få bekreftelse/avkreftelse på mine antakelser, tilbakemeldinger på bildene, hva jeg kunne gjort annerledes/bedre osv, og heller gjøre redigeringa i en tekstbehandler. Når jeg er ferdig tenkte jeg å legge ut dokumentet for nedlasting på PDF og evt. ODF (OpenOffice.org) format.
Tesla Model S75D 30/6/17
Tesla Model S85 26/3/14-30/6-17, 82500km
Leaf 9/5/12
Think City, Har ACTIA diagnoseapparat.
Sykkylven (Sunnmøre)

elektrolux

Sensorene festes normalt ikke.

Dersom du ønsker å forbedre monteringsanvisningen min kan jeg sende deg word filen på mail. Ser ut som du har bedre kontrol med bildemanipulasjon.

Stavanger:

Selger ladeutstyr via http://elbilhjelpen.no AS

Har hatt trimma City El, Citroen AX elektro
Har for tiden Tesla S85 VW e-Up, Peugeot P106 og Citroen Saxo, C1 EVie,  og Berlingo nye modellen, div. Think Classic og City 2010 model og Norges eneste Cree SAM og Chin 3 hjuler samt Vectric scooter. Kjøpt Fiat X 1/9 for elektrifisering og venter på Sort Solo EV #635 og Artega Karo for levering sommeren 2020

Daglig leder i elbilhjelpen.no

El rayo

Sitat fra: cra på torsdag 05. april 2012, klokken 11:52
Det er alltid potensiale for forbedringer. ;)  Jeg har lang erfaring i å "forklare folk hvordan ting skal gjøres" (gjennom jobben), og er smertelig klar over hvor vanskelig det kan være å formidle informasjonen på en måte som er forståelig for utenforstående.
Trodde det bare er jeg som ikke forstår alle bruksanvisninger eller synes de er unødvendig vanskelige å finne fram i.
Oslo, kjørt 2000 Th!nk "El Rayo" siden juni 2003, nikometer siden april 2009
kjøpt på 9.500 km, kjørt tilsammen 60.000 km. Fremdeles med originalt batteri
http://elbilforum.no/forum/index.php/topic,1946.0.html
http://www.austinev.org/evalbum/794

2000 Th!nk delebil "Blu", som skal på veien igjen
EL-ma Classic elassistert sykkel
http://www.evalbum.com/preview.php?vid=4237

OneMore

Sitat fra: Baltor på torsdag 05. april 2012, klokken 10:17
MEN, du trenger faktisk ikke skifte kabelsko, bruk den originale orange, skjær vekk gummi, lag platen på kabelskoen smalere med en vinkelsliper eller fil.


Eller rett å slett bare bøye den med 2 tenger, tre igjennom og bøy tilbake.

-OneMore-
Har blitt noen THINK ja, vil gjerne bytte til meg 5 dørs SAXO. Utfører batteritesting!
Skrur også på 2 stk Cruzin Coolers!

© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA