Samletråd: Cybertruck - dette vet vi så langt

Startet av Rosstopher, søndag 10. mai 2020, klokken 09:50

« forrige - neste »

RJK

Sitat fra: turfsurf på søndag 31. desember 2023, klokken 14:43
Sitat fra: Rosstopher på søndag 31. desember 2023, klokken 14:38
Sitat fra: turfsurf på søndag 31. desember 2023, klokken 14:22Hvis range extender kommer vil jeg tro det blir mer eller mindre en permanent installasjon. Så ubrukelig for de som vil ha maks plass.

Altså perfekt for de som ikke skjønner hvordan noen kan ha bruk for så mye plass!  :D
Ja, for oss vil sannsynligvis CT med range extender ha mere enn nok plass. Litt mere upraktisk i noen tilfeller dog. Da hadde jeg nok heller ladet de ekstra gangene.

De som vil ha mest nytte av CT med range extender er vel folk som kjører med hestehenger o.l. Der effektivitet går ut vinduet, og det eneste som gjelder er stort batteri.

Ser uansett ikke for meg at CT er eneste bil i familien. Vi ville nok hatt den i kombinasjon med TM3 eller lignende.
Ser ut som at man med disse oppbevaringsboksene som selges som tilbehør, gjør at man kan få flatt gulv likevel, og da får man og pakket unne det "stasjet" som man kanskje ikke bruker for ofte, men føler man må ha med.

Så kan man alltids legge en (oppblåsbar) madrass oppå der igjen om man vil ha soveplass, men ellers kan stable et nivå med kasser og annet stæsj, om man har behov for det. Fremdeles vil alt havne under det skråe "planlokket, og sånn sett være (noe) beskyttet mot vær og vind.

Man har jo fremdeles plass under frunken for ting man vil ha lett tilgjengelig, enten det er snakk om kjølebag, klær, varseltrekant og ladekabler mm. Og så er det jo og mulig å kjøpe den tilpassede oppveraringsboksen for å lagre endel under baksetet.

Da er det stort sett bare de aller mest plasskrevende tingene som kano/kajakk og/eller SUP (om ikke man går for oppblåsbare versjoner) som man sikkert får tak i fester til å ha utvendig, og sykler som fint går på krokfestet. Ja, om man ikke har en tilhenger av noe slag som slikt blir lastet i/på.
Hyundai Kona Dark knight metallic med soltak - Kø# 2500, bil utlevert mars -19
Bosted Oslo

Mobileum

Tesla S75D - ultimo 2018 - FSD - 2024.8.9

Mobileum

Tesla S75D - ultimo 2018 - FSD - 2024.8.9

Rosstopher

Sitat fra: Mobileum på tirsdag 02. januar 2024, klokken 18:27Den er jo diger!



Vinkelen på bildet gjør nok at den ser større ut enn den er. Den er egentlig en niendedel (11%) bredere enn Model 3.
2021 Tesla Model Y LR
2016 Kia Soul

x 2016 Tesla Model S 90D
x 25+ fossilbiler

daktari

Sitat fra: Rosstopher på tirsdag 02. januar 2024, klokken 19:31
Sitat fra: Mobileum på tirsdag 02. januar 2024, klokken 18:27Den er jo diger!



Vinkelen på bildet gjør nok at den ser større ut enn den er. Den er egentlig en niendedel (11%) bredere enn Model 3.
Enig, vidvinkel relativt tett på CT. Sjekk ladestolpen bak 3ern ser ut som et barn.

Men det er jo en 5,7m lang bil, lenger enn de fleste parkeringsplasser (her i Oslo hvertfall).
Mine videoer av Autopilot 2 Mine I-Pace videoer
2023 ID.4 GTX 2021 ID.4   2022 BMW iX40   2021 Model 3 LR   2019 Audi e-tron 55   2019 I-Pace HSE   2017 S90D

Electric cars in Norway

SitatSjekk ladestolpen bak 3ern ser ut som et barn.
:laugh: Baby CS

ToWalkOrDrive

Ja, vinkler gjør mye. Legger og merke til at Cybertruck må rygge HELT inntil en V3 ladestolpe for å nå frem med ladekabelen. Nesten litt e-tron-aktig over den plasseringen, sånn en meter fra enden av bilen, men i hvert fall på rett side.

Er stor på siden av en Model Y. En Ford 150-Lightening er over 20 cm lengre enn Cybertruck igjen.
Tesla Model Y                         2021-

Electric cars in Norway

SitatEr stor på siden av en Model Y. En Ford 150-Lightening er over 20 cm lengre enn Cybertruck igjen.
ja så Bjørn N sin YT fra elmek med den 150L. Den ER diger. Elsker digre EV :+1:

daktari

Sitat fra: ToWalkOrDrive på onsdag 03. januar 2024, klokken 08:40Ja, vinkler gjør mye. Legger og merke til at Cybertruck må rygge HELT inntil en V3 ladestolpe for å nå frem med ladekabelen. Nesten litt e-tron-aktig over den plasseringen, sånn en meter fra enden av bilen, men i hvert fall på rett side.

Er stor på siden av en Model Y. En Ford 150-Lightening er over 20 cm lengre enn Cybertruck igjen.
Kablene på superlader er for korte til Teslas egne biler også nå. Lover godt for lengre kabler etterhvert.
Mine videoer av Autopilot 2 Mine I-Pace videoer
2023 ID.4 GTX 2021 ID.4   2022 BMW iX40   2021 Model 3 LR   2019 Audi e-tron 55   2019 I-Pace HSE   2017 S90D

Handyman

Sitat fra: daktari på torsdag 04. januar 2024, klokken 08:26Kablene på superlader er for korte til Teslas egne biler også nå. Lover godt for lengre kabler etterhvert.
Er de for korte, eller er de bare nesten for korte?
CT skal ikke selges i Europa med det første og hva de gjør i USA trenger ikke bety noe for oss på lang tid.
Uansett så har jo V4 lengre kabler. 
RTFM: https://www.tesla.com/ownersmanual (Manual for alle modeller)

Rosstopher

Sitat fra: Handyman på torsdag 04. januar 2024, klokken 10:57
Sitat fra: daktari på torsdag 04. januar 2024, klokken 08:26Kablene på superlader er for korte til Teslas egne biler også nå. Lover godt for lengre kabler etterhvert.
Er de for korte, eller er de bare nesten for korte?
CT skal ikke selges i Europa med det første og hva de gjør i USA trenger ikke bety noe for oss på lang tid.
Uansett så har jo V4 lengre kabler. 

Syns ikke de ser for korte ut i det hele tatt. Ser ikke ut som den CT-en på bildet står helt inntil laderen.
2021 Tesla Model Y LR
2016 Kia Soul

x 2016 Tesla Model S 90D
x 25+ fossilbiler

RJK

Sitat fra: Rosstopher på torsdag 04. januar 2024, klokken 11:07
Sitat fra: Handyman på torsdag 04. januar 2024, klokken 10:57
Sitat fra: daktari på torsdag 04. januar 2024, klokken 08:26Kablene på superlader er for korte til Teslas egne biler også nå. Lover godt for lengre kabler etterhvert.
Er de for korte, eller er de bare nesten for korte?
CT skal ikke selges i Europa med det første og hva de gjør i USA trenger ikke bety noe for oss på lang tid.
Uansett så har jo V4 lengre kabler. 

Syns ikke de ser for korte ut i det hele tatt. Ser ikke ut som den CT-en på bildet står helt inntil laderen.
Er uansett ikke så nøye, tror jeg, for Tesla kommer kanskje til å gjøre endringer på ladekablene for eksisterende ladere. Det er nok billigere enn å erstate V2 og V3 med nye V4 på eksisterende ladeplasser.

https://www.tv2.no/broom/tesla-far-lade-kritikk-lover-endringer/16341864/

Alternativet er mest sannsynlig at de velger å utvide med flere ladere, men da med nye V4, så de har en miks som passer flere.

Problemet jeg ser er at folk med Teslas vil velge V4, og overlate de gamle laderne til de som har behov for den lengre kabelen.

Og kritikken går jo og mot at V4-ladekabelen blir for tykk, tung og ikke minst stiv i kulda. Og folk ender opp med å ikke henge på plass kabelen fordi de allerede nå sliter med å få festet den skikkelig...
Hyundai Kona Dark knight metallic med soltak - Kø# 2500, bil utlevert mars -19
Bosted Oslo

turfsurf

Sitat fra: RJK på torsdag 04. januar 2024, klokken 13:22Alternativet er mest sannsynlig at de velger å utvide med flere ladere, men da med nye V4, så de har en miks som passer flere.

Problemet jeg ser er at folk med Teslas vil velge V4, og overlate de gamle laderne til de som har behov for den lengre kabelen.

Og kritikken går jo og mot at V4-ladekabelen blir for tykk, tung og ikke minst stiv i kulda. Og folk ender opp med å ikke henge på plass kabelen fordi de allerede nå sliter med å få festet den skikkelig...
Hvorfor skulle folk med Tesla velge v4 over v3? Det er jo tynnere og lettere kabler på v3.
i4 M50 2024 | Model Y P 2022 | BMW CE 04 2022 | x - e-tron 55 SB 2021  x - e-tron 50 SB 2021 | x - e-tron 50 2020 | x - Model 3 LR 2021 | x - I-Pace HSE 2019 |
x - i3 120Ah 2019 | x - Model X 100D 2017 | x - i3 60Ah 2015 | x - Model S 85D 2015  | x - Model S85 2013

RJK

Sitat fra: turfsurf på torsdag 04. januar 2024, klokken 13:31
Sitat fra: RJK på torsdag 04. januar 2024, klokken 13:22Alternativet er mest sannsynlig at de velger å utvide med flere ladere, men da med nye V4, så de har en miks som passer flere.

Problemet jeg ser er at folk med Teslas vil velge V4, og overlate de gamle laderne til de som har behov for den lengre kabelen.

Og kritikken går jo og mot at V4-ladekabelen blir for tykk, tung og ikke minst stiv i kulda. Og folk ender opp med å ikke henge på plass kabelen fordi de allerede nå sliter med å få festet den skikkelig...
Hvorfor skulle folk med Tesla velge v4 over v3? Det er jo tynnere og lettere kabler på v3.
Rett og slett fordi de er nyere, og nok mange har et håp om at de skal få bittelitt raskere lading selv om dette stort sett styres av bilen.

Ser jo andre steder at folk med sakteladende biler tiltrekkes mot lynladere, selv om bilen maks klarer 50 kW, og tror ikke de fleste Tesla-eierne er noe anderledes "bygd". Nytt og spennende, og mer fancy tiltrekker.

Og er det steder der laderne stort sett er V2, så vil jo V4 være faktisk raskere, og derved mer populære. På den annen side, leser jo om steder som er utbygd med V3 i ettertid, men man må passere V2-laderne for å komme til.

Og folk flest går etter første lader som er ledig, alternativt første ledige paret for de som er mer avansert, så de håper og tror de skal få raskest lading der. Dermed blir V3-laderne i større utstrekning stående ledige.

Jo, selvsagt er det endel som nettopp tiltrekkes av V3-laderne pga kortere og lettere kabler. Men tipper det er et mindretall.
Hyundai Kona Dark knight metallic med soltak - Kø# 2500, bil utlevert mars -19
Bosted Oslo

Mobileum

Faktisk uenig i nesten alt du skriver, så da trenges det ikke noen ytterligere utdypning.

En mere revolusjonerende tanke er heller å overlate v4 til de "utenforstående", og la oss Tesla-eiere få v3 for oss selv... ;D  ;D
Tesla S75D - ultimo 2018 - FSD - 2024.8.9

© 2025, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA